Hyundai Pony Coupe Concept gerestaureerd na 50 jaar, onthuld in zijn geboorteplaats Italië

  • Nagebouwde Pony Coupe Concept maakt debuut in het Comomeer bijna 50 jaar na zijn oorspronkelijke debuut op de Autosalon van Turijn in 1974
  • Herbouwd door de oorspronkelijke ontwerper, Giorgetto Giugiaro, is de Pony Coupe Concept getrouw nagebouwd volgens veeleisende specificaties en originele materialen
  • Originele Pony Coupe Concept inspireerde het huidige vlaggenschipconcept, N Vision 74, dat zijn Italiaanse debuut maakt op het evenement ‘Hyundai Reunion’ en vervolgens op het Concorso d’Eleganza Villa d’Este op 20 meiÞ
  • Pony Coupe Concept wordt nu algemeen beschouwd als een retro-futuristische klassieker die heeft gediend als ontwerpinspiratie voor recentere Hyundai Motor-modellen en een aanzienlijk deel van het trotse erfgoed van het merk vertegenwoordigt
  • Net als het origineel heeft het origami-achtige exterieurontwerp geometrische lijnen en pure onopgesmukte oppervlakken, terwijl het minimalistische interieur zich onderscheidt door zijn op de bestuurder gerichte zwevende architectuur

Lederkop, 18Þ mei 2023 De nagebouwde Pony Coupe Concept van Hyundai Motor Company heeft zijn wereldpremière beleefd – bijna 50 jaar na zijn oorspronkelijke debuut – in het Comomeer, Italië. Oorspronkelijk onthuld op de Autosalon van Turijn in 1974, is de Pony Coupe Concept een belangrijk voertuig in de geschiedenis en het designerfgoed van het bedrijf.

Hyundai Motor onthulde de herbouwde Pony Coupe Concept tijdens de inaugurele Hyundai Reunion, een platform van erfgoedmerken dat reflecteert op het verleden en de toekomstige richting van Hyundai Motor. Onder de vertegenwoordigers die aanwezig waren op het evenement waren Giorgetto Giugiaro en zijn zoon Fabrizio Giugiaro, zelf al lang ontwerper, om de eerder aangekondigde restauratie aan te geven, voltooid door GFG Style, het stijlcentrum dat gebruik maakt van de creatieve expertise van Fabrizio en Giorgetto, van de auto die leidde tot de oprichting van de baanbrekende Pony-line-up van het merk, Korea’s eerste onafhankelijk ontwikkelde massaproductiemodellen.

In het kader van het restauratieproject van de Pony Coupe Concept heeft Hyundai Motor Company de originele Pony Coupe Concept die op de Autosalon van Turijn in 1974 werd getoond, weer tot leven gebracht. Dit restauratieproject is een bewijs van de geest, gedurfde passie en ambitie die Hyundai-medewerkers en leidinggevenden hadden om een wereldwijd merk te creëren met de Pony Coupe Concept in de voorhoede.

“Ondanks de slechte industriële omgeving in de jaren 1970, heeft mijn grootvader en Hyundai’s oprichter Ju-young Chung zijn hart en ziel gestoken in de wederopbouw van de Koreaanse economie en het verbeteren van het leven van de bevolking na de verwoestende Koreaanse oorlog. Hij realiseerde eindelijk zijn visie om van Korea een land te maken dat in staat is om zijn eigen voertuigen met perfectie te ontwikkelen”, aldus Euisun Chung, Executive Chair van Hyundai Motor Group. “Ik spreek mijn oprechte dank uit aan iedereen uit zowel Italië als Korea die een cruciale rol heeft gespeeld in het succes van Pony.”

Met zijn unieke esthetische gevoeligheid was de Pony Coupe Concept een baanbrekend model in zijn tijd. Helaas, als gevolg van de ongunstige wereldwijde economische omstandigheden in de late jaren 1970, was wat Hyundai’s eerste sensationele sportwagen had kunnen zijn, niet in staat om commerciële productie te bereiken en ging verloren in de geschiedenis. Niettemin belichaamt het concept Hyundai’s gedurfde vastberadenheid om de sportwagensector te betreden voor leiderschap op de lange termijn als een autobedrijf – deze geest ligt nog steeds ten grondslag aan Hyundai’s leiderschap op het gebied van elektrificatie en hoogwaardige waterstoftechnologie.

De auto wordt nu beschouwd als een retro-futuristische klassieker die heeft gediend als ontwerpinspiratie voor recentere Hyundai Motor-modellen, zoals de N Vision 74 waterstof-hybride elektrische ‘Rolling Lab’ ontwikkelingsauto en de ’45’ EV-conceptauto die direct van invloed was op de IONIQ 5 volledig elektrische auto.

“In het tijdperk van elektrificatie is een belangrijke voorwaarde voor Hyundai Motor Company om een leider te worden in toekomstige mobiliteit ons vermogen om trouw te blijven aan de onwrikbare waarden die we hebben geërfd”, aldus Jaehoon Chang, President en CEO van Hyundai Motor Company. “In de toekomst zullen we, via Hyundai Reunion en andere initiatieven op het gebied van erfgoedcommunicatie, ons verleden blijven benutten als een unieke vector voor onze toekomstige innovatie.”

Het origami-achtige exterieur van de Pony Coupe Concept heeft vloeiende geometrische lijnen, een slanke daklijn, pure onopgesmukte oppervlakken, dynamische proporties, een uniek gevormde B-stijl. Het beschikt over een extreem grafische oppervlaktebehandeling met bumpers gespoten in carrosseriekleur. Zijn wigvormige snuit en ronde koplampen onderscheidden hem in 1974 en zien er vandaag de dag nog steeds ultra-stijlvol uit. De coda tronca (‘afgesneden staart’) heeft een slank luik om toegang te bieden tot de achterkant van de auto.

Het minimalistische interieur toont een iconische gevoeligheid die het monocoque-ontwerp en de op de bestuurder gerichte zwevende architectuur benadrukt. Een enkelspaaks stuurwiel en tweekleurige slanke kuipstoelen versterken wat in de jaren 1970 een futuristische esthetiek was.

Gevraagd naar zijn eerste interactie met Hyundai bij de ontwikkeling van de Pony Coupe Concept uit 1973, meer dan vijftig jaar voor de reünie, onthulde Giugiaro: “Hyundai benaderde ons om te beginnen met een volledig herontwerp van een model, zonder veel ervaring. Ik was eerst sceptisch omdat ik Hyundai Motor op dat moment nog niet kende. We waren allemaal onder de indruk van de passie en toewijding van de Hyundai-ingenieurs. Ze waren scherp, nieuwsgierig, open en extreem leergierig. Ze omarmden meteen de werkwijze die voor hen nieuw was. Ze offerden zichzelf op om een goede indruk te maken – voor het bedrijf en hun partners. Ik ben trots en vereerd om te zien hoe dit bedrijf zich heeft ontwikkeld sinds we elkaar voor het eerst ontmoetten.”

Luc Donckerwolke, President en Chief Creative Officer van Hyundai Motor Group, voegt toe: “De restauratie van dit unieke voertuig is een mijlpaal in de geschiedenis van Hyundai. Het vertegenwoordigt ons begin en onze toewijding aan de toekomst. Het dient als een erfenis voor de komende generaties. Het symboliseert als het ware het mobiele estafettestokje dat we doorgeven van het verleden naar de toekomst van het bedrijf.”

“De Pony Coupe Concept weerspiegelt de dankbaarheid en toewijding van het bedrijf aan de uitdagende geesten die mensen bij Hyundai Motor in 1974 hadden”, aldus SangYup Lee, Executive Vice President en hoofd van Hyundai Design Center. “De wedergeboorte van de Pony Coupé Concept is een belangrijke mijlpaal in de geschiedenis van Hyundai Motor, omdat het niet alleen ons begin betekent, maar ook onze toewijding aan de toekomst met onze nieuwe dromen.”

“Het is heel bijzonder om belangrijke mensen uit de begindagen van het bedrijf degenen te laten ontmoeten die het bedrijf naar de toekomst leiden”, zegt Sungwon Jee, Senior Vice President en Global Chief Marketing Officer bij Hyundai Motor Company. “Het markeert ook de lancering van Hyundai Reunion, ons platform om het erfgoed van het merk te presenteren. Dit is waar men kan zien hoe ons succes uit het verleden nog steeds dient als basis voor onze gedurfde houding vandaag. Deze geest van innovatie is te zien in deze twee modellen en de mensen die ze mogelijk hebben gemaakt.”

Als onderdeel van het wereldwijde erfgoedproject zal Hyundai Motor zijn nieuwe merkplatform, Hyundai Reunion, uitbreiden om zijn merkvisie en -richting verder te verspreiden.

Hyundai’s gerestaureerde Pony Coupe Concept afmetingen:

Item Gerestaureerd Pony Coupe Concept
Lengte 4080mm
Breedte 1560mm
Hoogte 1210mm
Wielbasis 2340m
Cilinderinhoud 1238cc, 4 in lijn, 82 PK bij 6000 tpm
Lay-out van de motor Voorlangs, RWD (achterwielaandrijving)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait