- Dacia blijft trouw aan de Renaulution-strategie en zet zijn verovering van nieuwe markten voort
- Het nieuwe afwerkingsniveau ‘Extreme’ tilt de stoere outdooraanpak van het merk naar een hoger niveau
- De Extreme-modellen van Dacia onderscheiden zich door een design met subtiele outdooraccenten, onuitgegeven materialen en innovatieve functies
- Voor een optimale tractie op elke ondergrond zijn Sandero Stepway Extreme en Jogger Extreme standaard uitgerust met Extended Grip, terwijl Duster Extreme nog steeds kan rekenen op een 4×4-aandrijving
- Met het onuitgegeven Sleep Pack van Dacia Jogger kan men het leven in de buitenlucht verlengen met een comfortabele overnachting
- Dacia Spring Extreme krijgt exclusief de nieuwe, krachtigere ELECTRIC 65-motor
Het strategische plan ‘Renaulution’, dat in januari 2021 werd voorgesteld door Luca de Meo, CEO van Renault Group, bepaalde een duidelijk actieplan voor Dacia: het territorium van het merk uitbreiden door voort te bouwen op meer dan vijftien jaar succes, de waarden herbevestigen en een steeds modernere aantrekkingskracht nastreven.
Die strategie, die werd uitgestippeld in het Renaulution-plan, voert Dacia intussen al twee jaar nauwkeurig en regelmatig uit. Zo was er in de eerste plaats de aankondiging dat het merk het C-segment zou aanboren met de voorstelling van de Bigster Concept. In 2022 volgde dan een sterke bevestiging van Dacia’s moderniteit en unieke positionering met de introductie van zijn nieuwe visuele identiteit, die uiting geeft aan de waarden die zijn actie en ontwikkeling onderbouwen: ‘Essentieel en cool tegelijk’, ‘Robuust en outdoor’ en ‘Eco-smart: economisch en ecologisch’.
DACIA BREIDT ZIJN TERRITORIUM UIT EN BLIJFT TROUW AAN ZIJN WAARDEN
De lancering van het afwerkingsniveau Extreme kadert in deze strategie om het speelterrein van Dacia uit te breiden dankzij een ongeëvenaarde aantrekkingskracht en een scrupuleus respect voor de merkwaarden. De Extreme-uitvoering tilt de robuuste outdoorbenadering van het merk naar een nog hoger niveau, niet alleen op het vlak van design, maar ook qua functionaliteit, zonder daarbij te raken aan zijn essentiële, coole, zuinige en ecologische kant.
De Extreme-uitvoering, die zich bovenaan het Dacia-gamma positioneert, wil nieuwe klanten verleiden die bij de keuze van hun auto ook outdoorcriteria in aanmerking nemen. Tegelijk wil ze nog nauwkeuriger inspelen op de behoeften van trouwe Dacia-klanten, die outdoor vaak als een levenskunst beschouwen en die vandaag in 70 procent van de gevallen voor de hoogste uitvoeringen opteren.
DACIA EXTREME: EEN VOLWAARDIG GAMMA
De vier kernmodellen van het Dacia-gamma zijn voortaan verkrijgbaar in de Extreme-uitvoering: Spring, Sandero Stepway, Duster en Jogger. Spring Extreme krijgt exclusief de nieuwe ELECTRIC 65-motor.
De uitvoering Extreme positioneert zich bovenaan het gamma van deze vier modellen. Voor Sandero Stepway en Jogger is hij het derde niveau, boven de huidige uitvoeringen ‘Essential’ en ‘Expression’. Voor Duster is de uitvoering Extreme het vierde niveau van het gamma, na ‘Essential’, ‘Expression’ en ‘Journey’. Tot slot vormt de Extreme-uitvoering een specifiek aanbod voor Spring, dat enkel wordt gecombineerd met de ELECTRIC 65-motor, en een aanvulling vormt op Spring Essential ELECTRIC 45, die ook in de catalogus blijft.
DACIA EXTREME: EEN SUBTIEL OUTDOORDESIGN
De vier Extreme-modellen van Dacia zijn te herkennen aan hun specifieke gemeenschappelijke designelementen, waarvan het ontwerp steunt op de subtiele en hoogwaardige evocatie van een leven in de buitenlucht…
Symbiose: dat is het sleutelwoord van de outdoor-inspiratie.
Koetswerkdesign: de voornaamste gemeenschappelijke kenmerken van Dacia Extreme-modellen
- Onuitgegeven lakkleuren: Cedergroen voor Sandero Stepway, Duster en Jogger, Stonewashblauw voor Spring. Deze nieuwe tinten vullen de bestaande lakkleuren aan.
- Tal van koperkleurige elementen, een kleur die speciaal werd ontwikkeld voor Dacia Extreme. De afwerking in Koperbruin komt terug op de buitenspiegelbehuizingen, de wielcentra, het Dacia-logo op de achterklep en diverse andere designonderdelen.
- ‘Topografische’ motieven voor de sierlijsten vormen een knipoog naar de niveaucurven op stafkaarten. Dit motief is terug te vinden op de zijdelingse beschermstrips en de voordeuren van Spring, Sandero Stepway en Jogger Extreme, en op de deurstijlen (pijler B) van Duster Extreme.
- Alu velgen van 16″ “Black” op Sandero Stepway en Jogger, 17″ op Duster.
Interieurdesign: de voornaamste gemeenschappelijke kenmerken van Dacia Extreme-modellen
- De nieuwe grijze MicroCloud-stof. Deze zachte stof met het uitzicht van fluweel is bijzonder sterk en eenvoudig te reinigen. Ze wordt gebruikt op de deurpanelen en de zetels (Sandero Stepway, Duster, Jogger) en op het dashboard (Sandero Stepway en Jogger).
- Topografische motieven op de sierlijsten sieren de deurdrempels en de rubberen vloermatten voor- en achteraan (inclusief de derde zetelrij op Jogger, enkel vooraan op Spring).
- In Koperbruin gelakte elementen op de deurpanelen vooraan en rond de verluchtingsmonden.
- Gebosseleerd Dacia Link-logo op de voorzetels.
DACIA EXTREME: FUNCTIONALITEIT OP MAAT VAN DE DACIA-WAARDEN
Het nieuwe Extreme-gamma van Dacia kenmerkt zich door zijn subtiele outdoordesign, maar ook door functies die het in staat stellen om de merkwaarden op erg concrete wijze naar een hoger niveau te tillen…
- Innovatieve, robuuste en onderhoudsvriendelijke materialen.
De nieuwe, afwasbare MicroCloud-stof die Sandero Stepway, Duster en Jogger (zie hierboven) in de Extreme-uitvoering krijgen, werd speciaal ontwikkeld om bestand te zijn tegen invloeden van buitenaf (vlekken, scheuren enz.) en een hoog reinigingsgemak te bieden.
De rubberen vloermatten ogen niet alleen esthetisch met hun originele ‘topografische’ design (zie hierboven), maar zijn vooral erg praktisch: uiterst sterk, makkelijk te verwijderen en snel te reinigen met een simpele waterspuit.
- Extended grip om de platgetreden paden te verlaten
Omdat besneeuwde of modderige wegen soms erg moeilijk te overwinnen zijn voor tweewielaangedreven wagens, zijn Sandero Stepway Extreme en Jogger Extreme standaard uitgerust met het Extended Grip-systeem. Deze slimme oplossing, die wordt ingeschakeld met een toets op de middenconsole, past de werking van het ESP- en ASR-systeem aan om de wielen vrijer te laten draaien zodat ze meer grip vinden op een losse ondergrond.
Voor bestuurders die op bijzonder moeilijke terreinen rijden, is de emblematische Duster uiteraard verkrijgbaar in de Extreme-uitvoering, met een 4×4-aandrijving die haar sporen al heeft verdiend in de meest onherbergzame streken.
- Het Sleep pack om het avontuur ‘s nachts te verlengen
Waarom zou u na een mooie dag ver van huis een prachtig uitzicht of de oever van een romantisch riviertje moeten verlaten? Dacia biedt zijn klanten de mogelijkheid om van activiteiten in de buitenlucht over te stappen op leven in de buitenlucht!
Als eerste element van Dacia’s InNature-gamma biedt het Sleep pack, dat samen met het Extreme-gamma werd gelanceerd, de mogelijkheid om Jogger om te vormen tot een volwaardige slaapkamer.
Tweepersoonsbed. Het Sleep pack bestaat uit een houten kast, aangepast aan de kofferafmetingen van Jogger, die in minder dan 2 minuten kan worden uitgeklapt tot een groot tweepersoonsbed met matras. Dat bed strekt zich dan uit over hele achterste deel van de wagen, van de rugleuning van de voorzetels tot aan de achterklep en over de tweede zetelrij, die dan wordt neergeklapt*. De slaapruimte is bijzonder royaal: 190 cm lang, tot 130 cm breed, met een minimale hoofdruimte van 60 cm.
Laadruimte voor bagage en materiaal. Wanneer de box van het Sleep pack in de koffer van Jogger volledig gesloten is, biedt hij een laadvolume van 220 liter, dat volledig aan het oog wordt onttrokken door de bagageafdekking.
Een tafeltje. Een deel van de opslagruimte van het Sleep-pakket kan naar achteren kantelen om een tafeltje te vormen om bijvoorbeeld comfortabel een maaltijd te nuttigen onder de open achterklep van Jogger.
De box van het Sleep pack weegt slechts 50 kilogram, waardoor hij indien nodig gemakkelijk uit de auto kan worden gehaald. Hij past in elke Jogger, ook in de exemplaren die reeds in omloop zijn. Hij kan worden aangevuld met accessoires die het gebruikscomfort optimaliseren: verduisterende gordijnen voor alle ruiten van de auto en een buitentent die naadloos aansluit op de achterkant van Jogger om extra ruimte te creëren.
Het Sleep pack is niet alleen slim, eenvoudig en praktisch, maar ook betaalbaar: 1.888 € in België als accessoire om aan te passen aan een reeds verkochte wagen.
*Op Jogger met zeven plaatsen moeten de twee zetels van de derde zetelrij worden verwijderd om het Sleep pack te kunnen installeren.
OOK IN DE EXTREME-AFWERKING GAAT DE SPRING-SAGA DOOR
Dacia Spring, die in 2021 werd gelanceerd, valt duidelijk in de smaak bij het publiek, getuige daarvan de meer dan 110.000 bestellingen. In 2022 was hij de meest verkochte elektrische auto aan particulieren in Europa. Spring mocht al tal van prijzen in ontvangst nemen en zijn efficiëntie werd in 2022 geprezen met de maximumscore van 5 sterren van de onafhankelijke Europese organisatie Green NCAP.
Dacia Spring heeft de zuiver elektrische mobiliteit voor een zo groot mogelijk publiek toegankelijk gemaakt en komt tegelijk perfect tegemoet aan de behoeften van klanten. De gegevens die via de geconnecteerde diensten worden doorgegeven, tonen aan dat Spring-gebruikers dagelijks gemiddeld 31 km afleggen tegen een gemiddelde snelheid van 26 km/u. In 75% van de gevallen wordt de auto thuis opgeladen en in 66% van de gevallen aan een gewoon huishoudstopcontact.
Dacia past zijn strategie om zijn speelterrein uit te breiden ook toe op de markt van de zuiver elektrische voertuigen door de uitvoering Extreme te introduceren op Spring. Hij krijgt het specifieke design van de Extreme-uitvoering en voegt er exclusief nog de gloednieuwe ELECTRIC 65-motor aan toe.
Spring Extreme ELECTRIC 65 richt zich tot klanten die op zoek zijn naar meer prestaties, rijplezier en veelzijdigheid. Hij levert meer vermogen (65 pk/48 kW) dan Spring ELECTRIC 45 (45 pk/33 kW), die eveneens verkrijgbaar blijft in de uitvoering Essential. Het koppel dat aan de wielen wordt geleverd, is hoger en komt de dynamiek ten goede bij het vertrekken in de stad of bij het invoegen op de snelweg.
De nieuwe ELECTRIC 65-motor onderscheidt zich bovendien door een hoger toerental (14.700 t/min tegenover 8.500 t/min voor de ELECTRIC 45-motor), wat de prestaties ten goede komt. De nieuwe technische specificaties van de reductiekast, waarvan de reductieverhouding stijgt van 7.162 naar 12.057, verhoogt het koppel dat daadwerkelijk naar de aandrijfwielen wordt overgebracht.
In de stad accelereert Spring Extreme ELECTRIC 65 in 3,9 seconden van 0 tot 50 km/u, 1,9 seconden sneller dan de Spring ELECTRIC 45. Op grote wegen wordt de hernemingstijd van 80 tot 120 km/u nagenoeg gehalveerd (13,5 sec. tegenover 26 sec.). Spring Extreme ELECTRIC 65 biedt een rijbereik van 220 kilometer over de gemengde WLTP-cyclus en 305 kilometer over de WLTP City-cyclus.
Dacia Spring Extreme ELECTRIC 65 wordt nu al gecommercialiseerd voor de prijs van 22.690 euro in België. Dacia Spring Essential ELECTRIC 45 blijft verkrijgbaar voor de prijs van 20.990 euro .