Grote update voor Volkswagens topmodel: de Touareg pakt uit met nieuwe technologieën en een nieuw design

  • Touareg 2023: premium SUV schittert met nieuwe hightech functies
  • Interactief licht: eerste VW met IQ.Light-HD-ledmatrixkoplampen
  • Vernieuwd onderstel: breed spectrum tussen behendigheid en comfort
  • Premium stijl: ingrijpende designupdate van voor- en achterzijde
  • Geperfectioneerd interieur: voorbestemd voor lange afstanden
  • Configurator geopend: voorverkoop van de nieuwe Touareg begint in juni 2023

Populaire premium SUV. Van de Touareg zijn tot nu toe meer dan 1,13 miljoen exemplaren verkocht. Imelda Labbé, Volkswagen-bestuurslid voor Sales, Marketing en After Sales: “Met de nieuwe Touareg hebben we het over het algemeen al hoge kwaliteits- en comfortniveau nog verbeterd op basis van feedback van klanten. Het resultaat is een premium model dat zal verleiden met zijn aangescherpte design, intuïtieve bediening en uitstekende rijeigenschappen, zowel onroad als offroad en natuurlijk als eersteklas trekvoertuig”

Koploper op vlak van innovatie. Innovatieve technologieën hebben altijd hun debuut gemaakt in de Touareg. Knowhow waarvan vaak ook kleinere voertuigklassen hebben geprofiteerd, en dat is ook ditmaal het geval. Kai Grünitz, Volkswagen-bestuurslid voor Technical Development: “Voor ons is de Touareg altijd een technologische pionier geweest, om top-down nieuwe ontwikkelingen in het merk te introduceren. Dat geldt ook voor de nieuwe Touareg. Als eerste Volkswagen wordt hij gelanceerd met de nieuw ontwikkelde IQ.Light-HD-ledmatrixkoplampen, een van de beste verlichtingssystemen ter wereld, met 38.432 interactieve leds die ‘s nachts voor een fascinerende comfortbeleving zorgen. Binnenkort zullen we het HD-ledmatrixlicht ook introduceren op de volgende kleinere SUV-klasse.”

Fusie van technologische systemen. De Touareg is uitgerust met een nieuwe dakbelastingssensor die nauw verbonden is met de onderstelelektronica. Het voordeel: een grotere behendigheid. Als er een dakkoffer is gemonteerd, detecteert de sensor dat en wordt deze informatie doorgegeven aan rijhulpsystemen zoals het ESC, dat dan eerder ingrijpt om de rijstabiliteit te vergroten. Bij afwezigheid van een dakbelasting maken de systemen daarentegen sportievere prestaties mogelijk dan voorheen. Voor Jochen Reichel, hoofd Driving Dynamics, Steering and Control Systems, is het vooral dit samenspel van alle technologieën dat de nieuwe Touareg onderscheidt: “Met de dakbelastingssensor hebben we de spreiding tussen maximaal comfort en optimale prestaties nog verder kunnen vergroten. De doorontwikkelde afstelling van de onderstel- en besturingssystemen zorgt voor meer stabiliteit en precisie in zowel dynamische als comfortgerichte rijsituaties. Vooral in combinatie met onderstelsystemen zoals de actieve rolcompensatie en vierwielbesturing biedt de Touareg nu een nog dynamischer rijgedrag.” Tot de innovatieve rijhulpsystemen van de Touareg behoren technologieën als Travel Assist1 (geassisteerd rijden tot aan de topsnelheid), Area View (360°-beeld dat op het infotainmentscherm wordt weergegeven om het manoeuvreren te vergemakkelijken), Park Assist Plus met afstandbediening1 via app voor automatisch uit- en inparkeren (waarbij de bestuurder het manoeuvre van buitenaf kan sturen), Trailer Assist1 (geassisteerd manoeuvreren met aanhanger) en Night Vision (nachtzichtondersteuning).

Markante designupdate. De nieuwe Touareg is direct herkenbaar aan het nieuwe design van de voor- en achterzijde. Vooraan is de complete unit bestaande uit radiatorrooster, koplampen en voorbumper hertekend. Bijzonder markant: de nieuwe IQ.Light-HD-ledmatrixkoplampen, die standaard zijn op alle modellen behalve het basismodel. Met hun drie lichtmodules en dus telkens drie lichtpunten zorgen ze voor een onmiskenbaar dag- en nachtlichtdesign. Voor het eerst op de Touareg is ook de centrale dwarsstrip in het radiatorrooster verlicht. Een ander uniek kenmerk voor de Touareg is de hertekende achterzijde met een doorlopende ledstrip tussen de achterlichtblokken en een voor het eerst rood oplichtend VW-logo (standaard behalve op het basismodel).

