- F1-showauto met Audi Launch-livrei op Auto Shanghai
- Ontwikkeling van krachtbron volop aan de gang in Neuburg-vestiging
- Innovatie en efficiëntie als focus van het ontwikkelingsteam
Van 18 tot 27 april presenteert Audi voor het eerst zijn Formule 1-project in China: de F1-showauto met de opvallende Audi Launch-livrei staat centraal op de Audi-stand op Auto Shanghai. Audi-CEO Markus Duesmann gaf tijdens de persconferentie meer inzicht in de huidige voortgang van het project.
Onder het motto ‘F1 Power made in Germany’ bereidt de onderneming zich voor om toe te treden tot de koninginnendiscipline van de autosport. Vanaf 2026 zal Audi met een eigen fabrieksteam en een in Duitsland ontwikkeld aandrijfgeheel deelnemen aan het Wereldkampioenschap Formule 1 van de FIA. “Autosport is een integraal onderdeel van ons DNA”, verklaarde Markus Duesmann, voorzitter van de raad van bestuur van AUDI AG, op Auto Shanghai. “We zijn ervan overtuigd dat ons Formule 1-engagement de sportieve focus van Audi zal versterken. Dit racekampioenschap vergroot voortdurend haar wereldwijde bereik, vooral onder jonge doelgroepen en in onze belangrijkste afzetmarkt: China.” De Chinese Grand Prix op Shanghai International Circuit kon voor de vierde achtereenvolgende keer niet doorgaan vanwege de pandemie, en dat maakt hem nog meer verheugd om de Chinese Formule 1-fans een voorproefje te geven van Audi’s toekomstige engagement in de allerhoogste discipline van de autosport.
“Audi’s Formule 1-project heeft de afgelopen maanden een hoge vlucht genomen”, aldus Oliver Hoffmann, lid van de raad van bestuur voor Technische Ontwikkeling bij AUDI AG. “In de lopende ontwerpfase van de krachtbron wordt vandaag de basis gelegd van onze aandrijflijn voor 2026. We hechten veel belang aan detailwerk, bijvoorbeeld op het vlak van materialen en productietechnologieën, en richten ons ook op aspecten zoals het energiebeheer van de hybride aandrijflijn. Efficiëntie is immers een belangrijke succesfactor voor de Formule 1 en de mobiliteit van de toekomst. Deze benaderingen zullen beide universums dus ten goede komen”, aldus Hoffmann.
Waardevolle inzichten voor de ontwikkeling, de testbankopstelling en de validatie van de meetinstrumenten worden verschaft door een eencilindermotor die sinds eind 2022 wordt getest. Verwacht wordt dat de eerste ‘full hybrid’-aandrijving, bestaande uit de verbrandingsmotor, elektromotor, batterij en elektronische sturing, tegen het einde van dit jaar op de testbank zal draaien en de basis zal vormen voor het toekomstige voertuigconcept. Bovendien wordt de dynamische ontwikkelingssimulator in Neuburg op Formule 1-niveau gebracht en schakelt de ontwikkeling van Audi’s aandrijfgeheel een hogere versnelling in.
Ondertussen wordt volop gewerkt om het team in de vestiging in Neuburg a. d. Donau samen te stellen onder de koepel van het speciaal daartoe opgerichte Audi Formula Racing GmbH. Er werden al meer dan 260 specialisten geselecteerd. De kern van het ontwikkelingsteam bestaat uit ervaren Audi Sport- en Audi-medewerkers met een jarenlange en gediversifieerde expertise in de elektrische autosport. Zij worden aangevuld met specialisten met Formule 1-expertise die extern zijn aangetrokken en die het team doelgericht zullen versterken. Tegen het einde van het jaar moet de aanwerving van personeel voltooid zijn en zal het team uit meer dan 300 werknemers bestaan.
Tegelijkertijd wordt het Competence Center Motorsport in Neuburg uitgebreid voor het Formule 1-project. Vanaf de tweede helft van het jaar zullen bijkomende testopstellingen voor de ontwikkeling van vermogenseenheden worden geïnstalleerd in een nieuw gebouw met een vloeroppervlakte van ongeveer 3.000 vierkante meter. Dankzij hun modulaire ontwerp kunnen de geavanceerde testopstellingen al in gebruik worden genomen voordat het gebouw begin 2024 volledig is voltooid. De elektriciteits- en warmtevoorziening in Neuburg is al CO₂-neutraal: de faciliteit wordt voorzien van stadsverwarming uit industriële afvalwarmte en groene elektriciteit uit waterkrachtcentrales. De FIA, het wereldwijde bestuursorgaan, heeft de faciliteit het milieukeurmerk met drie sterren toegekend, de hoogste onderscheiding voor milieubehoud en duurzaamheid. Audi heeft als doel het Formule 1-project in Neuburg van CO₂-neutrale energie te blijven voorzien en een regeneratieve energievoorziening in de fabriek tot stand te brengen.
Ook op het hoogste niveau van de autosport speelt duurzaamheid dus een belangrijke rol. Het reglement, dat in 2026 van kracht wordt, is gericht op meer elektrificering en de elektrische aandrijflijn (MGU-K) zal tegen die tijd bijna evenveel vermogen leveren als de verbrandingsmotor. De uiterst efficiënte 1,6-liter-turbomotoren zullen worden gevoed met een duurzame synthetische brandstof. Dankzij de open competitie fungeert de Formule 1 dus als technologische motor voor zowel elektromobiliteit als duurzame e-brandstoffen. Bovendien heeft de Formule 1 zich als doel gesteld om tegen 2030 uit te groeien tot een koolstofneutraal1 racekampioenschap.
De focus op duurzaamheid en kostenefficiëntie in de vorm van een zogeheten ‘cost cap’ of maximumbudget, waren belangrijke factoren in Audi’s beslissing om toe te treden tot de Formule 1, die eind augustus 2022 officieel werd aangekondigd. Audi heeft het ervaren Zwitserse raceteam Sauber geselecteerd als zijn strategische partner om vanaf 2026 een Audi-fabrieksteam in te zetten in de Formule 1.
Over Audi
De Audi-groep is aanwezig in meer dan 100 markten en produceert op 16 locaties in 11 verschillende landen. Wereldwijd werken er 85.000 personen voor Audi, waaronder meer dan 3.000 in België. In 2022 verkocht het merk met de vier ringen wereldwijd ca. 1.61 miljoen nieuwe wagens, waarvan er 26.253 ingeschreven werden op de Belgische markt. In ons land bereikte Audi in 2022 een marktaandeel van 7,17%. Audi focust op de ontwikkeling van nieuwe producten en duurzame technologieën voor de mobiliteit van de toekomst. Tegen 2025 wil Audi meer dan 30 geëlektrificeerde modellen op de markt brengen, waarvan 20 volledig elektrisch aangedreven. Met haar duurzaamheidsroadmap streeft Audi haar ambitieuze doel na om tegen 2050 volledig CO2 neutraal te zijn over de volledige levenscyclus van een wagen: van de productie tot het gebruik en de recyclage.
1 Audi verstaat onder netto-nuluitstoot een situatie waarbij het bedrijf, nadat andere mogelijke reductiemaatregelen zijn uitgeput, de koolstofuitstoot van Audi-producten of -activiteiten en/of de koolstofuitstoot die momenteel niet kan worden vermeden in de toeleveringsketen, de fabricage en de recyclage van Audi’s, compenseert door middel van vrijwillige compensatieprojecten die wereldwijd worden uitgevoerd. In dat verband worden de koolstofemissies die tijdens de gebruiksfase van een voertuig worden gegenereerd, d.w.z. vanaf de levering aan de klant, niet in aanmerking genomen.