- Een uitgebreide upgrade
- Porsche Driver Experience: nieuw bedieningsconcept en digitale cockpit
- Expressief exterieurdesign met radicale veranderingen
- Innovatieve HD Matrix LED-koplampen
- Geoptimaliseerd chassis met nieuwe 2-kleps ophanging
- Meer vermogen in alle motorvarianten
Stuttgart. Porsche heeft zijn succesvolle luxe SUV grondig verfijnd. De nieuwe Cayenne debuteert met een sterk gedigitaliseerd display- en bedieningsconcept, nieuwe chassistechnologie en innovatieve hightechfuncties. “Het is een van de meest uitgebreide productupgrades in de geschiedenis van Porsche”, zegt Michael Schätzle, Vice President Product Line Cayenne. High-definition HD Matrix LED-koplampen bieden wegverlichting die is afgestemd op elke rijsituatie, een luchtkwaliteitssysteem filtert verontreinigende stoffen uit de lucht in het interieur en voor het eerst in de Cayenne hebben voorpassagiers hun eigen infotainmentdisplay – bijvoorbeeld voor het streamen van video’s tijdens de reis. Met zijn uitgebreid verbeterde design en krachtigere motorengamma benadrukt de Cayenne zijn claim de sportiefste auto in zijn segment te zijn.
Gedigitaliseerd en op de bestuurder gericht: Porsche Driver Experience
Porsche heeft een volledig herzien display- en bedieningsconcept geïntegreerd in de nieuwe Cayenne. De nieuwe Porsche Driver Experience, voor het eerst geïntroduceerd in de Porsche Taycan, richt zich op de as van de bestuurder en optimaliseert de werking. Functies die de bestuurder veelvuldig gebruikt, bevinden zich direct op of direct naast het stuurwiel. Zo heeft de hendel links achter het stuurwiel nu extra functies voor het bedienen van de rijhulpsystemen. De keuzehendel van de automatische transmissie in de nieuwe Cayenne bevindt zich nu op het dashboard. Dit maakt op de nieuwe middenconsole ruimte voor opbergvakken en een grote aircocontroller in een elegant zwart paneelontwerp. Grote, gemakkelijk toegankelijke bedieningselementen in combinatie met mechanische airconditioningschakelaars en een haptische volumeregelaar zorgen voor optimale bediening en een verfijnde uitstraling. Een belangrijk kenmerk van de nieuwe Porsche Driver Experience is de juiste balans tussen digitale en analoge elementen.
Voor het eerst omvat de opnieuw ontworpen cockpit van de Cayenne een volledig digitaal 12,6-inch instrumentenpaneel met een zogenaamd gebogen en vrijstaand ontwerp en variabele weergaveopties. Een geoptimaliseerd head-up display is als optie verkrijgbaar. Het standaard 12,3-inch centrale Porsche Communication Management (PCM) display integreert harmonieus in het nieuwe dashboard en biedt toegang tot alle relevante voertuigfuncties. Native apps zoals Spotify® en Apple Music® worden geleverd om de connectiviteit in de nieuwe Cayenne te optimaliseren. Een 10,9-inch display is nu voor het eerst beschikbaar voor de passagierszijde. Dit verrijkt de rijervaring van de voorpassagier door prestatiegegevens weer te geven, afzonderlijke toegang te bieden tot de bedieningselementen van het infotainmentsysteem en, afhankelijk van de markt, de mogelijkheid om video-inhoud onderweg te streamen. Een speciale folie zorgt ervoor dat de bestuurder dit display niet kan zien.
Verfijnd design, innovatieve verlichtingstechnologie
De nieuwe Cayenne heeft nu een bijzonder expressieve uitstraling. Een nieuwe voorkant in combinatie met sterker gebogen vleugels, een nieuwe motorkap en technisch aantrekkelijke koplampen benadrukken de breedte van het voertuig. Driedimensionaal ontworpen achterlichten, overzichtelijke oppervlakken eronder en een nieuwe achterbumper met geïntegreerde nummerplaathouder kenmerken het ontwerp van de achterkant van de nieuwe Cayenne. Een uitgebreid kleurenpalet met drie nieuwe kleuren, lichtgewicht sportpakketten die tot 33 kilogram besparen voor de Cayenne Coupé en een nieuwe uitgebreide reeks 20, 21 en 22-inch wielen maken het mogelijk mogelijk om de nieuwe Cayenne individueel en dynamisch te configureren.
Matrix LED-koplampen zijn nu standaard in de nieuwe Cayenne. HD Matrix LED-koplampen zijn een nieuwe optionele functie. Met twee high-definition modules en meer dan 32.000 pixels per koplamp pikt hun innovatieve technologie andere gebruikers eruit en blokkeert het licht van het grootlicht voor hen met pixelnauwkeurigheid om ze niet te verblinden. De helderheid van de modules kan in meer dan 1.000 stappen worden geregeld, afhankelijk van de rijsituatie. Aangepaste lichtmodi verhogen de veiligheid en het comfort in verschillende rijsituaties.
Porsche heeft ook een luchtkwaliteitssysteem geïntroduceerd in de nieuwe Cayenne. Standaard gebruikt het voertuig voorspellende navigatiegegevens om naderende tunnelingangen te detecteren en activeert het automatisch de luchtrecirculatie. Optioneel detecteert een sensor het niveau van fijne stofdeeltjes in de lucht en voert deze indien nodig meerdere keren door het fijnstoffilter. Bovendien verwijdert een ionisator veel ziektekiemen en verontreinigende stoffen uit de lucht, wat vooral gunstig is voor mensen met een allergie.
Daarnaast kunnen klanten gebruik maken van een uitgebreid assortiment nieuwe en geoptimaliseerde assistentiesystemen. Deze omvatten de actieve snelheidsbegrenzer en de uitwijkassistent, de bochtenassistent en de verbeterde Porsche InnoDrive als onderdeel van de adaptieve cruise control. Dit betekent dat de nieuwe Cayenne zijn bestuurder nog beter kan helpen in gevaarlijke situaties en in files op snelwegen en hoofdwegen.
Groter bereik tussen rijcomfort en prestaties
Porsche rust de Cayenne nu af fabriek uit met een stalen veerophanging inclusief Porsche Active Suspension Management (PASM). Nieuwe schokdempers met 2-klepstechnologie en dus afzonderlijke rebound- en compressietrappen zorgen voor optimale prestaties in alle rijsituaties. Met name het comfort bij lage snelheden, de wegligging in dynamische bochten en de pitch- en rolondersteuning zijn merkbaar verbeterd. De rijervaring kan extra worden verbeterd met de nieuwe adaptieve luchtvering met 2-kamer, 2-kleppen technologie. Dit verbetert de rijervaring met een zachte ophanging, stabiliseert het voertuig en vereenvoudigt de wegligging op de stang en in het off-road – in vergelijking met zowel de standaardophanging als het vorige model. Tegelijkertijd verbetert de adaptieve luchtvering de rijprecisie en prestaties en vermindert het de bewegingen van de carrosserie in dynamische rijsituaties. Het onderstel biedt ook een nog scherper onderscheid tussen de rijmodi Normal, Sport en Sport Plus.
Hybride model met meer vermogen en tot 90 kilometer elektrische actieradius
In Europa debuteert de nieuwe Cayenne met drie verschillende motorversies. Een uitgebreide verfijning van de door Porsche ontwikkelde vierliter V8-biturbomotor vervangt de vorige V6-motor in de nieuwe Cayenne S. Met een maximumvermogen van 349 kW (474 pk) en een koppel van 600 Nm – 25 kW (34 pk) en 50 Nm meer dan zijn voorganger – accelereert hij zowel de SUV als de SUV Coupé in 4,7 seconden naar 100 km/u. De topsnelheid bedraagt 273 km/u. De intrede in de wereld van de Cayenne komt met een geoptimaliseerde drieliter V6-turbomotor. Hij genereert nu 260 kW (353 pk) en 500 Nm, wat 10 kW (13 pk) en 50 Nm meer is dan voorheen.
De zescilindermotor vormt ook de basis voor de aandrijflijn van de Cayenne E-Hybrid. In combinatie met een nieuwe elektromotor die met 30 kW is verbeterd tot 130 kW (176 pk), neemt het gecombineerde vermogen toe tot 346 kW (470 pk). Uitgerust met een hoogspanningsbatterij met een capaciteit die afhankelijk van het uitrustingsniveau is verhoogd van 17,9 kWh naar 25,9 kWh, is nu een puur elektrische actieradius volgens de WLTP van maximaal 90 kilometer mogelijk. Een nieuwe 11 kW-boordlader verkort nu de laadtijd bij een geschikte stroombron tot minder dan tweeënhalf uur, ondanks de verhoogde batterijcapaciteit. Tijdens de rit verhogen de geoptimaliseerde e-hybride rijmodi de efficiëntie van het voertuig.
Buiten de EU is de Turbo GT, ontworpen voor maximale prestaties op de weg, nog steeds het topmodel in het Cayenne-assortiment in de meeste Porsche-markten. Hij is exclusief verkrijgbaar als coupé en profiteert van alle optimalisaties en innovaties van de modelserie. Daarnaast is het vermogen van de vierliter V8-biturbomotor van de Turbo GT met 14 kW (19 pk) verhoogd tot 485 kW (659 pk). De Cayenne Turbo GT accelereert in 3,3 seconden van 0 naar 100 km/u, met een topsnelheid van 305 km/u. Verkrijgbaar met uitgebreide standaarduitrusting vanaf € 89.097
De standaarduitrusting van de Cayenne is aanzienlijk uitgebreid met Matrix LED-koplampen, Porsche Active Suspension Management, 20-inch wielen, Park Assist voor en achter inclusief achteruitrijcamera, en een smartphonelade met inductief opladen tot 15 watt. In Duitsland biedt Porsche de nieuwe Cayenne aan tegen prijzen vanaf € 89.097 (Coupé vanaf € 93.143) inclusief btw en landspecifieke uitrusting. De Cayenne E-Hybrid begint bij € 103.377 (Coupé vanaf € 106.352) en de Cayenne S begint bij € 107.542 (Coupé vanaf € 112.778). De nieuwe modellen zijn nu te bestellen, met leveringen in Europa vanaf juli 2023.