- Vijfde generatie Prius verrast met opvallende nieuwe look en dynamische aandrijving.
- De meest efficiënte Prius ooit is exclusief Plug-in Hybrid Electric voor Europa.
- Dual DNA combineert echte EV-mogelijkheden met verbeterde hybride prestaties.
De Toyota Prius introduceert het onverwachte voor zijn vijfde generatie, met een opvallend nieuw hoofdstuk in zijn verhaal van technische innovatie en dynamisch design. De nieuwste Prius, die in Europa exclusief verkrijgbaar is als Plug-in Hybrid Electric, in Europa Prius Plug-in Hybrid genoemd, volgt de baanbrekende wielsporen van zijn illustere voorgangers door opnieuw de conventies uit te dagen.
In meer dan een kwart eeuw heeft de Prius een blijvende impact gehad op Toyota en de wereld als het eerste in massa geproduceerde geëlektrificeerde voertuig, dat toekomstige EV-trends zet en geëlektrificeerde technologie toegankelijk maakt voor een breed scala aan klanten.
De nieuwste Prius zet de volgende stap in die reis door de verbeterde elektrificatie van de nieuwste Plug-in Hybrid Electric (PHEV) -technologie te introduceren als aanvulling op Toyota’s multi-path benadering van koolstofneutraliteit, die wereldwijd al meer dan 23 miljoen geëlektrificeerde voertuigen heeft verkocht, waarbij de hybride en plug-in hybride versies van Prius alleen al goed zijn voor meer dan 5 miljoen eenheden.
Toyota zet zich in om koolstofarme oplossingen te bieden voor al zijn klanten, volgens hun lokale behoeften en infrastructuur om ervoor te zorgen dat geen enkele bestuurder achterblijft op weg naar koolstofneutraliteit. Als krachtigste en efficiëntste PHEV versterkt de nieuwe Prius toyota’s line-up, die zich inzet voor batterij-elektrische (BEV) en brandstofcel-elektrische (FCEV) voertuigen om klanten een breder scala aan koolstofreductie-opties te bieden.
Een combinatie van echte elektrische voertuigprestaties (EV) en al het gemak van de nieuwste hybridetechnologie levert een dubbel DNA in het hart van de nieuwe Prius Plug-in Hybrid. Tot 86 km EV-rijbereik met zijn 13,6 kWh-batterij maakt volledig elektrisch rijden op de meeste dagelijkse ritten mogelijk. Voor langere ritten of wanneer opladen niet praktisch is, heeft Toyota’s nieuwe generatie Plug-in Hybrid-systeem een verbeterd vermogen en een ultralage gecombineerde WLTP CO2-uitstoot van 11 g/km – de laagste ooit voor een Prius.
Sinds zijn lancering in 1997 staat de Prius geroemd om efficiëntie, maar niet per se om zijn prestaties. Toyota’s vijfde generatie hybride technologie heeft echter de kracht om te verrassen. Het hybride systeem zorgt voor een algehele verbetering van de rijervaring, met meer vermogen en meer efficiëntie. De TNGA 2.0 liter motor produceert 152 DIN pk (112 kW) en werkt samen met een nieuwe 163 DIN pk (120 kW) transaxle voormotor voor een totaal systeemvermogen van 223 DIN pk (164 kW). Vergeleken met de 122 DIN pk (90 kW) van de vorige generatie in Plug-in Hybrid-configuratie, zorgt het verhoogde vermogen voor een sterke en responsieve acceleratie.
Rijplezier met de nieuwste Prius gaat verder dan zijn onverwachte kracht en acceleratie. Balans en handling zijn ook verbeterd, dankzij het ga-c-platform van de tweede generatie van de Toyota New Global Architecture (TNGA), dat een lager gewicht en een hogere stijfheid biedt voor een stabielere rit. Een lager zwaartepunt, bereikt door de EV-batterij onder de achterbank te plaatsen en de brandstoftank lager en meer naar voren te bewegen in vergelijking met de vorige generatie, draagt bij aan een verbeterde rijdynamiek en wendbaarheid.
In de zoektocht naar maximale efficiëntie kan tot 8,7 kilometer EV-bereik per dag (op basis van jaarlijks zonlicht in Nagoya, Japan) worden gegenereerd door optionele zonnecellen die in het dak zijn geïntegreerd. Deze laden de plug-in hybride batterij nu direct op, zonder dat er een extra zonnebatterij nodig is zoals bij eerdere modellen. Het dak is kleiner dan voorheen, maar dankzij nieuwe zonnecellen wordt het totale rendement met meer dan 15% verbeterd.
Hoewel de Prius altijd een opvallend uiterlijk heeft gehad, is de nieuwste generatie verrassend stijlvol. De iconische wigvorm, een Prius-origineel sinds de tweede generatie, is geëvolueerd en omarmt elegante moderne lijnen. Een coupé-achtig silhouet is gecreëerd door de totale hoogte met 50 mm te verlagen, de dakpiek naar achteren te verplaatsen en banden met een grotere diameter aan te nemen, tot 19 inch.
De opvallende vorm wordt versterkt door een 50 mm langere wielbasis in vergelijking met de vorige generatie. Tegelijkertijd is de totale lengte met 46 mm afgenomen. Het achteraanzicht wordt geaccentueerd door een driedimensionaal lineair verlichtingselement dat het progressieve ontwerp benadrukt en de aandacht vestigt op het gedurfde Prius-logo.
Binnenin combineert een ruime cabine rijplezier en bruikbaarheid voor een strakke interieurindeling. Voor zowel bestuurder als passagiers is het interieur ruim en opgebouwd uit stijlvolle, hoogwaardige materialen, geaccentueerd door harmonieuze ontwerpelementen die een dynamisch gevoel en gevoel van doelgerichtheid benadrukken.
Het zicht van de bestuurder is gebaseerd op het zeven-inch scherm dat direct in het gezichtsveld zit, waardoor de veiligheid wordt verbeterd door de ogen van een bestuurder op de weg te houden. Een nieuw ontworpen instrumentenpaneel geeft prioriteit aan cabinecomfort en een strakke lay-out voor minimale inbreuk op het zicht, de bruikbaarheid en het uiterlijk van de bestuurder. Het combineert een discreet, lager centraal scherm om toegang te krijgen tot Toyota’s nieuwste cloudgebaseerde multimediasysteem en slanke airconditioningbediening.
De nieuwe Prius levert niet alleen het onverwachte op het gebied van prestaties, efficiëntie en esthetiek, maar is ook een pionier op het gebied van innovatieve technologieën. Een voorbeeld is de Toyota T-Mate, die de nieuwste generatie Toyota Safety Sense (TSS) bevat en nu gemakkelijk over-the-air kan worden bijgewerkt.
Een verbeterde camera en radar aan de voorkant kunnen verder vooruit kijken en beschikken over een breder zijwaarts en verticaal zicht, waardoor meer objecten kunnen worden gedetecteerd en een breder scala aan potentiële gevaren kan worden geïdentificeerd, waaronder motorfietsen en objecten langs de weg. Frontzijde radarsensoren zijn toegevoegd ter ondersteuning van het Pre-Collision System, Lane Trace Assist en Front Cross Traffic Alert functies voor extra gemoedsrust.
Eenmaal op de plaats van bestemming neemt de nieuwe Prius ook de stress van het parkeren weg, dankzij het semi-autonome Advanced Park-systeem, dat handsfree of via afstandsbediening kan parkeren.
Aandrijflijn
- Derde generatie Plug-in Hybrid Elektrische aandrijflijn is compacter en toch krachtiger.
- 100 DIN pk (74 kW) totaal systeemvermogen toename in vergelijking met de vorige generatie.
- Nieuw ontwikkelde 2.0 liter motor (152 DIN pk / 112 kW) en nieuwe transaxle voormotor (163 DIN pk / 120kW) voor een totaal systeemvermogen van 223 DIN pk (164 kW).
- 50% hogere batterijdichtheid maar 30% minder cellen.
De nieuwe Prius is de eerste auto die gebruik maakt van zowel de TNGA 2.0 liter motor als de derde generatie van Toyota’s Plug-in Hybrid-systeem, dat sinds de introductie van de eerste Plug-in Hybrid Prius in 2012 heeft geprofiteerd van voortdurende verbetering. De motor heeft een grotere cilinderinhoud in vergelijking met de 1.8l-eenheid die op de vorige generatie werd gebruikt en bereikt een zeer hoge thermische efficiëntie van 41%.
Toyota’s ervaring met elektrificatie is ingezet om een Plug-In Hybrid-aandrijflijn te creëren die krachtiger en leuker is om te rijden, ondanks dat hij lichter en compacter is, terwijl hij tegelijkertijd een betere efficiëntie levert op het gebied van brandstofverbruik en emissies.
De totale systeemgrootte en het gewicht zijn verminderd voor een compacter aandrijflijnpakket. Het verwijderen van de eenrichtingskoppeling tussen de twee elektromotoren werd bijvoorbeeld mogelijk gemaakt door een nieuwe aandrijfmotor met hoog vermogen en laag verlies die uitstekende acceleratieprestaties levert, een lager brandstofverbruik en bijdraagt aan uitgebreide verpakkingsverbeteringen.
Het systeem maakt gebruik van een nieuwe Power Control Unit (PCU), die een geïntegreerde DC-DC-omvormer met een hogere uitgang bevat, die nodig is om spanning om te zetten, en werkt op een aangepaste frequentie om het cabinegeluid te verminderen. De unit, direct bovenop de transaxle gemonteerd, levert 120% van het vermogen van het vorige model. De transaxle zelf zet 60% meer vermogen in dan zijn voorganger, maar met 20% minder gewicht vanwege vormoptimalisatie.
