- De twee PEUGEOT 9X8 kwamen over de finish van de TotalEnergies 6 Uur van Spa-Francorchamps
- De Peugeot Sport-rijders kenden ondanks de moeilijke omstandigheden een voorbeeldige race
- Volgende stop voor het Team Peugeot TotalEnergies: de 24 uur van Le Mans
Laatste generale repetitie voor de 24 uur van Le Mans, de TotalEnergies 6 uur van Spa-Francorchamps zijn een must van de FIA World Endurance Championship-kalender en trokken dit weekend meer dan 72000 fans. Dit recordcijfer laat zien hoe aantrekkelijk het Championship dit seizoen is geworden.
Voor zijn eerste uitstapje op het Belgische circuit had het Team Peugeot TotalEnergies een consistente race zonder grote mechanische problemen.
Het is op een natte baan dat Paul Di Resta en Gustavo Menezes aan de start kwamen aan het stuur van de #93 en #94 9X8. Het team besloot om met natte banden te beginnen en vervolgens over te schakelen naar slicks op de opdrogende baan, waarbij de bandenstrategie een belangrijk element was van die 6 uur racen die vier keer werden onderbroken met een Safety Car-procedure.
De zes Peugeot Sport-rijders, Paul Di Resta, Mikkel Jensen, Jean-Eric Vergne en Loïc Duval, Gustavo Menezes, Nico Müller hadden een voorbeeldige race, maakten geen fouten en stelden het team in staat om de verbeterde betrouwbaarheid van de twee Hybrid Hypercars te bevestigen terwijl ze op zoek waren naar prestaties. Deze race, op een zeer uitdagend circuit, was ook belangrijk om de lessen te optimaliseren om zich voor te bereiden op de 24 uur van Le Mans, de belangrijkste race van het seizoen 2023.
Jean-Eric Vergne kwam met de #93 PEUGEOT 9X8 als 7e over de streep in de Hypercar-klasse nadat hij tegen het einde van de race werd aangereden door een LMP2-auto, waardoor hij ritme verloor. Hij wordt gevolgd door Nico Müller met de #94 9X8 die 9e eindigt in een zeer competitieve klasse, nadat hij tijdens een tankbeurt werd afgeremd met een foutieve detectie. Het hele team heeft het hele weekend heel goed werk geleverd, wat positief is voor de toekomst.
De volgende race van het Team Peugeot TotalEnergies is op 10 en 11 juni met de honderdste verjaardag van de 24 uur van Le Mans die de terugkeer van het merk op het beroemde Franse circuit markeert.
WAT ZE ZEIDEN
Olivier Jansonnie – Technisch Directeur Peugeot Sport:
“Onze twee auto’s namen de start en onze twee auto’s kwamen live over de finish zonder grote mechanische problemen, wat positief is. De bandenkeuze bij de start was niet gemakkelijk, we wilden veilig zijn en we kozen voor de natte banden om ervoor te zorgen dat de coureurs een gemakkelijkere start hadden op dit is een gecompliceerde baan met verschillende gevaarlijke sectoren. We hadden slechts één probleem met een verplichte tanksensor op de # 94. De #93 werd aan de achterkant geraakt en moest de race uitrijden met een beschadigde carrosserie, wat leidde tot prestatieverlies. Qua betrouwbaarheid van de auto’s hadden we een schone race en dat is goed. We zagen ook dat de installatieproblemen waarmee we hier werden geconfronteerd dezelfde zijn als die waarmee we in het verleden werden geconfronteerd, dus er zijn geen verrassingen. We zaten niet in het ritme, ook niet tijdens de vrije trainingen en de kwalificatiesessie, dus daar moeten we aan werken. Om ons voor te bereiden op Le Mans, moeten we blijven werken aan onze betrouwbaarheid, evenals aan de prestatie-elementen die we tijdens de race hebben geïdentificeerd.”
Mikkel Jensen – PEUGEOT #93:
“Ik denk dat mijn stint goed ging met de moeilijke omstandigheden; Het was moeilijk om de auto te beheren. Soms dreef ik een beetje, maar met de droge lijn die steeds breder werd, werd het gemakkelijker, zelfs als het nog vochtig was. De koude banden waren erg moeilijk te hanteren, maar het was hetzelfde voor iedereen met veel verkeer. We moeten ons nu richten op de volgende stappen die een uitdaging zullen zijn voor het hele team en de auto’s.”
Nico Müller – PEUGEOT #94:
“Het was een spannende race met de moeilijke omstandigheden in het begin. Gustavo heeft het geweldig gedaan; we zaten op natte banden en ik denk dat het de juiste call was in onze situatie en we slaagden erin om de auto op de baan te houden. Het betekende natuurlijk dat we eerder moesten stoppen dan de anderen, wat de hele strategie teniet deed. Het was toen een beetje moeilijk om te weten waar we waren. We hadden een probleem met een verplichte sensor tijdens het tanken, de auto dacht dat hij aan het einde van de pitlane zonder brandstof kwam te zitten, uiteindelijk was alles in orde, dus het was een klein probleem dat grote gevolgen had voor de classificatie helaas. We hebben ook geprobeerd om de lessen voor de toekomst te maximaliseren met Le Mans in gedachten, we probeerden te zien hoe lang de banden mee konden gaan. Ik deed drie stints met één set die lang was, maar we hebben het laten werken. Ik hoop dat de gegevens die we hebben verzameld ons zullen helpen voor de toekomst.”
Peugeot Sport nieuws…
Vind al het laatste nieuws over Peugeot Sport op zijn nieuwe website (www.peugeot-sport.com) en via de volgende platformen:
Twitter: @peugeotsport
Facebook: @peugeot.sport
Instagram: @peugeotsportofficial
YouTube: Peugeot Sport Officieel