TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team keert terug naar de legendarische Safari Rally Kenia op 22-25 juni, met als doel zijn trotse succes op het epische Afrikaanse evenement voort te zetten.
De Safari, die dit jaar zijn 70e verjaardag viert, staat bekend als een van de zwaarste uitdagingen van de rallysport en maakte in 2021 een welkome comeback op de kalender van het FIA World Rally Championship. TGR-WRT heeft sindsdien beide edities gewonnen – vorig jaar in stijl met een ongelooflijke 1-2-3-4-finish die ook een recordverlengende 10e overwinning voor Toyota op het evenement veiligstelde.
Alle vier de coureurs die een rol speelden in dat historische resultaat keren dit jaar terug. Regerend wereldkampioen Kalle Rovanperä (die het huidige klassement met 25 punten aanvoert) pakte vorig jaar de overwinning voor Elfyn Evans en zij worden vergezeld door 2021-winnaar Sébastien Ogier om de fabrieksopstelling van het team te vormen. Takamoto Katsuta, die in ’21 en ’22 zijn eerste WRC-podiumplaatsen in Kenia behaalde, rijdt een extra GR YARIS Rally1 HYBRID met de steun van het TGR WRC Challenge Program.
Terwijl de Safari vroeger werd gehouden over ongelooflijk lange etappes op wegen die nog steeds open waren voor het publiek, heeft het nu een formaat dat vergelijkbaar is met andere moderne WRC-rondes, maar biedt het nog steeds veel unieke uitdagingen van zichzelf. Sommige delen van de grindpaden zijn extreem ruw en rotsachtig, terwijl andere die bestaan uit zacht zand net zo moeilijk te navigeren kunnen zijn. Regen kan ook de omstandigheden drastisch veranderen en een droog en stoffig oppervlak in een oogwenk in diepe modder veranderen.
De rallyroute is vergelijkbaar met vorig jaar, met shakedown op woensdag voordat het evenement begint vanuit de Keniaanse hoofdstad Nairobi op donderdagmiddag. De nabijgelegen Kasarani super special stage geeft vervolgens de kick-start van de competitieve actie. Friday is gebaseerd rond Lake Naivasha, zo’n 100 kilometer ten noordwesten van Nairobi en waar ook het servicepark ligt; Een lus tegen de klok in van drie etappes rond het meer zal twee keer aan weerszijden van de middagdienst worden uitgevoerd. Zaterdag is de langste dag van de rally, waarbij de bemanningen naar het noorden worden gebracht naar lake Elmenteita voor nog een trio van herhaalde tests. Op zondag zijn er nog twee lussen van drie etappes rond Lake Naivasha, beginnend met een herwerkte versie van de Malewa-test laatste run in 2021 en eindigend met Hell’s Gate, waar de rally-eindigende Power Stage wordt gehouden. In totaal worden er dit weekend 355,92 wedstrijdkilometers gereden.
Een concept car, de Hilux MHEV, zal ook als testauto in Kenia worden gereden. Het doel is om opties te demonstreren en aan te bieden voor het bereiken van koolstofneutraliteit in markten zoals het Afrikaanse continent met onderontwikkelde infrastructuur. Juha Kankkunen, de Toyota rallylegende en drievoudig Safari Rally winnaar, zal achter het stuur zitten.
Quotes:
Jari-Matti Latvala (Team Principal)
“De Safari Rally was de afgelopen twee jaar een heel spannend evenement voor ons en natuurlijk hopen we dat we deze keer weer een goed resultaat kunnen behalen, maar we weten dat het niet gemakkelijk zal zijn. We hebben gezien dat de moderne Safari dezelfde geest heeft als voorheen: het is de langste en zwaarste rally in het kampioenschap en heel anders dan de anderen, omdat het meer gaat om uithoudingsvermogen en het overleven van fasen die echt moeilijk kunnen zijn voor de auto’s. Voor onze engineers en monteurs is het een drukke week, het voorbereiden en aanpassen van de auto’s op de veranderende omstandigheden. En voor de coureurs is geduld cruciaal om op de juiste momenten hard te kunnen pushen, en niet als het te ruw is. Alle vier onze coureurs hebben laten zien dat ze het in zich hebben om te slagen in Kenia en klaar zijn voor de uitdaging.”
Kalle Rovanperä (Driver car 69)
“Ik kijk ernaar uit om terug te gaan naar Kenia. Ik heb echt genoten van het evenement beide keren dat we er zijn geweest. Al in 2021 ging het best goed totdat we vast kwamen te zitten in het zand. Vorig jaar was het natuurlijk heel bijzonder om te winnen met een perfect resultaat voor het team. Het is een rally die erg afhankelijk kan zijn van het weer, omdat de omstandigheden van jaar tot jaar volledig kunnen veranderen. Dat maakt het een hele grote uitdaging, maar het is er een die best goed bij ons past, denk ik. Laten we afwachten hoe de omstandigheden dit jaar zullen zijn en hopelijk kunnen we weer een sterk weekend hebben en meer goede punten scoren voor het kampioenschap.”
Elfyn Evans (Driver car 33)
“Het is altijd moeilijk om te weten wat we kunnen verwachten op de Safari Rally, wat het zo’n uitdaging maakt voor de teams en de crews. Het grootste deel van de route zal hetzelfde zijn als vorig jaar, maar we weten dat de omstandigheden enorm kunnen variëren: niet alleen van het ene jaar op het andere, maar ook van het ene deel van de etappe naar het andere. We hebben daar de afgelopen jaren al veel verschillende omstandigheden meegemaakt, dus we hebben teruggekeken op die gebeurtenissen om ons zo goed mogelijk voor te bereiden, maar we moeten ook klaar zijn om ons aan te passen aan wat we tijdens de week tegenkomen. Als team hebben we vorig jaar een fantastische rally gehad en hopelijk kunnen we weer sterk zijn.”
Sébastien Ogier (Driver car 17)
“Ik heb echt genoten van de ervaring om de afgelopen twee jaar naar Kenia te gaan en dit is de belangrijkste reden waarom ik weer terug wilde keren. Het is iets heel anders dan we gewend zijn, en het land en zijn mensen zijn geweldig. De rally is erg zwaar en we weten dat geluk een grote factor kan zijn: in 2021 was het voor mij mogelijk om terug te komen van meer dan twee minuten achterstand om te winnen, omdat bijna iedereen op een gegeven moment een probleem had. Elke rally die ik start, probeer ik te winnen en we zullen alles geven zoals altijd. Ik hoop dat we al onze pech uit de weg hebben geruimd op Sardinië en dat het geluk deze keer aan onze kant staat.”
Volg ons!
Volg TOYOTA GAZOO Racing WRT:Facebook: https://www.facebook.com/TOYOTAGAZOORacingWRC
Twitter: https://www.twitter.com/TGR_WRC (@TGR_WRC)Instagram: https://www.instagram.com/tgr_wrc/ (@TGR_WRC)
YouTube:
https://www.youtube.com/channel/UCCtALHup92q5xIFb7n9UXVg