Een dry-sump-systeem is aangenomen om dynamische transmissievloeistofniveaus te verlagen en optimale smering te bieden, terwijl olie met lage viscositeit de interne wrijving vermindert en bijdraagt aan een algehele verbetering van de transmissie-efficiëntie.
Het systeemvermogen is verbeterd via een verhoogde batterijcapaciteit, van 8,8 kWh naar 13,6 kWh. De lithium-ionbatterij heeft een hogere energiedichtheid, waardoor de capaciteit 50% hoger is, maar 30% minder cellen worden gebruikt, waardoor het batterijpakket kan worden ingekort en onder de achterbank kan worden geïnstalleerd.
Het gebruik van een batterij met een hogere capaciteit maakt ook de introductie van Regeneration Boost mogelijk voor een sterkere vertraging en een grotere energieterugwinning. De bestuurder kan een van de drie verschillende regeneratiemodi selecteren – zacht, gemiddeld en sterk – om te genieten van een meer ontspannen rit, waarbij tot ongeveer 80% vertraging wordt bereikt zonder het rempedaal in te drukken.
Wanneer geparkeerd, kan een 3,3 kW on-board lader de batterij in slechts vier uur van standaard 220V-netstroom van nul naar vol bijvullen.
Die allround verbeteringen aan de Plug-in Hybrid-aandrijflijn hebben geresulteerd in de krachtigste en best presterende Prius tot nu toe, evenals de meest efficiënte. Een toename van 100 DIN pk (74 kW) brengt het totale systeemvermogen op 223 DIN pk (164 kW) en helpt de nieuwe Prius in 100,6 seconden vanuit stilstand naar 8 km/u te accelereren dankzij 190 Nm koppel. Voor de meest efficiënte helling is het brandstofverbruik slechts 0,5 l/100 km en de gecombineerde CO2-emissieklasse is een ultralage 11 g/km, volgens de WLTP-testnorm.
Ontwerpen
De iconische wigvorm is herboren voor de vijfde generatie met een vooruitstrevend ontwerp dat een onmiskenbare Prius-look behoudt binnen een slanker, sportiever silhouet.
De elegante daklijn bereikt een piek naar de achterkant van het voertuig, achter het bestuurdersportier, en deze subtiele verandering wordt nog indrukwekkender gemaakt door een hoogtevermindering van 50 mm in vergelijking met zijn voorganger. Een 50 mm langere wielbasis en een totale lengtereductie van 46 mm in combinatie met grotere banden met een diameter van 19 inch completeren een nieuwe, coupé-achtige look.
Nieuwe en exclusieve aluminium wielen zijn standaard op de nieuwe Prius, met een dynamisch ontwerp dat bedoeld is om de luchtstroom langs de zijkant van het voertuig te regelen voor een betere stabiliteit. Ze vallen op met een stijlvolle zwarte en heldere bewerkte afwerking.
Strakke lijnen en oppervlakken zijn geïnspireerd op de natuurlijke luchtstroom en buitenvormen zijn geoptimaliseerd om de aerodynamische efficiëntie te verbeteren voor effectieve hantering, terwijl windgeruis wordt verminderd. De rolluiken van de grille aan de voorzijde optimaliseren de instroom van lucht en dragen bij aan de koeling, terwijl de vormen van de voor- en achterbumper zijn ontworpen om de lucht soepel rond de auto te leiden, eindigend met een elegante achterspoiler.
Vorm volgt functie aan de voorkant, wat een onderscheidend gezicht creëert voor de nieuwe Prius, die de nieuwe designtaal voor Toyota laat zien.
De identiteit van de nieuwe Prius wordt opgelegd door de gedurfde, centraal geplaatste voertuignaam aan de achterzijde met progressieve gespreide letters die zich onder een onconventioneel driedimensionaal lineair achterlicht bevinden. Andere subtiele Prius-logo’s zijn zichtbaar in het hele voertuig en benadrukken aandacht voor detail.
Er zijn twee nieuwe kleuropties beschikbaar. De ingetogen maar opvallende Ash en levendige Mustard breiden het kleurenpalet uit tot zeven en voegen zich bij Dark Blue, Emotional Red, Platinum Pearl White, Silver Metallic en Attitude Black.
Een panoramisch dak versterkt het natuurlijke licht in de ruime cabine en vormt een aanvulling op het open gevoel dat wordt gegenereerd door Toyota’s nieuwe “Island Architecture” -raamwerk.
De bestuurder zit achter een nieuw ontworpen stuurwiel met een kleine diameter, dat met 350 mm bijdraagt aan het rijplezier. Een zeven-inch Thin Film Transistor (TFT) LCD full-graphic scherm bevindt zich direct in het gezichtsveld van de bestuurder, waardoor afleiding wordt geminimaliseerd, terwijl een intuïtieve Human Machine Interface (HMI) een hoog niveau van zichtbaarheid biedt voor belangrijke gegevens door de weergegeven informatie te vereenvoudigen.
Opvallende accenten op het instrumentenpaneel en de synthetisch lederen stoelen zijn op kleur afgestemd en werken samen met het interieur met zwart thema om een dynamisch aspect aan de omgeving toe te voegen. Randloze, modulaire schakelaars verbeteren het hoogwaardige uiterlijk, terwijl een nieuwe interieurlamp LED’s gebruikt voor bredere verlichting en een moderne uitstraling.
Het interieur van de nieuwe Prius is zowel praktisch als stijlvol. De opbergruimte in de cabine is geoptimaliseerd voor een betere bruikbaarheid en capaciteit, wat wordt benadrukt door een handschoenenkastje van 7,0 liter – vergeleken met de vorige 5,4 liter – en herziene console-opslag, die nu van achteren wordt geopend om zowel bestuurder als passagier gemakkelijk toegang te bieden. Ook de bagageruimte is toegenomen, van 251 liter naar 284 liter (VDA), dankzij de verplaatsing van het accupakket.
Red Dot Design Award 2023
Nog voordat de vijfde generatie Prius op de Europese wegen rolde, was hij al een winnaar die de prestigieuze Red Dot Design Award ontving voor Toyota’s elegante en moderne herinterpretatie van de iconische wigvorm.
Het unieke design, al meer dan een kwart eeuw een signatuur van de Prius, is naar een onderscheidend nieuw niveau getild door een coupé-achtig silhouet en een onverwachte sportieve touch. In het overwegend zwarte, ruime interieur zorgen geselecteerde materialen voor een stijlvolle en harmonieuze sfeer. Het opnieuw ontworpen instrumentenpaneel draagt bij aan comfort en veiligheid met zijn duidelijke en overzichtelijke lay-out, waar gemakkelijk te lezen instrumenten een eenvoudige en ergonomische bediening mogelijk maken.
Met ongeveer 20.000 inzendingen per jaar is de Red Dot Design Award een van de grootste ontwerpwedstrijden ter wereld en eert al meer dan 60 jaar innovatief design in de categorieën ‘Product Design’, ‘Communication Design’ en ‘Design Concept’. De nieuwe Prius kreeg de hoogste onderscheiding, ‘Best of the Best’ voor 2023 in de categorie ‘Product Design’ na een beoordeling van alle inzendingen door een internationale jury bestaande uit 43 leden.
Perron
- De TNGA-filosofie van de tweede generatie zorgt voor verbeterde handling en stabiliteit.
- Lager zwaartepunt door geoptimaliseerde batterij-indeling.
- Een stijvere carrosseriestructuur verbetert de passieve veiligheid.
De nieuwe Prius is gebouwd op de tweede generatie Toyota New Global Architecture (TNGA) filosofie en het nieuwe GA-C platform, waarmee de trend van zijn voorganger wordt voortgezet. De vorige generatie Prius was het eerste voertuig ter wereld dat werd gebouwd met de TNGA-filosofie. De nieuwste generatie biedt voordelen op het gebied van responsiviteit op het gebied van rijgedrag, stuurbetrokkenheid en rijkwaliteit als gevolg van het lagere gewicht en de hogere stijfheid.
Individuele componenten zijn geoptimaliseerd om verder bij te dragen aan de doelstellingen op het gebied van handling en comfort. Het ontwerp van het achterstijlframe is bijvoorbeeld geoptimaliseerd om de torsiestijfheid van de achterkant met 30% te verhogen in vergelijking met het vorige model. Koud stempel superhoog trekstaal, in tegenstelling tot warm stempelmateriaal dat in het verleden werd gebruikt, biedt zowel gewichtsvermindering als een hoge lichaamssterkte. In een wereldprimeur voor Toyota is 1470 Mpa-staal toegepast, waardoor het gewicht van de carrosserie met 24 kg is verminderd. Andere strategische materiaalkeuze betekent dat het dak nu bijna 1,5 kg lichter is en elke achterdeur meer dan 500 g lichter.
Door het accupakket onder de achterbank te plaatsen en de positie van de brandstoftank lager en meer naar voren te zetten in vergelijking met de vorige generatie, wordt een lager zwaartepunt bereikt. Dat, in combinatie met de optimalisatie van de vormen van ondervloerdelen om de luchtstroom te verbeteren, zorgt voor een stabieler rijgevoel en het gevoel van een nauwere verbinding met het wegdek.
Nieuw ontworpen ophanging – MacPherson-veerpoottype aan de voorkant en ophanging en sleeparm type dubbele wishbone aan de achterkant – bevorderen ook de rijprestaties en het rijcomfort en de stilte.
Een bijkomend voordeel van de verhoogde stijfheid van het GA-C-platform is het vermogen om impactkrachten effectief te absorberen en te verspreiden in het geval van een botsing. Sterke maar lichtgewicht materialen met ultrahoge treksterkte worden toegepast en versterkt op belangrijke gebieden.
In lijn met Toyota’s streven om voortdurend naar een koolstofneutrale toekomst te gaan, bevat de nieuwe Prius enkele onderdelen gemaakt van gerecyclede materialen, terwijl zowel bumpers als andere sierlijsten zijn gemaakt van Toyota Super Olefin Polymer dat gemakkelijk kan worden gerecycled.
- Functies
- Geoptimaliseerde brandstofefficiëntie via Predictive Efficient Drive.
- Schone energie via zonne-energie.
- Verbeterde entertainment, navigatie, inclusief Apple CarPlay en bekabelde Android Auto-connectiviteit.
De nieuwe Toyota Prius wordt geleverd met een reeks functies om het rijden gemakkelijker, efficiënter en leuker dan ooit te maken.
Het brandstofverbruik wordt verbeterd dankzij het nieuwe Predictive Efficient Drive-systeem dat de normale routes en rijstijl van een bestuurder leert kennen en automatisch het gebruik van de volledig elektrische modus optimaliseert om het verbruik te minimaliseren. Bovendien identificeren navigatiesysteemgegevens regelmatige locaties voor plotselinge vertraging, waar regeneratief remmen automatisch wordt verhoogd om de energieterugwinning te maximaliseren. Wanneer snelwegen of bergopwaartse secties naderen, die extra vermogen vereisen, selecteert het systeem proactief de hybride modus om de batterij op te laden voor de komende hoge vraag, waardoor de praktische brandstofefficiëntie verder wordt verbeterd. Het systeem wordt steeds effectiever naarmate de hoeveelheid beschikbare gegevens toeneemt met het aantal gereden kilometers, waardoor een steeds efficiënter gebruik van geëlektrificeerde stroom mogelijk wordt.
Die geëlektrificeerde stroom kan weer netjes worden opgewekt door optionele zonnecellen op het dak, die de nieuwe Prius opladen als hij buiten in het zonlicht geparkeerd staat. Het vermogen is verhoogd van 185 W naar 179 W en de cellen kunnen nu tot 8,7 km (op basis van de jaarlijkse zonneschijn in Nagoya, Japan) stroom genereren voor EV-rijden, zonder infrastructuur- of elektriciteitskosten. De accu kan dus volledig opgeladen worden als de auto iets meer dan een week geparkeerd blijft staan.
De zonnecellen laden nu de hoofdbatterij direct op, zonder dat er een extra zonnebatterij nodig is zoals bij de vorige generatie. Dankzij efficiëntere cellen is het vermogen dat wordt opgewekt door het Solar Charging-dak 15% hoger dan voorheen, ondanks een kleiner dak.
De nieuwe Prius beschikt ook over een multimediapakket met toegang tot een cloudgebaseerd navigatiesysteem, dat gebruik maakt van voortdurend bijgewerkte realtime verkeersgebeurtenisinformatie voor nauwkeurige en efficiënte routeplanning. Route-informatie wordt van tevoren gedownload om naadloze navigatie mogelijk te maken, zelfs als het systeem niet is verbonden met de cloud.
Gebruikers hebben draadloos toegang tot smartphonenavigatiediensten via Apple CarPlay® of via een USB via Android Auto®, terwijl de multimedia-eenheid ook een ingebouwde webbrowser bevat voor het streamen van muziek en video of op de hoogte blijven van het laatste nieuws.
Het selecteren van multimediafuncties via spraakopdrachten is eenvoudiger gemaakt met de ingebouwde spraakagent “Hey Toyota”. Deze reageert op gesproken verzoeken van de bestuurder of voorpassagier om de klimaatregeling aan te passen, multimedia-opties te kiezen, een telefoongesprek te voeren of de ramen te openen en te sluiten. “Hey Toyota” is ontworpen om conversationele spraak te begrijpen, dus het commando “Ik heb honger” genereert bijvoorbeeld restaurantaanbevelingen in de omgeving.
Naast de vooraf ingestelde modi Normal, Eco en Sport die de meeste hybride en plug-in hybride voertuigen kennen, kan de rijervaring van de nieuwe Prius worden aangepast via de optie Drive Mode Select op de middenconsole. Afhankelijk van de voorkeur van de bestuurder kan een aangepaste combinatie van aandrijflijn-, stuur- en airconditioninginstellingen worden opgeslagen voor directe toegang op elk gewenst moment.
Driver Assist en veiligheid
- Nieuwste generatie Toyota T-Mate, inclusief bijgewerkte Toyota Safety Sense-technologie.
- Handsfree en op afstand bedienbare parkeermogelijkheden met Advanced Park System.
- Nieuwe driver monitor camera benadrukt afleiding of vermoeidheid.
- De verbeterde Road Sign Assist bevat waarschuwingen voor overdreven snelheid.
De Prius wordt geleverd met de nieuwste generatie van Toyota’s T-Mate-systeem en Toyota Safety Sense, dat nieuwe functies voor rijhulp en ongevallenpreventie omvat, terwijl de bestaande mogelijkheden worden uitgebreid om de veiligheid, het gemak en de gemoedsrust te verbeteren.
Het semi-autonome Advanced Park System maakt eenvoudiger en veiliger parkeren mogelijk en kan regelmatig gebruikte plekken, zoals thuis of op de werkplek, gemakkelijk onthouden. Met behulp van zijn vier Panoramic View Monitor-camera’s en 12 ultrasone sensoren kan de Prius handsfree in een ruimte manoeuvreren, waarbij de bestuurder alleen de omgeving hoeft te controleren en te schakelen wanneer daarom wordt gevraagd. In bepaalde omstandigheden is bediening op afstand ook mogelijk, waardoor de bestuurder uit de auto kan stappen en parkeren met behulp van een smartphone.
Andere T-Mate-functies verbeteren het bewustzijn van de bestuurder via functies zoals de Panoramic View Monitor, die een allround beeld biedt van de directe omgeving van het voertuig tijdens manoeuvres bij lage snelheden; Blind Spot Monitor en Rear Cross Traffic Alert met automatisch remmen, dat waarschuwt voor verkeer en gevaren bij het inhalen of achteruitrijden.
Dankzij de nieuwe monitorcamera van de bestuurder wordt de status van de bestuurder voortdurend gecontroleerd op tekenen van afleiding, overmatige vermoeidheid of medische noodsituaties. Er klinkt in eerste instantie een hoorbare waarschuwing om de bestuurder te waarschuwen en wanneer Lane Tracing Assist is geactiveerd, kan een Emergency Stop Driving System het voertuig veilig tot stilstand brengen als de bestuurder niet reageert door binnen een vooraf gedefinieerde tijd te sturen, te accelereren of te vertragen. De effectiviteit van het pre-collision-systeem wordt ook verbeterd door rekening te houden met de status van een bestuurder wanneer een potentieel gevaar wordt gedetecteerd en zijn reactie dienovereenkomstig aan te passen.
Een uitgebreide Road Sign Assist (RSA)-functie ondersteunt veilig rijden verder door borden op de weg voor u te herkennen en deze op het instrumentenpaneel weer te geven. In overeenstemming met de meest recente regelgeving van de Europese Unie wordt een bestuurder op de hoogte gebracht, visueel op het display en door een hoorbare waarschuwing, als hij de aangegeven snelheidslimiet overschrijdt of een bord ‘verboden toegang’ over het hoofd ziet. De snelheid van de Adaptive Cruiser Control (ACC) kan met een druk op de knop worden gereset om te reageren op veranderingen in de snelheidslimiet die door de RSA wordt aangegeven, terwijl bovendien een snelheidsbegrenzeroptie kan worden geselecteerd om acceleratie boven een door de bestuurder gedefinieerde snelheid te voorkomen.
Het ACC-systeem is bijgewerkt en beschikt nu ook over een vierde instelling voor de volgende afstand, vergeleken met de vorige drie. Verbeterde voertuigdetectie maakt de identificatie van meer dan één voorliggend voertuig mogelijk, evenals die in aangrenzende rijstroken, waardoor het systeem het inhalen op de snelweg kan ondersteunen door de snelheid aan te passen aan de verkeersomstandigheden, vooral bij het wisselen van rijstrook. Het bevat ook een nieuwe functie om onbedoelde ondernemingen te voorkomen.
Een verbeterde sensorarray voor de camera aan de voorkant heeft nu een dubbele detectieafstand en een breder zijwaarts en verticaal zicht, waardoor het objecten eerder kan detecteren en een breder scala aan potentiële gevaren kan identificeren, waaronder motorfietsen en objecten langs de weg.
Door de prestaties van millimetergolfradars aan de voorkant te verbeteren, kan een groter detectiebereik nu objecten dichter bij de voorkant van het voertuig bewaken dan voorheen. De nieuwe sensoren hebben de detectiemogelijkheden van het Pre-Collision System verbeterd en de mogelijkheid toegevoegd om naast voetgangers en fietsers ook een motorfiets te detecteren.
Lane Departure Alert met Steering Assist heeft nu verbeterde rijstrookherkenning, inclusief detectie van objecten, zoals muren of slagbomen, om het systeem te helpen een rijstrook te definiëren. De rijstrookherkenning is ook verbeterd voor het Lane Tracing Assist-systeem, dat nu helpt zorgen voor meer ruimte tussen voertuigen die worden ingehaald op aangrenzende rijstroken door het rijpad van de voertuigen te compenseren met kleine stuuraanpassingen terwijl het voertuig binnen zijn rijstrook blijft.
Proactive Driving Assist is een andere nieuwe Toyota Safety System-functie. Het ondersteunt bestuurders bij zacht remmen in bochten of remmen en/of sturen om een veilige afstand te bewaren tussen een voorligger, voetganger of fietser, met behulp van de camera en radar van het voertuig.
De nieuwe Prius is ook standaard uitgerust met een centrale frontairbag die helpt contact tussen de voorste inzittenden tijdens een botsing te voorkomen.
Toyota’s visie op koolstofneutraliteit verrijken
- Nieuwe Plug-in Prius brengt verbeterde elektrificatie naar een breder scala van Europese klanten.
- Plug-in Hybrid Electric is een fundamenteel onderdeel van Toyota’s multi-path aanpak.
- Een pragmatisch gebruik van grondstoffen voor batterijen, waardoor de keuze van de klant op weg naar koolstofneutraliteit wordt verbeterd.
Naarmate het tempo van de elektrificatie versnelt, verwacht Toyota tegen 5 wereldwijd 5,2025 miljoen geëlektrificeerde voertuigen per jaar te verkopen, met een line-up van 70 modellen, waaronder 15 emissievrije voertuigen (ZEV).
Toyota is een “full line-up” fabrikant van voertuigen, waaronder hybride, plug-in hybride, FCEV en BEV-opties, die geëlektrificeerde mobiliteit naar alle klanten kunnen brengen. Deze multipath-aanpak stelt Toyota’s klanten in landen en regio’s over de hele wereld in staat om hun ecologische voetafdruk vandaag de dag te verkleinen, ongeacht hun lokale infrastructuur, omgeving en dagelijkse behoeften.
Toyota voorspelt dat 90% van zijn West-Europese verkopen tegen 2025 geëlektrificeerde voertuigen zullen zijn, waarvan ten minste 10% ZEV’s zullen zijn. Dit cijfer zal tegen het einde van het decennium toenemen tot 100% elektrificatie, met ten minste 50% ZEV’s, of meer als de marktvraag en infrastructuur het toelaten. Tegen 2035 is een volledige vermindering van 100% van de CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen, mogelijk eerder in sommige individuele nationale markten, het doel van Toyota.
De eliminatie van koolstofemissies is een belangrijke rol in het streven van Toyota Motor Europe om tegen 2040 volledige koolstofneutraliteit in Europa te bereiken.
Als een belangrijke stap naar volledige koolstofneutraliteit zullen alle productielocaties in Europa tegen 2030 koolstofneutraal zijn. Het omvat het minimaliseren van het energieverbruik waar mogelijk, het overschakelen op groene energie en het implementeren van kaizen-innovaties om CO2 te verminderen of volledig te elimineren.
Tegen 2035 streeft Toyota naar een 100% CO2-reductie in tank-tot-wielemissie, en uiterlijk in 2040 moeten activiteiten buiten de directe controle van het bedrijf, zoals upstream-levering en logistiek, koolstofneutraal zijn.
In de geest van zijn baanbrekende voorgangers vertegenwoordigt de nieuwe Prius een essentieel onderdeel van Toyota’s visie om nul koolstofemissies te bereiken door klanten meer keuzes te bieden om hun milieu-impact te verminderen in overeenstemming met hun lokale behoeften en mogelijkheden.
Toyota zet zich in om geen enkele automobilist achter te laten op weg naar koolstofneutraliteit. Hybride is al een praktische springplank gebleken in de groeiende trend naar elektrificatie, benadrukt door een recordhoogte van 72% van de geëlektrificeerde voertuigen die Toyota Motor Europe in West-Europa in de eerste vijf maanden van 2023 verkocht.
Nu de meeste Toyota-modellen een hybride optie hebben, is plug-in hybridetechnologie de volgende praktische manier om de elektrificatie voor klanten te vergroten zonder gemakkelijke toegang tot de relevante infrastructuur. De nieuwe Prius, in Europa exclusief verkrijgbaar als Plug-in Hybrid, komt tegemoet aan hun behoeften door voldoende actieradius te bieden voor dagelijks EV-rijden, in combinatie met hybride gemak voor langere ritten of wanneer opladen niet beschikbaar is.
De infrastructuur voor het opladen van een batterij-elektrisch voertuig (BEV) of brandstofcel-elektrisch voertuig (FCEV) evolueert nog steeds wereldwijd, ook in Europa, en veel gebieden missen praktische oplossingen voor klanten die sneller naar meer elektrificatie willen gaan. De nieuwe Prius is een pragmatische oplossing die ev-dagelijks rijden binnen handbereik brengt, terwijl het efficiënte gebruik van hulpbronnen betekent dat de batterijen in zes Prius Plug-ins dezelfde hoeveelheid kostbare grondstof gebruiken als slechts één 80 kWh BEV.
Het volgende hoofdstuk in een hybride geschiedenis
De Prius heeft in alle opzichten een lange weg afgelegd sinds zijn lancering in 1997, en de vijfde generatie tilt de erfenis naar een nieuw niveau terwijl hij voortbouwt op een filosofie van baanbrekende technologie en Toyota’s toewijding aan een betere toekomst.
De originele Prius begon de bal aan het rollen te brengen op elektrificatie als ’s werelds eerste in massa geproduceerde hybride elektrische voertuig, passend gelanceerd met de slogan “Net op tijd voor de21e eeuw” en hij viel aanvankelijk op dankzij zijn eigenzinnige sedan-styling.
Bij nader inzien was de nieuwe hybride technologie de echte uitblinker. Een speciaal ontworpen VVT-i 1.5l benzinemotor en compacte elektromotor met hoog koppel zorgden voor rijprestaties die vergelijkbaar zijn met die van bestaande auto’s van vergelijkbare grootte, maar met een dubbele brandstofefficiëntie en de helft van de CO 2-uitstoot.
Die cijfers hielpen Prius om in 1997-98 de Japanse auto van het jaar te worden voordat het op het wereldtoneel kwam toen de export in 2000 begon, waardoor snel een nauwe band ontstond met milieubewuste consumenten in Europa en de Verenigde Staten.
Een volledig nieuwe Prius van de tweede generatie werd in 2003 geïntroduceerd en bracht nieuwe aerodynamische normen met zich mee, met een ultralage luchtweerstandscoëfficiënt van 0,26 en de iconische wigvorm, bereikt als gevolg van de overstap naar vijfdeurs hatchback-formaat. Deze generatie werd in 2005 ook bekroond met de titel Auto van het Jaar voor Europa.
De hybride technologie evolueerde snel en het nieuwe Toyota Hybrid System II in de tweede generatie Prius behaalde 15% meer efficiëntie en 50% meer vermogen van de elektromotor, die nu wordt gebruikt om zowel de prestaties als de efficiëntie te verbeteren. Een verbeterd accupakket, met een lager gewicht maar een hoger vermogen, stelde de Prius in staat om tot 2 kilometer elektrisch te rijden.
Trouw aan zijn oorspronkelijke missie als inspiratie voor een nieuwe stijl van autorijden, dreef de tweede generatie Prius de hybride verkoop van Toyota voorbij de 1 miljoen mijl, wat een betekenisvolle impact had op de emissiereductie wereldwijd.
Toyota’s hybride leiderschap werd in 2009 verder versterkt door de derde generatie Prius, die arriveerde als ’s werelds meest technisch geavanceerde mainstream auto, waardoor het brandstofverbruik met nog eens 10% werd verhoogd en de CO2-uitstoot met 14% werd verminderd dankzij een nog lagere luchtweerstandscoëfficiënt, een grotere 1,8l-motor en een opnieuw ontworpen elektromotor.
Klanten konden nu ook genieten van soepel, stressvrij hybride rijden in nieuwe Prius-familieleden, met dank aan krachtigere lithium-ionbatterijen. De Prius Plug-in, die in 2012 werd geïntroduceerd als een van de allereerste Plug-in Hybrides in Europa, kon ook worden opgeladen via een externe stroombron, waardoor bestuurders kunnen genieten van de voordelen van volledig elektrisch rijden met de geruststelling en betrouwbaarheid van hybride. Met zijn 25 kilometer ev-actieradius en toonaangevende efficiëntie zette de eerste Prius Plug-in Hybrid een nieuwe maatstaf op het gebied van mobiliteit.
Prius zette zijn rol als Toyota’s padvinder voor hybridetechnologie en daarbuiten voort met de vierde generatie, die in 2015 werd gelanceerd als het allereerste voertuig dat gebruik maakte van Toyota New Global Architecture (TNGA).
TNGA draagt ertoe bij dat de Prius, en veel latere modellen, leuker worden om te rijden door een laag zwaartepunt te bereiken voor een aantrekkelijkere rijpositie en minder lichaamsrol. Het responsievere weggedrag kwam ook door het gebruik van hoogsterkte staal, waardoor de vierde generatie Prius-carrosserie 60% stijver was dan zijn voorganger.
Een andere technische mijlpaal werd bereikt op de vierde generatie Prius. De nieuwe motor leverde een ongekende maximale thermische efficiëntie van 40%, het hoogste cijfer tot nu toe bereikt voor een massamarktbenzinemotor. Er werd ook een nieuwe Plug-in Hybrid-versie geïntroduceerd, met een EV-actieradius van 50 kilometer en een CO2 per kilometer-waarde van slechts 22 gram volgens de vorige NEDC-rijcyclus.
Dergelijke technische doorbraken zijn een integraal onderdeel van de positie van het model als inspiratie voor Toyota’s leiderschap op het gebied van elektrificatie, een die wordt versterkt door de vijfde generatie, exclusief een plug-in hybride voor Europa.
Sinds de introductie van de Prius in 1997 heeft Toyota wereldwijd meer dan 23 miljoen geëlektrificeerde exemplaren verkocht. Meer dan 5 miljoen daarvan zijn Prius en Prius Plug-in Hybrid.