Breekt Cédric Cherain de ban?
Rally of Bertrix – 10-11 juni
Dit weekend maakt de Rally of Bertrix zijn intrede in het Kroon-Oil Belgian Rally Championship. Meer nog, het is zelfs de allereerste editie van deze wedstrijd georganiseerd door het team van Pierre Delettre, die een deel van de proeven al gebruikte voor zijn gekende Legend Boucles @ Bastogne.
De timing is, deels door een lokaal wielerevenement, eerder bijzonder te noemen met een lus van drie klassementsproeven zaterdag in de vooravond, gevolgd door nog eens twee lussen van dezelfde drie proeven op zondag. De deelnemers mogen zich opmaken voor 121 km op snelheid op een snel, uitdagend en natuurlijk parcours.
Wat het startveld betreft, presenteert de eerste editie van de Rally of Bertrix een mooie affiche met 67 deelnemers, waaronder de huidige leider in het Kroon-Oil BRC, Maxime Potty. De Citroën-piloot heeft al het maximum op zak in de Cup-wedstrijden, maar het is mooi dat de 23-jarige piloot uit Hamois de strijd niet uit de weg gaat.
Dat doet Cédric Cherain trouwens nooit. De Luikenaar wil in Bertrix de ban breken en zijn eerste overwinning boeken met de Hyundai i20 N Rally2. Zowel Cherain als Potty zullen moeten uitkijken voor Jos Verstappen, want die toonde in de Sezoensrally zijn snelheid in de nieuwe Skoda Fabia RS Rally2. Dit parcours is voor iedereen nieuw, dus deze keer zal de vroegere F1-coureur geen nadeel hebben op het vlak van parcourskennis.
Voor de dichte ereplaatsen tippen we op John Wartique, sinds de Rally van Wallonië sterk op dreef met de Citroën C3 Rally2, en op Roger Hodenius, die in de TAC Rally met de nieuwe Skoda meteen een vijfde plaats behaalde. Emile Breittmayer wil ook graag de aansluiting maken met dit groepje in zijn Skoda Fabia, net als het groepje Tom Boonen, Sébastien Incardona en Emeric Rary. Corentin Dozot wil in eigen streek eens proeven van een Citroën DS3 R5. De jonge kerel heeft met de Luxemburger Tommy Rollinger in zijn Peugeot 208 T16 een mooie referentie bij de R5’s van de eerste generatie.
Op de natuurlijke proeven is het, zeker bij droog weer, uitkijken naar de tijden van de krachtige GT’s, te beginnen met de Porsche 997 GT3 van Marvyn Henrard. Hij krijgt weerwerk van Christophe Daco, die in Vresse bewees erg snel te zijn op dit type parcours, en van Olivier Collard, die zijn 997 GT3 ongetwijfeld verbeterd zal hebben na de Rally van Wallonië. Amaury Molle neemt het op tegen de Porsches met de Alpina A110 RGT.
Verder verwachten de fans veel spektakel en ook toptijden van de lokale specialist Laurent Mottet, die bij Sébastien Loeb een Peugeot 306 Maxi huurde voor zijn thuisrally. Wellicht een interessante speelkameraad voor de tenoren van de Moood M-Cup, Philip Lommers, Franky Boulat en thuisrijder Loïc Pirot.
Afspraak zaterdag in Bertrix, waar de eerste lus van 3 proeven van start gaat rond 17h30.
Corentin Fiasse versus de Clio’s
Rally of Bertrix
In de Rally of Bertrix, de 7de manche van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship, zal de strijd voor de punten in het Junior BRC vooral gestreden worden door de jongeren die de Clio Trophy Belgium betwisten. Zij nemen het op tegen de twee Juniors die met een Rally4 aan de start komen, Corentin Fiasse en Didier Bosseloir.
Voor Corentin Fiasse eindigde de vorige wedstrijd op een zware teleurstelling, toen hij na een tijdstraf de handdoek in de ring wierp. Deze keer wil hij met zijn Peugeot 208 Rally4 bij afwezigheid van Jonas Dewilde, de leider in de tussenstand, een gooi doen naar een eerste zege in het Junior BRC. Daar droomt Didier Bosseloir ongetwijfeld ook van, maar hij wil in de eerste plaats een incidentvrije wedstrijd afwerken met de Peugeot 208 Rally4.
De Rally4-piloten moeten wel afrekenen met de snelle jongeren uit de Clio Trophy Belgium, die ook de natuurlijke proeven van deze Rally of Bertrix zullen ontdekken. Lander Depotter en Pierre-Manuel Brasseur, winnaar in Bocholt, gaan vol voor de overwinning. Lyssia Baudet wil haar knappe prestatie van de Rally van Wallonië bevestigen, terwijl ook Aaron Duville en Lander Dhaene mee willen strijden voor het podium op dit nieuwe parcours. Nikolai Bruyneel en Thibaud Vandeputte willen zich na een moeilijk seizoensbegin opnieuw mengen in de strijd voor de punten op het natuurlijke en uitdagende parcours rond Bertrix.
Rainer Hermann versus Guino Kenis,
die het terrein kent
Rally of Bertrix
De zevende manche van het Historic Belgian Rally Championship, de Rally of Bertrix, is voor alle deelnemers een kennismaking met een nieuw parcours. Behalve voor Guino Kenis, een trouwe deelnemer aan de Legend Boucles @ Bastogne. Daarmee is de BMW-rijder een van de kanshebbers op de zege in Historic.
Bij afwezigheid van de leider in de tussenstand, Dirk Deveux, start Rainer Hermann logischerwijze als favoriet, want zijn BMW M3 E30 is een absolute topwagen. In de South Belgian Rally, verreden in dezelfde regio, behaalde Hermann met een tweede plaats trouwens zijn beste resultaat van het seizoen. De man uit Sankt-Vith staat trouwens op de tweede plaats in de tussenstand, achter Deveux en voor Vermeersch.
Begin dit jaar werd Guino Kenis nog tweede in de Legend Boucles, een wedstrijd die op dezelfde proeven wordt verreden. Deze keer mag de baas van G&A Motors op alle proeven voluit gaan, zonder op de regelmaat te moeten letten. De BMW-rijder wil voor de verrassing zorgen in Bertrix.
Luxemburger Yann Munhowen brengt ook een M3 E30 aan de start, maar hij scoort geen punten voor het Belgisch kampioenschap. Nog snelle piloten aan de start zijn Samuel Burnon en Fréderic François in hun Ford Escorts. Emmanuel Eggermont zet een Toyota Celica ST165. Jean-Claude Simon start met een Talbot Sunbeam Lotus en Dirk Vermeersch is van de partij met zijn Fiat Spider Abarth.
Strijd tussen kameraden in de Master Cup
Rally of Bertrix
De 7de manche van de BRC Master Cup, voorbehouden voor rijders die de leeftijd van 50 jaar hebben bereikt, staat in het teken van de strijd tussen kameraden: Roger Hodenius, Jos Verstappen en Richard Pex. Op een parcours dat voor iedereen nieuw is, met drie lussen van drie proeven, goed voor 121 km tegen de klok, starten ze allemaal met even weinig parcourskennis.
De Nederlanders zijn met hun Rally2-bommen het best gewapend, maar laten we niet vergeten dat de leider in de tussenstand van de BRC Master Cup BMW-piloot Franky Boulat is. Met vier resultaten, waaronder een tweede plaats in Bocholt, heeft hij voorlopig drie punten meer dan Roger Hodenius en Jimmy D’hondt, die afwezig is in Bertrix. Bovendien zijn de snelle proeven in Bertrix zeker iets voor Boulat.
Roger Hodenius won in Vresse-sur-Semois op een gelijkaardig parcours en in Tielt bewees hij de Skoda Fabia RS snel onder de knie te hebben. Alleen komt deze keer zijn kameraad Jos Verstappen met eenzelfde Fabia RS aan de start. Verstappen mikt minimaal op een podium algemeen, dus zeker op winst bij de Masters… Na zijn zege in de Sezoensrally kan Jos “the Boss” met een tweede zege de aansluiting maken in de Master Cup.
Maar, als ze wat laten liggen op de 9 klassementsproeven, dan is Richard Pex de derde van de kameraden die eventueel zal profiteren met zijn Citroën C3 Rally2. Verder is het uitkijken naar de tijden van de Porsches van Daco en Collard, maar ook naar de tijden van Rainer Hermann en Guino Kenis.
Benieuwd wie zich als routinier het best kan aanpassen aan een nieuw parcours? Afspraak zaterdag vanaf 17h30 voor de openingslus van de Rally of Bertrix.
Laurent Vanton in de achtervolging
Met drie overwinningen en een derde plaats, is Christiaan Spelmans goed begonnen aan het seizoen in de 2WD Trophy, maar het kampioenschap is nog verre van beslist. In de Rally of Bertrix, die zaterdag en zondag wordt verreden, komt de Clio-piloot niet aan de start. Dat biedt kansen aan Laurent Vanton, tweede in de tussenstand, om zijn achterstand te verkleinen.
De winnaar van de 2WD Trophy in de Rally van Wallonië zal de zege echter niet cadeau krijgen, want ook Faustin Lahy, eerder dit jaar de beste in de Rally van Haspengouw, is van de partij. Laurent Mottet eveneens, maar die kiest in zijn thuisbasis Bertrix deze keer voor een top Peugeot 306 Maxi om zich vooraan te tonen.
Met in totaal 13 inschrijvingen, neemt de 2WD Trophy, met verder ook Patrick Gaethofs, Sylvain Cunin en Eric Cognaut aan de start, ook in deze nieuwe manche van het Kroon-Oil BRC ongeveer 20% van het startveld voor zijn rekening.
De Royal Automobile Club de Spa, organisator van de Legend Boucles @ Bastogne, het grote evenement van het begin van het jaar had het al aangekondigd: van bij de eerste editie zal de Rally of Bertrix ook een annex wedstrijd kennen voor de Legend Boucles Series. Die herneemt de gebruikelijke categorieën van de wedstrijd in Bastogne…
Pierre Delettre en zijn ploeg hebben hun woord gehouden! Samen met de deelnemers aan het BRC zal er een tweede peloton over het parcours rijden, enkel en alleen bestaande uit oude wagens die zullen strijden voor de zege in de categorieën Legend, Youngtimers, Challenger, Classic 65 en Classic 50! En zoals was te verwachten dienden heel wat regionale deelnemers zich aan voor dit gebeuren.
Binnen de Legend, de catégorie die steunt op het begrip van de ‘Target Time’, belooft het een intense strijd te worden tussen de trouwe deelnemers aan de wedstrijd in Bastogne zoals Romuald Thirion en Fred Jacquemin (Opel Kadett GT/E) of Jencome Theis en Laurent Perrée (Porsche 911 SC 3.0 Gr.3). Voor dit laatstgenoemde duo, specialisten in de categorie ‘Challenger’ in Bastogne, zal het gaat om een eerste deelname in de ‘Legend’. Mooi! Zij krijgen tegenover zich de spectaculaire Mercedes 190 2.3 16S van Samuel Zune en Grégory Fraselle, de Opel Manta 400 van Freddy Tassigny, de BMW 325i E30 van Pascal en Germain Moutschen, de Ford Escort Mk2 van Pierre-Henri Kettels en Romain Sulbout, de Opel Ascona B van Mathieu Boeur en Aurélie Leroy, zonder nog de onvermijdelijke Volvo’s van de familie Glaude te vergeten: de 144 van Christian en Anne en de 142 van Guillaume, met Alisson Henrot als copilote. Het klassment bevat ook de Youngtimers waaronder de Peugeot 205 Rallye van een zekere… Jean-Pierre ‘Vande’, jonger dan ooit, die wordt bijgestaan door José Michel, en de BMW 325i E30 van Marc Bindels en Christophe Servais.
Binnen de Challenger, waar de proeven worden afgewerkt aan een gemiddelde van
80 km/u, is het moeilijk om een favoriet aan te duiden tussen David Bossicart en Sandrine Henrotte (VW Golf GTi 2), Benoit De Simone en Xavier Struyven (Opel Manta 200), Philippe en Simon Penoy (Lada VFTS), Gérard Weber en Laurent Meyrer (Ford Escort Mk2), Benoit Léonard en Sébastien Sauvage (BMW 323i) of Jean-Pascal Durre en Julien Ernoux (Ford Escort Mk2).
Blijven er nog de experten van de regularity in de klassen Classic 65 en Classic 50. Binnen eerstgenoemde categorie moeten Patrick Lambert en Yves Noelanders (BMW 2002) oppassen voor Michel Gillard en Jennifer Hugo (BMW 323i), Koen en Benoit Verlinde (VW Golf GTi), Paul-Albert Herman en Cédric Pirotte (VW Golf GTi), Stéphane en Nicolas Blaise (VW Golf GTi), Claude Ninane en Christophe Simon (Opel Kadett C), René Georges en Robert Vandevorst (VW Golf GTi), Benoit en Denis Regnier (BMW 323i), Michael en Noah Bartholemy (Ford Escort Mk1), Denis Jacquemin en Freddy Cara (Opel Ascona B), Alain Collée en Diedrik Mortier (Alfa Romeo Spider Junior), Michel Cartiaux en François Léonard (Ford Escort Mk1) enz. Dat belooft…
Een gelijkaardige intensiteit wordt verwacht binnen de Classic 50 met Dominique Dufrasne en Isabelle Dogne (BMW 323i) die de degens zullen kruisen met Pascal Van de Moortel en Michael Demortier (Mini Cooper), Rik Dumortier en Pablo Cracco (Renault 5 Alpine), Alain Dominiczak (Triumph Dolomite Sprint), Patrice Simon en Christian Bernard (Porsche 924), René Franchi en Yves Thirionet (Porsche 924), Marc en Max Schunck (Saan Sonett III), enz.
Kortom, liefhebbers van oude wagens zullen hun hartje kunnen ophalen in de regio van Bertrix, wat ook de snelheid van hun keuze is. Dit is absoluut niet te missen…