Spannende finales en verrassende wendingen op het Eurocircuit
Round 2 : Valkenswaard – 13-14 mei
Voor de tweede manche van het Belgian Rallycross & Cross Car Championship reisden de deelnemers af naar het Eurocircuit in het Nederlandse Valkenswaard. Op het zonovergoten circuit werd de tweedaagse meeting afgesloten met spannende finales, waarbij nog eens duidelijk werd dat de prijzen pas bij de finish verdeeld worden.
Jordan Genten domineert
In XC Junior werd uitgekeken naar een remake van het duel tussen Lucas Cartelle en Jordan Genten. Deze keer was Jordan Genten echter gewoon een maatje te sterk. In elk van de 4 heats reed hij met zijn Kamikaze K3 de snelste tijd en ook in de finale reed hij ronde na ronde weg van zijn grootste concurrent.
“Dit was quasi een perfect weekend,” vertelde Jordan, die wel houdt van de omloop in Valkenswaard. “Dit circuit is misschien minder snel, maar wel technischer dan Mettet. Ik heb me geamuseerd. Hopelijk kan ik in Arendonk een 3 op 3 scoren.”
Lucas Cartelle erkende zijn meerdere in Genten. “Wat ik ook probeerde, ik kon vandaag de tijden van Jordan gewoon niet evenaren. Elke ronde liep hij een paar meter uit. We hadden ons goed voorbereid, maar het was niet genoeg.”
De derde plaats ging naar Marius Debuisson, eveneens in een Kamikaze K3.
In de XC Cup was Germain Dewez de snelste met zijn Smog, voor Jean de Greef en Steven Nauwelaerts.
Eric Borguet maakt het Kamikaz-feest compleet
Bij de Seniors was het razend spannend. De winnaar van de openingsmanche in Mettet, Jari Van Hoof, opende meteen met de snelste tijd in Q1. In eigen huis zou hij moeilijk te kloppen zijn, zo werd gedacht, maar Romuald Demelenne reageerde met de snelste tijd in Q2, terwijl Eric Borguet zijn Kamikaz naar de snelste tijden in Q3 en Q4 stuurde.
In zijn halve finale liet de vroegere navigator zich echter verrassen door Tom Heindrichs, het speerpunt van de LifeLive-brigade. De Oostkantonner mocht vanaf de pole starten in de finale, met naast zich op de eerste rij Jari Van Hoof.
Deze keer kon Tom Heindrichs zijn pole wel verzilveren, terwijl Jari Van Hoof zich liet verrassen door Eric Borguet. De Kamikaz-rijder zou wat later de leiding nemen, toen Heindrichs ging jokeren. Er werd bijzonder hard gereden en Jari Van Hoof maakte zich met de snelste ronde in de finale op voor een aanval op de koppositie, maar toen ging het fout voor de Nederlander en voor Tom Heindrichs.
“Wat er gebeurde moet je aan Tom vragen. Ik was nog volop in strijd voor de overwinning toen ik op het onverhard net voor de joker achteraan werd aangereden. We stonden plots rond. Heel jammer, want er zat meer in dan deze 5de plaats,” aldus Van Hoof.
Vooraan liet Eric Borguet deze kans niet liggen. Hij stuurde zijn Kamikaze 3 naar een overtuigende zege, voor Romuald Demelenne, die vanaf de derde rijd onverhoopt mee op het podium mocht, en Sven Hofkens. Toch twee LifeLive TN5’s op het podium.
“We hebben vorige week hier getest op het Eurocircuit, want dit is een nieuwe Cross Car van Kamikaze en het is de eerste keer met die XCar op het Eurocircuit,” vertelde winnaar Eric Borguet. “Zelfs Adrian Fernémont heeft toen eens geproefd van de Kamikaz Cross Car. We hebben blijkbaar goed gewerkt, want de afstellingen klopten perfect.”
Romuald Demelenne was heel blij met zijn tweede plaats. “Het ging in de reeksen niet zo goed. In de eerste reeks werd ik zelfs gediskwalificeerd, omdat ik een crash veroorzaakt zou hebben. Gelukkig kon ik me nog plaatsen voor de finale en toen vielen alle puzzelstukjes goed voor mij. Dit doet deugd!,” aldus Demelenne.
Bij de Superbuggy’s stond er het ganse weekend geen maat op Mark van Eyken, die ook al won in Mettet. Hij stuurde zijn Spies buggy naar een overtuigende zege, nadat hij ook de reeksen domineerde. Johan Versluys werd tweede, voor Sjakko de Visser.
Teelen blijft foutloos in RX3
In RX3 werd het ganse weekend gedomineerd door Yves Teelen, die in Mettet ook al de snelste was in de reeksen, toe hij zich liet verrassen door een verkeerde bandenkeuze in de finale. Op slicks werd hij in de regen geklopt door Davy Van Den Branden.
Deze keer hield Yves Teelen het hoofd koel in de finale, al zat Van Den Branden rondenlang met zijn DS3 op zijn bumper. Teelen bleef foutloos en won: “Ik denk dat we een perfect weekend hebben gereden en deze keer heb ik de klus ook afgemaakt.”
Van den Branden had gemengde gevoelens: “Ik heb getoond dat we vandaag de snelheid hadden. Ik moest terugvechten na een opgave na een panne in de eerste reeks. Ik zat bij Yves op de bumper en had het gevoel sneller te zijn, maar hij liet geen steek vallen…”
De derde plaats ging naar thuisrijder Marcel Snoeijers, die zijn Mégane bij de start in het spoor van Van Den Branden zette. Danny Luyten gaf met een afgebroken wiel op, zodat Nick Vanalken, ondanks koppelingsproblemen, vierde werd voor Wouter Desender.
Vanhove en Hermans pakken de winst bij de Supernationals
In de finale van de tweeliters kreeg Peter van de Wege een flinke duw bij het remmen voor de eerste rechtse. De Toyota Yaris schoot even rechtdoor, waardoor de Nederlander zijn prima dag verknald zag. Polehouder Martijn Vanhove liet de kans niet liggen om onbedreigd naar de overwinning te rijden, ook al deed Steve Volders alles wat hij kon om de BMW-rijder te bedreigen. Joël Strackx eindigde op een knappe derde plaats, al had hij daar nog een portie geluk voor nodig. “Bart Stouten ging voor mij rond en in de muur. Ik was even verrast en ging ook rond. Omdat Bart niet weg kon, werd de race met rood afgevlagd en mochten we opnieuw starten. Zo kon ik me toch nog plaatsen voor de finale…”
Van de Wege werd nog vierde, voor Nick Neyens, Kimi Vermeulen en Ben Desender.
Bij de grote kanonnen was Kristof Bex de ganse dag de snelste, maar in de halve finale werd hij verrassend uitgeschakeld door een lekke band links achteraan. Omdat Glenn Cools met een zwarte vlag werd uitgesloten (eerst een crash na een pittig duel met Roel Verhoeven en daarna werd Roland Myny na een nog spannender duel aangetikt, waardoor de Volvo rond ging), kreeg Ludo Hermans een unieke kans om opnieuw een BK-manche te winnen. De Limburgse Volvo-rijder liet de kans niet liggen en stuurde zijn Volvo S40 foutloos van de pole naar de zege, voor Bart Bel en Johnny Verkuringen, die de eerste wedstrijd met zijn nieuw gebouwde BMW M3 aangedreven door een Volvo 3-liter met een podium bekroonde.
“Natuurlijk had ik wel wat stress bij de start en Bart heeft overal geprobeerd om me te passeren, maar ik heb geen gat laten vallen. Een mooie finale,” genoot Ludo Hermans.