- Onthulling van Lancia Pu+Ra HPE, het manifest op het gebied van design, interieur “thuisgevoel”, duurzaamheid, elektrificatie en moeiteloze technologie.
- De eerste auto van het nieuwe tijdperk van het merk, 100% elektrisch, met een visie voor de toekomst op het gebied van actieradius, laadtijd en verbruik.
- Lancia Pu+Ra HPE is de eerste auto geïnspireerd op de wereld van italiaans meubeldesign, dankzij de samenwerking met Cassina.
- Dankzij S.A.L.A zal Lancia het eerste Stellantis-merk zijn dat Chameleon- en TAPE-technologieën (Tailored Predictive Experience) toepast.
- Première van de trailer voor de korte film getiteld “Giving Shape to the Future”. Verbinden
“Vandaag presenteert Lancia Pu+Ra HPE, de merkvisie voor de komende 10 jaar die het merk meeneemt naar het tijdperk van elektrische mobiliteit en onze manier van bedenken en ervaren van de auto samenvat. Vanaf de nieuwe Ypsilon zullen onze auto’s van de toekomst geïnspireerd zijn op de Lancia Pu+Ra HPE”, aldus Luca Napolitano, CEO van het merk Lancia.
Een 100% elektrische auto, met een merkvisie qua actieradius met meer dan 700 km, iets meer dan 10 minuten laadtijd en energieverbruik minder dan 10 kWh per 100 km.
Lancia Pu+Ra HPE is de eerste auto geïnspireerd op de meubelwereld, dankzij de samenwerking met Cassina, leider in de luxe meubelindustrie, voor een typisch Italiaanse “thuisgevoel” ervaring.
Lancia Pu+Ra HPE is de eerste auto uitgerust met de S.A.L.A. virtuele interface die we op de nieuwe Ypsilon zullen vinden. En dankzij S.A.L.A. zal Lancia het eerste Stellantis-merk zijn dat Chameleon- en TAPE-technologieën (Tailored Predictive Experience) toepast, die de audio-, klimaatregelings- en verlichtingsfuncties centraliseren, waardoor de omgeving in de auto kan worden aangepast met een druk op de knop of door het geluid van uw stem.
Exterieurontwerp voor een “gestroomlijnde” carrosserie
Lancia Pu + Ra HPE is de natuurlijke evolutie van Lancia Pu + Ra Zero, met veel van de kenmerken van de driedimensionale sculptuur die afgelopen november werd onthuld.
De nieuwe Lancia concept car belichaamt volledig de principes van de nieuwe designtaal van het merk, een pure en radicale designtaal waarbij de volumes van de auto’s worden gecreëerd uit de kruising van elementaire en iconische vormen zoals de cirkel en de driehoek, gecombineerd met een paar eclectische details. De nieuwe Lancia concept car wordt daarmee een uiting van het Italiaanse tijdloze design, met een duurzame en innovatieve aanpak die verder gaat dan de typische autotaal.
De concept car heet Lancia Pu+Ra HPE: “Pu+Ra” verwijst naar de nieuwe, pure en radicale designtaal van het merk, terwijl HPE staat voor High Performance Electric, voor een auto die tegelijkertijd Eco-duurzaam, Exciting en Evolved is. Het acroniem HPE werd voor het eerst gebruikt in de jaren 1970 voor Lancia Beta en stond voor “High Performance Estate”, een symbool van sportiviteit en bruikbaarheid.
Progressive Green is de naam van de kleur van Lancia Pu+Ra HPE, “progressief” in hoe het vooruitkijkt naar de toekomst van het merk en naar zijn klanten, terwijl “groen” voor zijn waarde in termen van duurzaamheid. De blauwgroene kleur – met een warme vergulde tint, geproduceerd met vloeibaar metaal met de nieuwste generatie pigmenten – is een eerbetoon aan de historische en tijdloze Lancia Flaminia Azzurro Vincennes.
De constante dialoog tussen verleden en toekomst komt tot uiting in de vloeiende zijlijnen die naar de achterkant van de auto afdalen, wat doet denken aan de Aurelia en Flaminia met een gestroomlijnd ontwerp, gebaseerd op zijn aerodynamica, duurzaamheid en vloeibaarheid van volumes.
De badges aan de zijkanten bevatten het nieuwe Lancia-logo, een uitdrukking van de nieuwe visuele identiteit van het merk. Het herbekijkt alle historische kenmerken van de badge (bijv. het stuurwiel, de banner, het schild, de speer en de belettering), herinterpreteert ze met een moderne twist, om innovatie, zijn premium, Italiaanse aard en eclecticisme uit te drukken.
De dialoog tussen verleden en toekomst is ook te vinden aan de achterkant, waar we de iconische ronde lichten kunnen zien, geïnspireerd op de botste en meest radicale geest van het merk, terwijl een duidelijke verwijzing verder wordt gemaakt naar de legendarische Lancia Stratos, met de iconische nieuwe Lancia-letters tussen de lichten geplaatst.
De voorkant herinterpreteert de historische Lancia-grille, die nu naar voren wordt gebracht in de toekomst door drie lichtstralen die hem iconisch, gedenkwaardig en zichtbaar maken van veraf. Boven het kalice steekt het nieuwe Lancia-script uit, geproduceerd met een origineel lettertype dat zijn inspiratie haalt uit de modewereld.
Het innovatieve ronde dak biedt een breed, panoramisch uitzicht, met een duidelijke verwijzing naar architecturale elementen, zo kenmerkend voor de nieuwe Lancia-designtaal.
De achterruit doet ook denken aan de Lancia uit de jaren ’70, Beta HPE, met omhullende horizontale lijnen die de beroemde zonweringsstructuur opnieuw bezoeken, met een moderne twist. De grote ramen benadrukken natuurlijk licht, om het concept van “thuisgevoel” te herinneren.
Lancia en Cassina
De samenwerking tussen Lancia en Cassina, twee merken van de uitmuntendheid van de Made in Italy in hun respectievelijke vakgebieden, kijkt nu vooruit naar de toekomst met aandacht voor duurzaamheid en welzijn aan boord.
Gebruikmakend van zijn knowhow, als resultaat van bijna 100 jaar geschiedenis, innovatie en onderzoek, draagt Cassina nu zijn ervaring over naar de automobielsector, met de nadruk op de waarden die met Lancia worden gedeeld, zoals Italiaanse geest, innovatie, traditie en respect voor het milieu.
Italian Design wordt toegepast op het ontwerp van de auto, wat resulteert in een culturele vervuiling die voortbouwt op bepaalde meubels die de toon van een huis zetten, ze overbrengen naar de Lancia concept car en echte huiselijke ruimtes creëren.
De gedeelde reis tussen Lancia en Cassina is geïnspireerd op “The Cassina Perspective“, d.w.z. de bedrijfsvisie om de meest innovatieve producten te combineren met iconen van de moderniteit om gastvrije en eclectische omgevingen te creëren, volgens een unieke code van uitmuntendheid in design.
Ons uitgangspunt waren bepaalde meubels die de toon van een woning zetten, die vervolgens werden overgebracht naar de Lancia Pu+Ra HPE: de centraliteit van gestoffeerde items in de woonkamer; de salontafel, een “multifunctioneel” centraal element; ten slotte herinnert de warmte van het tapijt onmiddellijk aan een huiselijke omgeving, waarbij veel belang wordt gehecht aan de kleur en consistentie van de materialen.
Het interieur “thuisgevoel”
Het interieur van Lancia Pu+Ra HPE drukt volledige samenhang uit met de nieuwe, pure en radicale designtaal van het merk, dankzij het gebruik van iconische en eenvoudige vormen die de typische autotaal vermijden.
In de concept car, een eclectische ruimte geïnspireerd door interieurontwerp, de sfeer van hedendaagse huizen, door vloeiende architectuur met veel aandacht voor detail in een algehele compositie van pure vormen.
De inspiratie voor het ontwerp van Italiaanse meubels komt tot uiting in het ronde tapijt en in de voorstoelen, die zijn geïnspireerd op de Maralunga fauteuils ontworpen door Vico Magistretti voor Cassina. De twee vrijstaande eenpersoonsfauteuils hebben unieke proporties en een unieke gedurfde chromatische figuur.
De pure geometrische vormen komen verder tot uiting in de nieuwe ronde tafels, in de middenconsole en zelfs in het dashboard, dat de auto-aanpak ondermijnt en is gebaseerd op een iconisch enkel stuk rond glas, doorkruist door heldere sneden.
De grote ramen helpen om het passagierscompartiment te overspoelen met natuurlijk licht. Het resultaat is de creatie van een gastvrije omgeving, een leefruimte, die het typische gevoel van een warm Italiaans huis overbrengt.
Ten slotte herinneren de jaloezieën aan de iconische Lancia Beta HPE en de wereld van de architectuur, waarbij ze natuurlijk licht en schaduw in het passagierscompartiment projecteren, terwijl ze in het centrale deel een lichtgevend element van technologie worden dat samenwerkt met S.A.L.A. en zijn functies.
Duurzaamheid door Lancia
Sustainability by Lancia is duurzaamheid met stijl, Sustylenability, een woord dat bestaat uit ‘duurzaamheid’ en ‘stijl’.
Lancia Pu+Ra HPE is eigenlijk de eerste volledige uitdrukking van deze “Sustainability by Lancia”, een 100% elektrisch manifest dat de merkvisie voor de komende 10 jaar definieert, waarbij elk element het idee van een elegant en tegelijkertijd duurzaam “thuisgevoel” in het interieur weerspiegelt, in perfecte Lancia-stijl.
Dankzij partnerschappen met uitstekende Made in Italy-merken zijn duurzame materialen gebruikt in het verfijnde interieur van de auto, in overeenstemming met de waarden die zijn vermeld in het 10-jarige strategische plan van Lancia, waarbij 70% van de aanraakbare oppervlakken is gemaakt met eco-duurzame materialen.
Vier waarden hebben het merk op dit pad van duurzaamheid geleid: herinterpretatie van traditie, Italiaanse geest, eclecticisme en “thuisgevoel”.
Het opnieuw bezoeken van traditie betekent het vinden van duurzame materialen met de bedoeling om de Lancia-traditie opnieuw te ontwerpen, met behulp van innovatieve, gerecyclede en recyclebare materialen, geproduceerd volgens duurzame processen. Dit concept komt tot uiting in de herinterpretatie van de panno Lancia wollen stoffen bekleding die in samenwerking met Cassina voor onze stoelen wordt gebruikt, die is voorzien van het nieuwe en eclectische okerfluweel met GreenGuard-certificering®, gebaseerd op lage emissies van chemicaliën en GWP-milieu-impact.
De Italiaanse geest die deel uitmaakt van de wortels van Lancia betekent het gebruik van materialen die Italiaanse uitmuntendheid symboliseren en een uniek erfgoed uitdrukken in termen van schoonheid, authenticiteit en vakmanschap. De deurpanelen in de Lancia Pu+Ra HPE zijn bedekt met MARM \ MORE, een materiaal waarvan de naam is ontleend aan marmor, het Latijnse woord voor ‘marmer’, terwijl ‘MORE’ aangeeft hoe marmer waarde toevoegt aan het materiaal, omdat de verwerking ervan een nieuwe en andere perceptie van marmer zelf creëert. Vanuit zijn gewichtige en statische toestand wordt het licht en draagbaar. Een innovatief materiaal dat bestaat uit tot 50% afval van marmerstof, gerecyclede stof, geproduceerd met natuurlijke kleuren, zacht aanvoelend en waterdicht, en gemaakt door Limonta en de startup FILI PARI.
Eclecticisme betekent het vermogen om te putten uit een reeks gebieden die niet strikt gerelateerd zijn aan automotive, in perfecte Italiaanse stijl. Dit concept is terug te vinden in de iconische tafel gemaakt van M49 BioAcetate Renew™ Mazzucchelli, een biobased celluloseacetaat. Celluloseacetaat wordt veel gebruikt in de modewereld, vooral bij de productie van brillen, vanwege het vermogen om een breed scala aan stijlen, kleuren, effecten en afbeeldingen te dekken.
“Thuisgevoel” betekent het creëren van een gezellige omgeving die inspiratie haalt uit de Italiaanse huizen om onze klanten “zich thuis te laten voelen” elke keer dat ze in de auto stappen.
De achterste plank van de auto omhult de stoelen in een eclectische, warme en eigentijdse houten marqueterie, gemaakt met een “geüpcyclede grondstof” in samenwerking met Tabu en hun “Biodiversity” collectie van ingelegd hout. Een innovatief en circulair product dat gebruik maakt van het verwerken van afval uit een reeks hoogwaardig houtfineer, het terugwinnen en vakkundig hervormen ervan in de handen van deskundige meubelmakers, om een origineel en eclectisch nieuw materiaal te worden.
De onbetwiste ster van deze “huiselijke” atmosphier is het natuurlijke wollen tapijt, een handgemaakt item gemaakt zonder afval. De ronde vorm begeleidt de styling van het dashboard en de iconische tafel; het 3D-beeldhouwproces herinnert aan elementen van de motorkap en omhult het interieur als in een woonkamer thuis.
De hele achterkant en het onderste deel van het interieur van de auto zijn voorzien van een warm, comfortabel fluweelachtig nubuck (van Poltrona Frau), geproduceerd in Italië in een gecertificeerde toeleveringsketen die vrij is van chroombruining.
De elektrificatiestrategie
In lijn met stellantis elektrificatiestrategie lanceert Lancia in 2024 de nieuwe Ypsilon, in zowel hybride als elektrische versies, vanaf 2026 worden alleen 100% elektrische auto’s gelanceerd en vanaf 2028, gelijktijdig met de komst van de nieuwe Delta, zal het merk uitsluitend elektrische modellen verkopen.
Lancia Pu+Ra HPE, een praktisch, wendbaar model met een gestroomlijnde, efficiënte en aerodynamische carrosserie, vormt het 100% elektrische manifest. Het definieert de visie van het merk voor de komende 10 jaar, in termen van bereik, oplaadtijd en efficiëntie, voor toonaangevende prestaties.
Lancia heeft altijd modellen geproduceerd die de geschiedenis van drie grote autoklassen hebben herschreven: stadsauto’s, vlaggenschepen en compacte sedans. Dit zal ook in de toekomst het geval blijven, wanneer de nieuwe auto’s van Lancia het beste van alle drie de segmenten zullen bieden en zullen profiteren van de winnende specialiteiten van Stellantis-platforms. Compact, wendbaar en leuk om te rijden, de nieuwe Lancia-modellen zullen een Europees klantenbestand aanspreken, de “progressieve klassieke influencers”, die tijdloze elegantie, Italiaanse geest en innovatie zoeken, samen met een comfortabele en aangename ervaring aan boord.
Gemaakt met technologiemodules (bijv. Motor, batterij, ophanging, remmen, enz.) uit de nieuwe Ypsilon, lancia Pu + Ra HPE concept car is het manifest voor de komende 10 jaar van het merk en biedt een visie op de auto’s van de toekomst in termen van:
– een actieradius van meer dan 700 km
– oplaadtijd van iets meer dan 10 minuten
– energieverbruik lager dan 10 kWh per 100 km
– een reeks aerodynamische kenmerken: laag dak, slanke digitale buitenspiegels, aerodynamische wielen*, drie beschermingsplaten aan de voorzijde en aerodynamica
*Goodyear heeft de banden geproduceerd voor Lancia Pu+Ra HPE, met een uniek ontwerp en aangepaste zijwanden voor een perfecte pasvorm op het wiel, wat een premium uitstraling aan het voertuig toevoegt.
Het zijwandontwerp van de banden biedt ook het hoogste aerodynamische prestatieniveau, waardoor de energie-efficiëntie wordt verbeterd.
“Effortless Technology by Lancia”, eenvoudig te gebruiken, ten dienste
van mensen De toekomstvisie van Lancia Pu+Ra HPE biedt eenvoudige, moeiteloze en intuïtieve technologie die het leven aan boord gemakkelijker maakt voor zijn klanten, hen verwelkomt en hen “zich thuis voelt”.
S.A.L.A. (Sound Air Light Augmentation) vormt de pijler van Effortless Technology van Lancia.
S.A.L.A. is een minimale en slimme virtuele interface, die de audio-, klimaatregelings- en verlichtingsfuncties samenbrengt. De bestuurder en passagiers kunnen daarom de interieuromgeving van de auto aanpassen door simpelweg op een knop te tikken, of zelfs met het geluid van hun stemmen.
S.A.L.A. stelt klanten in staat om te kiezen uit drie modi aan boord:
- Meeslepend, om de rijervaring te versterken dankzij Stellantis Chameleon-technologie die voor het eerst op een auto debuteert en in staat is om de sfeer van het passagierscompartiment aan te passen aan de externe omgeving, waarbij het geluid, de lucht en het licht dienovereenkomstig worden aangepast.
- Dankzij de steun van Stellantis Artificial Intelligence anticipeert TAPE (Tailored Predictive Experience) op de verschillende stemmingen van de bestuurder en passagiers en verbetert hun welzijn dankzij een betere sfeer aan boord.
- Entertainment, om te profiteren van eventuele wachttijden, biedt de mogelijkheid om een film te streamen, een videogame te spelen of door sociale netwerken te bladeren.
De nieuwe Ypsilon zal het eerste Lancia-model zijn dat wordt uitgerust met de S.A.L.A.-interface.
Om een steeds completere en meeslependere ervaring te creëren, zal de voortgang van S.A.L.A. de evolutie van de Stellantis-technologieplatforms stap voor stap volgen, zodat elk merk de functies van zijn verschillende modellen kan aanpassen.
Première van de trailer voor de korte film getiteld “Giving Shape to the Future”
Tijdens het persevenement “Emozione Pu+Ra” werd de première gegeven van de trailer voor de korte film getiteld “Giving shape to the future”, die hier kan worden bekeken en vanaf begin mei volledig zal worden uitgezonden op de sociale mediakanalen van het merk.
Het is de tweede aflevering van de “New Lancia Renaissance” ” webserie, bestaande uit drie afleveringen en viert het pad van het merk van wedergeboorte om een wenselijk, geloofwaardig en gerespecteerd merk te worden in de Europese premiummarkt. De eerste aflevering ging afgelopen december online na Lancia Design Day, het eerste evenement in het nieuwe tijdperk van het merk.
In deze tweede aflevering neemt Luca Napolitano, CEO van het merk Lancia, samen met het hele Lancia Team, kijkers mee op ontdekkingsreis van Lancia Pu+Ra HPE, een 100% elektrische conceptauto die de merkvisie voor de komende tien jaar vertegenwoordigt op het gebied van design, interieurgevoel, duurzaamheid, elektrificatie en technologie.
Gefilmd in de merkkantoren, het Centro Stile Lancia in Turijn en de Cassina Milan Store in Via Durini, Milaan, is de trailer een meedogenloze opeenvolging van beelden die de taal van documentaires gebruiken om te laten zien wat meestal verborgen blijft voor het grote publiek.
Dit geeft stem aan de vele hoofdrolspelers in het ontwikkelingsproces van Lancia Pu+Ra HPE en je kunt waarderen hoe de samenwerking met Cassina een essentiële inspiratiebron is geweest voor de ontwikkeling van de interieurs van de concept car, waardoor ze veel meer lijken op het interieur van een huis.
De derde en laatste aflevering van de webserie wordt in 2024 gepresenteerd voor de lancering van de New Ypsilon.