- Snelste en krachtigste 718 Roadster aller tijden
- Extreme wendbaarheid en wendbaarheid voor maximaal rijplezier
- Compromisloos lichtgewicht cabriodak met handmatig mechanisme
- 1.410 kg dankzij consistent lichtgewicht constructie
- Ongefilterde geluidservaring met aan de zijkant gemonteerde luchtinlaat achter de hoofdsteunen
- 368kW/500 pk hoogtoerige motor uit de 911 GT3
Stuttgart. Porsche bekroont de 718-modellijn met middenmotor met een sportwagen die is ontworpen voor maximaal rijplezier: de nieuwe 718 Spyder RS is de open tegenhanger van de 718 Cayman GT4 RS. Voor het eerst is de 368 kW (500 pk) atmosferische zescilinder boxer uit de 911 GT3 te zien in een sportwagen met open dak met middenmotor. Dezelfde lichtgewicht krachtbron met zijn hoogtoerige ontwerp drijft ook de Porsche 911 GT3 Cup-racewagen aan. Het uitzonderlijk lichte en puristisch behaaglijke handgeschakelde soft-top dak van de 718 Spyder RS maakt het zeer suggestieve geluid van de motor een nog boeiendere ervaring. Het effect wordt nog versterkt door het standaard lichtgewicht roestvrijstalen sportuitlaatsysteem en de kenmerkende procesluchtinlaten aan de zijkanten achter de hoofdsteunen.
Hoogtoerige atmosferische motor en resoluut lichtgewicht constructie
De aandrijflijn van de nieuwe 718 Spyder RS is identiek aan die van de 718 Cayman GT4 RS coupé. De zescilinder boxermotor met een cilinderinhoud van 4,0 liter draait tot 9.000 tpm en genereert een vermogen van 368 kW (500 pk) en een maximumkoppel van 450 Newtonmeter. In combinatie met een PDK-transmissie met korte overbrengingsverhouding met een korte verhouding van zeven versnellingen katapulteert de zescilindermotor de tweezits roadster in 3,4 seconden van 0-100 km/u. De auto tikt de grens van 200 km/u aan in slechts 10,9 seconden. Ten opzichte van de 718 Spyder zonder de aanduiding ‘RS’ profiteert de nieuwe range-topper niet alleen van 59 kW (80 pk) extra, maar accelereert hij ook een halve seconde sneller naar 100 km/u. De topsnelheid bedraagt nu 308 km/u in plaats van 300 km/u. Zoals elk modern RS-model is de nieuwe 718 Spyder RS exclusief verkrijgbaar met de Porsche transmissie met dubbele koppeling (PDK). Deze versnellingsbak schakelt razendsnel door zijn zeven versnellingen en garandeert maximale prestaties. Met de schakelpaddles kunnen bestuurders hun handen aan het stuur houden, zelfs wanneer ze handmatig schakelen. Als alternatief kan de bestuurder de ergonomisch ontworpen keuzehendel op de middenconsole gebruiken. Naast de krachtigere motor draagt ook het lagere gewicht van het nieuwe model bij aan betere prestaties: de Spyder RS weegt met 1.410 kilogram 40 kg minder dan de 718 Spyder met PDK en is zelfs vijf kilogram lichter dan de gesloten 718 Cayman GT4 RS. De Spyder RS vertegenwoordigt het nieuwste hoogwatermerk van de modellijn die in 2016 is gestart.
Uitgebalanceerde aerodynamica
De voorkant van de nieuwe Porsche 718 Spyder RS is vrijwel identiek aan die van de 718 Cayman GT4 RS. De standaard motorkap is gemaakt van CFRP en heeft een brede luchtuitlaat boven de bumper. De twee NACA-kanalen verbeteren de remkoeling zonder de Cw-waarde nadelig te beïnvloeden. Sideblades aan de buitenste uiteinden van de bumper verhogen de downforce. De voorspoilerlip is iets korter dan bij de 718 Cayman GT4 RS, die in combinatie met zijn grote achtervleugel een hogere algehele downforce op de Cayman produceert en daarom een grotere spoilerlip nodig heeft om aerodynamische balans te bereiken. In plaats van een vleugel heeft de 718 Spyder RS een opvallende afscheurrand in de vorm van een eendenstaart. Alle aerodynamische componenten zijn ingewikkeld op elkaar afgestemd. Ze behouden de aerodynamische balans van de auto en zorgen voor maximale rijstabiliteit bij hoge snelheden.
Puristisch soft-top design
De nieuwe 718 Spyder RS wordt geleverd met een handbediende, enkellaagse lichtgewicht soft-to.p. Het ontwerp is verbazingwekkend compact en bestaat uit twee delen: een zonnezeil en een weerdeflector. Beide zijn volledig afneembaar en kunnen samen of afzonderlijk in het voertuig worden opgeborgen. Het zonnezeil alleen kan ook worden gebruikt als een ‘Bimini-top’, waardoor de bestuurder en voorpassagier worden beschermd tegen intens zonlicht. In dit geval blijft het passagierscompartiment grotendeels open naar de zijkant en achter de passagiers. Samen met de weerdeflector creëert dit een complete bovenkant die effectieve bescherming biedt tegen regen wanneer de zijruiten worden verhoogd. Het hele dak, inclusief mechanische onderdelen, weegt slechts 18,3 kg. Dat is 7,6 kg minder dan de 718 Spyder en 16,5 kg minder dan in de 718 Boxster. Bestuurders die nog eens acht kilogram van het gewicht van het voertuig willen scheren, kunnen de bovenkant volledig thuis laten, als het weer het toelaat.
Sportonderstel van de hoogste precisie en wendbaarheid
Het chassis van de 718 Spyder RS maakt gebruik van componenten van de 718 Cayman GT4 RS en de 718 Spyder en is ontworpen voor maximaal rijplezier op bochtige wegen. Hij wordt standaard geleverd met Porsche Active Suspension Management (PASM) met sporttuning en is met 30 millimeter verlaagd. Hij beschikt ook over Porsche Torque Vectoring (PTV) met mechanisch sperdifferentieel, kogelgewrichten en 20-inch gesmede aluminium wielen. Het gedrag van het onderstel wordt gekenmerkt door vlijmscherpe stuurprecisie, wendbaarheid en extreem neutraal rijgedrag. De rijhoogte, camber, track en anti-roll bar kunnen allemaal individueel worden aangepast. In vergelijking met de 718 Cayman GT4 RS zijn de veer- en dempersnelheden verlaagd om een meer ontspannen, karakteristieke cabrioletachtige set-up te bereiken.
Prestatiegericht interieur Een sportief karakter bepaalt ook het interieur van de auto: het interieur
wordt teruggebracht tot de functionele en ergonomische essentie. Het gripvaste RS-sportstuur is bedekt met Race-Tex en voorzien van een gele 12-uursmarkering. De standaard volledige kuipstoelen zijn gemaakt van lichtgewicht CFRP in een carbon-weave afwerking en bieden een bijzonder indrukwekkende zijdelingse steun. De stoelbekleding is gemaakt van zwart leer, terwijl het geperforeerde Race-Tex stoelmidden een contrasterende kleur heeft met een zwarte achtergrond. De contrasterende kleuren zijn Arctic Grey of Carmine Red. Op de hoofdsteunen is een ‘Spyder RS’-logo in de bijbehorende kleur geborduurd. Het dashboard en de sierlijsten zijn bekleed met leer. Beschikbare exterieurkleuren omvatten vier effen en drie metallic lakken, waaronder de nieuwe Vanadium Grey Metallic en de speciale kleuren Arctic Grey, Shark Blue en Ruby Star Neo.
Optioneel Weissach-pakket en bijpassende chronograaf
Een Weissach-pakket is ook als optie beschikbaar voor de Spyder RS. De uitzonderlijk lichtgewicht, optionele gesmede magnesium wielen kunnen worden besteld in combinatie met dit bijzonder prestatiegerichte uitrustingspakket. De uitlaatpijpen van het sportuitlaatsysteem zijn hier gemaakt van titanium. De look is geïnspireerd op de limited edition 935 uit 2018. Een visueel hoogtepunt in de auto is het bovenste deel van het dashboard bedekt met anti-glare Race-Tex. Exclusief beschikbaar voor kopers van de Porsche 718 Spyder RS is een Porsche Design Timepieces handgemaakte chronograaf – een horloge van topkwaliteit van Porsche’s eigen horlogemakerij in Solothurn, Zwitserland. Ontworpen Om bij de configuratie van de auto te passen, is de bijzonder lichtgewicht kast gemaakt van titanium, de wijzerplaat is gemaakt van carbon en de riem is gemaakt van voertuigleer. De rotor aan de achterkant weerspiegelt het respectievelijke velgontwerp van de 718 Spyder RS.
“De 718 Spyder RS tilt het rijplezier naar een nieuw niveau voor open auto’s”, zegt Andreas Preuninger, hoofd van GT Cars. “De combinatie van onze onmiskenbare GT3-motor, de close-ratio transmissie, compacte afmetingen, laag gewicht, voor de weg geoptimaliseerde raceophanging en maximale openheid biedt een uiterst meeslepende en ongefilterde rijervaring.”
De nieuwe Porsche 718 Spyder RS begint bij €155.575. De nieuwe Porsche 718 Spyder RS viert zijn publiekspremière in juni tijdens de festiviteiten ter gelegenheid van 75 jaar Porsche Sports Cars in Stuttgart-Zuffenhausen. Kort daarna maakt het zijn opwachting op het Goodwood Festival of Speed in Engeland.