Recordaantal Porsche-klantenteams neemt deel aan de 24-uursrace van Spa

  • Elf klantenteams en 53 coureurs strijden met 14 Porsche 911 GT3 R
  • Nieuwe racer op basis van de generatie 992 start in vier klassen
  • Drie all-pro crews zetten hun zinnen op het scoren van de negende overwinning voor een Porsche
  • Live streaming op de website http://www.intercontinentalgtchallenge.com
De 24-uursrace op Spa-Francorchamps geldt als het jaarlijkse hoogtepunt van het GT3-seizoen. Op de 75ste editie van het traditiegetrouwe evenement in de Belgische Ardennen staat komend weekend een recordaantal van 14 Porsche 911 GT3 R op de grid. In zijn debuutseizoen is de racewagen op basis van de 992-generatie een van de grote favorieten in de endurance-klassieker. De klantenteams in de hoogste profcategorie hebben hun zinnen gezet op de negende overwinning voor een Porsche in deze race.

Stuttgart. Iets minder dan een jaar geleden toonde Porsche de nieuwe 911 GT3 R voor het eerst tijdens de 24 uur van Spa-Francorchamps. Het racedebuut vond plaats tijdens de 24 uur van Daytona in januari. Komend weekend staan 14 van deze in Weissach ontwikkelde racewagens op de grid tijdens de Belgische enduranceklassieker. Ze vertegenwoordigen het grootste contingent dat ooit door de sportwagenfabrikant is ingezet op wat misschien wel ’s werelds belangrijkste GT3-evenement is. De nieuwe 911 GT3 R, gebaseerd op de 992-generatie, kan tot 416 kW (565 pk) produceren. Elf klantenteams strijden met in totaal 53 coureurs in de zogeheten Ardennen-achtbaan in vier verschillende klassementen. Tot op heden heeft een Porsche deze historische uithoudingsrace acht keer gewonnen. De laatste twee overwinningen volgden elkaar op: in 2019 behaalden Kévin Estre (Frankrijk), Michael Christensen (Denemarken) en Richard Lietz (Oostenrijk) de eindzege met de 911 GT3 R van GPX Racing. Een jaar later herhaalde het fabrieksrijderstrio Nick Tandy (Verenigd Koninkrijk), Earl Bamber (Nieuw-Zeeland) en Laurens Vanthoor (België) de prestatie, ditmaal voor Rowe Racing.

“Veertien Porsche 911 GT3 R – we zijn nog nooit zo sterk vertegenwoordigd geweest in de 24 uur van Spa-Francorchamps! We zijn blij met de enorme steun van onze klantenteams, die ook hun vertrouwen in onze nieuwe auto weerspiegelt”, benadrukt Sebastian Golz, projectmanager Porsche 911 GT3 R. “De race zelf zal waarschijnlijk weer een zware worden. Een 72-koppig veld van bijna gelijkwaardige GT3-auto’s op slechts zeven kilometer circuit, bestuurd door vele potentiële winnaars: dit geeft het evenement, dat zich al lang heeft ontwikkeld tot een 24-uurs sprint, een duidelijk en uniek verkoopargument. Het is iedereen tegen iedereen daar. Na de proefritten voelen we ons goed voorbereid. Ik hoop dat een negende overwinning voor een Porsche op dit endurance-hoogtepunt voor ons binnen handbereik ligt.”

De race
Het Circuit de Spa-Francorchamps is sinds 1921 een van de grootste uitdagingen voor coureurs van over de hele wereld. In 1924, slechts drie jaar na de inhuldiging, werd de eerste 24-uursrace verreden in het oosten van België, niet ver van de Duitse grens – waardoor deze klassieker slechts een jaar “jonger” was dan de legendarische 24 uur van Le Mans, die in 2023 zijn honderdste verjaardag vierde. Het circuit van toen mat zo’n 15 kilometer en liep tussen de steden Francorchamps, Malmedy en Stavelot. In 1979 werd de afstand ingekort. Met 7.004 kilometer en 21 bochten is het legendarische Grand Prix-circuit nog steeds het langste circuit op de Formule 1-kalender. De achtbaan “Ardennen” verdient nog steeds zijn bijnaam, dankzij het spectaculaire steile gedeelte “Raidillon/Eau Rouge” en de afdaling met de beruchte “Blanchimont”. Aan het einde van het start/finish rechte stuk komen de coureurs echter de krappe “La Source” haarspeldbocht tegen – een van de langzaamste bochten van het GT3-seizoen. Voordat het seizoen 2022 van start ging, onderging het legendarische circuit een uitgebreide upgrade. Als onderdeel van deze modernisering werden onder andere nieuwe grindvangers en tribunes toegevoegd. De basisindeling bleef echter hetzelfde. Door de ligging in de Ardennen moeten teams en coureurs op elk moment rekening houden met onvoorspelbare weersomstandigheden.

De 24 uur van Spa-Francorchamps wordt opnieuw verreden als onderdeel van de GT World Challenge Europe Endurance Cup en de Intercontinental GT Challenge (IGTC). Met een 72-koppige field van GT3-racewagens, zet de grid line-up voor de 75e editie van het evenement een nieuwe maatstaf. Op het hoogtepunt van het GT3-seizoen krijgen coureurs en auto’s punten na respectievelijk zes, twaalf en 24 uur.

De klantenteams en coureurs
De 14 Porsche 911 GT3 R-auto’s zullen op Spa-Francorchamps in vier verschillende klassementsgroepen strijden. De grote favorieten voor de eindzege starten in de 19-koppige Pro Division, voorbehouden aan volledig professionele ploegen. Drie 911-racers met drie coureurs per auto pakken deze klasse aan. Manthey EMA wordt vertegenwoordigd door een krachtig trio bestaande uit voormalig Porsche Junior Julien Andlauer uit Frankrijk en fabrieksrijders Kévin Estre en lokale held Laurens Vanthoor. Rutronik Racing vertrouwt op drie voormalige Porsche Juniors: Laurin Heinrich uit Duitsland en de Noor Dennis Olsen en fabrieksrijder Thomas Preining uit Oostenrijk. Alle drie zorgen ze dit seizoen voor opschudding in de DTM met de nieuwe 911 GT3 R. Hetzelfde geldt voor Dinamic GT Huber Racing: DTM-coureurs Ayhancan Güven (Turkije) en de Duitser Christian Engelhart, evenals zijn landgenoot Sven Müller delen de cockpit van de Pro-auto van het Italiaans-Duitse team. Güven en Müller kwamen ook door de Porsche Junior-rangen.

In het Pro-Am-klassement zullen GMG Racing by Car Collection Motorsport, Modena Motorsport en Grove Racing elk een Porsche 911 GT3 R rijden. In deze klasse moeten ten minste twee coureurs de status “Brons” hebben, het stuur minstens acht uur delen en minstens 60 minuten per racekwartier in de cockpit zitten.

In de Silver Cup wappert Dinamic GT Huber Racing met een 911 GT3 R de vlag voor Porsche. In deze categorie moeten de vier coureurs per raceauto een FIA “Silver” -classificatie hebben. Simpel gezegd, deze les is gereserveerd voor semi-professionals.

De bronzen klasse is gereorganiseerd. Met 25 inzendingen maakt het meer dan een derde van het net uit. In deze categorie mogen vier bestuurders een auto delen, maar niet meer dan één mag de status “platina” en twee de status “zilveren” hebben. De vierde bestuurder moet een “Bronze” classificatie hebben. De Porsche-klantenteams Herberth Motorsport, Pure Rxcing, Huber Motorsport, Grove Racing, CLRT, Dinamic GT Huber Racing en Team Parker racing hebben in totaal zeven 911 GT3 R-auto’s ingeschreven.

Livestream van het evenement
De 24-uursrace in Spa-Francorchamps gaat op 1 juli om 16.30 uur van start. Een gratis livestream van de klassieker is te zien op de website http://www.intercontinentalgtchallenge.com.

Commentaar van de coureurs over de race
Laurens Vanthoor (Porsche 911 GT3 R #92): 
“De 24 uur van Spa is iets speciaals voor mij. Het circuit ligt op slechts een uur rijden van mijn huis en het is een zeer competitieve race met veel coureurs in dezelfde klasse. Ik heb er zin in! Door onze krachten te bundelen met Kévin Estre en Julien Andlauer, hebben we een sterke rijdersbezetting bij Manthey EMA en een even grote kans om voor de overwinning te vechten. Ik heb deze race twee keer gewonnen. Ik zal mijn uiterste best doen om een derde keer boven op het podium te eindigen.”

Christian Engelhart (Porsche 911 GT3 R #54): “Met een recordveld van 72 auto’s is de 24 uur van Spa een enorm evenement en, als grootste GT3-race ter wereld, een echte uitdaging. Ik kan niet wachten tot het van start gaat! Natuurlijk willen we graag winnen – net als de 71 anderen. Helaas konden we ons dit jaar niet zo goed voorbereiden omdat onze Porsche betrokken was bij een ongeluk op de 24-uursrace van de Nürburgring. Daarom konden we niet deelnemen aan de baantest. We hebben een strak schema voor de boeg op Spa om de auto zo snel mogelijk af te stellen in de oefensessies. Desondanks gaan we met een zeer optimistisch gevoel naar het evenement en we zullen ons uiterste best doen om ruim voor de concurrentie te eindigen in deze lange en moeilijke race.”

Thomas Preining (Porsche 911 GT3 R #96): “Onze test op Spa verliep erg goed. Qua auto zitten we in het juiste prestatievenster. Ik heb veel vertrouwen in het team. We hebben samen veel geleerd en ik denk dat we het nu heel goed kunnen implementeren. Ik heb er alle vertrouwen in dat we het maximale uit het potentieel van de Porsche 911 GT3 R kunnen persen. Mijn teamgenoten zijn ook opgewonden. Het wordt een toffe week met hopelijk een goede afloop.”

Klaus Bachler (Porsche 911 GT3 R #911): “Onze verwachting is zeker om te strijden voor de overwinning in onze klasse. We hebben een heel sterk team en een zeer goede rijdersbezetting. Maar een 24-uursrace is zwaar en met 72 GT3-auto’s op het circuit komt het niet zonder uitdagingen. We moeten slim rijden en uit de problemen blijven. Als we er zonder problemen doorheen kunnen komen, moeten we in een goede positie aan de finish staan.”

Porsche’s klantenteams en coureurs – Pro-klasse: Dinamic GT Huber Racing (#54) Ayhancan Güven (TR) / Sven Müller (D) / Christian Engelhart (D) Manthey EMA (#92) Laurens Vanthoor (B) / Kévin Estre (V) / Julien Andlauer (V) Rutronik Racing (#96) Thomas Preining (A) / Laurin Heinrich (D) / Dennis Olsen (N)

Pro-Am Cup:
Car Collection Motorsport (#24) Nicolas Leutwiler (CH) / Ivan Jacoma (CH) / Alex Fontana (CH) / Nico Menzel (D) GMG Racing by Car Collection Motorsport (#132) Kyle Washington (USA) / James Sofronas (USA) / Jeroen Bleekemolen (NL) / Patrick Long (USA) Modena Motorsport (#216) Francis Tjia (HK) / John Shen (HK) / Benny Simonsen (DK) / Mathias Beche (CH)

Zilveren Beker:
Dinamic GT
 Huber Racing (#56) Tanart Sathienthirakul (T) / Jop Rappange (NL) / Daniele di Amato (I) / Adrien de Leener (UK) Bronzen Cup
Huber Motorsport (#20
) Antares Au (HK) / Dennis Fetzer (D) / Matteo Cairoli (I) / Jannes Fittje (D) Grove Racing (#23) Brenton Grove (AUS)
/ Stephen Grove (AUS) / Earl Bamber (NZ) / Anton de Pasquale (AUS)

CLRT (#44) Steven Palette (V) / Clément Mateu (V) / Frédéric Makowiecki (V) / Hugo Chevalier (V) Dinamic GT Huber Racing (#55) Philipp Sager (A) / Marius Nakken (N) / Benjamin Barker (UK) / Christopher Zöchling (D) Team Parker Racing (#62) Derek Pierce (Verenigd Koninkrijk) / Kiern Jewiss (Verenigd Koninkrijk) / Andrew Meyrick (Verenigd Koninkrijk) / Xavier Maassen (NL) Herberth Motorsport (#91)

Ralf Bohn (D) / Alfred Renauer (D) / Robert Renauer (D) / Kay van Berlo (NL)
Pure Rxcing (#911) Klaus Bachler (A) / Alex Malykhin (UK) / Joel Sturm (D) / Marco Seefried (D) 24 uur van Spa-Francorchamps – alle regelrechte Porsche-overwinningen
2020 Tandy / Bamber / Vanthoor (Porsche 911 GT3 R) 2019 Lietz / Christensen / Estre (Porsche 911 GT3 R) 2010 Dumas / J. Bergmeister / Ragginger / Henzler (Porsche 911 GT3 RSR)

2003 Ortelli / Lieb / Dumas (Porsche 911 GT3 RSR) 1993 C. Fittipaldi / Jarier / Alzen (Porsche 911 RSR) 1969 Chasseuil / Ballot-Léna (Porsche 911) 1968 Kremer / H. Kelleners / Kauhsen (Porsche 911) 1967 Gaban / Van Assche (Porsche 911) Het schema (alle tijden CEST)

24 Stunden von Spa-Francorchamps

Donderdag 29 juli
11:20 – 12:50 uur: Vrije training 1 18:10 – 19:
10 uur: Pre-kwalificatie
21:20 – 21:35 uur: Kwalificatie 1 21:42 – 21:57 uur: Kwalificatie 2 22:04 – 22:19 uur: Kwalificatie 3 22:26 – 22:41 uur: Kwalificatie 4 23:00 – 00:30 uur: Nachttraining

vrijdag 30 juni
15:35 – 16:05 uur: Super Pole
20:35 –

21:05 uur: Warm Up

zaterdag 1 juli
16:30 uur: Start 24 uur van Spa-Francorchamps Zondag 2 juli
16:30 uur: Geblokte vlag 24 uur van Spa-Francorchamps Actuele informatie en film- en fotomateriaal over Porsche Motorsport live vanaf circuits

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait