Chris Ingram houdt Maxime Potty van het maximum
Potty verslaat Cherain met… 0″2!
Ardeca Ypres Rally
De Fransman Adrien Fourmaux won dit weekend met zijn FORD Fiesta Rally2 overtuigend de Rally van Ieper, de 8ste manche van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship. De strijd voor de zege in het Belgisch kampioenschap bleef razend spannend tot de slotmeters. De Brit Chris Ingram was de snelste in zijn VW Polo GTi, voor kampioenschapsleider Maxime Potty, die op de laatste proef zijn titelconcurrent Cédric Cherain met exact… 0″2 klopte. Een minimaal verschil na… 221 km tegen de chrono!
Na zijn overwinning in de Rally of Bertrix, kreeg Cédric Cherain in extremis het budget rond om deel te nemen in Ieper. De Hyundai-rijder stond scherp, want hij klokte donderdagavond de snelste tijd van de Belgen op de Qualifying Stage in Nieuwkerke.
Op de eerste 8 proeven op vrijdagavond verloor de wedstrijd meteen twee smaakmakers. Op de tweede proef begreep Junior Planckaert waarom een eerste deelname in Ieper zo moeilijk is. De Skoda-rijder ging aan hoge snelheid van de baan. Roger Hodenius ging van de baan in Mesen, waarbij de rolkooi van de Skoda werd geraakt. De Nederlander moest eveneens opgeven.
Vooraan nam de Brit Chris Ingram de wedstrijd meteen in handen met zijn VW Polo GTi Rally2. Hij werd verrassend kort op de hielen gezeten door “Mister Ypres” Freddy Loix, die zich uitstekend voelde in de nieuwe Skoda Fabia RS. Cédric Cherain volgde na de eerste avond op de derde plaats, voor Niels Reynvoet en Vincent Verschueren.
Maxime Potty, de leider in het BRC, was pas 6de op 58″3. “We zijn op de Kemmelberg lek gereden. Op de beklimming verloor ik even de controle en raakten we aan de binnenkant van de bocht een paal. Daardoor reden we lek en verloren we 40″. Ik voelde me ook niet goed in de auto omdat de voortrein niet precies instuurde,” vertelde Maxime Potty.
Op zaterdag stonden nog 8 proeven en 147 km op het menu. Vooraan viel Freddy Loix in Hollebeke weg door een lekke band die 2’30” kostte. “Bij het opwarmen van de banden vlak voor de start, voelde ik dat er iets niet klopte. Achteraf bleek het ventiel stuk te zijn. Na een minuut was de lucht uit de band en moest ik het wiel wisselen op de proef. Heel jammer, want het podium zat er zeker in,” aldus Freddy Loix, die wel nog het klassement voor Masters won.
Chris Ingram werd tweede algemeen, goed voor de winst in deze 8stem manche van het Belgisch kampioenschap. “Wat een machtig mooie wedstrijd blijft deze Ypres Rally. Ik heb maximaal aangevallen met de Polo, die bij het snijden in het begin wat onstabiel was. Na een kleine aanpassing van de afstellingen ging het super, maar Fourmaux was net een fractie sneller. Ik kom nog terug om in Ieper te winnen,” lachte de sympathieke Brit.
Na de lekke band van Freddy Loix, schoof een sterk rijdende Niels Reynvoet op naar de tweede plaats met zijn Citroën C3 Rally 2, maar een ontketende Cédric Cherain ging hem voorbij op de voorlaatste proef. Nog was het spektakel niet afgelopen, want op de allerlaatste proef, de Pirelli Powerstage in Watou, knalde Maxime Potty een waanzinnige snelste tijd op de tabellen. Daarmee sprong hij over Cédric Cherain naar de tweede plaats met een verschil van 0″2! Omdat Potty ook nog 5 punten scoorde op de Pirelli Powerstage, doet hij een gouden zaak in het kampioenschap.
“Na onze fout op de Kemmelberg, was ik even wat minder scherp, ook omdat ik niet het vertrouwen in de afstellingen had om voluit aan te vallen. Zaterdagnamiddag, na een wissel van de alternatie, vonden we plots wel de snelheid om vooraan mee te draaien. Ik wist dat Cédric snel zou zijn op de Powerstage. Daarom heb ik alle risico’s genomen. Het is gelukt! Ik denk dat we bewezen hebben dat we niet toevallig aan de leiding staan van het Belgisch kampioenschap en dat het niveau van het BRC erg hoog ligt,” aldus Maxime Potty.
“Natuurlijk ben ik ontgoocheld, zeker omdat ik Maxime terug in het duel liet komen door een schuiver rechtdoor in Hollebeke, waar ik ook een 40-tal seconden verloor. Maar, we hebben twee dagen het beste van onszelf gegeven en het was een gevecht op hoog niveau. Proficiat aan Maxime,” aldus Cédric Cherain erg sportief.
Niels Reynvoet zakte op de laatste twee proeven van de 2de naar de 4de plaats terug. Toch kon hij terugblikken op een sterke wedstrijd. “Misschien mis ik nog de ervaring op dat laatste tikkeltje meer risico’s te nemen, zoals Maxime en Cédric. Toch ben ik dik tevreden na deze wedstrijd waarin ik geen enkel foutje heb gemaakt, ondanks het hoge tempo. Deze ervaring neem ik mee naar mijn thuisrally, de Aarova Rally in augustus,” aldus Niels Reynvoet, wiens teamgenoot Stéphane Lefebvre vrijdagavond de wedstrijd domineerde tot hij aan hoge snelheid van de baan ging.
Vincent Verschueren eindigde sterk op de vijfde plaats met de Skoda Fabia Rally2 van SXM. “Meer zat er echt niet in met deze oudere versie van de Fabia,” verklaarde Verschueren, die op de hielen werd gezeten door Gilles Pyck. De jonge kerel uit Poperinge stuurde de Hyundai i20 N Rally2 knap naar de zesde plaats. “Het ging veel beter dan ik had durven dromen. In mijn eerste Ieper met een topwagen meteen tussen de nationale toppers met veel meer ervaring staan, dat had ik niet gedacht.”
Hij deed 14″4 beter dan Bernd Casier, die ritme miste en ook niet dezelfde motorevolutie heeft als Fourmaux. Freddy Loix, Bjorn Syx, die debuteerde met een Citroën C3 Rally2, en Charles Munster, voor de eerste keer in actie op de Ieperse proeven, sloten de Top 10 af.
|
Paul Lietaer wint voor de 10de keer in Ieper
Ardeca Ypres Rally
Met geweldige chrono’s en zijn gekende spectaculaire rijstijl, heeft Paul Lietaer opnieuw indruk gemaakt tijdens de Ardeca Ypres Rally. Op zijn 65ste won hij voor de tiende keer de strijd bij de Historics in Ieper, waar na 29 afzonderlijke edities dit jaar geen aparte wedstrijd werd georganiseerd voor de klassiekers.
“Voor mij is een afzonderlijke Ypres Historic Rally niet nodig. Ik vind het heel plezant om me te meten met de moderne Rally2’s. Ik ben er zeker van dat ik met mijn Opel Ascona 400 een paar 4×4’s nerveus kan maken,” lachte Paul Lietaer voor de start.
Na de vroege opgave van Dirk Deveux, die zijn Ford Sierra 4×4 Cosworth met technische averij aan de kant moest zetten, was ook Stefaan Stouf van bij de start al quasi kansloos. Stouf kreeg immers een minuut straftijd wegens illegaal verkennen. De vishandelaar uit Nieuwpoort was vrijdagavond de snelste. De Ford-rijder naderde tot op 46″6 van Lietaer, maar zaterdagochtend ging het bijna onmiddellijk fout. Door het warme weer ging de turbo stuk.
Paul Lietaer, voor de 44ste keer aan de start in Ieper, amuseerde zich en reed toptijden, goed voor de zege in Historic en een schitterende 23ste plaats algemeen.
“We hebben ons enorm geamuseerd. Na de opgave van Stouf, heb ik me gemeten met een paar Rally2’s. Het was een mooi weekend,” aldus de winnaar die zijn 10de overwinning pakte Ieper.
Pieter-Jan Maeyaert legde zich zaterdag al snel neer bij het meesterschap van Lietaer. Hij werd tweede op 1’54”.
“Afgezien van een kleine schuiver, hebben we een mooie rally gereden, maar aan de tijden van Paul konden we niet tippen dit weekend,” vertelde Pieter-Jan Maeyaert.
Didier Vanwijnsberghe werd derde met zijn BMW M3 op ruim 4’30”. “Het ging verschrikkelijk snel. Petje af voor Paul. Ongelofelijk welke tijden hij klokt!”
Een klein kwartier verder, eindigde Koen Verhaeghe op de vierde plaats met zijn Escort, voor Rudi Dekimpe in de Kadett, Marijn Hoens in de Escort en Olivier Breittmayer in de populaire en exclusieve Ferrari 308 GTB.
Patrick Mylleville moest zijn Porsche vroegtijdig aan de kant zetten met een kapotte ophanging.
|
|
|