De jacht op leider Maxime Potty is geopend
Sezoensrally – 20 mei
De Sezoensrally is dit jaar al de zesde manche van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship. De kalender werd dit seizoen immers uitgebreid naar 13 wedstrijden, waarvan de tenoren de beste 7 resultaten mogen laten meetellen in de eindafrekening.
Heel wat van de toppers zakken af naar Noord-Limburg, waar hen een uniek parcours wacht met snelle stroken mooie maaskiezel. In totaal komen maar liefst 14 Rally2’s aan de start, de topwagens van het kampioenschap, in een veld van 91 wagens. De Limburgse gezelligheid, de spectaculaire beelden, het compacte format, het nieuwe servicepark bij De Damburg en de aanpassingen aan het parcours werpen duidelijk hun vruchten af.
Potty domineert
Het veld wordt aangevoerd door de 23-jarige Maxime Potty, die dit seizoen verrassend zijn stempel drukt op het kampioenschap. Potty komt met zijn Citroën C3 Rally 2 aan de start van de Sezoensrally. Bastien Rouard, tweede in de tussenstand, reed ook een veelbelovend seizoensbegin met een Hyundai i20 N Rally2 van BMA. De Namenaar, die voor de eerste keer in zijn carrière een volledige campagne kan afwerken met een topwagen, behaalde onder andere een tweede plaats in de Rallye des Ardennes. Na een minder gelukkig optreden in zijn thuisrally, de Rally van Wallonië, wil Rouard zich herpakken op de maaskiezel.
Bij afwezigheid van Adrian Fernémont, die een pauze neemt, en Cédric Cherain, die in de Wallonie dure punten liet liggen door van de baan te gaan, mogen we ook Niels Reynvoet vooraan verwachten met zijn C3 Rally2. De Oost-Vlaming verloor ongelukkig de tweede plaats in Namen door een breuk in de ophanging op de laatste proef, maar hij bewees wel de snelheid te hebben om mee te strijden voor de zege. Verder is het uitkijken naar de tijden van Vincent Verschueren, de winnaar van de Sezoensrally in 2018. In de TAC Rally kwam de turboslang al na enkele kilometers los, zodat hij zijn scherpte niet kon tonen met de Skoda Fabia Rally2 van SXM. En kan Jos Verstappen voor een verrassing zorgen? Twee weken geleden pakte hij bij zijn comeback meteen de zege in de Monteberg Rally. De eerste is binnen, de ban is gebroken en de nieuwe Skoda Fabia RS Rally2 zal ongetwijfeld een te duchten wapen zijn op de maaskiezel. Het is alleen de vraag of Jos “the Boss” Verstappen ook snel zijn draai zal vinden op onverhard.
Tom Boonen ontdekt de maaskiezel
In het Skoda-kamp vinden we verder natuurlijk wielerkampioen Tom Boonen, die zijn debuut zal maken met een wagen van de topklasse op onverhard. We zijn ervan overtuigd dat de Balenaar in zijn thuisrally zal genieten van het driften met zijn Skoda. Ook Thibaud Mazuin en Nicola Stampaert, die in de Monteberg de knepen van het vak kon leren naast Vincent Verschueren, verdedigen de kleuren van Skoda.
John Wartique wil in Bocholt graag bevestigen na zijn knappe derde plaats in de Rally van Wallonië. Ook Richard Pex kijkt al uit naar de mooie maaskiezel. Hyundai kan verder rekenen op Charles Munster, die met zijn ervaring op Frans onverhard moet kunnen mikken op de top 5 met zijn i20 N Rally2, en de Nederlander Martin van Iersel, een liefhebber van de Limburgse kiezelstroken. In de BRC Master Cup krijgt Verstappen in elk geval weerwerk van Jimmy D’hondt met zijn Ford Fiesta R5.
Monnens versus Bosmans
De Sezoensrally heeft ook heel wat spektakel te bieden bij de achterwielaandrijvers, te beginnen met de vijf Porsches die heel wat stof zullen doen opwaaien. Een Porsche op onverhard, het blijft een uniek spektakel waar je als rijder heel wat lef en stuurmanskunst voor nodig hebt. Dat heeft Gunther Monnens in overvloed. Vorig jaar gaf hij Cédric Cherain nog ruim het nakijken in zijn thuisrally. Nog een lokale specialist is Bert Bosmans, die zijn debuut zal maken met een Porsche. Nog een lokale held die aan lef geen gebrek heeft. Kevin Theuwissen zal ook proeven van een Porsche op de maaskiezel. Henri Schmelcher en Johan Dekens kennen hun Porsches 991 GT3 al heel wat beter.
Patrick Snijers, natuurlijk ook een oud-winnaar en specialist van de fameuze kiezel, zit niet in een Porsche. Deze keer gaat hij zijn kans in een Ford Fiesta Rally3, een kleine 4×4 waarmee hij een gooi wil doen naar de Top 10. Die ambitie heeft zeker ook Kurt Boone, de West-Vlaming in zijn snelle Mitsubishi.
Verder zal het spektakel verzorgd worden door de drie merkencups. De BMW’s van de M-Cup zijn al vele jaren te gast in de Sezoensrally. De piloten genieten van het driften met hun achterwielaandrijvers op de maaskiezel. Vooraan verwachten we kleppers als Franky Boulat, Philip Lommers, Patrick Diels, Frederik Vandeloock, Nicky Thijs, de snelle Duitser Johannes Kessel, de Nederlander Wim Muilwijk en, waarom niet, Jesse Monnens, de zoon van Gunther.
De Stellantis Rally Cup Belux is ook van de partij met een heel internationaal startveld, aangevoerd door de Duitser Marijan Griebel, winnaar van de openingsmanche in de South Belgian Rally, en de Oostenrijker Julian Wagner, die vorig jaar de snelste was in de Sezoensrally. Fred Caprasse wil deze keer verder geraken dan vorig jaar, toen hij heel vroeg in de wedstrijd over de kop ging. Harry Bouillon deed vorig jaar al ervaring op, in tegenstelling tot nieuwkomers Nicola Peiffer en Benjamin Bosseloir. Luxemburger Hugo Arellano, de Duitsers Nils Gulba en Klaus Werner en de Ier Niall O’Sullivan zijn de overige buitenlanders aan de start. Toch kijken we vooral uit naar de chrono’s van Tom Heindrichs, de halfbroer van Thierry Neuville. De 19-jarige won met zijn Opel Corsa Rally4 de strijd bij de juniors in Vresse-sur-Semois. Samen met Maxim Decock, nog een Opel-rijder, zal hij weerwerk moeten bieden aan de favoriet voor het Junior BRC, Jonas Dewilde in zijn Renault Clio Rally4.
De derde merkencup is de Clio Rally Trophy die in de Sezoensrally aan de start komt met 13 Renault Clio’s Rally5, bestuurd door een aantal jonge talenten. Onder hen Lander Depotter, Pierre-Manuel Brasseur, Lander Dhaene, Aaron Duville, RACB-pilote Lyssia Baudet en Nikolai Bruyneel. Thibaut Vandeputte is ook opnieuw van de partij in de Trophy, net als Xavier Dekeyser, die in de Monteberg in het ritme van de jongeren zat.
Kortom, spanning en spektakel verzekerd op alle fronten.