Vier Ford Mustang Mach-E in de Top 5 van de Ardenne Roads EcoRally 2023

Het was een succesvolle eerste Belgische ervaring voor Ford, met vier van de vijf Mustang Mach-E’s in de Top 5 van deze eerste editie van de Ardennen Roads EcoRally.

 

Ford neemt met succes deel aan de eerste regelmatigheidrally voor elektrische voertuigen in België
• Overwinning voor Bjorn Vanoverschelde en Bjorn Clauw in een Mustang Mach-E GT
• Vier van de 5 deelnemende Ford Mustang Mach-E’s in de top vijf
• Potentiële FIA EcoRally Cup wedstrijd in 2024
Sint-Agatha-Berchem, 26 juni 2023 – De eerste editie van de Ardenne Roads EcoRally, georganiseerd door Trajectoire en met vertrek in Durbuy, eindigde zaterdag met een daverend
succes. 20 van de 25 100% elektrische auto’s die aan de start verschenen, bereikten de finish na meer dan 500 kilometer wedstrijd, 16 regelmatigheidsproeven en 1 test op privéterrein, met
een algemeen resultaat dat niet onderdoet voor de meest gekende regelmatigheidsevenementen.
Het was een succesvolle eerste Belgische ervaring voor Ford, met vier van de vijf Mustang Mach-E’s in de Top 5 van deze eerste editie van de Ardennen Roads EcoRally. Een regelmatigheidsrally op openbare wegen met variabele gemiddelde snelheden, waarbij 9 van de 16 regelmatigheidsrally’s werden gewonnen door de eerste 100% elektrische SUV van Ford. De aanzienlijke actieradius van de Mach-E (tot 600 km in de RWD Ext. Range-versie, 490 km voor de GT-versie) bleek meer dan voldoende voor de 5 Mustang Mach-E’s die meededen.
De feedback van de reguliere deelnemers aan het FIA kampioenschap en van de waarnemer van de FIA wijzen er bovendien op dat de editie van 2024 zou meetellen voor de FIA EcoRally
Cup. Naast dit uitstekende resultaat heeft Ford dus enkele belangrijke lessen getrokken voor eventuele toekomstige deelnames, met nieuwe elektrische producten zoals de Explorer, Custom en Courier.
Top 5 in kleuren van Ford
Het team bestaande uit Bjorn Vanoverschelde en Bjorn Clauw, experts op vlak van regelmatigheid, en gesterkt door een nauwgezette voorbereiding, toonde een grote precisie tijdens het hele evenement en won met overmacht. “Ik ben al heel lang betrokken bij regelmatigheidswedstrijden, maar ik had nog nooit deelgenomen aan een evenement als piloot.
Dit was mijn eerste ervaring en mijn eerste overwinning, die ik deels te danken heb aan de Mustang Mach-E GT die Ford Belux me ter beschikking stelde. Het is waar, hij is zwaarder dan
de oldtimers waarmee we meestal aan dit soort evenementen deelnemen, maar hij is ook veel krachtiger, efficiënter, comfortabeler en gemakkelijker te besturen. Ideaal voor een eerste
poging, dus. Het viel mij ook op dat, afgezien van het ’s nachts opladen tussen de twee wedstrijddagen, het feit dat de auto’s elektrisch zijn geen invloed heeft op de timing, de sportiviteit of het format van het evenement”, verklaarde Vanoverschelde aan de finish.

Op de tweede plaats, op korte afstand van de finish, kreeg de bemanning van de andere Mustang Mach-E GT, bestaande uit Ford-distributeur Johnny Delhez (Trooz) en Yves Noelanders, een straf voor een lichte snelheidsovertreding en moesten ze de tweede trede van het podium afstaan aan Zdarsky-Nabelek, een Tsjechisch team van zeer hoog niveau dat gewend is om deel te nemen aan de verschillende manches van de FIA Eco Rally Cup. De bemanning van de Azura Blue Mustang Mach-E GT, Delhez en Noelanders, kwam in het hartje van Durbuy als derde over de finish met een glimlach op het gezicht. “Het is waar dat we de tweede plaats verloren door een domme fout, maar dat neemt niet weg dat we een nieuw avontuurlijk evenement hebben beleefd, een leuke tijd hadden met onze rivalen, andere enthousiastelingen leerden kennen en veel plezier hadden in de cockpit”, glimlachte Noelanders. “Laten we hopen dat anderen onder onze vaste speelkameraden zich hierdoor inde toekomst laten inspireren.”
Op de vierde plaats eindigde een Mustang Mach-E Extended Range Rear Wheel Drive, bestuurd door Julien Libioul en Thomas Collard. “We hebben ook twee kleine snelheidsovertredingen begaan. Die kwamen ons duur te staan. Zonder deze overtredingen zouden we tweede zijn geworden, voor onze Tsjechische vrienden. Afgezien van het sportieve aspect, moet ik toegeven dat dit mijn eerste echte ervaring was in een elektrische auto. Ik ben gewend om aan dit soort evenementen deel te nemen in oldtimers. Ik was vooral onder de indruk van het comfort, de stilte en de prestaties. Het is veel minder vermoeiend dan een klassieke auto, zowel voor de bestuurder als voor de bijrijder. Bovendien zal ik aan het koppel en de handling van de Mustang, zowel efficiënt als speels, hele mooie herinneringen overhouden. We hebben echt genoten”, zei de jonge maar ervaren bijrijder.
De top vijf werd gecompleteerd door de Mustang Mach-E Extended Range Rear Wheel Drive van het Sloveense team Spacapan-Kobal. Als een van de regelmatige deelnemers aan de FIA
EcoRally Cup waren ze blij met deze eerste deelname in België: “We hadden nog nooit deelgenomen aan een manche van het kampioenschap in een Mustang Mach-E. De context om
hem hier te ontdekken was ideaal, aangezien deze eerste editie nog niet meetelde voor de tussenstand en ook geen verbruiksrangschikking had. We konden zonder enige druk rijden.
Vergeleken met onze vorige auto’s heeft hij veel vermogen, een grote actieradius en rijdt hij erg fijn. Dat kwam hier goed van pas. Deze manche was erg leuk en heel selectief”.
De vijfde Mustang Mach-E, die van de andere Sloveense ploeg Makarovic-Spacapan, die minder ervaren was dan de andere vier Mustang Mach-E-teams, eindigde in de middenmoot, op
de 11de plaats.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait