Jos “the Boss” schittert op de maaskiezel
Sezoensrally
Op kwaliteit staat geen leeftijd. Dat is nog maar eens bewezen in de Sezoensrally, de zesde manche van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship. De algemene overwinning ging er naar de 23-jarige Maxime Potty, terwijl de snelste Master (50+), de 50-jarige Jos Verstappen, op de tweede plaats eindigde op amper 14″.
In de eerste ronde ontdekte Jos Verstappen het specifieke parcours in Noord-Limburg, waardoor hij een halve minuut liet liggen, maar vanaf de tweede ronde ging het tempo fors omhoog. De Nederlander stuurde zijn Skoda Fabia RS Rally2 naar een knappe 2de plaats algemeen, op amper 14″ van winnaar Potty.
“In de eerste ronde van elke rally laat ik door een gebrek aan parcourskennis tijd liggen. Ook hier. Op de kiezel ging het meteen goed, want ik wist wat ik kon verwachten, maar het asfalt verraste me. Er lag veel meer grind op de baan dan ik had verwacht. Pas in de tweede ronde wist ik dat ik moest anticiperen om de wagen al met de handrem te zetten zodat ik onderstuur kon vermijden,” vertelde de winnaar bij de Masters.
Na de opgave van Jimmy D’hondt (versnellingsbak) in de openingsronde, ging de tweede plaats bij de Masters naar Franky Boulat, tevens de winnaar in de M-Cup. “In de eerste ronde maakte ik een paar foutjes en verloor ik even het ritme toen ik verrast werd door het feit dat een strook onverhard besproeid was met water. Daarna kwam het vertrouwen snel terug,” vertelde Boulat die 9de algemeen werd.
Richard Pex werd derde bij de Masters, ondanks een schuiver waardoor hij een tijdje in een greppel stak en bevrijd moest worden door de toeschouwers. Dirk Deveux werd vierde, voor Patrick Schrooten en Rainer Hermann.
Dirk Deveux verstevigt zijn leidersplaats
Sezoensrally
In het Historic Belgian Rally Championship werd de logica gerespecteerd in de Sezoensrally, verreden in en om het Noord-Limburgse Bocholt. Op een parcours met 23% onverhard, stuurde Dirk Deveux zijn Ford Sierra 4×4 Cosworth onbedreigd naar de overwinning.
Christophe De Leeuw had vooraf aangekondigd dat hij de strijd aan wilde gaan met Dirk Deveux, maar de man uit Bocholt besefte al vroeg dat het onbegonnen werk was met zijn Opel Ascona A. “Op de tweede proef, Brueghel, een proef die voor iedereen nieuw was, heb ik echt maximaal aangevallen. Ik wilde zien of het haalbaar was om Dirk te bedreigen. Ik nam alle risico’s, maar eindigde toch nog op 9 seconden. Toen wist ik dat ik niet moest aandringen. Bovendien moest ik in de slotronde echt van het gas omdat de koppeling aan het begeven was. Gelukkig hebben we het wel gehaald op een logische tweede plaats,” vertelde De Leeuw.
De overwinning ging dus naar Dirk Deveux. “Ook wij hadden helaas problemen met de koppeling,” vertelde de Ford-rijder. “We hadden vooraf de ambitie om te rijden voor een mooie plaats algemeen, maar vanaf de vierde proef begon de koppeling te slippen. We moesten het tempo laten zakken om de finish te halen, wat gelukkig wel lukte.”
Na de opgave van Frank Jorissen (mechanisch), werd Nick Hoens met zijn Opel Manta A knap derde, ondanks het feit dat zijn navigator de ganse dag ziek was. Rainer Hermann had heel wat moeite om het vermogen op het onverhard aan de grond te krijgen. De BMW-rijder ging ook nog eens van de baan, wat hem meer dan 2 minuten kostte, zodat er niet meer dan een vierde plaats in zat. Eric Louies stuurde zijn Opel Ascona naar de vijfde plaats en Bram Schrooten werd met zijn Ford Escort Mk2, ondanks een herstart na een panne met de ontsteking, zesde. Dirk Vermeersch gaf op met een motorbreuk.
Jonas Dewilde onbedreigd naar winst op de maaskiezel
Sezoensrally
In de zonnige Sezoensrally duurde de strijd voor de overwinning in het Junior BRC amper één klassementsproef. Na een snelste tijd op de openingsproef van Tom Heindrichs in zijn Opel Corsa Rally4, werd de Oostkantonner op de tweede proef verrast. Hij schoof van de baan, liet een 10-tal seconden liggen en zou de aansluiting niet meer vinden. Jonas Dewilde reed met zijn Renault Clio Rally4 onbedreigd naar de overwinning.
“In de eerste ronde heb ik echt niet naar de tijden van de concurrenten gekeken,” vertelde Dewilde. “Ik wilde gewoon mijn eigen tempo rijden en de Clio Rally4 onder de knie krijgen op dit parcours. Vooral het vinden van de juiste afstelling voor de tractiecontrole was lastig, want je hebt verschillende standen en je hoort door de steenslag niet altijd hoe de tractiecontrole reageert. Blijkbaar waren onze tijden wel in orde, want we eindigden met een mooie voorsprong op Brasseur, die tweede werd,” aldus Jonas Dewilde.
Tom Heindrichs, winnaar bij de jongeren in Vresse-sur-Semois, liet zich immers verrassen bij de tweede doortocht in Gerdingen. “We gingen daar van de baan en er was een greppel die ik niet gezien had. Die beschadigde de radiator, waardoor we moesten opgeven,” vertelde Tom, die opnieuw van start ging in de slotronde, maar met minuten achterstand. De andere Rally4, de Opel Corsa van Maxim Decock, was toen ook al verdwenen van de tabellen. Eerst verloor Decock tijd door een motorprobleem en op KP 6 schoof hij van de baan, waarna hij bij het terugkeren op de baan en greppeltje over het hoofd zag en moest opgeven…
Zo gingen de ereplaatsen naar de snelste jongeren van de Clio Trophy Belgium, te beginnen met Pierre-Emmanuel Brasseur, die won voor Lander Depotter, Aaron Duville en Lyssia Baudet.
“Meestal liggen de Vlaamse rally’s me minder, maar hier bood het asfalt duidelijk meer grip dan in West-Vlaanderen en op de shakedown had ik meteen een goed gevoel op het grind. Ik was meteen de snelste op de eerste proef, maar op de tweede ging ik even rond. Daarna namen we verder afstand van Lander,” vertelde Pierre-Emmanuel Brasseur, die met een nieuwe Clio Rally5 aan de start stond.
Lander Depotter werd derde: “Het was ook mijn eerste kennismaking met de maaskiezel. Heel apart, maar ook heel plezant! We zaten nog in het spoor van Pierre-Emmanuel toen we lek reden bij de tweede doortocht op de jump van Gerdingen. De landing ging niet helemaal goed en we eindigden even naast de baan. We hebben geprobeerd om Pierre terug te pakken, maar het lukte niet.”
Klassement Junior BRC : 1. J. Dewilde 68 pan; 2. L. Depotter 48; 3. P-M. Brasseur 46; 4. B. Verlinde 43; 5. L. Baudet 34 ; 6. A. Duville 30; 7. T. Heindrichs 27 ; 8. L. Dhaene 24; 9. F. Anderson 18 ; 10. M. Decock 15 ; 11. C. Fiasse 12 ; 12. N. Bruyneel 10; 13. T. Vronen 8 ; 14. V. Soupart & Bosseloir Benjamin 6
Spelmans opnieuw de sterkste in de 2WD Trophy
In de 2WD Trophy ging de overwinning opnieuw naar Christiaan Spelmans met zijn Renault Clio. Samen met zijn copilote Thyrsa Eertmans neemt de Limburger met deze overwinning al een stevige optie op de titel.
Nochtans was het voor de Renault-piloot ook de eerste kennismaking met de maaskiezel rond Bocholt. “In het begin hadden we wat problemen met een lekke band en een schuiver rechtdoor, maar daarna kwam ik in het ritme en namen we afstand,” vertelde Spelmans.
De tweede plaats ging verrassend naar Patrick Gaethofs met zijn Honda Civic. “Deze tweede plaats is onze beste score ooit in de 2WD Trophy,” aldus de piloot uit Beringen. “Op het einde was het nog spannend, want de tweede versnelling sprong er telkens uit en in Gerdingen gingen we even van de baan.”
Peter Van Rompaey, de eerste van de drie Kempense Lada-rijders, werd derde met zijn 1600cc Lada. “Het was vele jaren geleden dat ik hier nog op de kiezel gereden had. Dat betekende we dat ik veel werk had aan het stuur van onze achterwielaandrijver, maar ik heb me enorm geamuseerd. Even hadden we remproblemen, maar dat was snel opgelost.”
Bruno de Wilde werd vierde met zijn Renault Clio, die flink gehavend was: “Je hebt weekends om snel te vergeten… Bij de start van KP 2 hadden we geen starter meer. Ik was wat afgeleid en daardoor reden we op een betonblok en de motor sloeg af. We stonden vast en het duurde 9 minuten voor we de auto los hadden. Daarna heb ik de flank nog beschadigd… Ik denk dat we even tijd nodig hebben om de auto terug op te frissen en na de zomer keren we terug…”