Wuhu, China, 4 juli 2023 – Het wereldwijde automerk OMODA bereidt zich voor om begin 2024 voet aan grond te zetten op de Belux-markt met de full-electric OMODA 5 BEV-SUV. Een Europese primeur. De aankondiging bevestigt de verschuiving die zich doortrekt in de auto-industrie als gevolg van de COVID-19-pandemie: steeds meer mensen verlangen naar een nieuwe manier van reizen.
OMODA, waarvan de ‘o’ staat voor zuurstof (oxygen) en ‘moda’ staat voor ‘modern’, komt volgend jaar naar Belux. Het merk richt zich vooral op de nieuwe generatie van consumenten, die duurzaamheid hoger in het vaandel draagt. Hun eerste model voor de Belux markt is de OMODA 5. Sterker nog: Belux zal binnen Europa zelfs de eerste regio zijn waarin de BEV-versie (battery electric vehicle) van deze SUV verkocht wordt, waarmee het bedrijf het belang van deze markt voor zijn wereldwijde groeistrategie onderstreept. De BEV-versie van het model zal zijn debuut maken in Belux in Q1 van 2024, met een verwachte beschikbaarheid in februari via geselecteerde dealers.
“De precieze lanceringsdatum hangt echter af van wanneer we de definitieve goedkeuring ontvangen van de certificeringen”, aldus Zijian Xie, Country Manager België van OMODA.
De versie met verbrandingsmotor (ICE) werd tot nu toe wel reeds uitgebracht in Spanje en Italië. OMODA overweegt om de ICE-versie, samen met de BEV-versie, ook al in Q1 van 2024 in Luxemburg te introduceren.
OMODA 5 BEV
De OMODA 5 BEV zal verkrijgbaar zijn in twee versies: met een standaard bereik of met een groot bereik, goed voor een autonomie van respectievelijk 300 of 450 kilometer. De SUV is uitgerust met een krachtige elektromotor met een vermogen van 150 pk en een koppel van 340 Nm. De accucapaciteit varieert van 40 kWh tot 60 kWh voor respectievelijk de standaardversie en de versie met groter bereik. Tweekleurige lichtmetalen velgen van 18 inch, T-vormige verlichting, krachtige LED-koplampen en een dynamische fastback: elk element benadrukt de sportieve moderne look van het voertuig.
Ook de voorzetels zijn gemaakt volgens de normen van sportwagens: een hoge hoofdsteun uit één stuk, geavanceerde zijdelingse steun voor de zitkussens en hoogwaardig geperforeerd eco-leder. Bovendien telt het interieur van de nieuwe OMODA 5 veel geavanceerde functies: twee dubbele schermen met hoge resolutie van elk 12,25 inch, sfeervolle interieurverlichting in verschillende kleuren, mogelijkheid tot draadloos opladen en een degelijke akoestiek.
Doel: sterke lokale aanwezigheid in Belux
De expansiestrategie van OMODA omvat samenwerking met dealers in België en Luxemburg. Het merk is momenteel in gesprek met zes dealers in België en is van plan om in de beginfase partnerschappen aan te gaan met ten minste tien dealers.
“We streven ernaar om ongeveer 30 one-stop-shops met uitgebreide aftersalesmogelijkheden te openen in België. In Luxemburg zijn we ook in gesprek met diverse distributeurs, met de bedoeling om in de beginfase ongeveer vijf winkels te openen”, verklaart Zijian Xie.
Om zijn groei te ondersteunen en tegemoet te komen aan de specifieke behoeften van de Belux-markt, zal OMODA kantoren openen in Amsterdam en Brussel. Op beide locaties worden teams ingezet bestaande uit een twintigtal medewerkers die verantwoordelijk zullen zijn voor merkbeheer, netwerkontwikkeling, productstrategie en klantenservice.
Ambitieuze toekomstplannen
Zijian Xie: “Er zijn gesprekken gaande met dealers om de mogelijkheden voor de verkoop van de ICE-versie te onderzoeken. Uit gesprekken met Luxemburgse dealers blijkt alvast dat de reacties positief zijn en ICE-auto’s nog steeds populair zijn op de markt. Daarom overwegen we de ICE-versie ook in Luxemburg al meteen beschikbaar te maken in Q1 van 2024. Voor België zal onze voornaamste focus op BEV-modellen liggen, hoewel de mogelijkheid om de ICE-versie in Q4 van 2024 te introduceren, in de eerste instantie gericht op wagenparkbedrijven, ook nog op tafel ligt. Als alles volgens plan verloopt, zal OMODA in 2024 in totaal ongeveer 4 tot 6 modellen, waaronder verschillende energie- en vermogencombinaties zoals ICE, PHEV en BEV, op de Belux-markt brengen.”
Deze allesomvattende aanpak is erop gericht om tegemoet te komen aan de diverse voorkeuren van consumenten en om tegelijkertijd duurzame transportoplossingen in de Belux-regio te promoten.