Dynamischer dan ooit, met een schat aan digitale innovaties en voor het eerst een volledig elektrische aandrijving – de nieuwe BMW 5 Reeks Berline is er klaar voor. Als BMW i5 rijdt de nieuwe editie van de meest succesvolle businessberline ter wereld voorop op weg naar duurzame premiummobiliteit in het hogere middenklassesegment.
//
De marktlancering van de nieuwe BMW 5 Reeks Berline gaat in oktober 2023 van start. De nieuwe modelgeneratie zal wereldwijd worden aangeboden met een volledig elektrische aandrijving en, naargelang de marktregio, ook met plug-in-hybridesystemen en uiterst efficiënte benzine- en dieselmotoren met Mild Hybrid-technologie van 48 volt. Net als alle vorige modelgeneraties wordt de nieuwe BMW 5 Reeks Berline geproduceerd in de fabriek van de BMW Group in Dingolfing, waar ook de elektromotoren en hoogspanningsaccu’s voor de BMW i5 worden gemaakt.
Sportieve elegantie en opvallende présence met een nieuwe designtaal.
Een duidelijke en gereduceerde designtaal benadrukt de sportieve elegantie en présence van de nieuwe 5 Reeks Berline. In vergelijking met het vorige model is de nieuwe editie met 97 millimeter in de lengte gegroeid tot 5.060 millimeter, met 32 millimeter in de breedte tot 1.900 millimeter en met 36 millimeter in de hoogte tot 1.515 millimeter. De wielbasis groeide met 20 millimeter in de lengte tot 2.995 millimeter.
Vooraan wordt de nieuwe BMW 5 Reeks Berline gekenmerkt door een moderne interpretatie van de dubbele koplampen en de BMW nieren. Bijna verticaal geplaatste LED-elementen dienen als richtingaanwijzers en dagrijlichten. De ver naar voren uitspringende BMW nieren zijn voorzien van een brede rand en als optie verkrijgbare BMW Iconic Glow contourverlichting.
In zijaanzicht geven de hoge schouderlijn, krachtig vormgegeven oppervlakken en twee nauwkeurig getrokken karakterlijnen vorm aan het atletische koetswerk van de wagen. Andere blikvangers zijn de zwarte zijschorten, de verzonken deuropeners en het nummer 5 in reliëf onderaan de C-stijl. De dynamisch gerekte proporties vloeien over in een krachtige achterzijde. De vlakke achterlichten, gescheiden door een chroomstrip, zijn een expressieve interpretatie van de typische L-vorm.
Het dynamische karakter van de nieuwe BMW 5 Reeks Berline kan nog worden versterkt met het optionele M Sportpakket en het M Sport Pack Pro. Het assortiment koetswerkkleuren omvat bij de marktintroductie al drie BMW Individual lakkleuren.
Rijplezier en reiscomfort gecombineerd met innovatieve flair.
De nieuwe BMW 5 Reeks Berline biedt de ideale omstandigheden om van het typische BMW rijplezier te genieten in het dagelijkse verkeer en van een hoog comfortpeil tijdens lange ritten. Een royale binnenruimte, moderne functionaliteit, een hoog akoestisch comfort en hoogwaardige, zorgvuldig verwerkte materialen, fijn vakmanschap en geavanceerde digitale diensten kenmerken de sfeer in het interieur.
De cockpit van de nieuwe BMW 5 Reeks telt veel minder knoppen en bedieningselementen in vergelijking met het vorige model. Dat werd mogelijk gemaakt door de functies consequent te digitaliseren. Het BMW Curved Display herinterpreteert het merktypische idee van bestuurdergerichtheid. Het volledig digitale weergavesysteem bestaat uit een 12,3″ Info Display en een 14,9″ Control Display. Het stuur werd ook hertekend; het is nu afgeplat onderaan en heeft haptische feedback op de bedieningspanelen en de keuzehendel op de middenconsole. Een ander hoogtepunt is de BMW Interaction Bar. Deze functionele eenheid met achtergrondverlichting en kristallijne oppervlaktestructuur loopt over de hele breedte van het instrumentenbord tot ver in de deurpanelen en omvat aanraakgevoelige bedieningspanelen. De BMW Interaction Bar is standaard inbegrepen op de BMW i5 maar is niet beschikbaar op alle andere motorisaties.
Een primeur bij BMW: volledig vegan interieur.
Nieuw ontworpen sportzetels zijn standaard. De optionele comfortzetels bieden een brede waaier aan elektrisch bediende verstelmogelijkheden. De nieuwe BMW 5 Reeks Berline is het eerste model van het merk dat standaard over een volledig vegan interieur beschikt. Dat omvat voor het eerst de oppervlakken van de zetels, het dashboard en de deurpanelen, alsook het stuur. De zeteloppervlakken in de Veganza-uitvoering met lederachtige eigenschappen zijn als optie ook verkrijgbaar met een decoratieve perforatie. Andere opties zijn onder meer de bekleding in BMW Individual leder Merino in verschillende tweekleurige uitvoeringen.
De volledig elektrische BMW i5 M60 xDrive als topmodel.
De volledig elektrische BMW i5 is uitgerust met de sterk verbeterde BMW eDrive-technologie van de vijfde generatie en wordt in twee varianten gelanceerd. De BMW i5 M60 xDrive (gecombineerd energieverbruik volgens de WLTP-cyclus: 20,6 – 18,2 kWh/100 km), die een vermogen van 442 kW/601 pk* combineert met de typische M prestaties en specifieke designkenmerken. Twee sterk geïntegreerde aandrijfeenheden op de voor- en achteras zorgen voor een elektrische vierwielaandrijving. Tot 820 Nm* systeemkoppel wordt gegenereerd wanneer de functie M Sport Boost of M Launch Control wordt geactiveerd. Daarmee kan de BMW i5 M60 in 3,8 seconden van nul naar 100 km/u accelereren. Zijn topsnelheid is elektrisch begrensd op 230 km/u.
De BMW i5 eDrive40 (gecombineerd energieverbruik volgens de WLTP-cyclus: 19,5 – 15,9 kWh/100 km) is ook beschikbaar. De elektromotor drijft de achterwielen aan en genereert een maximumvermogen van 250 kW/340 pk en een maximumkoppel tot 430 Nm met de functie Sport Boost of Launch Control. De BMW i5 eDrive40 accelereert van nul naar 100 km/u in 6,0 seconden. Zijn topsnelheid bedraagt 193 km/u.
De plaatsbesparende hoogspanningsaccu is ingebouwd in de bodemplaat en levert een bruikbare energie-inhoud van 81,2 kWh. Naast de efficiënte elektromotoren dragen ook de nieuwste versie van adaptieve recuperatie en een intelligente combinatie van warmtepomptechnologie voor de verwarming en koeling van het interieur, de aandrijving en de hoogspanningsaccu bij aan het grote rijbereik. De respectieve WLTP-waarden bedragen 455 – 516 kilometer voor de BMW i5 M60 xDrive en 477 – 582 kilometer voor de BMW i5 eDrive40. De nieuwe MAX RANGE-functie kan het rijbereik indien nodig tot 25 procent vergroten door het vermogen en de snelheid te beperken en de comfortfuncties uit te schakelen.
* wanneer de functie M Launch Control of M Sport Boost wordt geactiveerd
Innovatieve eCharging-oplossingen van BMW Charging.
De Combined Charging Unit (CCU) van de BMW i5 maakt het mogelijk om op te laden met wisselstroom met een vermogen tot 11 kW standaard en tot 22 kW als optie. De hoogspanningsaccu kan opladen met gelijkstroom met een vermogen tot 205 kW. Zo kan het laadniveau van de accu in de BMW i5 in ongeveer 30 minuten van 10 naar 80 procent worden verhoogd.
Het nieuwe Connected Home Charging wordt aangeboden voor de BMW i5 en de plug-in-hybridemodellen. Het schept de voorwaarden voor geoptimaliseerd opladen voor zonne-energie en voor belasting (fase 1) en voor kostengeoptimaliseerd opladen op basis van een contract met een dynamisch elektriciteitstarief (fase 2, vanaf 2024). Daarnaast legt het aanbod van BMW Charging en zijn strategische partner E.ON de basis voor netwerken met de energiemarkt via bidirectioneel opladen in toekomstige voertuiggeneraties. De volledig elektrische modellen van de nieuwe BMW 5 Reeks zijn ook de eerste wagens van het merk die geschikt zijn voor gebruik met de Plug & Charge-functie. Zo kan de wagen zich automatisch authenticeren aan compatibele openbare laadstations zonder een app of laadkaart te moeten gebruiken. Uniek is de ‘Multi Contract’-optie, waarmee klanten tot vijf individuele Plug & Charge-contracten van verschillende aanbieders digitaal kunnen opslaan in de wagen.
Nieuwe benzine- en dieselmotoren met Mild Hybrid-technologie van 48 volt.
Benzine- en dieselmotoren van de nieuwe modulaire generatie van de BMW Group Efficient Dynamics motoren zullen worden aangeboden als marktspecifieke selectie. Ze beschikken voortaan over de Mild Hybrid-technologie met 48V-accu en worden standaard gekoppeld aan de nieuwe 8-traps sportversnellingsbak Steptronic.
In Europa worden de viercilinder modellen BMW 520i Berline (gecombineerd brandstofverbruik: 6,4 – 5,7 l/100 km; CO2-uitstoot: 144 – 130 g/km volgens WLTP-cyclus) met 153 kW/208 pk, de BMW 520d Berline (gecombineerd brandstofverbruik: 5,6 – 5,1 l/100 km; CO2-uitstoot: 147 – 133 g/km volgens de WLTP-cyclus) en de BMW 520d xDrive Berline (gecombineerd brandstofverbruik: 6,0 – 5,5 l/100 km; CO2-uitstoot: 157 – 143 g/km volgens de WLTP-cyclus), elk met 145 kW/197 pk, op de markt gebracht. Buiten Europa zijn andere benzinemotoren met vier en zes cilinders verkrijgbaar. Het modellengamma wordt in de lente van 2024 aangevuld met twee varianten met plug-in-hybrideaandrijvingen van de nieuwste generatie. Een nieuwe zescilinder-in-lijn dieselmotor zal vanaf 2024 beschikbaar zijn voor de BMW 5 Reeks Berline. In de loop van 2024 volgt nog een andere variant van de BMW i5 met elektrische vierwielaandrijving.
Uniek evenwicht tussen rijdynamiek en reiscomfort.
Het kenmerkende evenwicht tussen maximale sportiviteit en een hoog langeafstandscomfort van de BMW 5 Reeks Berline wordt in de nieuwe editie nog maar eens versterkt. De langste wielbasis in het hogere middenklassesegment, grotere spoorbreedte vooraan en achteraan, bijna perfect uitgebalanceerde gewichtsverdeling van 50: 50 tussen voor- en achteras, intelligente lichtgewicht constructie en hogere stijfheid van de verbinding tussen koetswerk en chassis dragen hiertoe bij.
De uiterst geavanceerde chassistechnologie werd net als de controlesystemen specifiek aangepast aan de gewichtsverdeling van de respectieve aandrijftechnologie. Het omvat standaard een direct gestuurde wielslipbeperking, een geïntegreerd remsysteem en Sport Steering met variabele stuurverhouding. Als optie zijn een M sportophanging, M sportremmen en de adaptieve ophanging Professional (standaard op de BMW i5 M60 xDrive en BMW 550e xDrive, standaard op de BMW i5 eDrive40) met elektronisch gestuurde schokdempers, Integral Active Steering (standaard op de BMW i5 M60 xDrive en BMW 550e xDrive, standaard op de BMW i5 eDrive40) en nieuw Vertical Dynamics Management verkrijgbaar. De adaptieve M ophanging Professional (optioneel op de BMW 550e xDrive en BMW i5 M60 xDrive) omvat ook actieve rolstabilisatie met actief rolcomfort. Lichtmetalen velgen van 18″ of 19″ (BMW i5 en plug-in-hybridemodellen) behoren tot de standaarduitrusting. Als optie zijn lichtmetalen velgen tot 21″ en sportbanden verkrijgbaar.
Intens geautomatiseerd rijden: nieuwe snelwegassistent, unieke Active Lange Change Assistant.
Een aanzienlijk uitgebreid gamma systemen voor geautomatiseerd rijden en parkeren is standaard of als optie verkrijgbaar op de nieuwe BMW 5 Reeks Berline. Een innovatieve technologiekit schept de voorwaarden voor hun uitstekende functionaliteit.
Het hoogtepunt van het gamma is het optionele Driving Assistant Pack Professional met Steering & Lane Control Assistant en Distance Control met Stop&Go functie. Op de automarkten in de VS, Canada en Duitsland omvat het de snelwegassistent, die de bestuurder ontlast van stuurtaken op snelwegen met structureel gescheiden rijstroken. Bij snelheden tot 130 km/u kunt u comfortabel de handen van het stuur nemen zolang u het verkeer in de gaten houdt. Als wereldprimeur omvat het systeem in de nieuwe BMW 5 Reeks nu ook de Active Lane Change Assistant met oogactivering. Deze comfortfunctie tilt de interactie tussen de bestuurder en de wagen naar een hoger niveau. De wagen stelt een verandering van rijstrook voor en die kan voor het eerst worden uitgevoerd door in de buitenspiegel te kijken om de verandering van rijstrook te bevestigen. De Active Lane Change Assistant neemt automatisch de nodige stuurbewegingen over, afhankelijk van de verkeerssituatie. Deze functie is niet beschikbaar voor de Belgische en Luxemburgse markt.
De nieuwe BMW 5 Reeks Berline is standaard uitgerust met Parking Assistant Pack, inclusief Reversing Assistant. Met het optionele Parking Assistant Pack Professional kan de bestuurder automatisch parkeren en manoeuvreren vanuit de wagen of tot op 200 meter afstand via een smartphone buiten de wagen.
Intuïtieve bediening en nieuwe digitale ervaringen: BMW iDrive met “QuickSelect” en BMW Operating System 8.5.
Het verbeterde BMW iDrive display en bedieningssysteem met “QuickSelect” draagt ook bij tot de kenmerkende rij- en reiservaring in de nieuwe BMW 5 Reeks Berline. Het is gebaseerd op het BMW Operating System 8.5 en omvat een hertekend startscherm met verticaal opgestelde functiepictogrammen aan bestuurderszijde. “QuickSelect” maakt het mogelijk om functies rechtstreeks te openen zonder naar een submenu te moeten gaan. Dit betekent dat het systeem een verbeterde menustructuur heeft gekregen, gericht op apparaten uit de sector van de consumentenelektronica.
De nieuwe BMW iDrive wordt ook gecombineerd met het BMW Curved Display en de BMW Intelligent Personal Assistant. Het is consequent ontworpen om te worden bediend door middel van een aanraakscherm en natuurlijke taal. Daarnaast beschikt de nieuwe BMW 5 Reeks Berline ook over toetsen op het stuur en de BMW iDrive Controller op de middenconsole. De optionele BMW Live Cockpit Navigation Professional omvat het BMW Head-Up Display en Augmented View op het Control Display of de instrumentencombi. De optie BMW Natural Interaction is ook beschikbaar om functies te bedienen door middel van gebaren.
Gaming in de wagen maakt zijn debuut in de nieuwe BMW 5 Reeks Berline.
Daarnaast biedt het BMW Operating System 8.5 een breder scala aan digitale inhoud voor informatie en entertainment, snellere updatecycli voor functies, verbeterde informatie over oplaadpunten voor elektrische wagens en geoptimaliseerde toegang tot tal van specifieke online diensten. Videostreaming is mogelijk op het Control Display, net als een innovatieve vorm van gaming in de wagen die voor het eerst wordt voorgesteld in de nieuwe BMW 5 Reeks Berline met het AirConsole-platform. Bestuurder en passagiers kunnen zogenaamde casual games spelen terwijl de wagen stilstaat, bijvoorbeeld om wachttijden te overbruggen tijdens het opladen van de hoogspanningsaccu van de BMW i5.
Optimaal netwerken met maximaal vier mobiele 5G-antennes.
Andere innovaties zijn onder meer het welkomstscenario met lichtshow en persoonlijke verwelkoming, dat optioneel ook het dynamische lichttapijt omvat. De BMW Digital Key Plus is nu beschikbaar voor compatibele smartphones met het iOS- of Android-besturingssysteem en voor de Apple Watch. Met twee standaard 5G-antennes voor mobiele telefoons en vier als optie biedt de nieuwe businessberline een geoptimaliseerde connectiviteit en telefoonkwaliteit. De Personal eSIM integreert de wagen volledig in het digitale ecosysteem van de klant. In bepaalde landen maakt de BMW ID het mogelijk om parkeerkosten automatisch te betalen vanuit de wagen.
De nieuwe BMW 5 Reeks Berline biedt de keuze uit maximaal zes My Modes om in de wagen een totaalervaring te bieden. De standaarduitrusting omvat ook een geoptimaliseerde smartphone-integratie via Apple CarPlay® en Android Auto™. Met de functie Remote Software Upgrades blijft de wagen altijd up-to-date met de nieuwste software. Met BMW ConnectedDrive Upgrades kunnen klanten bepaalde functies ook gratis uittesten voor een periode van een maand en ze vervolgens voor een specifieke periode boeken.
De marktlancering van de nieuwe BMW 5 Reeks Berline luidt een nieuw hoofdstuk in op het gebied van klantenservice. Met Proactive Care creëert BMW een nieuw platform voor uitwisselingen met klanten wanneer verschillende soorten onderhoud vereist zijn. De focus ligt ook op het herkennen van de onderhoudsbehoeften van de wagen door het gebruik van artificiële intelligentie en het proactief aanbieden van oplossingen aan de klant.
CO ₂ -UITSTOOT & VERBRUIK.
BMW i5 eDrive40*: Gecombineerd energieverbruik in de WLTP-cyclus: 19,5 – 15,9 kWh/100 km. Elektrisch rijbereik in de WLTP-cyclus: 477 – 582 km
BMW i5 M60 xDrive*: Gecombineerd energieverbruik in de WLTP-cyclus: 20,6 – 18,2 kWh/100 km. Elektrisch rijbereik in de WLTP-cyclus: 455 – 516 km
BMW 530e (vanaf voorjaar 2024)*: Gecombineerd brandstofverbruik in l/100 km in de WLTP-cyclus: 0,8 – 0,6. Gecombineerd energieverbruik in kWh/100 km in de WLTP-cyclus: 21,4 – 18,9. Gecombineerde CO2-uitstoot in g/km in de WLTP-cyclus: 19 – 14
BMW 550e xDrive (vanaf voorjaar 2024)*: Gecombineerd brandstofverbruik in l/100 km in de WLTP-cyclus: 1,1 – 0,8. Gecombineerd energieverbruik in kWh/100 km in de WLTP-cyclus: 22,5 – 20,1.Gecombineerde CO2-uitstoot in g/km in de WLTP-cyclus: 24 – 19
BMW 520i*: Gecombineerd brandstofverbruik in l/100 km in de WLTP-cyclus: 6,4 – 5,7.Gecombineerde CO2-uitstoot in g/km in de WLTP-cyclus: 144 – 130
BMW 530i (VS, niet beschikbaar in Europa)*: Gecombineerd brandstofverbruik in l/100 km in de WLTP-cyclus: 7,2 – 6,3. Gecombineerde CO2-uitstoot in g/km in de WLTP-cyclus: 165 – 144
BMW 530i xDrive (VS, niet beschikbaar in Europa)*: Gecombineerd brandstofverbruik in l/100 km in de WLTP-cyclus: 7,5 – 6,6. Gecombineerde CO2-uitstoot in g/km in de WLTP-cyclus: 171 – 151
BMW 540i xDrive (VS, niet beschikbaar in Europa)*: Gecombineerd brandstofverbruik in l/100 km in de WLTP-cyclus: 7,7 – 6,8. Gecombineerde CO2-uitstoot in g/km in de WLTP-cyclus: 176 – 156
BMW 520d*: Gecombineerd brandstofverbruik in l/100 km in de WLTP-cyclus: 5,6 – 5,1. Gecombineerde CO2-uitstoot in g/km in de WLTP-cyclus: 147 – 133
BMW 520d xDrive*: Gecombineerd brandstofverbruik in l/100 km in de WLTP-cyclus: 6,0 – 5,5. Gecombineerde CO2-uitstoot in g/km in de WLTP-cyclus: 157 – 143
*Alle cijfers zijn voorlopige waarden.