GÖTEBORG, ZWEDEN – 18 april 2023. Polestar (Nasdaq: PSNY) heeft met de introductie van Polestar 4 een nieuwe elektrische performance SUV-coupé aan hun aanbod toegevoegd. Het unieke design van Polestar 4 combineert de aerodynamica van een coupé met de ruimte van een SUV, wat resulteert in een nieuwe generatie SUV-coupé. Het is bovendien de snelste Polestar-productiewagen tot op heden, met designelementen die voor het eerst te zien waren in Polestar’s conceptwagens. Qua grootte en prijs bevindt Polestar 4 zich tussen Polestar 2 en Polestar 3.
“Polestar 4 vertegenwoordigt een fundamenteel nieuwe benadering van SUV-coupé design. In tegenstelling tot het simpelweg aanpassen van een bestaande SUV, waarbij er compromissen worden gemaakt op het gebied van hoofdruimte en comfort, is Polestar 4 van meet af aan ontworpen als een nieuw type SUV-coupé dat het comfort en de beleving van de passagiers op de achterbank centraal stelt”, aldus Thomas Ingenlath, CEO van Polestar.
Design
Als designgedreven merk zet Polestar de belangrijkste elementen van de Polestar Precept concept car voort in het design van Polestar 4. Dit omvat het verwijderen van de achterruit, waardoor een nieuwe ervaring voor de passagiers achterin wordt gecreëerd, en de scheiding van de dubbele koplampen met de unieke lichtsignatuur van Polestar, aangevuld met het Polestar-embleem met op de millimeter precieze verlichting van de onderkant.
De aerodynamische efficiëntie van Polestar 4 wordt nog versterkt door een lage neus, verzonken portiergrepen, vlakke beglazing met frameloze ramen, aero-blades achteraan en optimalisatie van de luchtstroom rond de achterlichtbalk.
Polestar 4 is ontwikkeld op basis van de hoogwaardige Sustainable Experience Architecture (SEA) van Geely Holding. Het is een D-segment SUV-coupé met een grote carrosserie en een lange wielbasis van 2.999 mm. De royale interieurverhoudingen komen vooral tot uiting achterin, waar de inzittenden zich in een ruime en comfortabele omgeving bevinden, met verstelbare stoelen. De bestuurder kan de sfeer in het interieur een extra dimensie geven door de op het zonnestelsel geïnspireerde omgevingsverlichting aan te passen.
Het glazen panoramadak dat standaard over de hele lengte loopt, kan optioneel worden uitgerust met een elektrochromatische functie, waardoor het zowel ondoorzichtig als transparant kan zijn. Doordat er geen achterruit is, reikt het glazen dak tot voorbij de hoofden van de inzittenden, wat voor een unieke sfeer in het interieur zorgt. Verder is er een secundair media- en temperatuurregelingsscherm gemonteerd tussen de voorstoelen dat de passagiers achterin kunnen bedienen.
In plaats van een traditionele achteruitkijkspiegel heeft Polestar 4 een high-definition scherm dat een real-time beeld weergeeft van een op het dak gemonteerde achteruitrijcamera. Dit zorgt voor een veel breder gezichtsveld dan in de meeste moderne auto’s mogelijk is. De digitale beelden kunnen ook worden uitgeschakeld, zodat de bestuurder indien nodig ook de passagiers op de achterbank kan zien.
Maximilian Missoni, Head of Design bij Polestar, vertelt hier het volgende over: “Met Polestar Precept gaven we een voorproefje van een verbluffende nieuwe passagierservaring door de achterruit te verwijderen en de achterklep, die een integrale veiligheidsfunctie vervult, verder naar achteren te duwen. Door deze aanpassingen kunnen de inzittenden op de achterbank nu genieten van een unieke beleving in onze SUV-coupé.”
Het interieur en de bijbehorende materialen zijn ontworpen in het teken van ‘soft tech’, geïnspireerd door de mode- en sportswear-industrie. De kleur- en materiaalkeuzes voor Polestar 4 omvatten nieuwe uitvoeringen voor Polestar, waaronder de nieuwe lakkleuren ‘Storm’ en ‘Electron’ en een nieuwe unieke kleur voor het interieur, ‘Mist’.
Duurzaamheid
Polestar 4 zet naast uitgekiend design ook in op duurzaamheid. Zo vervangt de wagen traditionele oplossingen door meer circulaire en koolstofarme materialen. Dit houdt ook maatregelen in voor meer transparantie in de toeleveringsketen, zoals traceerbaarheid via blockchain voor risicomaterialen in de batterijen. Ook de werkelijke koolstofvoetafdruk van de wagen zak worden bepaald door middel van een volledige levenscyclusanalyse (LCA), die in 2024 samen met de duurzaamheidsverklaring van Polestar 4 zal worden gepubliceerd.