Benzine, diesel en plug-inhybride aandrijving. De nieuwe Touareg wordt gelanceerd in vijf aandrijvingsversies. Allemaal hebben ze een V6-krachtbron van 3 liter: het gaat om een drukgevoede benzinemotor (250 kW3/5/340 pk), twee turbodiesels (170 kW3/6/231 pk en 210 kW3/7/286 pk) en twee plug-inhybride aandrijvingen (V6-benzinemotor plus elektromotor). De plug-inhybride aandrijflijn van de Touareg eHybrid ontwikkelt een systeemvermogen van 280 kW3/8 (381 pk), terwijl die van de Touareg R eHybrid 340 kW3/4 (462 pk) levert. Alle motoren zijn standaard gekoppeld aan een 8-trapsautomaat en de permanente vierwielaandrijving 4MOTION.
​⇒ In België zullen enkel volgende modellen gecommercialiseerd worden: R-Line TDI 210kW (286pk) – Elegance PHEV 280kW (381pk).

Basis-2, Elegance-2, R-Line-2 en R-model2/3/4. Qua uitrusting wordt de nieuwe Touareg gelanceerd in een basisversie (vanaf 69.200 euro2) en in de twee exclusieve versies, Elegance (vanaf 75.070 euro2) en R-Line (vanaf 79.660 euro2). Daarboven is het topmodel gepositioneerd: de even unieke als sportieve Touareg R eHybrid (vanaf 93.870 euro2/3/4), ontwikkeld door Volkswagen R.

Basisversie. De algemene standaarduitrusting omvat de volgende kenmerken (selectie):

  • Air Care Climatronic (automatische airco met 2 zones)
  • Touareg-sfeerverlichting met wit verlichte sierelementen in nieuw design
  • Digitale Innovision Cockpit
  • Elektrische bagageruimteafdekking
  • Elektrische achterklep
  • Ledachterlichten
  • Ledkoplampen
  • Multifunctiecamera
  • Met leder bekleed multifunctiestuurwiel
  • Navigatiesysteem Discover Pro Max
  • Sleutelvrij startsysteem Keyless Go
  • Verwarmbare voorstoelen

Daarnaast zijn diverse rijhulpsystemen standaard aan boord (selectie):

  • Cruisecontrol met automatische afstandsregeling ACC1
  • Noodremassistent Front Assist1
  • Parkeerassistent Park Assist1
  • Achteruitrijcamera Rear View1
  • Spoorassistent Lane Assist1
  • Verkeersbordenherkenning1

Elegance en R-Line. De volgende details vullen de uitrusting hier aan (selectie):

  • Sfeerverlichting met 30 kleuren, instelbaar in drie zones (nieuw: inclusief verlichting voetruimte en bekerhouders)
  • Interieursierelementen in specifiek design (vernieuwd)
  • IQ.Light-HD-ledmatrixkoplampen (nieuw)
  • Radiatorrooster in specifiek design (nieuw)
  • Lederen stoelen, elektrisch verstelbaar
  • IQ.Light-ledachterlichten met dynamische rem- en richtingaanwijzerfunctie en verlicht VW-logo (nieuw)
  • Lichtmetalen velgen in specifiek design (vernieuwd)
  • Bumper in specifiek design (nieuw)
  • Projectie VW-logo via buitenspiegelbehuizing als omgevingsverlichting (nieuw)

HET TOPMODEL TOUAREG R eHYBRID IN SILICON GRAY MATT (niet beschikbaar in België)

Ontworpen door Volkswagen R. De Touareg R eHybrid2/3/4 is het unieke vlaggenschip van de modelreeks, met de krachtigste aandrijving. De nieuwste generatie zet een lange traditie voort van Touareg R-modellen met hightech functies en geïndividualiseerde uitrusting. Ze zijn allemaal ontwikkeld door Volkswagen R.

Touareg R eHybrid. Naast talrijke kenmerken van de Elegance- en R-Line-uitvoeringen biedt het topmodel de volgende details (selectie):

  • Blauw gelakte remklauwen, met zilveren R-logo (nieuw)
  • Projectie van R-logo via buitenspiegelbehuizing als omgevingsverlichting (nieuw)
  • Blauwe contraststiksels in het interieur
  • Lederen stoelen in Vienna-design (Puglia als optie)
  • Lichtmetalen 20-duimsvelgen Braga (nieuw)
  • Drempellijsten met verlicht R-logo
  • Voertuigsleutel met lederen kap en R-logo
  • Startscherm van navigatiesysteem met R-logo
  • Panoramisch schuifdak (ook voor Touareg eHybrid)
  • Automatische airco met 4 zones (ook voor Touareg eHybrid)

HET TOPMODEL TOUAREG R eHYBRID IN LAPIZ BLUE (niet beschikbaar in België)

Nieuwe kleur, 22-duimsvelgen. Exclusief voor de Touareg R eHybrid en Touareg R-Line is de nieuwe kleur Silicon Gray Matt verkrijgbaar als lakafwerking ‘by Volkswagen R’. Als traditionele R-kleur is ook Lapiz Blue Metallic beschikbaar. Optioneel kan de Touareg R worden uitgerust met de lichtmetalen 22-duimsvelgen Estoril. Optioneel voor alle Touareg-versies zijn vier nieuwe lichtmetalen velgen in de maten 19, 20 en 21 duim, evenals de nieuwe lakkleur Chilli Red Metallic.

HET NIEUWE EXTERIEUR

De voorkant. Volkswagen Design heeft de voorkant van de Touareg hertekend. Het volledige bovenste radiatorrooster benadrukt de breedte nu nog meer. Markant zijn de nieuwe IQ.Light-HD-ledmatrixkoplampen met drie ledmodules en drie L-vormige leds voor de dagrijverlichting, evenals de eveneens nieuwe, verlichte middendwarsstrips links en rechts van het VW-logo. Op de Touareg Elegance2 en Touareg R-Line2 zijn de horizontale strips afgezet met chroomapplicaties, terwijl ze op de Touareg R-Line met Black Style Pack2 en de Touareg R eHybrid2/3/4 zijn afgewerkt met zwarte hoogglans. De onderste luchtinlaten zijn aanzienlijk groter dan op de vorige Touareg en hun design is afhankelijk van de uitvoering. Ook deze zone is afgewerkt met zwarte hoogglans, en bij de Elegance en R-Line bovendien met chroomelementen.

Het silhouet. Blikvangers in zijaanzicht zijn de nieuwe velgen, afhankelijk van de uitvoering in de designs Coventry (19 duim, standaard op R-Line2), Braga (20 duim, standaard op R2/3/4), Napoli (21 duim) en Leeds (21 duim). Als de Touareg in het donker wordt ontgrendeld of geparkeerd, wordt het VW-logo of het R-symbool (Touareg R eHybrid 2/3/4) als onderdeel van de omgevingsverlichting via de buitenspiegelbehuizingen op de grond geprojecteerd.

De achterzijde. Een lichtstrip strekt zich nu dwars uit over de achterklep van de Touareg. Een dunne ledlijn in het bovenste gedeelte van de strip wordt verlicht wanneer de verlichting geactiveerd is. In de dagrijmodus zonder ingeschakelde hoofdverlichting steekt deze strip fel af. Hetzelfde geldt voor de in totaal zes L-vormige leds van de nieuwe achterlichten. Als eerste in Europa geproduceerde Volkswagen heeft de nieuwe Touareg in combinatie met de IQ.Light-HD-ledmatrixkoplampen een rood oplichtend VW-logo. Het is geïntegreerd in de nieuwe horizontale ledstrip van de achterlichten. Dit resulteert zowel ’s nachts als overdag in een unieke tekening.

DE NIEUWE IQ.LIGHT-HD-LEDMATRIXKOPLAMPEN

Slimme verlichting. Een technische blikvanger van de nieuwe Touareg zijn de IQ.Light-HD-ledmatrixkoplampen, die hier wereldwijd voor het eerst worden toegepast in een VW. HD staat voor high-definition of een zeer hoge resolutie. In dit geval komt dat neer op een zee van extreem heldere pixels, gegenereerd door in totaal 38.432 microleds. Ze verlichten de weg beter dan ooit tevoren en optimaliseren op die manier het comfort en de veiligheid. Daarbij zijn 19.216 microleds aan elke kant van het voertuig verdeeld over de nieuwe drievoudige koplampen van de Touareg. Optioneel projecteert het matrixsysteem onder meer een interactief lichttapijt op de rijstrook van de premium SUV, Lane Light geheten. Deze rijstrookverlichting zorgt in het donker voor nog meer rijcomfort en maakt het makkelijker om op versmalde autowegstroken te rijden, omdat het zeer heldere lichttapijt getrouw als een magneet de rijstrook volgt. Een ander pluspunt van de nieuwe koplampen zijn de verblindingsvrije grote lichten, die buiten de bebouwde kom permanent ingeschakeld kunnen blijven, omdat tegen- en voorliggers – dankzij de interactieve leds – preciezer dan ooit tevoren gemaskeerd worden. In samenspel met de ledachterlichten kan de bestuurder bovendien drie verschillende geanimeerde Coming- en Leaving-Home-lichteffecten instellen.

Hightech details. De drie modules per koplamp voeren allemaal hun eigen taken uit. Helemaal aan de buitenkant bevindt zich een bimatrixmodule met 16 ledpixels voor de omgevingsverlichting en extra grote lichten. In het midden bevindt zich de eigenlijke HD-matrixmodule met 19.200 apart aanstuurbare leds, die diverse nieuwe verlichtingsfuncties mogelijk maken. Aan de binnenkant bevindt zich een reflector voor de statische en dynamische bochtverlichtingsfuncties en het slechtweerlicht. Alle drie de modules genereren elk één lichtpunt; samen met drie L-vormige ledelementen voor de dagrijverlichting en de horizontale ledstrip in het radiatorrooster die tot onder de koplampen doorloopt, ontstaat zo een absoluut uniek lichtdesign. Meer nog: met name in combinatie met het Night Vision-rijhulpsysteem – dat door middel van een warmtebeeldcamera mensen en dieren detecteert en deze weergeeft op het digitale instrumentenbord (Digital Cockpit) en via het optionele head-updisplay overeenkomstige waarschuwingssignalen geeft – is de HD-matrixverlichting van de Touareg een van de beste licht- en nachtzichtsystemen ter wereld. Het Night Vision-systeem omvat ook een markeerlicht dat mensen in de potentiële gevarenzone kortstondig extra helder verlicht om ze nog beter zichtbaar te maken voor de bestuurder. De combinatie van IQ.Light-HD-ledmatrixkoplampen en Night Vision kan helpen om gevaarlijke situaties eerder te op te merken en te vermijden.

DE INTERIEURUPDATE

Doorontwikkeld interieur. De Touareg2 is standaard uitgerust met de Innovision Cockpit, een intuïtieve combinatie van digitale instrumenten (Digital Cockpit, schermdiagonaal 30,5 cm, 1.920 x 720 pixels) en het high-end infotainmentsysteem Discover Pro Max met een centraal aanraakscherm (schermdiagonaal 38,1 cm, 1.920 x 1.020 pixels). De twee displays vormen – als One-Screen-Design – een doorlopend digitaal landschap op één kijk- en bedieningsas. De Innovision Cockpit biedt nu onder meer een tot op de rijstrook nauwkeurige navigatie en kaartgegevens in hoge resolutie (HD). Ook de spraakbesturing van de Touareg is gebaseerd op een nieuw ontwikkelingsniveau. De appintegratie via smartphone en App Connect (Apple CarPlay, Android Auto) kan nu ook draadloos (wireless) plaatsvinden. Volkswagen heeft de toetsen en de draaiknop voor de volumeregeling in de middenconsole verfijnd: ze zijn nu in zwarte hoogglans uitgevoerd. Ook de verlichte sierelementen in het dashboard werden opnieuw ontworpen en voorzien van het opschrift ‘Touareg’.

Meer oplaadvermogen voor laptops en dergelijke. Dankzij nieuwe USB-C-poorten met een oplaadvermogen van 45 watt (voorheen 15 watt) kunnen elektronische apparaten zoals smartphones, tablets of laptops aanzienlijk sneller worden opgeladen. Tot de optionele cockpitfuncties behoren een Dynaudio-geluidssysteem van 730 watt en een head-updisplay (virtuele schermgrootte: 217 x 88 mm).

Ideaal voor lange afstanden. De Touareg is ontworpen voor een hoogwaardig rijcomfort. Zijn al even hoge kwaliteitsniveau is op basis van feedback van klanten verder ontwikkeld, waarbij enkele details zijn aangepast. Zo zijn de deurpanelen in het interieur bovenaan nu verfijnd met dubbele sierstiksels. De zijpanelen van de middenconsole zijn gemaakt van een haptisch geperfectioneerd schuimmateriaal, eveneens met dubbele stiksels, waardoor de contactoppervlakken voor de knieën zachter zijn.

HET DOORONTWIKKELDE ONDERSTEL

Nieuwe onderstelgeneratie. Het onderstel van de Touareg is gebaseerd op een nieuw ontwikkelingsniveau. Zo wordt nu onder meer gebruikgemaakt van een dakbelastingssensor die nauw verbonden is met de elektronica van het onderstel. In interactie met de controlesystemen en de hardware van het onderstel kunnen hierdoor hogere zijdelingse krachten verwerkt worden, wat een behendiger rijgedrag oplevert. Zowel de standaard stalen ophanging als de optionele luchtvering werd eveneens technisch aangepast. Door het gebruik van nieuwe ophangingselementen en een herziene afstelling van de controlesystemen konden rijcomfort en behendigheid naar een nieuw niveau worden getild. Als optie zijn ook nieuwe performancebanden van 21 duim verkrijgbaar voor nog betere rij- en remeigenschappen.

Onroad- en offroadprofielen. De bestuurder kan door middel van de rijprofielselectieknop in de middenconsole kiezen uit de meest uiteenlopende onroad- en offroadprofielen en zo de parameters voor de automatische versnellingsbak, de automatische airco, de stuurinrichting, de optionele luchtvering, de motorrespons en een groot aantal rijhulpsystemen apart regelen. Afhankelijk van de uitvoering is de Touareg opnieuw beschikbaar met innovatieve onderstelsystemen zoals actieve rolcompensatie (adaptief onderstel) en vierwielbesturing.

DE EERSTE 21 JAAR

2002 – de eerste Touareg. De Touareg was in 2002 de eerste SUV van Volkswagen. Onder impuls van het nieuwe topmodel ontwikkelde het merk Volkswagen zich tot een van de wereldwijd toonaangevende aanbieders van een volledig modelgamma. Bovendien werd de Touareg de pionier van een uiterst succesvol voertuigtype dat Volkswagen nu in elk segment aanbiedt. Alle SUV’s van Volkswagen dragen in hun design de DNA-sporen van de Touareg. Strikt genomen begon de geschiedenis van de Touareg al in januari 2000, met de wereldpremière van de pick-up-SUV-studie ACC in Detroit. Dit designvoorproefje vertoonde al het markante, nieuwe SUV-front van Volkswagen, dat in het najaar van 2002 met de eerste Touareg in serieproductie ging. Visueel stijlbepalend waren de in het midden in V-vorm verhoogde motorkap, de grote dwarslamellen in het radiatorrooster en de meervoudige koplampen die altijd een visuele eenheid vormden met de lagere buitenvlakken van de motorkap. Zoals hier beschreven maakt dit design-DNA elke Touareg vandaag de dag nog steeds onmiddellijk herkenbaar.

Boeing 747 op sleeptouw. Van meet af aan maakte Volkswagen in de Touareg indruk met technisch fascinerende motoren. Een voorbeeld van dit soort krachtbronnen is de V10 TDI met 230 kW9 (313 pk) en 750 newtonmeter koppel. Bij een experiment in 2006 trok een Touareg V10 TDI, met een officieel maximaal toegelaten sleepvermogen van 3,5 ton, probleemloos een Boeing 747 van 155 ton naar zijn startpositie. In de eerste R-versie van de modelreeks – de Touareg R50 – steeg het vermogen van de tiencilinder tot 268 kW9 (350 pk). Er was zelfs een twaalfcilinder-Touareg, waarvan de productie beperkt was tot 500 exemplaren. Het vermogen van deze W12-motor bedroeg 331 kW9 (450 pk). Qua volume waren de Touaregs met vijf-, zes- en achtcilindermotoren9 het meest succesvol. Naast het koppel zette Volkswagen altijd in op een hoge efficiëntie. Op negen jaar tijd kozen 450.000 klanten voor de eerste Touareg.

2010 – de tweede Touareg. Met het debuut van de tweede generatie werd de Touareg vanaf 2010 nog comfortabeler, zonder daarbij zijn authentieke SUV-eigenschappen te verwaarlozen. Tegelijkertijd richtte Volkswagen zich nog meer op efficiëntie: met de Touareg Hybrid9 kwam de eerste Volkswagen-SUV met een bijkomende elektrische aandrijving op de markt. Uiteraard was 4MOTION opnieuw standaard. In de tweede Touareg-generatie zorgde deze permanente vierwielaandrijving bovendien voor extra veiligheid, hoogwaardige offroadprestaties en optimale trekkarakteristieken. Ongeacht het terrein kon ook deze Touareg probleemloos elke aanhanger met boten, fietsen, oldtimers of paarden aanhaken (ook weer met een maximaal toegelaten sleepgewicht van 3,5 ton). Van de tweede generatie werden in negen jaar tijd ongeveer 479.000 exemplaren verkocht.

2018 – de derde Touareg. Met de derde Touareg-generatie maakte de eerste plug-inhybride aandrijving9 van deze modelreeks zijn debuut. Andermaal weerspiegelde zijn status als technologisch pionier zich in deze hybride aandrijvingen en de volledig nieuw ontwikkelde Innovision Cockpit. Hetzelfde gold voor de grote verscheidenheid aan nieuwe rijhulp- en onderstelsystemen, zoals ‘Remote Parking’ via de smartphone, de vierwielbesturing of een actieve rolcompensatie met elektromechanische stabilisatorstangen. Als hoogwaardige mix van langeafstands-, trek- en terreinvoertuig bediende ook de derde Touareg een heel eigen, praktisch ingestelde klantenkring. In 2022 vierde Volkswagen de 20e verjaardag van de premium SUV – met de exclusieve speciale reeks Touareg EDITION 209. Eind 2022 – in slechts vier jaar tijd – hadden meer dan 200.000 klanten voor deze Touareg-generatie gekozen.

  1. Binnen de grenzen van het systeem: de bestuurder moet te allen tijde in staat zijn om het rijhulpsysteem te overrulen. Hij wordt niet ontslagen van zijn verantwoordelijkheid om het voertuig omzichtig te besturen.
  2. Alle uitrustingsspecificaties, prijzen (incl. 19% btw) en prestatiegegevens gelden voor het in Duitsland aangeboden gamma. Neem contact op met de perswoordvoerder* van uw land voor de specifieke uitrusting, prijzen en aandrijflijnen op uw markt.
  3. Gegevens over het verbruik en de CO₂-uitstoot met marges die afhangen van de gekozen uitrusting van het voertuig.
  4. Touareg R eHybrid 4MOTION (niet beschikbaar in België) met 340 kW (462 pk), Super 95: WLTP-brandstofverbruik (gecombineerd): 2,4-2,1 l/100 km; stroomverbruik (gecombineerd): 24,2-23,7 kWh/100 km; CO₂-uitstoot (gecombineerd): 54-49 g/km.
  5. Touareg V6 TSI 4MOTION met 250 kW (340 pk), Super 95: WLTP-brandstofverbruik (gecombineerd): 10,7 l/100 km; CO2-uitstoot (gecombineerd): 243 g/km.
  6. Touareg V6 TDI 4MOTION met 170 kW (231 pk), diesel: WLTP-brandstofverbruik (gecombineerd): 8,0 l/100 km; CO2-uitstoot (gecombineerd): 209 g/km.
  7. Touareg V6 TDI 4MOTION met 210 kW (286 pk), diesel: WLTP-brandstofverbruik (gecombineerd): 8,0 l/100 km; CO2-uitstoot (gecombineerd): 209 g/km.
  8. Touareg eHybrid 4MOTION met 280 kW (381 pk), Super 95: WLTP-brandstofverbruik (gecombineerd): 2,2-2,1 l/100 km; stroomverbruik (gecombineerd): 23,5-23,2 kWh/100 km; CO2-uitstoot (gecombineerd): 50-48 g/km.
  9. Dit model wordt niet langer aangeboden.

*In België zullen enkel volgende modellen gecommercialiseerd worden:

  • R-Line TDI 210kW (286pk)
  • Elegance PHEV 280kW (381pk)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait