- Tot en met 7 januari 2024 in Stuttgart-Zuffenhausen
- Het is de meest uitgebreide bijzondere tentoonstelling ooit in het Porsche Museum
- Nieuwe presentatie van de Porsche 356 “No. 1” Roadster
- Spectaculaire Mission X hypercar concept te zien van 20 juni tot 2 juli
Stuttgart. Dromen veranderen de wereld. Dat is altijd zo geweest. Ferry Porsche droomde ooit van een auto die nog niet bestond. Dus samen met zijn team bouwde hij het zelf. Met de Porsche 356 ‘No. 1’ Roadster begon het succesverhaal van het merk en de Porsche legende. Op 8 juni 1948 kreeg het model zijn algemene exploitatievergunning. Het hoogtepunt van de jubileumviering voor ‘Driven by Dreams. 75 Years of Porsche Sports Cars’ is de meest uitgebreide bijzondere tentoonstelling ooit in het Porsche Museum. ‘Driven by Dreams’ is een waarde die de geschiedenis van het bedrijf vastlegt en tegelijkertijd transporteert naar het heden en de toekomst. De mensen achter het merk staan tot en met 7 januari 2024 centraal in het museum. Mensen die, zoals Ferry Porsche, geloofden in hun dromen, in het bereiken van grote dingen en in het implementeren van grote ideeën: Dreamers.
Omdat veel dromen hun oorsprong vinden in de nacht en eindeloos zijn zoals de kosmos zelf, presenteert het Porsche Museum de hoofdrolspelers van de speciale tentoonstelling aan de nachtelijke hemel. “Net als het universum is het bedrijf Porsche dynamisch en altijd in beweging. Er is geen stilstand. Met waarden als eerlijkheid, pragmatisme en moed ontwikkelt het merk al 75 jaar innovaties”, zegt Achim Stejskal, hoofd van Porsche Heritage and Museum. “Voor de speciale jubileumtentoonstelling hebben we het museum sinds de opening in 2009 uitgebreider aangepast dan ooit. Het zien van de technische hoogstandjes en de vele ideeën van de afgelopen 75 jaar, en deze gebruiken om de toekomst vorm te geven, maakt het belang van erfgoed actueler dan ooit.”
Een succesverhaal vol dromen en durf
“Met deze bijzondere tentoonstelling openen we een kosmos vol dromen. Als de gasten boven op de roltrap aankomen, komen ze op een plek waar dromen en gedachten eindeloos zijn”, legt curator Iris Haker uit. Tijdens een reis door de Porsche-kosmos ervaren bezoekers van dichtbij de evolutie van het merk gedurende 75 jaar sportwagengeschiedenis. “We hebben themadisplays gemaakt die de auto’s en de inhoud samenbrengen om de dromen en ervaringen van de decennia op een spannende manier na te bootsen”, zegt Ilona Hoppe, Exhibition Design and Management. Het hele museum is doordrenkt met een nieuwe sfeer. Tussen de proloog en de epiloog behandelt de speciale tentoonstelling vele onderwerpen van het heden en de toekomst, met fascinerende mensen en baanbrekende technologieën, digitaal geanimeerd. Tijdens de speciale tentoonstelling werpt een volledig nieuw gecreëerde epiloog een licht op de huidige en toekomstige oriëntatie van het Porsche-bedrijf met roterende hoogtepunten zoals de Mission R of de Vision GT geschilderd door de kunstenaar Vexx.
Van de eerste Porsche tot de nieuwste concept car
De reis door de Porsche-kosmos begint met de Porsche 356 ‘No. 1’ Roadster en zijn nieuwe mediapresentatie. Een droomgordel verbindt de oprichter van het merk Porsche, Ferry Porsche, met zijn droomauto, de Porsche 356 ‘No. 1′ Roadster. Daarbij wordt het model gepresenteerd in een speciale setting. Op nieuwe loopbruggen worden gasten op tentoonstellingsniveau ondergedompeld in verhalen over pioniersgeest, technische hoogstandjes en moed. Terwijl de vestiging in Zuffenhausen in de jaren 1950 groeide, dacht Porsche erover om het 356-model naar de VS te exporteren. In Max Hoffman vond de sportwagenfabrikant de ideale partner voor dit project. Franz Xaver Reimspieß detekende het embleem dat een tijdloos handelsmerk zou worden. Ook werden de eerste clubs opgericht waarin liefhebbers hun passie voor Porsche sportwagens konden delen. In de jaren 1960 stond de iconische 911, die dit jaar zijn 60ste verjaardag viert, in het middelpunt van ieders aandacht. Bezoekers komen niet alleen spannende feiten over de 911 tegen, maar kunnen ook getuige zijn van de evolutie van het ontwerp. Tot de hoogtepunten van de speciale tentoonstelling behoren een tekening van de voorganger van de 911, de 901, en de onthulling van vele insidernamen voor de eerste prototypes.
Bij Porsche hebben innovatieve conceptauto’s altijd de basis gelegd voor de toekomst. De sportwagenfabrikant zet deze traditie voort met deze nieuwste conceptstudie. Mission X is een spectaculaire herinterpretatie van een hypercar, met Le Mans-achtige deuren die naar voren openen en een krachtige, efficiënte elektrische aandrijflijn. Voor het eerst presenteert Porsche zijn dramatisch ogende tweezitter aan een breder publiek in het Porsche Museum van 20 juni tot 2 juli 2023.
De autosport van het verleden en de elektrificatie van de toekomst
In de jaren 1970 maken bezoekers kennis met dromers als Porsche-ingenieur Norbert Singer, coureurslegende Hans-Joachim Stuck en ondernemer Louise Piëch. Een vitrine over ‘100 jaar 24 uur van Le Mans’ viert de uithoudingsrace op de Sarthe met exposities zoals een laptimer, een helm en modellen van de 917 en de 956. Een decennium later verschoof de focus naar de Porsche 959 als technologiedrager. Gasten op tentoonstellingsniveau zullen ook veel te weten komen over het transaxle-ontwerp en genieten van tentoonstellingen zoals een TAG Turbo-motor en pop-up koplampen. De jaren 1980 bevatten ook het verhaal van ‘Monoposti bij Porsche’ voor geïnteresseerde bezoekers.
Het volgende decennium, de jaren 90, kende een sombere start voor de sportwagenfabrikant. De verkoopcijfers gingen hard onderuit en Porsche dreigde een overnamekandidaat te worden. CEO Wendelin Wiedeking bracht veranderingen aan, waaronder het vernieuwen van productieprocessen en begon een opleving in het fortuin van het bedrijf. De Boxster was een hit in Detroit als studie, en kort daarna als seriemodel manoeuvreerde het het bedrijf uit zijn crisis. In de jaren 2000 werd in Leipzig de grond gebroken omdat de bestaande fabrieken in Zuffenhausen en Weissach bleven groeien. Rallylegende Walter Röhrl tunede de Carrera GT, seriemanager Klaus-Gerhard Wolpert durfde rond de millenniumwisseling een SUV te lanceren en Achim Stejskal opende in 2009 het nieuwe Porsche Museum. In de jaren 2010 zag Porsche de transformatie van de auto-industrie en de elektrificatie ervan als een kans voor verdere ontwikkeling. Vier jaar scheidden de presentatie van de Mission E-conceptstudie en de start van de productie van de Taycan. Het zeer gelimiteerde 911 R-model kreeg veel aandacht, de 911 van de 991-generatie was een grote hit bij Porsche-liefhebbers en Marc Lieb en Timo Bernhard wonnen belangrijke races voor het merk. Het volgende decennium, de jaren 2020, werd gekenmerkt door Porsche die nieuwe wegen vond, en door jubilea, kunst en elektrificatie. Als volledig elektrische sportwagen vertegenwoordigt Mission R de toekomst van de klantensport en de afdeling Sonderwunsch blijft veel dromen waarmaken.
Porsche ondersteunt beurzen in buurlanden
De vieringen voor ’75 Years of Porsche Sports Cars’ overstijgt ook de landsgrenzen. Vanaf 23 juni organiseert het Zwitserse Transportmuseum in Luzern een tentoonstelling voor de 75ste verjaardag. Met ongeveer 600.000 gasten per jaar is het het meest bezochte museum van het land. Daar zal het Porsche Museum, naast diverse tentoonstellingen in bruikleen, ook zijn ‘Driven by Dreams’ ‘heritage truck’ tentoonstellen die speciaal voor het jubileumjaar is ontworpen. Het jubileum van de sportwagenfabrikant wordt ook gevierd op een hoogte van 2.369 meter in het Grossglockner Hochalpenstrasse museum in Oostenrijk. Met een lengte van 48 kilometer en inclusief 36 haarspeldbochten is de Grossglockner Hochalpenstrasse een van de mooiste panoramawegen ter wereld. De tentoonstellingen behandelen onderwerpen als erfgoed, milieubescherming, kunst, motorsport en innovatie, die voor Porsche van centraal belang zijn. Voor elk onderwerp zijn er drie dromers die het verleden, het heden en de toekomst vertegenwoordigen. De eventmanagers tonen auto’s en andere tentoonstellingen met betrekking tot deze dromertrio’s. Bezoekers maken kennis met de visioenen van 40 andere dromers wiens citaten en realisaties van hun dromen bijdragen aan de ervaring van de installatie.