Beste Porsche 911 GT3 R eindigt 51e Eifelmarathon op vijfde plaats

  • Rutronik Racing’s Porsche in de top 5 tijdens de 24-uursrace
  • Vijf 911 GT3 R gaan met pensioen na botsingen en incidenten
  • Sterke rondetijden en indrukwekkende consistentie voor de Porsche 911 GT3 Cup
  • Ideale weersomstandigheden en grote menigten met 235.000 toeschouwers
De Porsche 911 GT3 R van het klantenteam van Rutronik Racing heeft de 24-uursrace op de Nürburgring afgesloten op de vijfde plaats. In een intense wedstrijd met veel incidenten en botsingen gaven Julien Andlauer uit Frankrijk, Dennis Olsen uit Denemarken en Matteo Cairoli uit Italië een vlekkeloze prestatie aan het stuur van de best geplaatste 911. Het identieke model van Falken Motorsports met startnummer 44 behaalde de tiende plaats na verschillende tegenslagen. Bij de 51e editie van de enduranceklassieker in de Duitse Eifel gingen zaterdagmiddag in totaal 32 GT3-auto’s de strijd om de eindzege aan.

Stuttgart. In zonnige omstandigheden en temperaturen van rond de 15 graden Celsius maakte een van de twee Porsche 911 GT3 R van Falken Motorsports de beste start van de race. Bij vlagen rukte Nico Menzel op naar de derde plaats met de nr. 44-auto. Zijn teamgenoot Tim Heinemann hield de auto vervolgens in de top vijf, maar werd getroffen door de eerste tegenslag: hij raakte de vangrails na een zijdelingse botsing terwijl hij een langzamere auto reed. De reparaties gooiden de Falken 911 ver in het veld. Om niet ontmoedigd te raken, werkten Menzel, Heinemann en hun teamgenoten Joel Eriksson uit Zweden en Martin Ragginger uit Oostenrijk zich geleidelijk terug in de topgroep. Alle hoop op een podiumplaats werd echter de grond in geboord toen Tim Heinemann zondagochtend ongeveer tweederde van het 25,378 kilometer lange circuit op lage snelheid moest rijden nadat hij bandenschade had opgelopen. Uiteindelijk pakte de nr. 44-auto de vlag op de tiende plaats.

Hoe minder incidenten, hoe beter het resultaat: Dit was het motto dat Rutronik Racing van start tot finish volgde voor 235.000 toeschouwers. De ca. 416 kW (565 pk) sterke 911 GT3 R van het klantenteam uit Duitsland legde de hele afstand zonder kleerscheuren af en eindigde als vijfde overall. De coureurs Julien Andlauer uit Frankrijk, Matteo Cairoli uit Italië en Dennis Olsen uit Noorwegen reden bewust minder agressief tijdens de kritieke hete startfase en de inspannende nacht in de “Groene Hel”. De enige kleine hapering voor de nr. 96-auto was een straf van 32 seconden. Na 162 ronden te hebben gereden, vestigde Rutronik Racing een nieuw afstandsrecord in de 24-uursrace samen met vier best geplaatste auto’s.

De 51ste editie van de populaire enduranceklassieker in de Eifel zag er over lange stukken niet bepaald goed uit voor Porsche. Manthey EMA’s geliefde “Grello” ging vervroegd met pensioen na ongeveer tien uur racen. Als gevolg van het raken van de bandenmuur in een vroeg stadium, leed het team verschillende lekke banden en moest het uiteindelijk om veiligheidsredenen de nr. 911-auto in de pits parkeren. Al na tweeënhalf uur was de race van Lionspeed by Car Collection voorbij: fabrieksrijder Matt Campbell belandde aan het einde van zijn eerste stint in de barrières en liep schade op aan de nr. 24 Porsche 911 GT3 R. De nr. 33-inzending van Falken Motorsports en de 911-auto’s van Dinamic GT en Huber Motorsport moesten ook stoppen na botsingen.

“We hebben twee auto’s in de top 10, wat min of meer in lijn is met onze verwachtingen”, vat Sebastian Golz samen. De Porsche 911 GT3 R Project Manager voegt toe: “Felicitaties aan Rutronik Racing en Falken Motorsports. Deze twee ploegen wisten relatief probleemloos de afstand af te leggen. Falken liep wel twee lekke banden op, maar Rutronik kwam netjes door de ronden. Ze bleven uit de problemen, werkten zich consequent een weg naar voren en haalden het maximale uit de race. De vijfde plaats is een welverdiende beloning.”

De klantenauto’s van Porsche presteerden ook indrukwekkend in veel andere klassen. Met 44 auto’s was de sportwagenfabrikant uit Stuttgart het best vertegenwoordigde merk in het 130-koppige veld. De nr. 161 Porsche 911 GT3 Cup van KKrämer Racing won de Cup2-categorie. De nieuwste Cup-auto op basis van de 992-generatie was het snelste niet-GT3-voertuig in de race en eindigde als 17e algemeen. “Wat het basisconcept betreft, hebben we de huidige Porsche 911 GT3 Cup ontworpen als een voertuig voor de Porsche Mobil 1 Supercup en porsche’s vele one-make cup raceseries”, legt Tobias Hütter, GT Spo uitrt Specialist. “Dat maakt ons des te blijer dat het ook zijn waarde als zeer competitieve endurance racewagen heeft bewezen tijdens een van ’s werelds zwaarste 24-uursevenementen. Natuurlijk hebben we dit resultaat ook te danken aan de sterke prestaties van onze klantenteams en hun chauffeurs. Ze hebben het uitstekend gedaan op de Nürburgring.”

Commentaar op de race
Fabian Plentz (Teambaas Rutronik Racing):
 “We hadden een moeilijke start vanaf de 21e plaats op de grid. Ons tempo was niet bijzonder sterk tot de avond viel. Maar toen de temperaturen sterker daalden, vonden we een heel goed ritme. We slaagden erin om enkele dubbele stints in te zetten en in te halen. In de ochtend reden we op de zesde plaats en daarna schoven we weer een positie op – dat is alles wat we uit de race konden persen. Het gat naar de top was simpelweg te groot. Ons team en onze coureurs hebben geweldig werk geleverd.”

Dennis Olsen (Porsche 911 GT3 R #96): “De ‘Groene Hel’ deed zijn naam weer eer aan. Het was een ongelooflijk zware race. We hebben ons uiterste best gedaan en het team werkte perfect. We zijn de race zonder technische problemen doorgekomen. Alles was perfect voorbereid. Toch werd heel duidelijk dat de andere fabrikanten een beter tempo konden bepalen. We hebben bereikt wat we wilden doen en moeten tevreden zijn met het resultaat. De vijfde plaats voelt bijna als een podiumplaats na de strijd van vandaag. Nu zijn mijn zinnen gezet op het komende weekend en de start van het DTM-seizoen. Ik kijk er echt naar uit.”

Tim Heinemann (Porsche 911 GT3 R #44): “We zaten al vroeg in de race op opvallende afstand van het podium, maar toen kwam het eerste ongeluk – een snelle spin, lekke band en aanzienlijke tijdskosten. In de ochtend vochten we ons een weg terug naar de top vijf. En toen? Meer schade. We hebben alles geprobeerd en wisten de schade te beperken door als tiende te finishen. Onze monteurs hebben ongelooflijk hard gewerkt. Jammer, want er had meer gekund. Nu moeten we leven met dit resultaat. Het voelde geweldig om zo’n prestigieus merk als Porsche te vertegenwoordigen voor meer dan 230.000 toeschouwers. De volgende stap voor mij is de DTM. De tests verliepen goed. Ik heb er vertrouwen in en hoop dat ik als nieuwkomer de top 10 van de DTM kan halen.”

Wedstrijduitslag
1. Catsburg/Bamber/Fernandez Laser/Pittard (NL/NZ/D/UK), Ferrari 296 GT3 #30, Frikadelli Racing Team, 162 ronden
2. Wittman/S. van der Linde/D. Vanthoor/Martin (D/RSA/B/B), BMW M4 GT3 #98, Rowe Racing, 162 ronden
3. Marciello/Stolz/Ellis (I/D/D), Mercedes-AMG GT3 #4, Team GetSpeed, 162 ronden
5. Olsen/Cairoli/Andlauer (N/I/F), Porsche 911 GT3 R #96, Rutronik Racing, 162 ronden
10. Eriksson/Heinemeier/Menzel/Ragginger (S/D/D/A), Porsche 911 GT3 R #44, Falken Motorsports, 160 ronden
DNF. Fetzer/Ledogar/Kern/Dumas (D/F/D/F), Porsche 911 GT3 R #25, Huber Motorsport, 105 ronden
DNF. L. Vanthoor/Heinrich/Güven/Engelhart (B/D/TR/D), Porsche 911 GT3 R #54, Dinamic GT, 83 ronden
DNF. Bachler/Müller/Picariello (A/D/B), Porsche 911 GT3 R #33, Falken Motorsports, 77 ronden
DNF. Christensen/Estre/Makowiecki/Preining (DK/F/F/A), Porsche 911 GT3 R #911, Manthey EMA, 62 ronden
DNF. Kolb/Campbell/Jaminet/Pilet (D/AUS/F/F), Porsche 911 GT3 R #24, Lionspeed by Car Collection, 16 ronden

vol resultaten op: https://www.24h-rennen.de/ergebnisse/

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait