Maxime Potty met de beste uitgangspositie
Rallye de Wallonie
Met de Rally van Wallonië staat dit weekend de vijfde manche van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship op het programma. Het is de derde van de zes Championship-manches, die cruciaal zullen zijn in de eindafrekening van het Belgisch kampioenschap. Bijna alle tenoren zijn dan ook van de partij in Jambes, waar 21 uitdagende, snelle en technische klassementsproeven wachten, goed voor 188 km tegen de tijd. Het parcours van de Rally van Wallonië staat garant voor erg snelle passages, zeker in de topklasse, waarin de verschillen vooraan de laatste jaren bijzonder klein bleven. Het zal dit weekend niet anders zijn en dat maakt de rallysport zo mooi. Rally leeft in ons land, dankzij onze nationale locomotief Thierry Neuville in het WRC, maar zeker ook dankzij de uitstraling en de promotie van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship, het sterkst bezette nationale kampioenschap.
Voor een goed begrip: de beslissing om het kampioenschap dit seizoen uit te breiden naar 13 manches, biedt meer variatie aan de piloten, maar ook mogelijkheden om hun vast programma van “Championship”-events aan te vullen met enkele Cup-wedstrijden in eigen streek of in de regio’s die belangrijk zijn voor hun sponsors. In de eindafrekening blijven slechts de beste 7 resultaten behouden, waaronder maximum 2 behaald in de Cup-wedstrijd.
Samen met Bastien Rouard, is Maxime Potty de enige die al vier keer wist te scoren dit seizoen. Meer nog, hij pakte drie keer het maximum, al moeten we nog een voorbehoud maken bij zijn zege in de TAC Rally (het beroep van Cédric Cherain tegen zijn tijdstraf werd nog niet behandeld). Zijn voorsprong lijkt aanzienlijk, maar het seizoen is nog lang en van de huidige deelnemers is Cédric Cherain de enige die de Rally van Wallonië al op zijn naam schreef (2015). Vorig jaar maakte de Luikenaar indruk op alle rallyliefhebbers met zijn scratches aan het stuur van een Porsche 997 GT3. Maxime Potty heeft de beste uitgangspositie, maar de favorietenrol gaat wellicht toch naar Cédric Cherain die zijn Hyundai i20 N Rally2 goed onder de knie heeft. Hetzelfde kan gezegd worden van Bastien Rouard, die in Tielt beloofde vol voor de overwinning mee te strijden op de snelle proeven van de Rally van Wallonië.
Naast Maxime Potty met de Citroën C3 Rally2 van PH Sport, mogen we zeker ook toptijden verwachten van Cédric De Cecco, die twee ongelukkige wedstrijden achter de rug heeft. Vorig jaar strandde De Cecco maar nipt naast het podium in Jambes. En dan is er nog Sébastien Bedoret, die als vervanger van de revaliderende Gino Bux de VW Polo GTI Rally2 zal besturen. Bedoret zal de Polo, die heel geschikt lijkt voor deze snelle proeven, deze week pas ontdekken en hij wist ongetwijfeld ritme, maar in zijn laatste volledige seizoen als Skoda-rijder stond Sébastien Bedoret al op het podium in Namen.
Kort achter deze kleppers strijden de Citroën C3 Rally2-piloten Niels Reynvoet, die zeker een gooi wil doen naar een dichte ereplaats algemeen, Tobias Brüls, Christophe Verstaen, John Wartique en Emeric Rary voor punten in de C3 Rally2 Cup.
In het Skoda-kamp is het uitkijken naar de tijden van Thibaud Mazuin, die een mooi resultaat wil neerzetten in zijn thuisrally, Emile Breittmayer, die deze keer hopelijk eens een probleemloze openingsronde kan afwerken, en Etienne Monfort, een van de kanshebbers op winst in de Master Cup. Mooie referenties voor Tony Lattaque, die de Fabia van Racing Technology zal besturen. We krijgen ook het eerste rechtstreekse duel tussen Tom Boonen, die zijn debuut maakt met een Fabia Rally2, en Junior Planckaert, die in Tielt zocht naar het vertrouwen dat hij wel had in Dinant. Een duel dat op de voet gevolgd zal worden door de wielerfans. Jimmy D’hondt is van de partij met zijn Ford Fiesta Rally2 en Loris Nuyts zal zijn Citroën DS3 R5 beter leren kennen.
De snelste Porsches zullen zich ongetwijfeld in het Rally2-geweld mengen. Laten we niet vergeten dat Olivier Collard twee jaar geleden 6de werd in de Rally van Wallonië met een Porsche 997 GT3 en dat Gunther Monnens vorig jaar schitterde in de slotfase met enkele toptijden. Zij nemen het op tegen Marvy Henrard, Christophe Daco, Romain Delhez, Laurent Léonard en Henri Schmelcher.
En er is nog zoveel meer te beleven in deze 40ste Rally van Wallonië, die zaterdagavond voorbehouden heeft voor twee passages op de showproef op de Esplanade van de Citadel. Afspraak zaterdagochtend in Jambes voor de start van de Rally van Wallonië. Zondag omstreeks 15u30 zal de winnaar gekend zijn.
Fraser Anderson jaagt op de leidersplaats
Rally van Wallonië
Dan heeft de 25-jarige Corentin Fiasse mooiere herinneringen aan zijn twee eerdere deelnames aan de Rally van Wallonië. Met een Renault Clio RS eindigde hij twee keer op een mooie ereplaats in klasse RC4. Fiasse kan met zijn Peugeot 208 Rally4 een gooi doen naar een eerste overwinning in het Junior BRC op voor hem bekende klassementsproeven.
Stand Junior BRC: 1. B. Verlinde & J. Dewilde 43 punten; 3. L. Depotter 33; 4. L. Baudet 30; 5. P-M. Brasseur 28; 6. T. Heindrichs 25; 7. F. Anderson, A. Duville 18; 9. M. Decock 15; 10. L. Dhaene 14; 11. C. Fiasse 12; 12. T. Vronen 8; 13. V. Soupart 6; 14. N. Bruyneel 2
Dirk Deveux op titelkoers
Rally van Wallonië
De vijfde manche van het Historic Belgian Rally Championship, de Rally van Wallonië, presenteert ook dit jaar een snel parcours gespreid over 21 klassementsproeven. Met 188,73 km tegen de chrono, is het zeker voor de historische rallywagens een uithoudingswedstrijd. Na 2 overwinningen, is Dirk Deveux favoriet met zijn Ford Sierra 4×4 Cosworth, zeker nu zijn speelkameraad Tom Boonen de overstap maakt naar een moderne Skoda Fabia Rally2.
Het parcours van de Rally van Wallonië heeft geen geheimen meer voor de Ford-rijder uit Alken. De drievoudige Historic-kampioen won zowel in 2016 als in 2021 de strijd in Historic in Jambes. Ook deze keer wil hij het maximum scoren, want een opgave zou betekenen dat hij al een blanco-score mee moet rekenen in de eindstand van zijn 6 beste resultaten.
Niet alleen Tom Boonen stapt af van de Lancia Delta Integrale van MCC. Ook de vice-kampioen van 2022, Michel Vandergeeten, zal niet meer in actie komen. Nochtans had de Antwerpenaar zijn Lancia helemaal opnieuw laten opbouwen bij MCC. “Helaas moet ik om gezondheidsredenen een punt zetten achter mijn carrière als rallypiloot,” vertelt de 71-jarige. “De Lancia was helemaal opnieuw opgebouwd. Ik heb de wagen in de Martini-kleuren laten zetten en hij staat te koop…”
Het weerwerk zal moeten komen van Christophe Devleeschauwer in zijn snelle Ford Escort Mk2. Ook Olivier Breittmayer, wellicht de enige die een rally verkent in een McLaren, is van de partij met zijn exclusieve Ferrari 308 GTB, een wagen die zaterdagavond ongetwijfeld enthousiast onthaald zal worden door de duizenden fans op de showproef van de Citadel.
Olivier Saucez brengt zijn Peugeot 205 GTi aan de start, terwijl Pierre-Louis Delettre de eer van de familie hoog komt houden in een Ford Escort Mk1. Een speelkameraad voor wijnbouwer Dirk Vermeersch met zijn Fiat Spider Abarth. Verder in het veld vinden we nog Emile Tollet met zijn Porsche 911 SC.
Jimmy D’hondt moet uitkijken voor de Porsches
Rally van Wallonië
In de BRC Master Cup heeft de Nederlander Roger Hodenius een mooie voorsprong genomen na twee overwinningen op vier wedstrijden. In de Rally van Wallonië is de leider in de tussenstand niet van de partij, wat kansen biedt aan zijn achtervolgers. Franky Boulat, tweede in de tussenstand, is er evenmin bij, maar wel Dirk Deveux, die zijn leidersplaats in het Historic Belgian Rally Championship verdedigt.
Toch gaat de favorietenrol logischerwijze naar de titelverdediger bij de Masters, Jimmy D’hondt. De Limburger zal echter heel wat weerwerk krijgen, te beginnen van Etienne Monfort, die in Jambes start met een Skoda Fabia R5. Dat belooft een mooi duel te worden tussen de beide gentlemen-drivers.
Maar, het grootste gevaar lijkt uit de GT-hoek te komen, te beginnen met Olivier Collard, die in 2021 fantastische tijden liet noteren in de Porsche 997 GT3. “Flash” stuurde zijn Porsche toen naar de 6de plaats algemeen. Nog een snelle Porschist is Christophe Daco, die in de South Belgian Rally op weg was naar winst in RGT tot hij een schuiver maakte.
Henri Schmelcher heeft zich ook ingeschreven met zijn 991 GT3. Andere kanshebbers zijn Olivier Breittmayer in zijn Ferrari 308 GTB en Dirk Vermeersch in zijn Fiat Spider Abarth.
Bruno de Wilde in de achtervolging in de 2WD Trophy
Met de Rally van Wallonië, staat dit weekend de vijfde wedstrijd van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship op het programma. Het is tevens de vijfde manche van de 2WD Trophy. Die wordt voorlopig aangevoerd door Christiaan Spelmans, de winnaar van de vorige twee wedstrijden. In Namen komt hij niet aan de start (slechts de beste 6 resultaten behaald in 7 genomineerde wedstrijden tellen), wat kansen biedt aan zijn achtervolgers, te beginnen met Bruno de Wilde, de titelverdediger.
Met twee keer een tweede plaats is Bruno de Wilde goed aan het seizoen begonnen in zijn Renault Clio RS, maar hij jaagt nog op een eerste overwinning. Dat geldt ook voor Laurent Vanton, die ook van de partij is in de Rally van Wallonië. De 2WD Trophy telt in de Rally van Wallonië maar liefst 19 deelnemers, quasi een derde van het volledige startveld. Dat betekent ook dat er nogal wat lokale rijders zijn die mikken op een topprestatie, waaronder Steve Poot die van de partij is met een Peugeot 208 R2.
Voor de duidelijkheid: de deelnemers in de 2WD Trophy rijden op conventionele straatbanden, gebruiken normale commerciële benzine en besturen een tweewielaangedreven wagen met maximaal een atmosferische tweeliter onder de motorkap.