Na twee edities in het Wereldkampioenschap Rally, staan de tenoren van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship weer terug in de spotlights in de Rally van Ieper. Met 29 Rally2’s aan de start, belooft de strijd voor de overwinning twee dagen lang razend spannend te worden.
Wat het programma betreft, keert de Ypres Rally dit jaar terug naar een vertrouwd format van twee dagen. Op vrijdag worden twee lussen van 4 proeven afgewerkt, vanaf 15h. De wedstrijd gaat van start met de proef van Westouter, deze keer enkel op Belgisch grondgebied verreden, gevolgd door de proeven van de Kemmelberg, Mesen-Middelhoek en Langemark. Op zaterdag 24 juni volgen nog twee en een halve ronde van vier proeven, met achtereenvolgens Reninge, Watou, Dikkebus en Hollebeke. De proeven van Reninge en Watou worden een derde keer gereden, wat een totaal van 221 km tegen de klok oplevert.
Omdat de wedstrijd ook meetelt voor het Brits kampioenschap, staan er nogal wat internationale toppers aan de start. Maar, wie met een buitenlandse licentie rijdt en niet ingeschreven is in het Belgisch kampioenschap, zal geen punten scoren, zeker wanneer niet gereden wordt op Pirelli’s. Met Adrien Fourmaux, Stéphane Lefebvre (de regerende Belgische kampioen), James Williams, Garry Pearson en Davy Vanneste moeten we geen rekening houden.
Wie wel een hoofdrol kan spelen is… Chris Ingram. De Brit, gesteund door Kroon-Oil, start in Ieper met de doelstelling om de Ypres Rally op zijn naam te schrijven. “Voor mij is Ieper mijn absolute lievelingsrally en ik zou het een ongelofelijke eer vinden om deze wedstrijd op mijn naam te schrijven,” vertelt Chris Ingram, die aan de start komt met een Volkswagen Polo GTi ingezet door Wevers Sport.
Hij wordt een serieuze concurrent voor de titelkandidaten. Maxime Potty, autoritair leider in het BRC, kan de kat uit de boom kijken in Ieper. De bal ligt in het kamp van zijn achtervolgers, in de eerste plaats Cédric Cherain, die een topresultaat nodig heeft in deze vierde “Championship” wedstrijd.
Deze keer is de concurrentie bijzonder sterk. Zo showde Freddy Loix zijn potentieel in Wervik, waar hij tot de finish mee in strijd was voor de overwinning met de nieuwe Skoda Fabia RS Rally2. Fast Freddy kent Ieper als geen ander. Ook Jos Verstappen is bijzonder snel met zijn Fabia RS Rally2, al ging het goed fout in Bertrix. En hoe hoog kan Roger Hodenius mikken?
Bij Citroën staan nog een aantal outsiders aan de start. Denk maar aan Cédric De Cecco. Laten we niet vergeten dat hij in de Rally van Wallonië aan de leiding stond op zondag. Ook Niels Reynvoet heeft de aansluiting gevonden met de kopgroep. En kan Bjorn Syx meteen verrassen met zijn C3 Rally2 in eigen streek? En John Wartique heeft het vertrouwen ook te pakken, na een paar goede resultaten met zijn Citroën.
Bij Hyundai is het uitkijken naar het duel tussen de jongeren Gilles Pyck, die voor eigen publiek rijdt, en Charles Munster, die vertrouwen tankte met een tweede plaats in Bertrix.
En, er staan nog zoveel outsiders aan de start, zoals Vincent Verschueren met zijn Fabia Rally2 Evo en Bernd Casier, die zijn Ford Fiesta Rally2 Evo nog eens inzet.
Voor de streekrijders Steven Dolfen, Steve Bécaert, Bert Coene, Etienne Verbeke en Master-titelverdediger Jimmy D’hondt wordt Ieper uitrijden een mooie uitdaging met hun Fiesta’s. Dat is ook de doelstelling van Skoda-boys Nicola Stampaert, Emile Breittmayer, Maxime Soete en Junior Planckaert.
De strijd voor een plaats in de Top 10 en dus in de punten belooft erg spannend te worden. Bovendien zijn op de allerlaatste proef, de Pirelli Powerstage, nog extra punten te verdienen.
Verder heeft de wedstrijd nog veel meer spektakel te bieden. Denk maar aan de strijd tussen de RGT’s van Amaury Molle (Alpine), Tim Van Parijs (Porsche 997), Glenn Janssens (Porsche 991), Tuur Vanden Abeele (Porsche 997) en Pieter-Jan Michiel Cracco (Porsche 991 GT3). Verder is er nog een boeiende strijd der generaties tussen de Rally3’s van Benoit Verlinde en Patrick Snijers.
Afspraak in Ieper voor een geweldige 59ste editie van de Ypres Rally.
Belgische jongeren meten zich met de Britse talenten
Ardeca Ypres Rally
De Belgische jongeren van het Junior Belgian Rally Championship gaan dit weekend in de Ardeca Ypres Rally de strijd aan met hun Britse collega’s. Chris Ingram, James Williams… De tenoren van het Brits rallykampioenschap reden zich jaren geleden stuk voor stuk in de kijker met een snelle voortrekker bij de jongeren. Dit weekend zijn Kyle McBride, Kyle White en Casey Jay Coleman de internationale referenties bij de jonge talenten.
Die strijd is echter puur voor de eer, want in het Junior Belgian Rally Championship zijn de niet ingeschreven buitenlanders transparant. Jonas Dewilde, de leider in het kampioenschap, mag zich meten met de Britten, maar hij laat zich best niet opjagen. Dewilde neemt het in RC4 op tegen Tom Heindrichs met zijn Opel Corsa Rally4, Maxime Decock in eenzelfde Corsa Rally4 en Benjamin Bosseloir, die met een Peugeot 208 aan de start staat. Fraser Anderson is ook opnieuw van de partij met zijn Ford Fiesta.
In klasse RC5 komen twee Renault Clio’s Rally5 aan de start. Lander Dhaene is in zijn thuisbasis logischerwijze favoriet, maar Aaron Duville leert snel. Dat bewees hij in de Rally of Bertrix. Met Xavier Dekeyser als ervaren speelkameraad, kan het een mooi duel worden tussen de Clio-rijders. Lander Depotter , tweede in de tussenstand van het Junior BRC, is er deze keer niet bij. Benoit Verlinde, derde, debuteert met de nieuwe Renault Clio Rally3, zodat hij ook geen punten kan scoren.
Klassement Junior BRC (na 7/13 manches): 1. J. Dewilde 68; 2. L. Depotter 50; 3. B. Verlinde 43; 4. L. Baudet 40; 5. P-M. Brasseur 36; 6. C. Fiasse 30; 7. T. Heindrichs & A. Duville 27; 9. L. Dhaene 20; 10. F. Anderson (GB) 18; 11. M. Decock 15; 12. N. Bruyneel 10; 13. Th. Vronen & Th. Vandeputte 8; 15. V. Soupart & B. Bosseloir 6
Stouf, Lietaer of toch een BMW M3 E30
Ardeca Ypres Rally
Na 29 zelfstandige edities van de Ypres Historic Rally, wordt er in 2023 geen afzonderlijke wedstrijd georganiseerd voor historic-wagens in de Ardeca Ypres Rally. Net als in de meeste BRC-wedstrijden, starten de deelnemers aan het Historic BRC gewoon tussen de andere, moderne wagens.
De winnaars van de vorige twee edities, Paul Lietaer in zijn Opel Ascona en Stefaan Stouf met zijn Ford Sierra 4×4 Cosworth, gaan als topfavorieten van start. De twee referenties zullen zich ongetwijfeld in de kijker willen rijden. Ook Dirk Deveux brengt zijn Ford Sierra 4×4 Cosworth aan de start, maar hij mikt vooral op een goed resultaat voor het kampioenschap. Lietaer en Stouf zullen eerder moeten uitkijken voor de snelle BMW’s M3 E30 van Pieter-Jan Maeyaert, Cedriek Merlevede, die hopelijk het weggedrag van zijn M3 weer op punt heeft staan, en Didier Vanwijnsberghe. Dat belooft een spannende strijd te worden, net zoals in het najaar toen Lietaer nipt won voor Maeyaert, waarna die op zijn beurt de snelste was in Tielt.
Verder in het veld volgen de Porsches 911 van Patrick Mylleville en Geert Lacour, beiden op jacht naar een mooie ereplaats, net als Olivier Breittmayer met zijn exclusieve Ferrari 308 GTB. De Ford Escorts van Koen Verhaeghe en Marijn Hoens zijn referenties voor de Opel Kadett van Rudi Dekimpe en voor de Fiat 124 Spider van Dirk Vermeersch.