Iconen van innovatie: Super Sport, 300 SL en VISION EQXX aan de start van de 1000 Miglia

 Mercedes-Benz voor het eerst ook aan de start van ‘1000 Miglia Green’

·      De VISION EQXX: icoon van de toekomst en meest efficiënte Mercedes aller tijden

·      Innovators, supersportwagens, iconen: Mercedes-Benz SS Kompressor sportwagen en 300 SL (W 198) creëren maatstaven in autotechniek

Tijdens de 1000 Miglia van dit jaar ontmoeten iconen uit het verleden en iconen van de toekomst elkaar: Mercedes-Benz Classic neemt deel aan de wereldberoemde regelmatigheidsrally met twee 300 SL’s (W 198) en de Mercedes-Benz SS (Super Sport). Daarnaast brengt Mercedes-Benz dit jaar onder andere het technologievoertuig VISION EQXX naar de 1000 Miglia Green, de regelmatigheidsrace voor voertuigen met alternatieve aandrijflijnen. Het evenement vindt dit jaar plaats van 13 t/m 17 juni 2023.

“Pioniersgeest en innovatie zitten verankerd in het DNA van Mercedes-Benz. We nemen dit jaar voor het eerst niet alleen deel met klassieke modellen aan de 1000 Miglia. In de bijbehorende 1000 Miglia Green staat naast de EQS en EQE SUV ook de VISION EQXX aan de start. Hiermee ontmoeten auto-iconen uit het verleden de elektrische iconen van de toekomst. En we onderstrepen hiermee nogmaals ons commitment aan duurzaamheid en elektrificatie.”

Der VISION EQXX geht bei der 1000 Miglia Green 2023 an den Start
The VISION EQXX competes at the 1000 Miglia Green 2023

Ola Källenius, voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-Benz Group AG

De 300 SL ‘Gullwing’ staat als geen ander voor het merk: de innovatieve supersportwagen, geïntroduceerd in 1954, won in zijn klasse in de Mille Miglia van 1955 maar liefst drie keer. Andere modellen uit de geschiedenis en het huidige portfolio van het merk maken deel uit van het waarschijnlijk bekendste en meest aantrekkelijke klassiekerevenementen ter wereld.

“Uitmuntende innovatie en pioniersgeest zijn altijd de sterke punten van Mercedes-Benz geweest. Onze voertuigen op de 1000 Miglia van dit jaar zijn hiervan toonbeelden, of het nu gaat om de kompressorsportwagen uit 1930, de 300 SL Gullwing uit de jaren vijftig of de VISION EQXX van vandaag, ze zijn allemaal vernieuwers in hun tijd. Sinds de uitvinding van de automobiel hebben we herhaaldelijk de weg geëffend voor mobiliteit met baanbrekende innovaties. Tijdens de langeafstandsklassieker en het toekomstgerichte format 1000 Miglia Green laten deze voertuigen van Brescia naar Rome en terug zien hoe het unieke erfgoed van ’s werelds oudste fabrikant van luxe auto’s ook de toekomst vormgeeft.”

Marcus Breitschwerdt, Hoofd Mercedes-Benz Heritage

Historische fascinatie en moderne duurzaamheid

De ongeveer 400 deelnemende voertuigen maken een reis van 1000 mijl door enkele van de mooiste landschappen van Italië, met stops in Brescia, Cervia-Milano Marittima, Rome, Parma en Milaan. Langs de route staan honderdduizenden toeschouwers om de deelnemende equipes toe te juichen. Zo was het toen de Mille Miglia tussen 1927 en 1957 nog een echte wegrace was, en zo is vandaag de dag nog steeds. In 1977 werd de 1000 Miglia herboren als een regelmatigheidsrace voor klassiekers. De race vraagt met tal van klassementsproeven de opperste concentratie van de teams. En op veel trajecten van de route bereikt menig klassieker zijn prestatiegrenzen.

Sinds 2020 vormt de 1000 Miglia Green een aanvulling op het klassiekerevenement. De focus ligt hier op elektromobiliteit. In 2023 rijdt een klein startveld van volledig elektrische voertuigen de route van 1000 mijl. Een van de modernste vertegenwoordigers in het deelnemersveld is de technologiedrager Mercedes-Benz VISION EQXX. Met een actieradius van meer dan 1.202 km op één acculading en een energieverbruik van minder dan 10 kWh/100 km is de VISION EQXX een blauwdruk voor de toekomst van efficiëntie. Naast zijn ultramoderne elektrische aandrijflijn, toonaangevende luchtweerstandscoëfficiënt (Cd = 0,17) en lichtgewicht constructie op basis van het concept van bionica, is de VISION EQXX een pionier op het gebied van een radicaal nieuwe softwaregestuurde UI/UX-benadering. Mercedes-Benz brengt niet alleen de unieke VISION EQXX naar de 1000 Miglia Green, maar ook een EQE SUV en een EQS.

Bij Mercedes-Benz begint duurzaamheid echter niet pas op de weg, maar al in de beginfase van de productontwikkeling. De CO₂-uitstoot en het verbruik van hulpbronnen worden beide op een holistische manier aangepakt. Al tijdens de ontwikkeling van de voertuigen wordt gekeken naar de samenstelling van alle toe te passen materialen en worden mogelijkheden voor duurzamere alternatieven onderzocht. De voertuigen worden zo ontworpen dat ze gedurende hun hele levenscyclus zo efficiënt mogelijk met hulpbronnen omgaan. Mercedes-Benz noemt dit proces ‘Design for Environment’.

Mercedes-Benz 300 SL Coupé „417“ (W 198). Foto vom Start der 1000 Miglia 2022 in Brescia, 15. Juni 2022. (Fotosignatur der Mercedes-Benz Classic Archive: D785284)
Mercedes-Benz 300 SL Coupé “417” (W 198). Photo of the start of the 1000 Miglia 2022 in Brescia, 15 June 2022. (Photo index number in the Mercedes-Benz Classic Archives: D785284)

Supersportwagen en innovatiedrager van de jaren vijftig: de 300 SL

De Mercedes-Benz 300 SL (W 198) beleefde zijn wereldpremière in 1954 tijdens de International Motor Sports Show in New York. Hij was gebaseerd op de gelijknamige en zegevierende racesportwagen uit 1952 en de eerste in serie geproduceerde personenwagen van Mercedes-Benz met directe benzine- inspuiting en een consistente lichtgewicht constructie. Hij veroorzaakte een sensatie bij zowel experts als het publiek en creëerde maatstaven als supersportwagen van zijn tijd. Aan de 1000 Miglia nemen verschillende 300 SL Coupé-modellen van Mercedes-Benz Classic deel, die zijn gebouwd in 1955 en 1956.

De SL-legende werd geboren door de successen van de 300 SL racesportwagen (W 194). Hij maakte zijn debuut in 1952 tijdens de Mille Miglia. Met een gewicht van slechts 1.310 kg en een vermogen van 158 kW (215 pk) was de van de racewagen afgeleide productiesportwagen uit 1954 ook voorbestemd voor overwinningen in de autosport. Zijn meest indrukwekkende prestatie was de klasseoverwinning tijdens de Mille Miglia van 1955. De coupé met de karakteristieke vleugeldeuren werd een merkicoon en een van de meest gewilde klassiekers ooit. Ook de Mercedes-Benz SS Kompressor sportwagen van de W 06-serie uit 1930 staat aan de start van de rally. In totaal zijn er slechts 111 exemplaren van dit model gebouwd. Net als zijn voorgangers, de K- en S-modellen, maakte de SS gebruik van een andere innovatie in de autotechniek: een compressor voor mechanische compressie van de inlaatlucht. De cilinderinhoud van deze Mercedes-Benz werd  vergroot van 6,8 liter in Type S tot 7,1 liter in Type SS. Met de schakelbare kompressor leverde hij meer dan 200 pk. Dit model werd later doorontwikkeld tot de SSK en SSKL en was daarmee de voorloper van de winnende auto van de Mille Miglia 1931.

Mercedes-Benz 300 SL Coupé „417“ (W 198). Foto von der 1000 Miglia 2022, 16. Juni 2022. (Fotosignatur der Mercedes-Benz Classic Archive: D785549) //
Mercedes-Benz 300 SL Coupé “417” (W 198). Photo from the 1000 Miglia 2022, 16 June 2022. (Photo index number in the Mercedes-Benz Classic Archives: D785549)

Gerenommeerde coureurs en unieke historie

Naast Marcus Breitschwerdt, Hoofd Mercedes-Benz Heritage, bevinden zich onder de coureurs van de waardevolle klassiekers twee merkambassadeurs: vijfvoudig DTM-kampioen Bernd Schneider is een van de snelste en succesvolste toerwagen- en GT-rijders ter wereld. Karl Wendlinger, voormalig Mercedes Junior, won verschillende rondes van het wereldkampioenschap voor sportwagens met het Sauber Mercedes Team in 1990 en 1991. Hij stond tot 1995 aan de start van 41 Formule 1-races. Ellen Lohr, voormalig fabrieksrijder voor Mercedes-Benz in de DTM, zal een van de EQ-modellen besturen en is een regelmatige deelnemer aan de rondreis door Italië. Op de avond voor de officiële race komen alle teams die starten met een Mercedes-Benz bijeen voor een exclusieve merkavond. Tot de bijna twee dozijn auto’s in particulier bezit behoren de modellen 300 SL (W 198), 190 SL (W 121) en 220 (W 180). Alleen klassiekers die in de jaren van het eerste Mille Miglia-tijdperk van 1927 tot 1957 tot het startveld behoorden, mogen deelnemen aan de 1000 Miglia.

De geschiedenis van deze 1000-mijls-race is nauw verbonden met Mercedes-Benz. De overwinning van Rudolf Caracciola en Wilhelm Sebastian is legendarisch. Dit was het eerste niet-Italiaanse team dat de Mille Miglia won in 1931 – met de Mercedes-Benz SSKL (W 06 RS). In 1955 behaalden Stirling Moss en Denis Jenkinson de algemene overwinning in een Mercedes-Benz 300 SLR (W 196 S). Hun prestatie inspireert tot op de dag van vandaag veel autosportfans: het Britse duo legde de afstand in 10 uur en 7 minuten af met een gemiddelde snelheid van net geen 160 km/h op een parcours over onder meer tal van bergpassen. Dit record werd nooit verbroken. Aangezien de laatste race in 1957 was, zal het record tot in de eeuwigheid blijven staan. In de race van 1955 wonnen de Mercedes-Benz 300 SL productiesportwagens ook in de Gran Turismo-klasse met een cilinderinhoud van meer dan 1,3 liter, en won de 180 D (W 120) het klassement voor dieselpersonenwagens.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait