Nu de herovering van het C-segment, een van de prioriteiten van het strategische plan Renaulution, goed opschiet dankzij het succes van Mégane E-Tech 100 % electric, Arkana en Austral, kan het offensief worden uitgebreid naar het D-segment. Dat offensief startte met Nieuwe Espace, een model voor het hele gezin, en wordt nu voortgezet met Nieuwe Rafale, een onuitgegeven wagen voor het topsegment.
Nadat Renault zijn technologische arsenaal op het vlak van hybridemotoren, onderstellen en elektronische uitrusting had vernieuwd, kon het merk zijn klanten niet langer laten wachten op een auto die volledig in het teken van rijplezier staat, een echte vaandeldrager voor het gamma. Die nieuwkomer is Nieuwe Renault Rafale.
De naam klinkt als een stormwaarschuwing en verwijst naar Renaults gouden jaren in de luchtvaart, meer bepaald naar de records van de Caudron Renault Rafale, die in 1934 een topsnelheid van 445 km/u haalde.
Nieuwe Renault Rafale is het eerste seriemodel dat volledig werd ontworpen volgens de nieuwe vormtaal die werd ingevoerd sinds Gilles Vidal de leiding over het Renault-design overnam. In die zin luidt hij een nieuw tijdperk van visionair en gedurfd Renault-design in, dat perfect aansluit bij zijn tijd, waarin de wereld steeds sneller draait en waarin alleen avant-gardistische modellen gedurende een hele levenscyclus lang attractief kunnen blijven.
Nieuwe Renault Rafale is helemaal mee met zijn tijd dankzij zijn geavanceerde connectiviteit, zijn even performante als efficiënte E-Tech full hybrid-motor met 200 pk en zijn gerecycleerde materialen.
Nieuwe Renault Rafale, die in het leven werd geroepen om een alsmaar intenser rijplezier te creëren, zal in de loop van zijn levenscyclus verdere technologische ontwikkelingen ondergaan. Die ontwikkelingen zullen hem een plaats geven in een universum van topprestaties, dankzij een nieuwe E-Tech 4×4-motor met 300 pk.
Het DNA van Renault steunt op een optimaal, maar niet egoïstisch rijplezier, in de zin dat het wordt gedeeld met alle inzittenden van een ‘auto om in te leven’. Hoewel rijplezier voorop staat, gaat het nooit ten koste van de passagiers, die worden verwend op het vlak van ruimte en uitrusting. Nieuwe Renault Rafale is een hoogwaardige SUV-coupé met een dynamisch design en rijgedrag, een auto die intense ervaringen creëert die u kunt delen met vrienden of kinderen, hoe groot die ook zijn geworden…
Nieuwe Renault Rafale E-Tech full hybrid met 200 pk zal in de lente van 2024 worden gecommercialiseerd.
“Nieuwe Renault Rafale, die centraal staat in het Renaulution plan, symboliseert onze ambitie in de hogere segmenten en ons vermogen om alle soorten klanten aan te spreken. Met zijn fascinerend SUV Coupé design biedt hij ongekend rijplezier, dankzij hybride aandrijflijnen en een referentiechassis waarin de ingenieurs van Renault hun passie en expertise hebben geïnvesteerd.” Fabrice Cambolive, CEO van het merk Renault
“Nieuwe Rafale is een krachtige illustratie van de nieuwe designtaal van het merk Renault. Hij is in overeenstemming met zijn DNA door middel van royale rondingen, behandeld met grote precisie, gecombineerd met spanningslijnen en technische details die karakter en verfijning aan het geheel geven. Met zijn ongekende stijl, hoogwaardige vakmanschap en proporties laat de Nieuwe Renault Rafale zijn kracht en persoonlijkheid zien op de weg.” Gilles Vidal, Directeur Design van het merk Renault
Nieuwe Renault Rafale, die op het jongste CMF-CD-platform van de Alliantie staat, kan prat gaan op een onuitgegeven design met een origineel en gedurfd koetswerk, waarvoor de ontwerpers van een wit blad zijn vertrokken. Dat resulteerde in een nieuwe vormtaal, die toch onmiddellijk herkenbaar is en die zich vrijblijvend, krachtig en spontaan uitdrukt.
Een erg hoogwaardige SUV-coupé
Zijn licht verhoogde fastbackkoetswerk, gekoppeld aan visuele beschermers rondom het koetswerk, positioneert Nieuwe Renault Rafale resoluut in het segment van de SUV-coupés.
Hij oogt een en al dynamisch en sportief. Zijn lange horizontale motorkap ademt kracht. Ze steunt op een sterk gebeitelde neus, die zich kenmerkt door de nieuwe vorm van het radiatorrooster en de nieuwe lichtsignatuur, ingewijd door Nieuwe Clio. Zij lijkt op een dubbele impuls tussen de rand van de motorkap en die van de gewelfde voorbumper.
Erg uitgesproken schouders zetten zich rond de achterwielen om de impulskracht te benadrukken, alsof de wagen klaar is om te springen. Op dezelfde wijze lijkt de oplopende bodemplaat in de achterbumper de wagen naar voren te katapulteren. De aflopende daklijn met spoiler achteraan wekt dan weer een indruk van snelheid.
“Een geslaagd design moet zijn kracht en relevantie behouden, of het nu vanop 50 meter, 10 meter of 50 centimeter afstand wordt bekeken. Nieuwe Renault Rafale maakt al van ver indruk met zijn krachtige gezicht en proporties. Op kortere afstand verleidt hij door zijn vloeiende lijn. En van dichtbij trekt en wekt hij belangstelling met zijn zorg voor details.” Alexis Martot, Chef Koetswerkdesign, Renault
Ideale proporties
Met zijn lengte van 4,71 meter lang en zijn breedte van 1,86 meter positioneert Nieuwe Renault Rafale zich pal in het D-segment, terwijl zijn hoogte van 1,61 meter hem in het hart van het segment van de sportieve SUV’s plaatst.
Dankzij zijn lange wielbasis (2,74 meter, identiek aan die van Nieuwe Espace) kan Nieuwe Renault Rafale schermen met een perfect vloeiende, geprofileerde daklijn die de hoofdruimte op de tweede zetelrij vrijwaart zonder dat de lijn ter hoogte van de achterruit moet worden onderbroken.
Die achterruit respecteert de hoek van 17 graden, een ideale waarde op het gebied van aerodynamische efficiëntie, die bovendien de achterruitenwisser overbodig maakt.
De bredere sporen (+ 4 centimeter in vergelijking met Nieuwe Espace) geven de wagen een potente uitstraling, met geoptimaliseerde verhoudingen tussen de banden en het koetswerk, zowel verticaal met wielen die gelijk komen met het koetswerk, als horizontaal met 20”-velgen die de wielkasten perfect opvullen.
“Met zijn standingvolle afmetingen en zijn dynamische, karaktervolle design werpt Nieuwe Renault Rafale zich op als het nieuwe vlaggenschip van het merk.” Agneta Dahlgren, projectmanager Design CMF-CD
Een nieuwe vormtaal
Het design van Nieuwe Renault Rafale bouwt voort op de nieuwe vormtaal van het merk, gelanceerd door Gilles Vidal, die we in 2022 konden ontdekken op de concept-car Scénic Vision en die in 2023 voor het eerst werd geconcretiseerd met Nieuwe Clio. Hij meet zich het DNA van de Renault-modellen aan, met sterk gebeitelde afmetingen en royale welvingen. Die combineert hij met diverse technische details en met karakterlijnen die het koetswerk ritmeren. Plooien ontstaan, verspreiden zich en verdwijnen vervolgens weer in het model van het koetswerk.
Op Nieuwe Rafale biedt de soepelheid van de volumes in koetswerkkleur een interessant contrast met de zwarte delen, die een erg geometrische afwerking met tal van facetten kregen.
De karakterlijnen en randen die in het hart van de welvingen vertrekken, maakten het mogelijk om een perfect gecontroleerd spel van licht en schaduw op het koetswerk te creëren, wat een gevoel van hoogstaande visuele kwaliteit genereert.
“Waar mogelijk creëerden we verrassingseffecten. Hoe je ook kijkt naar het koetswerk, er gebeurt altijd wel iets. Op elke plaats waar je oog valt, is er iets bijzonders.” Alexis Martot, Chef Koetswerkdesign, Renault
Een radiatorrooster in beweging
Het onuitgegeven radiatorrooster van Nieuwe Renault Rafale is opgebouwd rond het typische thema van de ruit en bestaat uit tal van kleine ruitjes die de ruimte rond het centrale logo een 3D-look geven.
Deze versie van glanzend zwarte ruiten doet denken aan de hoogwaardige honingraatvormige radiatorroosters van weleer. Het geheel situeert zich tegen een achtergrond in de kleur bleu of gris schiste (naargelang de versie), die naargelang de kijkhoek verschijnt of verdwijnt, net als bij de optische kunstwerken uit de jaren zeventig. Een knipoog naar Victor Vasarely, de paus van deze beweging. Zijn naam is nauw verbonden met de geschiedenis van Renault want zijn zoon Yvaral Vasarely tekende het logo uit 1972, waaraan het nieuwe ‘Nouvelle Vague’-logo van het merk een ‘levendig’ eerbetoon brengt.
“Het radiatorrooster van Nieuwe Rafale beweegt als een kledingstuk op de huid, geanimeerd door een spel van schaduwen, reflecties en kleuren, en lijkt te leven.” Alexis Martot, Chef Koetswerkdesign, Renault
Het design van het radiatorrooster is erg complex qua structuur en werd deels gerealiseerd met artificiële intelligentie via een parametrische 3D-modelsoftware. Op die manier kunnen tal van motieven en interacties in de ruimte worden ervaren door veranderingen in parameters zoals afmetingen, hoeken, situaties enz.
Dit type van software, dat vaak wordt gebruikt in de architectuurwereld, ligt onder meer aan de basis van het beroemde Olympische stadion van Peking, dat de bijnaam ‘Vogelnest’ kreeg.
Een nieuwe lichtsignatuur
Na Nieuwe Clio is Nieuwe Rafale de tweede wagen uit het Renault-gamma (en het eerste gloednieuwe model) met de nieuwe lichtsignatuur van het merk. Met een grafische vormgeving die inspiratie put uit de ruit, straalt deze signatuur kracht en robuustheid uit en versterkt ze de visuele uitstraling van de wagen.
“Het thema van de ruit wordt met een zekere uitgelatenheid maar ook met veel vrijheid ingebed in alle designhoekjes. Voor deze lichtsignatuur vinden we de grafische vormgeving van ons logo terug in schuine lijnen die op natuurlijke wijze verwijzen naar het merk.” Agneta Dahlgren, projectmanager Design CMF-CD
Lichten die verbreden
Om aan visuele uitstraling te winnen, werden de twee achterlichten grotendeels van elkaar gescheiden. Ze verschijnen als sculpturen aan de uiteinden van het koetswerk om de visuele uitstraling van de wagen te versterken.
De vorm van de lichten is geïnspireerd op de tangram, een Chinese puzzel met zeven stukken, die samen een vierkant vormen: vijf driehoeken, een parallellogram en een vierkant. Ze worden geanimeerd door micro-optische technologie wanneer ze worden ingeschakeld en hebben een visueel effect van ‘zwevend glazuur’ wanneer ze gedoofd zijn.
Twee nieuwe kleuren
Nieuwe Renault Rafale wordt leverbaar in vijf koetswerkkleuren, waaronder twee nagelnieuwe tinten: Satijn Nacréwit en Alpine blauw.
De eerste benadrukt de leesbaarheid en accentueert dus de koetswerklijnen. Ze gebruikt dezelfde innovatieve technologie als het Satijn Schiste Grijs van Austral, die een matte satijnachtige look krijgt door zijn enkele laag vernis, die tevens beschermt tegen UV-stralen, carwashrollen en andere dagelijkse invloeden.
Nieuwe Rafale is het eerste model van Renault dat zich tooit in de kleur Alpine Blauw. De kleur is nooit helemaal vast geweest in de geschiedenis van het merk uit Dieppe en ondergaat ook hier een subtiele evolutie: de blauwtint op het Rafale-koetswerk is namelijk iets dieper dan die op de Alpine A 110.
Vlamrood, Sterzwart en Brillant Schiste Grijs zijn de andere kleuren die op Nieuwe Rafale worden aangeboden.