- Le Mans Collection markeert 20Þ verjaardag van Bentley’s zesde overwinning in ’s werelds meest iconische endurance race – de 24 uur van Le Mans
- Gedeelde geschiedenis: 100 jaar sinds de eerste Le Mans – toen een Bentley de snelste ronde noteerde
- Bentley Rotating Display herbergt een klep van de motor van de 2003 Le Mans winnende # 7 Bentley Speed 8
- Gelimiteerde oplage van in totaal 48 Continental GT en GTC’s wereldwijd
- Aangedreven door 6,0-liter twin-turbo W12, de meest succesvolle 12-cilinder motor van het moderne tijdperk
- Gemaakt door Mulliner, bentley’s persoonlijke inbedrijfstellingsdivisie
- Suggestieve exterieurstyling in Groen groen met Moonbeam racestreep
- No.7 op grille viert winnende Bentley Speed 8 #7 van 2003
- Interieurkenmerken zijn onder meer fascia-inleg van zes winnende kransen, Speed 8 silhouet loopplaat en digitale 24-uurs klok
(Crewe, 12 april 2023) Om 20 jaar na bentley’s zesde overwinning in de 24 uur van Le Mans en 100 jaar sinds de eerste editie van de legendarische race te markeren, creëert Bentley een beperkte oplage van Continental GT Coupés en Continental GTC’s. Elk zal worden aangedreven door de Bentley W12-motor, de meest succesvolle 12-cilindermotor van het moderne tijdperk. De Le Mans-collectie bevat unieke exterieur- en interieurdetails die het ontwerp van de Le Mans winnende Speed 8 #7 weerspiegelen.
Alle Le Mans Collection-modellen zijn gespecificeerd met het drieweg Bentley Rotating Display, dat een keuze biedt uit touchscreen, dubbel fineer of analoge wijzerplaten – maar met een twist; In plaats van de standaard centrale wijzerplaat is een Vitrine met een motorklep van de 4,0-liter twinturbo V8 van de 2003 Le Mans winnende Bentley Speed 8. De motor werd na de wedstrijd verwijderd en bewaard, en nu zijn 24 van de 32 kleppen van de motor doorsneden om 48 artefacten te creëren voor deze exclusieve verzameling ultieme Grand Tourers.
In een ander doordacht tintje wordt de standaard 12-uurs analoge klok vervangen door een digitale klok met een op maat gemaakt wijzerplaatontwerp – een 24-uurs, natuurlijk.
Mulliner, bentley’s persoonlijke inbedrijfstellingsdivisie, heeft zich laten inspireren door de donkergroene Speed 8-raceauto’s die in 2003 allemaal voor hen op Le Mans verschenen. Van de groene buitenkant van Groen tot het stukje Speed 8-motor in de fascia, de Le Mans Collection is een oprecht eerbetoon aan een lange en glorieuze gedeelde geschiedenis tussen Bentley en de 24 uur van Le Mans.
Eerbetoon aan Speed 8 #7
De ontwerpers van Mulliner hebben de winnende Speed 8 van 2003 nauwkeurig bestudeerd, zeker een van de mooiste raceauto’s ooit die op Le Mans heeft gezegevierd. Het beperkte aantal Continental GT’s en Continental GTC’s in de Le Mans Collection is afgewerkt in Groen groen, met een Moonbeam racestreep over de motorkap (en Coupé dak). De Blackline-specificatie knipoogt naar de zwarte en groene kleurstelling van de Speed 8, terwijl de carrosseriecomponenten van de koolstofvezel Styling-specificatie in zwart zijn afgewerkt met een subtiele krijtstreep in Moonbeam. Beluga zwart is ook gekozen voor de onderste voorbumper, buitenspiegelkappen en achterste ‘hoefijzer’ gebied onder de kofferklepspoiler, terwijl zwarte 22-inch tienspaaks wielen krachtige koolstofkeramische remmen en rode remklauwen omhullen.
Ondertussen is de kenmerkende Bentley matrix grille (oorspronkelijk ontwikkeld om de radiator op het onverharde Circuit van Le Mans van de jaren 1920 te beschermen) voorzien van een gespoten # 7 in Arctica wit, een combinatie van het race-winnende nummer van 2003 met de geschilderde radiatoren van de Bentleys die Le Mans vijf keer wonnen tussen 1924 en 1930.
Details op maat Het interieur van de Le Mans Collection Continental GT en Continental GTC is veel luxer dan dat van de Bentley Speed 8s – maar er is hetzelfde gevoel van sportieve doelgerichtheid. Een op maat gemaakte krans welkomstlamp uit 2003 leidt je naar een cockpit die is afgezet met Beluga-huid. Performance-gefokte dynamica-stof bedekt de stoelvlakken, terwijl het monochrome kleurenschema van het interieur wordt verlicht door contrasterende stoelstiksels en veiligheidsgordels in Hotspur. Het stuurwiel, getrimd in huid en Dynamica, is ook voorzien van Hotspur contrast stiksels en zes uur accent tab.
Het dubbel afgewerkte fineer op fascia en deuraillerails is uitgevoerd in Piano Black en hoogglans koolstofvezel, met een fijne chromen krijtstreep die de twee scheidt. Het afstemmen van deuren op fascia zodat de krijtstreep naadloos van de ene naar de andere kant loopt, is een teken van het uitzonderlijke vakmanschap in elke Bentley.
De Le Mans Collection Bentleys zijn voorzien van veel op maat gemaakte details, te beginnen met de Speed 8 dorpelplaten en zeskransen die inzittenden begroeten bij het betreden van het interieur. De fascia toont het embleem met zes kransen ingelegd in hoogglans koolstofvezel, wat elk van de zes regelrechte overwinningen markeert die Bentley tussen 1924 en 2003 in Le Mans heeft geboekt.
Race geïnspireerde prestaties
De Le Mans Collection Continental GT en GTC zijn uitgerust met Bentley’s beroemde 6,0-liter W12 TSI-motor, die 659 pk (650 pk) en een buitengewoon koppel van 900 Nm (664 lb.ft) levert.
Met een uitzonderlijk weggedrag resulteert dit in een topsnelheid van 208 mph (335 km / h) en 0-60 mph in 3,5 seconden (0-100 km / h in 3,6 seconden). Een combinatie van vier chassistechnologieën geeft de nieuwe limited edition een niveau van wendbaarheid, prestaties en rijkwaliteit zoals verwacht van een auto met dit erfgoed.
Bentley Dynamic Ride en driekamer actieve luchtvering met adaptieve demping spelen een sleutelrol in de balans van de auto en bieden een formidabele basis om op voort te bouwen. De optionele en nieuw ontwikkelde koolstofkeramische remmen, variabele elektronische stabiliteitscontrole, vierwielbesturing en een elektronisch sperdifferentieel versterken de wendbaarheid en prestaties nog verder.
Bentley en Le Mans
Bentley’s lange samenwerking met Le Mans kwam niet zo soepel op gang. “Ik vind het allemaal gek. Niemand zal het afmaken. Auto’s zijn niet ontworpen om dat soort belasting 24 uur lang aan te kunnen.” Dat was de reactie van W.O. Bentley in 1923, toen hij hoorde dat privé-deelnemer John Duff van plan was om de allereerste 24-uursrace van Le Mans in een Bentley 3 Litre te betwisten. Maar het competitieve vuur in W.O’s ziel zorgde ervoor dat hij op het laatste moment toch een sprintje naar het Circuit van La Sarthe maakte. Geïnspireerd door Duff’s 4Þ plaats (ondanks een lange stop om een geholed benzinetank te repareren) en snelste ronde, W.O en Bentley Motors keerden terug in 1924 met een fabrieksinzending – en wonnen. Het was het begin van een glorieus decennium met vijf overwinningen in zeven jaar.
Bentley was in 2001 terug met de EXP Speed 8, de start van een driejarig programma dat mikte op een zesde regelrechte overwinning. En op zondag 15 juni 2003 eindigden Bentley’s twee fabrieks Speed 8’s als eerste en tweede in deze meest slopende endurance-races. Auto #7 van Guy Smith, Tom Kristensen en Rinaldo Capello legde 377 ronden af met een gemiddelde snelheid van 214,33 km/u, gevolgd door de #8 Speed 8 van Johnny Herbert, Mark Blundell en David Brabham.