6 uur Spa-Francorchamps: vrije training

Spaspektakel begint voor TOYOTA GAZOO Racing

TOYOTA GAZOO Racing is de 6 uur van Spa-Francorchamps constructief begonnen op een verstoorde openingsdag op het iconische Belgische circuit, locatie voor de derde ronde van het FIA World Endurance Championship (WEC) 2023.

Een recordgrid van 13 Hypercars zal strijden in de laatste race voor de honderdjarige editie van de 24 uur van Le Mans in juni, en de actie begon op Spa met twee oefensessies van 90 minuten op donderdag.

Wereldkampioenschapsleiders Sébastien Buemi, Brendon Hartley en Ryo Hirakawa, die eerder deze maand de tweede ronde in Portimão wonnen, zetten de op één na snelste tijd van de dag neer in hun #8 GR010 HYBRID, 1.111secs achter de tempobepalende #51 Ferrari.

Op een dag dat de racevoorbereiding voorrang had op de snelheid van één ronde, waren de Spa-winnaars van vorig jaar Mike Conway, Kamui Kobayashi en José María López, in de # 7 GR010 HYBRID, de vijfde snelste overall.

TOYOTA GAZOO Racing won de eerste twee races van het WEC-seizoen 2023 en mikt op zijn zevende overwinning op rij op het legendarische 7,004 km lange circuit van Spa in het licht van sterke concurrentie van Hypercar-rivalen Cadillac, Ferrari, Peugeot en Porsche.

Na de warme omstandigheden voor die evenementen in Sebring en Portimão, bracht de training in Spa koeler weer; de luchttemperatuur was slechts 9 ° C toen de ochtendsessie begon. Beide auto’s brachten tijd door in de garage voor aanpassingen tijdens een verstoorde sessie, waaronder een rode vlag-periode van 12 minuten halverwege.

Mike en José deelden het stuur van de #7 GR010 HYBRID, terwijl Sébastien en Ryo de #8 auto bestuurden, voor een programma van mechanische en aerodynamische set-up evaluatie. Sébastien noteerde kort na het einde van de rode vlag de snelste ronde van de sessie. Mike’s eerste vliegende ronde van de dag was genoeg voor de derde plaats.

De focus in de tweede training verschoof naar het analyseren van de kenmerken van de verschillende compounds van Michelin-banden, met prioriteit op het maximaliseren van de prestaties voor de race van zaterdag. De overwinningen van TOYOTA GAZOO Racing in de eerste twee races van het seizoen waren gebouwd op een fundament van sterk bandenmanagement en consistentie.

Na het uitzitten van de eerste training waren Kamui en Brendon de drukste coureurs van het team in een andere sessie met verschillende onderbrekingen. Drie volledige gele periodes en twee rode vlaggen verminderden de productieve tijd die beschikbaar was voor alle teams.

De #8 was top GR010 HYBRID in de tweede training en eindigde als vierde dankzij Ryo’s beste ronde. Kamui zette de snelste ronde neer voor de #7-auto, die in die sessie zevende werd.

Een derde vrije training op vrijdagochtend biedt de laatste mogelijkheid voor aanpassingen voorafgaand aan de kwalificatie in de avond, die de startopstelling voor 38 auto’s voor de race van zaterdag zal bepalen.

Kamui Kobayashi (Teambaas en coureur, auto #7): “Helaas reed ik ’s ochtends niet, dus de tweede training was mijn eerste keer in de auto. Het is goed om terug te zijn in Spa, een van mijn favoriete circuits. De temperaturen waren vandaag laag in vergelijking met de vorige races, dus we hebben gewerkt aan het aanpassen van onze auto voor die omstandigheden. Het is moeilijk te zeggen waar we zijn, maar we gaan gewoon door met ons werk om de balans te verbeteren. Het lijkt erop dat we een redelijke start hebben gemaakt en we zullen blijven pushen.”

Mike Conway (Coureur, auto #7): “Het was een lastige dag qua rode vlaggen en andere onderbrekingen, waardoor we wat inleverden. Al met al hebben we zoveel mogelijk geleerd gezien de beschikbare tijd, maar het was leuk geweest om meer ronden te rijden. We nemen wat we vandaag hebben geleerd en verbeteren van de ene op de andere dag. Morgen wordt het een andere situatie met het weer, maar we zullen proberen alles te maximaliseren voor de race.”

José María López (Coureur, auto #7): “Het voelde alsof dat twee korte sessies waren. We probeerden zoveel mogelijk te doen, voornamelijk bandentests omdat de temperatuur vrij koud is en het moeilijk is met de banden uit de pits; De warming-up wordt een grote uitdaging. Het is een behoorlijke dag geweest, maar het voelt alsof we meer tijd nodig hadden. We zullen zien wat er morgen gebeurt, maar we blijven optimistisch.”

Sébastien Buemi (Coureur, auto #8): “Het was een behoorlijk bewogen dag met veel rode vlaggen en full course yellows. Ik heb geen ronde kunnen rijden in de tweede training, dus het is niet de ideale voorbereiding op de race. Iedereen zit in een vergelijkbare situatie met een gebrek aan track time. We moeten naar de gegevens kijken en proberen te verbeteren, om het beste te doen wat we kunnen met wat we hebben, maar het zal niet gemakkelijk zijn, vooral als het morgen nat is.”

Brendon Hartley (Coureur, auto #8): “Het was niet het soort schone, rechttoe rechtaan dag waar we aan gewend zijn geraakt en we verloren veel baantijd met alle verschillende situaties op de baan. Met een vrij beperkte oplage hebben we nog veel vraagtekens, met name op het gebied van de banden. We gaan heel hard werken voordat we ons kwalificeren om de gegevens die we hebben te begrijpen en erachter te komen hoe we het meeste uit de auto kunnen halen.”

Ryo Hirakawa (Coureur, auto #8): “Tot nu toe lijken we goede vooruitgang te boeken, ondanks alle onderbrekingen die het aantal ronden dat elke coureur kon rijden echt beperkten. Dat merken we met name op een lange baan als Spa. Het ziet er naar uit dat het morgen nat gaat worden dus de situatie zal weer anders zijn. We moeten beoordelen wat we vandaag hebben gedaan en onze auto voorbereiden op de race. We zullen ons best doen in de kwalificatie, maar de grote prioriteit is de race.”

6 uur Spa-Francorchamps – Vrije training 1 

1e #8 Toyota Gazoo Racing 2min 2.982secs 19 ronden
2de # 50 Ferrari AF Corse (Fuoco / Molina / Nielsen) +1.650secs 29 ronden
3e #7 Toyota Gazoo Racing +1.660secs 18 ronden
4e #51 Ferrari AF Corsica (Pier Guidi/Calado/Giovinazzi) +1.734secs 29 ronden
5e #6 Porsche Penske (Estre/Lotterer/Vanthoor) +1.888secs 25 ronden
6e #2 Cadillac Racing (Bamber/Lynn/Westbrook) +2.365secs 27 ronden

6 uur Spa-Francorchamps – Vrije training 2 

1e #51 Ferrari AF Corsica (Pier Guidi/Calado/Giovinazzi) 2min 1.871secs 30 ronden
2de # 50 Ferrari AF Corse (Fuoco / Molina / Nielsen) +1.278secs 14 ronden
3e #2 Cadillac Racing (Bamber/Lynn/Westbrook) +1.467secs 31 ronden
4e #8 Toyota Gazoo Racing +2.509secs 30 ronden
5e #93 Peugeot TotalEnergies (Di Resta/Jensen/Vergne) +3.309secs 11 ronden
6e #708 Glickenhaus (Dumas/Pla/Mailleux) +3.674secs 29 ronden
7e #7 Toyota Gazoo Racing +3.858secs 28 ronden

Voor al het nieuws en meer like, deel, volg of abonneer je op onze social media kanalen.
Facebook @TOYOTAGAZOORacingGlobal:https://www.facebook.com/TOYOTAGAZOORacingGlobal
Twitter @en_toyotahttps://twitter.com/en_toyota
Instagram @TOYOTA_GAZOO_Racing:https://www.instagram.com/TOYOTA_GAZOO_Racing
YouTube @TOYOTAGAZOORacingJPchannel:

https://www.youtube.com/@TOYOTAGAZOORacingJPchannel

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait