Autopia
Met dit boek beschrijft de auteur de ware geschiedenis van de auto zoals die zich tot hiertoe ontspon, startend met de onzekere experimenten van koppige uitvinders zoals Benz en Daimler om uiteindelijk af te sluiten met de vooruitzichten van wat de (elektrische) autonoom rijdende auto in de toekomst brengen gaat. Bovenal interessant is, dat hij ons vertelt en uitlegt hoe de auto sedert meer dan 150 jaar een onmiskenbare invloed heeft op ieder facet van ons leven, of dat nu op economisch, sociaal of geopolitiek vlak is of op het gebied van de mode, de filmkunst, het reizen en het toerisme: noem het maar op. In tien hoofdstukken neemt hij ons mee in de evolutie van de auto, beginnend met de wedijver tussen de benzinemotoren, elektrische aandrijving en stoomkracht. Daarbij belicht hij de situatie in de verschillende continenten en neemt de meest belangrijke merken en personaliteiten onder de loep.
Hij leert je het hoe en waarom van de wisselende lotgevallen van constructeurs en illustreert de gebeurtenissen met citaten en artikels van journalisten, politici of schrijvers.
Wat je hier leest is geen geïsoleerd verhaal over de auto maar een totaalbeeld van de auto in onze samenleving, doorheen de tijd van het onbezonnen interbellum, van de economische depressie, van de donkere oorlogsjaren en de euforische wederopbouw. Een verhaal dat uiteindelijk uitmondt in het besef van de impact op onze natuur en onze omgeving, kortom op onze toekomst. Dat alles voorzien van een rits aan historische details en gegevens die de meeste lezers amper zullen kennen.
De onthutsende conclusie is dat de auto na bijna anderhalve eeuw van ‘verafgoding’ op een drastische en koele manier ‘ontluisterd’ wordt. De auteur geeft aan hoe de auto nu een volledige cirkel doortrekt en terug zal belanden waar hij gestart is. Als een duur speeltje voor een select groepje van rijke mensen, die van hun verveling af willen en van ongebreideld avontuur houden.
Autopia is een veel omvattend boek, dat – gezien de huidige problemen -net op het gepaste moment kon verschijnen.
Nog even meegeven dat je achteraan een nuttige en leerrijke literatuurlijst en naamregister vindt.
Auteur: P. Giesen. Taal: Nederlands.
ISBN: 978-90-213-4030-2. 14 x 22 cm. 320 blz.
Uitgever: Alfabet. alfabetuitgevers.nl
Das große 1×1 des 4×4.
De ondertitel ‘Alles wat je over offroad- en terreinwagens weten moet’ geeft aan wat je van het boek mag verwachten.
Het is een handleiding voor wie offroad wil gaan rijden en geeft daarvoor uitleg over alle specifieke onderdelen van de terreinwagen: de 4×4 aandrijving, de differentiëlen, de ophanging, velgen en banden, windassen en andere toebehoren enz. Daarbij wordt er ook verteld hoe en waar je die verschillende items kunt gebruiken terwijl de bijgaande foto’s een gegeven situatie verduidelijken.
Met het trefwoordregister achteraan kan je steeds vlug iets gaan opzoeken, een nuttig detail.
Auteur: M. Scheler. Taal: Duits.
ISBN: 978-3-613-50935-1. 18 x 25 cm. 226 blz.
Uitgever: Pietsch Verlag Stuttgart (D). pietsch-verlag.de
Il codice De Silva. Behind the scenes of Car Design.
Walter De Silva zal bij het grote publiek zonder twijfel meest bekend zijn om zijn schitterend ontwerp voor de Alfa Romeo 156, een hoogtepunt in de designgeschiedenis van het befaamde merk uit Milaan. Maar wat weten we over zijn carrière vooraf en over zijn jaren bij Seat/Audi en VW daarna? In het boek beschrijft hij zijn aanvangsjaren in de stylingwereld maar vooral hoe het er toen bij zijn achtereenvolgende werkgevers (Fiat, IDEA Institute en Alfa Romeo) aan toe ging. Vele details over wat er zich afspeelde in de design studio’s onder leidinggevende figuren zoals Franco Mantegazza (IDEA),Vittorio Ghidella of de arrogante Paolo Cantarella werpen een ander (en vaak ontnuchterend) licht op het reilen en zeilen in deze aparte wereld. Ook zijn relaas van de situatie binnen de VAG groep, achtereenvolgens bij Seat, Audi en Lamborghini, brengt nieuwe inzichten over hoe alles daar tot stand kwam. Bij Audi zal De Silva wellicht het meest herinnerd worden voor zijn geniaal idee voor het ‘single frame’ front. Uiteindelijk kwam hij aan het hoofd te staan van alle design studio’s van de hele groep en rapporteerde daarvoor rechtsstreeks aan Ferdinand Piëch en Martin Winterkorn (‘Wiko’).
Ook daar krijgen we inzage in de interne keuken, doch dan wordt alles evenwel wat vager maar vooral bedrukkender naarmate de dictatoriale sfeer binnen de directie van VAG en de aanloop naar het sjoemelschandaal duidelijk worden. Een evolutie die de overwerkte De Silva doet beslissen om er (nog tijdig) uit te stappen en zijn eigen weg te gaan met ‘Walter De Silva & Partners’.
Kortom, een prachtig boek dat je als autofreak zeker moet gelezen hebben om de gang van zaken in de autowereld te begrijpen. Mooi meegenomen zijn uiteraard de prachtige tekeningen en illustraties van de maestro himself! Een aanrader voor de boekenkast.
Auteur: W. De Silva. Talen: Italiaans/Engels.
ISBN: 978-88-7792-195-6. 21 x 27 cm. 257 blz.
Uitgever: Artioli Editore. artioli.it
Opel Manta Story. Die Rochen aus Rüsselheim.
Jongere lezers kunnen, denk ik, moeilijk het aanzien inschatten dat Opel in de periode 1950-1980 had.
De vele crisissen, de verwaarlozing door de GM top en de uiteindelijke overname door PSA/Stellantis hebben tot een verwatering van Opel’s imago geleid.
In de jaren zestig betekende het merk echter een vaste waarde op de Europese markt, het bouwde aantrekkelijke maar vooral solide wagens.
Niet voor niets gold de slagzin ‘Opel, der Zuverlässige’.
Het merk was een van de grote spelers en had, net als concurrent Ford, een aanbod in verschillende marktsegmenten.
Door zijn eenvoudige techniek stond Opel aanvankelijk niet bekend als sportief merk, maar daar kwam verandering in na de presentatie van modellen als de Opel GT, de Manta, de Kadett Rallye, de Rekord Sprint of de Commodore GS en GS/E.
Die befaamde Manta is het onderwerp van dit boek.
Over de ontstaansgeschiedenis van de Manta en de ontwikkeling van de Manta A en B kom je hier alle details te weten. De auteur neemt je mee in het hele verhaal, leert je alles over de verschillende uitvoeringen, beschrijft de tuning versies en de racehistorie, om dan uiteindelijk even de sluier op te lichten van de aërodynamische opvolger, de Calibra.
Een prachtig boek, mooi geïllustreerd!
Gut gemacht.
Auteur: A. F. Storz. Taal: Duits.
ISBN: 978-3-613-04543-9. 24 x 27 cm. 240 blz.
Uitgever: Motorbuch Verlag Stuttgart (D). motorbuch.de
Alternativ mobil von 1881 bis morgen. Die Geschichte der E-Mobilität.
De nieuwste titel van Olms Verlag is werkelijk een schitterend boek geworden, een bewijs van de kwaliteit die deze uitgever steeds weer aflevert.
Zoals we weten is er een heuse omwenteling in de autowereld aan de gang en daar kunnen we niet naast kijken. In deze 440 bladzijden dikke bijbel schetsen de beide gerenommeerde auteurs de geschiedenis en evolutie van de elektrische aandrijving van de auto en daarnaast ook die van de alternatieve krachtbronnen.
Dat gebeurt op zo een volledige en gedetailleerde wijze dat je er als lezer (aangenaam) versteld van staat.
Het is een uitvoerig exposé dat op zowat alle vragen antwoordt en een ongekende schat aan kennis biedt. Bovenop krijg je een alfabetische en historische merkenlijst van alle mogelijke constructeurs van alternatieve technieken: de ideale oplossing voor wie opzoekingswerk verricht of diepere informatie zoekt.
Dit is zonder enige twijfel een must voor de boekenkast.
Hut ab!
Auteurs: V. C. Manz. H. Schrader.
ISBN: 978-3-487-08650-7. 24 x 27 cm. 440 blz.
Uitgever: Georg Olms Verlag (D). olms.de
Lancia Delta. Le vetture che hanno fatto la storia.
De Lancia Delta is een mijlpaal in de geschiedenis van het roemrijke merk Lancia. Daarbij zullen de meeste autofans zich de ‘Integrale’ herinneren, het rallybeest bij uitstek van het merk.
Ook al was Lancia sedert 1969 onder de controle van moeder Fiat geraakt, toch bleef het merk steeds zijn eigen drang naar klasse en innovatie cultiveren, gelukkig maar!
Het ontwerp van de Delta getuigde naar goede Lancia traditie van technische kwaliteit, zoals in dit boek uitvoerig wordt toegelicht.
De auteur beschrijft het ontwerp en de evolutie van de Delta en de vele uitvoeringen zoals de LX, GT, HF, 4WD, S4, Integrale en zelfs afgeleiden als de Hyena van Zagato en Paul Koot.
Achterin vind je tabellen met de kleuren, de versies en de technische gegevens.
‘Una meraviglia’ dat niet mag ontbreken in een zichzelf respecterende boekenkast!
Auteur: F. Patti. Taal: Italiaans.
ISBN: 978-88-7911-759-3. 24 x 27 cm. 127 blz.
Uitgever: Giorgio Nada Editore. giorgionadaeditore.it
Das grosse Opel-Kadett-Buch.
In de succesreeks ‘Das grosse…’ publiceerde Heel Verlag al zo een 14-tal titels, in deze uitgave is de Kadett aan de beurt.
De Opel Kadett werd vanaf 1962 geproduceerd in vijf opeenvolgende series, de A, B, C, D en E.
Maar er was al een Kadett voor WO II, in 1936 presenteerde Opel immers de allereerste Kadett. De Russen zouden met de in beslag genomen productiemachines na de oorlog daarvan de allereerste Moskwitsch bouwen. Het duurde tot 1962 vooraleer een tweede Kadett verscheen, die bedoeld was om de concurrentie met de VW Kever aan te gaan. Voor deze Kadett A werd speciaal een nieuwe fabriek gebouwd in Bochum, waar vele mijnwerkers aan de slag konden die eerder hun job verloren in de Ruhrstreek. Heel interessant is het hoofdstuk omtrent de vooroorlogse Kadett met verschillende foto’s uit die tijd. Daarna komen de verschillende Kadett generaties aan de beurt, telkens geïllustreerd met mooie foto’s.
Achteraan in het boek vind je tabellen met de modelauto’s van de Kadett, de Kadett in de tijdschriften (telkens met uitgave vermeld), de technische gevens en de productiecijfers. Schön!
Auteurs: T. Fuths/ C. Reifenrath/ S. Schrahe/ O. Schrott. Taal: Duits.
ISBN: 978-3-95843-582-7. 24 x 34 cm. 183 blz.
Uitgever: Heel Verlag Königswinter (D). heel-verlag.de
Les Citroën C4-C6 de mon père.
De auteurs van dit boek, de Fransman Fabien Sabatès en de Nederlander Wouter Jansen, horen allebei tot de meest gerenommeerde Citroën-experten, de lezer is dus in de beste handen!
De vanaf 1929 gepresenteerde lijn C4-C6 vertegenwoordigt nog duidelijk wat men in het Frans de periode van de ‘caisses carrées’ noemt. Ze zouden gedurende 5 jaar de naam en faam van Citroën vestigen. Dit boek met zijn vele tijdsfoto’s schetst het ontstaan en de evolutie van deze voorlopers van de Traction. De zwart-wit foto’s geven een mooi tijdsbeeld terwijl de kleurillustraties in zijaanzicht een goede indruk brengen van de modellen. Ook de Engelse versies, gebouwd in Slough en de lichte vrachtversies worden niet vergeten.
Kortom, weerom een heel verzorgde uitgave in de reeks ‘… de mon père’.
Merveilleux, merci Sophia!
Auteurs: F. Sabatès/ W. Jansen. Taal: Frans.
ISBN: 978-2-38514-020-5. 22 x 25 cm. 120 blz.
Uitgever: Sophia Editions Paris (F). sophia-editions.com
Op de antiquarische boekenplank:
Kaiser-Frazer. The last onslaught on Detroit.
Mijn tweedehands exemplaar kocht ik ooit bij een bekend antiquair in het Duitse Bad Salzuflen. Het boek is geschreven door de befaamde auteur Richard Langworth en verscheen bij het prestigieuze Automobile Quarterly.
Euh… Kaiser-Frazer, hoor ik je zuchten, wat was dat ook alweer?
De merken Kaiser en Frazer ontstonden toen het duo Henry Kaiser en Joe Frazer besloten om met nieuwe automerken op de Amerikaanse markt te komen na de Tweede Wereldoorlog.
Henry Kaiser was een bouwtycoon, die bekend was van de Hooverdam en van de Liberty schepen die van groot belang waren tijdens WO II.
Joe Frazer was iemand die zijn sporen had verdiend in de auto-industrie, met name bij GM/Chevrolet, Chrysler, Willys en Graham-Paige.
Samen wilden ze twee merken opstarten, Kaiser en Frazer, die aanvankelijk ontworpen waren op een totaal verschillende basis.
De Kaiser zou voorwielaandrijving krijgen terwijl de Frazer over conventionele achterwielaandrijving zou beschikken. De prototypes werden getoond in januari 1946 aan het publiek tijdens een show in het befaamde Waldorf-Astoria hotel in New York City. Ze werden als 1947 modellen geafficheerd. Algauw bleek de voorwielaandrijving een struikelsteen voor het snel in gang zetten van de productie en besloten de twee kompanen het maar te houden bij twee merken met eenzelfde onderstel, achterwielaandrijving dus. In het Amerika van net na de oorlog waren nieuwe auto’s moeilijk te krijgen (de productie lag tussen 1942 en 1945 volledig stil) en speelde de wet van de seller’s market. Alles wat van de band liep was meteen ook verkocht. Dat, samen met de moderne vormgeving van de Kaiser en de Frazer zorgde voor een bliksemsnel verkoopssucces. Dat liedje zou echter van korte duur zijn want algauw kwamen ook de andere merken, die eerst nog lichtgewijzigde 1942 modellen aanboden, met nieuwe modellen op de proppen. Vanaf 1950 begon de seller’s market om te slaan in de buyer’s market en konden kopers de verkopers door het grote aanbod meer onder druk zetten.
Met het dalende succes van Kaiser-Frazer kwamen er wrijvingen tussen Henry Kaiser en Joe Frazer waarna deze laatste eruit stapte.
Kaiser zou het nog proberen met de kleine Henry J maar in 1955 was het verhaal over. Kaiser kocht uiteindelijk Willys -Jeep en verplaatste een deel van de productie naar Argentinië.
Dit boek met zijn vele mooie afbeeldingen en foto’s illustreert hoe bepaalde mensen zoals Kaiser en Frazer nog probeerden om voet aan de grond te krijgen tussen de gevestigde Amerikaanse merken.
Het zou echter niet ‘the last onslaught on Detroit’ zijn zoals Langworth het in 1975 betitelde, want in het begin van de 21ste eeuw kwam een nieuwe speler op het Amerikaanse toneel, Elon Musk met zijn elektrische Tesla.
Auteur: R. M. Langworth. Taal: Engels.
ISBN: 978-0-915038-04-8 (1975).
Uitgever: Automobile Quarterly Publications.