Daarnaast wordt een monomateriaal benadering toegepast op de interieurmaterialen, wat betekent dat alle lagen van bepaalde onderdelen uit hetzelfde basismateriaal worden vervaardigd. Deze aanpak werd in 2022 voor het eerst voorgesteld in het Polestar electric roadster concept en maakt effectievere en efficiëntere recycling van onderdelen mogelijk, aangezien incompatibele materialen niet meer hoeven te worden gescheiden voordat ze worden gerecycled.
De nieuwe interieurmaterialen omvatten een op maat gemaakt gebreid textiel, dat voor 100% uit gerecycled PET bestaat, bio-attributed MicroTech-vinyl en diervriendelijk Nappaleder.
Het op maat gebreide textiel, dat voor het eerst werd gebruikt in de Precept concept car, is gemaakt van 100% gerecycled polyester en is een primeur voor de auto-industrie. Het materiaal en het ontwerp zijn gecreëerd door Polestar-designers in samenwerking met de Zweedse Textielschool (Borås Textilhögskolan) en verder ontwikkeld met leveranciers. Het textiel wordt op maat gemaakt, waardoor er geen snijresten overblijven en er minder afval wordt geproduceerd.
De interieurbekleding is gemaakt van gerecycled PET en de vloerbekleding is gemaakt van ECONYL, dat onder meer bestaat uit hergebruikte visnetten. Bepaalde deurpanelen zijn gemaakt van NFPP (polypropyleen van natuurlijke vezels), waardoor tot 50% minder nieuw plastic wordt gebruikt en tot 40% aan gewicht wordt bespaard. Tot slot wordt ook MicroTech, dat voor het eerst in Polestar 3 werd geïntroduceerd, gebruikt voor de interieurafwerking van Polestar 4. Dit is een vinyl met biologische eigenschappen dat bij de constructie ruwe olie vervangt door dennenolie en voorzien is van een gerecyclede stoffen achterzijde.
Performance
Polestar 4 is ook de snelste productiewagen die het merk tot op heden heeft ontwikkeld, met een indrukwekkende sprint van 0-100 km/u in slechts 3,8 seconden[1] en een maximumvermogen van 400 kW (544 pk) dankzij de synchroonmotoren met permanente magneet. De rijdynamiek van de wagen is van topklasse en de scherpe stuur- en besturingsreacties zorgen voor een opwindende en wendbare rijervaring voor alle inzittenden.
Er zijn verschillende versies van Polestar 4 beschikbaar, waarbij zowel enkelvoudige als dubbele motoren worden aangeboden. Ondanks het hoge vermogen en de sterke prestaties blijven controle en vertrouwen de belangrijkste factoren voor een veilige en verantwoorde EV-ervaring in het dagelijks leven. De enkelvoudige motorversies bieden achterwielaandrijving, terwijl de dubbele motorversies zijn uitgerust met een semi-actieve ophanging voor extra aanpassingsmogelijkheden tussen comfort en prestatiedynamiek. De wielen variëren in grootte van 20- tot 22-inch, afhankelijk van de versie, en de banden worden geleverd door gerenommeerde merken zoals Pirelli en Michelin.
Beide versies met groot bereik zijn voorzien van een 102 kWh batterij. De Long range Dual- motor heeft een vermogen van 400 kW (544 pk), 686 Nm en een actieradius van maximaal 560 km WLTP. Bovendien kan de wagen door de ontkoppelde koppeling de elektrische motor vooraan uitschakelen wanneer die niet nodig is, om zo de actieradius en de efficiëntie van de wagen te maximaliseren.
De laadklep van Polestar 4 is gemotoriseerd en laden tot 200 kW DC en 22 kW AC is inbegrepen bij alle versies. Daarnaast biedt de Polestar 4 de mogelijkheid om bi-directioneel op te laden, met V2L-mogelijkheid (Vehicle-to-load), waardoor externe apparaten stroom kunnen onttrekken aan de wagen. Een warmtepomp is standaard aanwezig, waarmee de omgevingswarmte kan worden benut om zowel de cabine als de accu te koelen.
Bij de versie met Long range Dual motor kan de bestuurder gebruik maken van een nieuwe rijoptimalisatiefunctie. Hierbij kan worden gekozen tussen de rijmodi ‘range’ en ‘performance’. In de performance-modus wordt het reactievermogen van de aandrijflijn verhoogd en worden beide motoren altijd ingeschakeld om het volledige vermogen te leveren voor de beste prestaties. In de range-modus ligt de nadruk op efficiëntie en wordt de aandrijflijn rustiger aangepast, waarbij alleen de achterste motor wordt gebruikt.
De versie met ‘Long range Single’-motor beschikt over een krachtige motor met 200 kW (272 pk) en 343 Nm achteraan, met een voorlopige actieradiusdoelstelling tot 600 km WLTP[2].
Technologie
Polestar richt zich in al haar wagens op een meer entertainende, verbonden en autonome toekomst. Het infotainmentsysteem in Polestar 4 maakt gebruik van het Android Automotive OS en het Snapdragon Cockpit Platform met een groot 15,4-inch liggend scherm.
Dit systeem bevat Google, waaronder Google Assistant, Google Maps en Google Play, waardoor de wagen een naadloze geconnecteerde ervaring biedt. Polestar kan dankzij de nauwe samenwerking met Google de grenzen van het systeem blijven verleggen.
Bovendien kan er als optie een Harman Kardon-audiosysteem worden toegevoegd met 12 luidsprekers en een 1.400-Watt kanaal-hybride versterker. Met het optionele Nappa- pakketkunnen twee extra hoofdsteunluidsprekers per stoel voorin worden toegevoegd, waardoor het totaal op 16 komt. Uiteraard is Apple CarPlay standaard aanwezig.
Net als bij alle andere Polestar-modellen ontvangt Polestar 4 regelmatig over-the-air (OTA) updates om nieuwe functies en verbeteringen op afstand te ontvangen, zodat een bezoek aan de garage niet meer nodig is om te genieten van de nieuwste software.
Veiligheid
Polestar hecht veel waarde aan veiligheid en heeft deze prioriteit dan ook hoog op de agenda staan. Dankzij de nauwe band met Volvo Cars zijn de veiligheidsgenen in het DNA van Polestar verankerd. Dit geldt ook voor Polestar 4, die zowel vanbinnen als vanbuiten is uitgerust met toonaangevende veiligheidstechnologieën. Alle technologieën zijn op dezelfde strenge normen getest als die van alle andere Polestar-modellen en er zijn maar liefst negen airbags in de wagen geïntegreerd. Daarnaast worden er nieuwe partnerships aangegaan om intelligente veiligheidstechnologieën te ontwikkelen, zoals het SuperVision Advanced Driver Assistance System van Mobileye.
Om de veiligheid verder te waarborgen, is de wagen voorzien van twaalf camera’s, een radar en twaalf ultrasone sensoren. Een controlecamera houdt de ogen en hoofdbewegingen van de bestuurder in de gaten om vermoeidheid of andere belemmeringen te signaleren en zo incidenten te voorkomen. Het controlesysteem werkt samen met de hands-on detectie in het stuurwiel om de bestuurder actief betrokken te houden tijdens het rijden.
Bovendien is er boven de stuurkolom een 10,2-inch display gemonteerd met informatie over snelheid, accu en actieradius, om de bestuurder goed te informeren tijdens het rijden. Bij het inschakelen van verschillende hulpsystemen kan er een virtuele omgeving worden getoond met informatie over andere weggebruikers, rijhulpfuncties en navigatie. Om de aandacht van de bestuurder niet teveel af te leiden, wordt belangrijke informatie via een head-up display (HUD) op de voorruit geprojecteerd. Deze HUD heeft een projectieoppervlak van 14,7-inch en schakelt bij gebruik van de ‘snow mode’ de tekstkleur om van wit naar geel om de zichtbaarheid in besneeuwde omgevingen te verbeteren.
Tot slot biedt het optionele Pilot-pakket een verbeterde Pilot Assist die de bestuurder helpt bij het veranderen van rijstrook wanneer de richtingaanwijzer in de gewenste richting wordt aangetikt.
Uitrustingspakketten
Er zijn diverse pakketten beschikbaar om de standaarduitrusting van de wagen aan te vullen en het rijplezier te optimaliseren. Het Plus-pakket is een optie voor extra comfort en technologische voorzieningen, terwijl het Plus Pro-pakket nog een stapje verder gaat met onder andere een kleurgecodeerde carrosserie-uitvoering, elektrochromatisch glazen dak en extra interieurverlichting. Als aanvulling op het Plus-pakket kan ook het Nappa-pakket worden besteld, dat diervriendelijke nappalederen bekleding met ventilatie, massagemogelijkheden en extra hoofdsteunluidsprekers voor de zetels vooraan biedt.
Voor wie op zoek is naar extra veiligheids- en rijondersteuning, is er het Pilot-pakket met Pilot Assist en andere handige functies. Wie daarentegen vooral geïnteresseerd is in een betere performance-look van de wagen kan kiezen voor het Performance-pakket. Dit pakket is vooral gericht op de Long range Dual motorversie en biedt onder andere 22-inch wielen, 4-zuiger Brembo-remmen, Polestar Engineered performance chassis tuning en Zweedse gouden details voor de remmen, veiligheidsgordels en ventieldoppen.
Productie, beschikbaarheid en prijzen
Polestar 4 zal als eerste in China worden gelanceerd, met een geplande productie in november 2023 te Hangzhou Bay, China. De geavanceerde fabriek van Geely, waar de wagen wordt geproduceerd, zal volledig gebruik maken van hernieuwbare elektriciteit.
Voor andere belangrijke markten, zoals Europa, Noord-Amerika en Azië-Pacific, staat een volledige lancering gepland voor het begin van 2024, met de verkoop en productie die later dat jaar zullen starten. Meer informatie over deze markten zal worden vrijgegeven in 2024. De introductieprijzen[3] zijn momenteel indicatief en beginnen bij EUR 60.000. Bezoek Polestar.com voor meer informatie.