Ardeca Ypres Rally 2023.

Chris Ingram houdt Maxime Potty van het maximum

Potty verslaat Cherain met… 0″2!

Ardeca Ypres Rally

De Fransman Adrien Fourmaux won dit weekend met zijn FORD Fiesta Rally2 overtuigend de Rally van Ieper, de 8ste manche van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship. De strijd voor de zege in het Belgisch kampioenschap bleef razend spannend tot de slotmeters. De Brit Chris Ingram was de snelste in zijn VW Polo GTi, voor kampioenschapsleider Maxime Potty, die op de laatste proef zijn titelconcurrent Cédric Cherain met exact… 0″2 klopte. Een minimaal verschil na… 221 km tegen de chrono!

KODAK Digital Still Camera

Na zijn overwinning in de Rally of Bertrix, kreeg Cédric Cherain in extremis het budget rond om deel te nemen in Ieper. De Hyundai-rijder stond scherp, want hij klokte donderdagavond de snelste tijd van de Belgen op de Qualifying Stage in Nieuwkerke.

Op de eerste 8 proeven op vrijdagavond verloor de wedstrijd meteen twee smaakmakers. Op de tweede proef begreep Junior Planckaert waarom een eerste deelname in Ieper zo moeilijk is. De Skoda-rijder ging aan hoge snelheid van de baan. Roger Hodenius ging van de baan in Mesen, waarbij de rolkooi van de Skoda werd geraakt. De Nederlander moest eveneens opgeven.

Vooraan nam de Brit Chris Ingram de wedstrijd meteen in handen met zijn VW Polo GTi Rally2. Hij werd verrassend kort op de hielen gezeten door “Mister Ypres” Freddy Loix, die zich uitstekend voelde in de nieuwe Skoda Fabia RS. Cédric Cherain volgde na de eerste avond op de derde plaats, voor Niels Reynvoet en Vincent Verschueren.

Maxime Potty, de leider in het BRC, was pas 6de op 58″3. “We zijn op de Kemmelberg lek gereden. Op de beklimming verloor ik even de controle en raakten we aan de binnenkant van de bocht een paal. Daardoor reden we lek en verloren we 40″. Ik voelde me ook niet goed in de auto omdat de voortrein niet precies instuurde,” vertelde Maxime Potty.

Op zaterdag stonden nog 8 proeven en 147 km op het menu. Vooraan viel Freddy Loix in Hollebeke weg door een lekke band die 2’30” kostte. “Bij het opwarmen van de banden vlak voor de start, voelde ik dat er iets niet klopte. Achteraf bleek het ventiel stuk te zijn. Na een minuut was de lucht uit de band en moest ik het wiel wisselen op de proef. Heel jammer, want het podium zat er zeker in,” aldus Freddy Loix, die wel nog het klassement voor Masters won.

Chris Ingram werd tweede algemeen, goed voor de winst in deze 8stem manche van het Belgisch kampioenschap. “Wat een machtig mooie wedstrijd blijft deze Ypres Rally. Ik heb maximaal aangevallen met de Polo, die bij het snijden in het begin wat onstabiel was. Na een kleine aanpassing van de afstellingen ging het super, maar Fourmaux was net een fractie sneller. Ik kom nog terug om in Ieper te winnen,” lachte de sympathieke Brit.

Na de lekke band van Freddy Loix, schoof een sterk rijdende Niels Reynvoet op naar de tweede plaats met zijn Citroën C3 Rally 2, maar een ontketende Cédric Cherain ging hem voorbij op de voorlaatste proef. Nog was het spektakel niet afgelopen, want op de allerlaatste proef, de Pirelli Powerstage in Watou, knalde Maxime Potty een waanzinnige snelste tijd op de tabellen. Daarmee sprong hij over Cédric Cherain naar de tweede plaats met een verschil van 0″2! Omdat Potty ook nog 5 punten scoorde op de Pirelli Powerstage, doet hij een gouden zaak in het kampioenschap.
“Na onze fout op de Kemmelberg, was ik even wat minder scherp, ook omdat ik niet het vertrouwen in de afstellingen had om voluit aan te vallen. Zaterdagnamiddag, na een wissel van de alternatie, vonden we plots wel de snelheid om vooraan mee te draaien. Ik wist dat Cédric snel zou zijn op de Powerstage. Daarom heb ik alle risico’s genomen. Het is gelukt! Ik denk dat we bewezen hebben dat we niet toevallig aan de leiding staan van het Belgisch kampioenschap en dat het niveau van het BRC erg hoog ligt,” aldus Maxime Potty.

“Natuurlijk ben ik ontgoocheld, zeker omdat ik Maxime terug in het duel liet komen door een schuiver rechtdoor in Hollebeke, waar ik ook een 40-tal seconden verloor. Maar, we hebben twee dagen het beste van onszelf gegeven en het was een gevecht op hoog niveau. Proficiat aan Maxime,” aldus Cédric Cherain erg sportief.

Niels Reynvoet zakte op de laatste twee proeven van de 2de naar de 4de plaats terug. Toch kon hij terugblikken op een sterke wedstrijd. “Misschien mis ik nog de ervaring op dat laatste tikkeltje meer risico’s te nemen, zoals Maxime en Cédric. Toch ben ik dik tevreden na deze wedstrijd waarin ik geen enkel foutje heb gemaakt, ondanks het hoge tempo. Deze ervaring neem ik mee naar mijn thuisrally, de Aarova Rally in augustus,” aldus Niels Reynvoet, wiens teamgenoot Stéphane Lefebvre vrijdagavond de wedstrijd domineerde tot hij aan hoge snelheid van de baan ging.

Vincent Verschueren eindigde sterk op de vijfde plaats met de Skoda Fabia Rally2 van SXM. “Meer zat er echt niet in met deze oudere versie van de Fabia,” verklaarde Verschueren, die op de hielen werd gezeten door Gilles Pyck. De jonge kerel uit Poperinge stuurde de Hyundai i20 N Rally2 knap naar de zesde plaats. “Het ging veel beter dan ik had durven dromen. In mijn eerste Ieper met een topwagen meteen tussen de nationale toppers met veel meer ervaring staan, dat had ik niet gedacht.”

Hij deed 14″4 beter dan Bernd Casier, die ritme miste en ook niet dezelfde motorevolutie heeft als Fourmaux. Freddy Loix, Bjorn Syx, die debuteerde met een Citroën C3 Rally2, en Charles Munster, voor de eerste keer in actie op de Ieperse proeven, sloten de Top 10 af.

Jonas Dewilde oppermachtig in de Westhoek
Ardeca Ypres Rally

Voor de jongeren van het Junior Belgian Rally Championship waren het twee intense en leerrijke dagen tijdens de Ardeca Ypres Rally. Jonas Dewilde benutte zijn ervaring om met ruim overwicht te winnen. Met zijn derde overwinning van het seizoen, onderstreept de Renault-rijder uit Staden zijn titelambities.

Na de eerste etappe acht proeven, leek het een spannend duel te worden tussen Jonas Dewilde en Tom Heindrichs, maar de Opel-piloot uit de Oostkantons liet zich zaterdagmiddag in Watou verrassen. Hij verloor bijna 4 minuten en was meteen uitgeteld voor de overwinning. Vanaf dat moment kon Jonas Dewilde onbedreigd naar de zege rijden.
“Vrijdagavond was het een mooi en spannend duel met Tom. Toen hij zaterdag tijd verloor, kon ik het tempo wat laten zakken. Ik probeerde me te richten op de tijden van Griebel en Wagner in de klasse, maar die bleken nog een beetje te snel,” verklaarde Jonas Dewilde.

Tom Heindrichs was ontgoocheld. “Het parcours in Ieper staat bekend als heel erg moeilijk voor wie er nooit gereden heeft. Dat hebben we gemerkt. In Watou miste ik een rempunt. We schoven rechtdoor. Bij het omkeren reden we echter vast, waardoor we nog meer tijd verloren. Jammer, want we waren goed mee in de kopgroep van de Stellantis Cup,” vertelde Tom.

Maxim Decock, eindelijk verlost van de pechduivel, stuurde zijn Corsa Rally4 naar een mooie tweede plaats, voor de Renault Clio Rally5 van Lander Dhaene, die voor eigen publiek de klasse RC5 won, en de Peugeot 208 Rally4 van Benjamin Bosseloir. Aaron Duville werd vijfde bij de jongeren bij zijn debuut op het verraderlijke Ieperse parcours, voor pechvogel Tom Heindrichs.

Klassement Junior BRC (na 8/13 manches): 1. J. Dewilde 93; 2. L. Depotter 50; 3. B. Verlinde 43; 4. L. Baudet 40; 5. A. Duville 37; 6. P-M. Brasseur 36; 7. L. Dhaene & T. Heindrichs 35; 9. M. Decock 33; 10. C. Fiasse & B. Bosseloir 30; 11. F. Anderson (GB) 18; 12. N. Bruyneel 10; 13. Th. Vronen & Th. Vandeputte 8; 15. V. Soupart 6

 

Paul Lietaer wint voor de 10de keer in Ieper

Ardeca Ypres Rally

Met geweldige chrono’s en zijn gekende spectaculaire rijstijl, heeft Paul Lietaer opnieuw indruk gemaakt tijdens de Ardeca Ypres Rally. Op zijn 65ste won hij voor de tiende keer de strijd bij de Historics in Ieper, waar na 29 afzonderlijke edities dit jaar geen aparte wedstrijd werd georganiseerd voor de klassiekers.

“Voor mij is een afzonderlijke Ypres Historic Rally niet nodig. Ik vind het heel plezant om me te meten met de moderne Rally2’s. Ik ben er zeker van dat ik met mijn Opel Ascona 400 een paar 4×4’s nerveus kan maken,” lachte Paul Lietaer voor de start.
Na de vroege opgave van Dirk Deveux, die zijn Ford Sierra 4×4 Cosworth met technische averij aan de kant moest zetten, was ook Stefaan Stouf van bij de start al quasi kansloos. Stouf kreeg immers een minuut straftijd wegens illegaal verkennen. De vishandelaar uit Nieuwpoort was vrijdagavond de snelste. De Ford-rijder naderde tot op 46″6 van Lietaer, maar zaterdagochtend ging het bijna onmiddellijk fout. Door het warme weer ging de turbo stuk.
Paul Lietaer, voor de 44ste keer aan de start in Ieper, amuseerde zich en reed toptijden, goed voor de zege in Historic en een schitterende 23ste plaats algemeen.
“We hebben ons enorm geamuseerd. Na de opgave van Stouf, heb ik me gemeten met een paar Rally2’s. Het was een mooi weekend,” aldus de winnaar die zijn 10de overwinning pakte Ieper.

KODAK Digital Still Camera

Pieter-Jan Maeyaert legde zich zaterdag al snel neer bij het meesterschap van Lietaer. Hij werd tweede op 1’54”.
“Afgezien van een kleine schuiver, hebben we een mooie rally gereden, maar aan de tijden van Paul konden we niet tippen dit weekend,” vertelde Pieter-Jan Maeyaert.
Didier Vanwijnsberghe werd derde met zijn BMW M3 op ruim 4’30”. “Het ging verschrikkelijk snel. Petje af voor Paul. Ongelofelijk welke tijden hij klokt!”

Een klein kwartier verder, eindigde Koen Verhaeghe op de vierde plaats met zijn Escort, voor Rudi Dekimpe in de Kadett, Marijn Hoens in de Escort en Olivier Breittmayer in de populaire en exclusieve Ferrari 308 GTB.

Patrick Mylleville moest zijn Porsche vroegtijdig aan de kant zetten met een kapotte ophanging.

 

Freddy Loix meesterlijk
Ardeca Ypres Rally

Zoals verwacht, heeft Freddy Loix de BRC Master Cup gewonnen in de Ardeca Ypres Rally. Alleen maakte “Mister Ypres” nog veel meer indruk dan verwacht, want lange tijd gaf hij alle Belgen het nakijken en leek hij op weg naar een schitterende podiumplaats. Een kapot ventiel besliste er echter anders over. De overwinning in de Master Cup is daarom slechts een troostprijs.

De nieuwe Skoda Fabia RS ligt Freddy Loix duidelijk goed. Nadat Pieter Tsjoen donderdagavond de 11de tijd klokte in de kwalificatiesessie, sloot Freddy Loix de openingsavond af op de derde plaats, op 25″3 van Adrien Fourmaux en op 9″3 van Chris Ingram.
“De Skoda voelt heel goed aan. Hij is heel stabiel in de snelle waaiers en in de remzones. Bovendien is de motor duidelijk krachtiger dan die van de Evo. Maar, je wint Ieper niet in de snelle  waaiers, maar wel op de talloze trage kruispunten. Daar moet je efficiëntie hebben om zo snel mogelijk op het gas te kunnen gaan. Na een aanpassing van het differentieel tijdens onze test, wist ik dat we goed zouden presteren. Ik ben niet helemaal verrast, maar zo dicht had ik zelf ook niet verwacht,” lachte Freddy.

Zaterdag ging hij op zijn elan verder en kwam het podium steeds dichter, tot hij een lekke band moest wisselen in Dikkebus.
“Bij het opwarmen van de banden voelde ik dat we lek stonden. Ik kon de band niet meer wisselen voor de start. We verloren 2’36”. Achteraf bleek het ventiel stuk. Brute pech en jammer van het podium, maar we hebben ons geweldig geamuseerd en het doet deugd dat ik me nog eens kon tonen,” vertelde Freddy, die weer als vanouds razend populair was bij de fans, met gepaste trots.

De overige Masters kenden minder geluk. Roger Hodenius ging hard van de baan met zijn Skoda, terwijl Jos Verstappen eveneens door een tijdrovende lekke band pas 13de werd, wel als tweede bij de Masters. Na de sortie van Bert Coene, werd Tim Van Parijs derde bij de 50+ piloten met zijn Porsche 997 GT3, voor de winnaar in Historic, Paul Lietaer, en Patrick Snijers, die kampte met servostuurproblemen in zijn Ford Fiesta Rally3.

 

 

Twee op een rij voor Gauthier Bovy

In de 2WD Trophy waren de slotmeters van de Ardeca Ypres Rally nog erg spannend. Gauthier Bovy ging de slotproef in met een mooie voorsprong, maar hij schoof van de baan met zijn Peugeot 208 R2. Gelukkig konden de fans hem snel terug op weg helpen. Bovy verloor meer dan 3’30”, maar toch won hij nog de 2WD Trophy met… 3″1 verschil op Stefaan T’joens.
“Ja, het was spannend. Bij het couperen in Watou had ik niet voldoende snelheid om bij het uitkomen snel uit de coupure te geraken. We raakten een boordsteen en werden aan de overkant van de baan in de gracht gekatapulteerd. Er was niets aan de auto en toen we terug op de baan stonden, konden we verder. We hadden nog nipt 3″1 over,” vertelt Gauthier die samen met zijn schoonbroer besliste om de Ardeca Ypres Rally nog eens te rijden.
“Ik heb vroeger veel met een Mercedes 190 gereden en vorig jaar won ik als copiloot van Ludovic Vitse ook de 2WD Trophy in Ieper. Deze keer huurde ik samen met mijn schoonbroer een Peugeot bij Pevatec om Ieper nog eens te kunnen rijden,” vertelt de piloot uit Brielen trots. 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait