- De T.33 Spider: Gordon Murray Automotive’s eerste V12 Spider supercar
- Mooi, tijdloos design: Twee afneembare dakpanelen en een achterglas zorgen voor een authentieke Spider-rijervaring met een onmiskenbare soundtrack
- Ontwerp visie: Naast de geheel nieuwe oppervlakte van de A-stijl naar achteren, biedt het vaste achterste deel van het dak van de Spider kantelbeveiliging, optimaliseert het de stijfheid en is het een integraal onderdeel van het carrosserieontwerp
- Pure rijervaring: Atmosferische 617 pk Cosworth GMA.2 V12, handgeschakelde transmissie, achterwielaandrijving en lichtgewicht constructie zorgen voor een ongeëvenaarde responsiviteit en betrokkenheid van de bestuurder
- Een echt bruikbare supercar: De dakpanelen van koolstofcomposiet kunnen worden opgeborgen in de bagageruimte vooraan van 115 liter, met dubbele zijkluisjes die 180 liter extra opslagruimte bieden
- Er worden slechts 100 productieauto’s gemaakt: Zoals alle GMA-straatauto’s zal de productie van T.33 Spider strikt beperkt zijn tot 100
- Samengesteld door ontwerp: T.33 Spider exterieur- en interieuropties zijn door het ontwerpteam samengesteld in vier thema’s – waaronder een met een palet geïnspireerd op Gordon Murray’s liefde voor een tropisch shirt
- Gedefinieerd door de zeven GMA-kernprincipes: Driving Perfection, Lichtgewicht, Engineering Art, Premium Brand, een Return to Beauty, Exclusiviteit en een gepersonaliseerde Customer Journey
- Vakmanschap van wereldklasse: T.33 Spider is gevormd rond iStream® Ultralight koolstofvezel monocoque-technologie en zal met de hand worden gebouwd naast T.33 in de nieuwe op maat gemaakte faciliteit van GMA in Windlesham in het Verenigd Koninkrijk
- T.33 Spider assets zijn beschikbaar om te downloaden van: https://we.tl/t-vrBoPX8Nfm
Dinsdag 04 april, 17:00 GMT: De T.33 Spider van Gordon Murray Automotive combineert het prachtige, tijdloze design van de T.33 met een nog meeslependere en boeiendere rijervaring. Met twee afneembare dakpanelen, een uitklapbare achterruit en de atmosferische Cosworth GMA.2 V12 achter de cabine is er geen andere supercar zoals deze.
De T.33 Spider is parallel met de T.33 ontwikkeld en deelt dezelfde Ultralight koolstofvezel monocoque constructie, en is zorgvuldig ontworpen om de uitzonderlijke torsiestijfheid te leveren die nodig is voor uitstekende rijeigenschappen, handling en wendbaarheid zonder onnodig gewicht toe te voegen. Door al deze doelen te bereiken en door zich te houden aan de zeven kernprincipes van GMA, zet de T.33 Spider een nieuwe maatstaf voor open supercars.
Professor Gordon Murray CBE zei: “Bij het tekenen van een auto stel ik me voor hoe het zal voelen om in te zitten en hoe het zal voelen om te rijden. Dus vanaf de eerste schets wist ik dat, met zijn open cockpit en de ongelooflijke Cosworth GMA.2 V12-motor vlak achter je, de T.33 Spider een echt betrokken rijervaring zou bieden die heel anders is dan al het andere. En hoewel het nog steeds een supercar met middenmotor is, zou ik geen compromissen op het gebied van bruikbaarheid accepteren: dit is de reden waarom de T.33 Spider uniek is in de supercar-sector door zowel dakopslag aan boord als een bagageruimte van 295 liter te leveren”.
Zoals bewezen door de T.50 en T.33, is GMA anders dan elke andere autofabrikant omdat het zijn supercars op zijn eigen unieke manier ontwerpt en engineert. Het volgt geen trends en streeft niet naar de belangrijkste prestatiecijfers; niet nu, noch in de toekomst. In plaats daarvan ligt de focus op het brengen van de zuiverheid van de oorspronkelijke visie tot productie, zonder compromissen. Elk element van elke auto is ontworpen en ontworpen volgens de zeven basisprincipes van het merk: Driving Perfection, Lightweight, Engineering Art, Premium Brand, A Return to Beauty, Exclusivity en een gepersonaliseerde Customer Journey.
Phil Lee, CEO van Gordon Murray Group, zei: “Met de komst van de T.33 Spider is Gordon Murray Automotive stevig gevestigd als een wereldwijde OEM. Leveringen aan klanten van ons halo T.50-model – ’s werelds meest op de bestuurder gerichte supercar – zijn binnenkort gepland en de T.50’s met alleen op het circuit zullen later dit jaar in productie zijn.
Bovendien zal ons productieteam tegen het einde van het jaar zijn verhuisd naar ons nieuwe op maat gemaakte wereldwijde hoofdkantoor in Highams Park, Windlesham, waar zowel de T.33 als de ongelooflijke nieuwe T.33 Spider liefdevol met de hand zullen worden gebouwd.
Ik ben ongelooflijk trots op het feit dat Gordon Murray Automotive, minder dan drie jaar na de onthulling van T.50, een wereldwijde OEM is met een uitstekend portfolio van vier supercars: T.50, T.50s, T.33 en nu T.33 Spider.”
Exterieur Design
Spider: een suggestieve naam die perfect past bij de adembenemende, tijdloze T.33. Net als zijn coupé stalgenoot is de T.33 Spider de belichaming van GMA’s Return to Beauty ethos, maar met looks die een nog meer betrokken rijervaring beloven. Geïnspireerd door iconische ontwerpen uit de jaren 1960, maar met de perfecte proporties en vloeiende oppervlakken gemaakt van koolstofvezel en uitgevoerd met een zuiverheid en meedogenloze aandacht voor detail, is dit een supercar als geen ander. Om de ontwerpvisie te leveren die door de allereerste schetsen wordt gedefinieerd, is elk oppervlak van de A-stijl achterstevoren uniek voor de T.33 Spider, maar het deelt duidelijk zijn DNA met de T.33.
Gordon Murray zei: “Vanaf het allereerste begin wist ik dat een van de grootste uitdagingen bij het ontwerpen van de T.33 Spider zou zijn om de zuiverheid, balans en algehele schoonheid van de T.33 te behouden. Daarom heb ik beide versies tegelijkertijd geschetst om er zeker van te zijn dat de verhoudingen zouden werken”.
Het vaste gedeelte van het dak is voorzien van elegante steunberen die harmonieus opgaan in het achterdek, waarachter lamellen zitten die de motor verder helpen koelen. De ram inductie airbox, direct gemonteerd op de motor zelf en een kenmerk van de T.33, wordt nog onderscheidender op de Spider, vooral wanneer de dakpanelen worden verwijderd.
Gemaakt van lichtgewicht koolstofcomposiet, kunnen de panelen worden gespecificeerd in een reeks kleuren. Om de bruikbaarheid te verbeteren, kunnen ze netjes in de bagageruimte voorin worden opgeborgen wanneer ze niet in gebruik zijn. Het achterste glas valt achter het achterste schot met een druk op een schakelaar – dak aan of uit – om de meeslepende Spider-ervaring compleet te maken.
Naadloos geïntegreerd in de achterste haunches en geopend met een knop verborgen onder de dihedrale deuren, zijn twee opbergvakken van 90 liter. De mechanismen waardoor deze deuren en opbergvakken openen, zijn kunstwerken van technische kunst en ontwerpvernuft – hun naadloze werking is van vitaal belang om ervoor te zorgen dat de T.33 Spider een echt bruikbare supercar is.
Interieur
Eenvoudig, elegant, analoog: het interieur van de T.33 belichaamt deze bepalende kwaliteiten en levert een echt op de bestuurder gerichte omgeving. Passend bij een supercar is het brandpunt van het instrumentenpaneel de 120 mm, verlichte en uitdagend analoge centraal gemonteerde toerenteller. Gekalibreerd tot 11.100 tpm geeft het duidelijk het prestatiepotentieel van de Cosworth GMA V12 aan. Aan weerszijden zijn secundaire displays voor klimaatregeling en infotainment, de laatste met draadloze Apple CarPlay- en Android Auto-connectiviteit.
Alle belangrijke bedieningselementen zijn prachtig tactiel, met het koolstofvezel stuurwiel afgezet met leer en de perfect gewogen pedalen, versnellingspook en schakelapparatuur vervaardigd uit aluminiumlegering. De lichtgewicht, race-geïnspireerde koolstofvezel stoelen zijn afgewerkt met een combinatie van leer en alcantara. Als onderdeel van de klantervaring is elke auto perfect afgestemd op de eigenaar.
Een van de unieke interieurkenmerken die de T.33 Spider van de coupé onderscheiden, is dat de achterste schotbekleding tussen de twee stoelen nu carrosseriekleurig is. Met de dakpanelen verwijderd en het achterglas naar beneden, versterkt dit subtiel het gevoel van openheid door de buitenkleur die in de cabine stroomt.
Aërodynamica
Gebruikmakend van alle ervaring die is opgedaan tijdens een carrière in het ontwerpen van raceauto’s met grondeffect, ontwikkelden Gordon Murray en zijn team de uitzonderlijke aerodynamica van de T.33 Spider zonder hun toevlucht te nemen tot de opzichtige kanalen, rokken en splitters die meestal worden gebruikt in andere supercars. Dergelijke apparaten zouden het tijdloze ontwerp in gevaar brengen, dus in plaats daarvan werden de eerste principes gebruikt om het Passive Boundary Layer Control (PBLC) -systeem van de T.33 Spider te ontwikkelen. Pblc is geïntroduceerd op T.33 en is verder verfijnd voor de Spider. Een grondeffectinlaat aan de voorkant van de auto leidt lagedruklucht onder de vloer, die vervolgens wordt gevoerd in een achterdiffusor met een grenslaagverwijderingskanaal. In combinatie met de inzetbare actieve achterspoiler levert PBLC de ideale balans tussen lage luchtweerstand, hoge downforce en uitstekende stabiliteit bij hoge snelheden, met of zonder de dakpanelen op hun plaats.
Het vaste achterste gedeelte van het dak, dat kantelbeveiliging biedt, is een integraal onderdeel van het carrosserieontwerp om de stijfheid te optimaliseren en tegelijkertijd de ontwerpvisie te leveren. De vorm is zorgvuldig geoptimaliseerd om de luchtweerstand en buffetten te minimaliseren wanneer de panelen niet zijn gemonteerd, waarbij dit faired-in ontwerp meer gestroomlijnd is dan de dubbele ‘bulten’ achter de stoelen die typerend zijn voor een speedster carrosseriestijl.
Lichaamsbouw
De T.33 Spider is gevormd rond de iStream® Ultralight carbon monocoque technologie van Gordon Murray Technologies. Bestaande uit koolstofvezelcomposietpanelen die zijn verlijmd met geëxtrudeerde aluminium buizen die zijn getrianguleerd op precisie gegoten aluminium knopen, levert dit een carrosseriestructuur die de optimale balans biedt tussen hoge stijfheid, licht gewicht en uitzonderlijke niveaus van veiligheid en bescherming van de inzittenden.
Het T.33-programma, dat parallel aan de coupé werd ontwikkeld, werd door Spider geleid, wat betekende dat alle torsiestijfheidsdoelen werden gesteld voor de Spider-carrosseriestructuur. Dit zorgde ervoor dat er geen concessies werden gedaan aan de structurele integriteit en vermeed de gewichtsverhogingen die typisch voortvloeien uit de traditionele aanpak van het toevoegen van versterkingen en verstevigingen.
Als gevolg hiervan, en een gevolg van GMA’s obsessieve focus op gewichtsvermindering – tot enkele grammen van elk onderdeel – heeft de T.33 Spider een streefdrooggewicht van 1.108 kg, slechts 18 kg meer dan de coupé, en zal hij dezelfde overtreffende trap rijervaring leveren.
De precisie die inherent is aan iStream® levert ook uitzonderlijk nauwkeurige productietoleranties. Door hier optimaal van te profiteren, kon het technische team alles in de auto veel dichter bij elkaar plaatsen dan mogelijk zou zijn met veel traditionele carrosseriebouwmethoden. Deze mate van verpakkingsefficiëntie draagt bij aan de compacte voetafdruk van de auto en het opmerkelijk lage gewicht.
Chassis en ophanging
Zoals het twee auto’s betaamt die parallel zijn ontworpen en ontwikkeld, is de T.33 Spider ontworpen om te voldoen aan dezelfde veeleisende doelen voor rijgedrag, handling en besturing als de T.33. De inherent lichte, stijve, composiet carrosseriestructuur biedt het ideale startpunt voor voertuigdynamiek van wereldklasse, dankzij de uitstekende torsiestijfheid en lokale stijfheid rond de chassismontagepunten. Net als de coupé heeft de T.33 Spider een allround dubbele wishbone-ophanging, gemaakt van lichtgewicht aluminium. De hogedruk monotube dempers zijn van coilover design en zijn ook gemaakt van aluminium. Het voertuigdynamicateam van GMA heeft er doelbewust voor gekozen om geen adaptieve demping aan te bieden: in overeenstemming met het principe van rijperfectie zijn de hobbel- en reboundsnelheden zorgvuldig gekalibreerd om de ideale rij- en rijbalans voor de auto te leveren.
In navolging van de motorsportpraktijk is de aandrijflijn van de T.33 Spider semi-structureel, waarbij de achterwielophanging rechtstreeks op de transmissiebehuizing is gemonteerd. Om de gewichtsreductie en de voordelen van de voertuigdynamiek te maximaliseren zonder dat er onnodig geluid, trillingen en hardheid in de cabine worden overgebracht, is het systeem voorzien van GMA’s Inclined Axis Shear Mounting (IASM). Het IASM-systeem maakt gebruik van flexibele bevestigingen om precies de juiste hoeveelheid isolatie te leveren die nodig is voor verfijning en tegelijkertijd een nauwkeurige hantering mogelijk te maken.
Om ervoor te zorgen dat de T.33 Spider direct reageert op elke input die de bestuurder achter het stuur doet, hoe klein ook, heeft GMA een elektrohydraulisch stuursysteem ontwikkeld. Aangescherpt over talloze iteraties om ongeëvenaarde niveaus van gevoel, gewicht en feedback te leveren, maakt het gebruik van een on-demand elektrische pomp om de stroomondersteuning te bieden. Dit systeem levert de zuiverheid van traditionele hydraulische besturing, maar met een grotere energie-efficiëntie door de verwijdering van de parasitaire verliezen van een motoraangedreven pomp.
Om de levering van fade-resistente vertraging onder alle rijomstandigheden te garanderen, is een Carbon Ceramic Matrix (CCM) remsysteem speciaal ontwikkeld voor T.33 en T.33 Spider. Het levert een ideale combinatie van hoge thermische weerstand, lage onafgeveerde massa en verminderde slijtage, het beschikt over 370 mm x 34 mm schijven en zeszuiger monobloc remklauwen op de vooras en 340 mm x 34 mm schijven met vierzuiger monobloc remklauwen aan de achterkant. In combinatie met de downforce die wordt geleverd door de geavanceerde aerodynamica van de auto, leveren de CCM-remmen stopkracht die in verhouding staat tot de uitzonderlijke prestaties van de Cosworth GMA.2 V12.
Om de tractie en stuurrespons te leveren die van de achterwielaangedreven configuratie wordt verlangd, samen met de minimaal mogelijke massa, maakt de T.33 Spider, net als de coupé, gebruik van een asymmetrische wiel- en bandenspecificatie. De voor- en achteras zijn voorzien van lichtgewicht, gesmede aluminium 19-inch en 20-inch wielen, samen met 235/35 ZR19 en 295/30 ZR20 Michelin Pilot Sport 4 S banden.
Alle voertuigdynamische eigenschappen van de T.33 Spider zijn ontworpen rond deze banden, die zijn ontworpen om een combinatie van uitstekende natte en droge prestaties op de weg te leveren, evenals incidenteel gebruik van het circuit. En in vergelijking met volledig op maat gemaakte banden bieden ze het extra voordeel dat ze direct beschikbaar zijn – indien nodig hoeven klanten geen lange doorlooptijden te doorstaan om ze bij hun gekozen servicecentrum te laten bezorgen.
Motor en transmissie
Net als zijn coupé stalgenoot is het hart van de T.33 Spider de voorbeeldige Cosworth GMA.2 V12. Deze buitengewone volledig aluminium krachtbron is ontworpen volgens motorsportprincipes in samenwerking met Cosworth om GMA’s veeleisende opdracht te leveren: lichtste, hoogste specifieke output, hoogste toerental, snelste respons.
De dry-sump, 3,9-liter unit heeft een cilinderbankhoek van 65 graden voor een optimale verpakking in de monocoque en draagt bij aan het lage zwaartepunt van de auto. Obsessief geoptimaliseerd voor gewicht, zijn de prachtige uitlaatspruitstukken gemaakt van inconel – lichtgewicht en bestand tegen extreme temperaturen.
Afgezien van turbo’s voor de compromissen die dit oplegt in gasrespons en auditieve kwaliteit, wordt de GMA.2 op natuurlijke wijze aangezogen, gevoed via de ram air scoop en vier gasklephuizen, samen met twee brandstofinjectoren per cilinder. Samen met de inherent lage traagheid die wordt geboden door het gebruik van titanium voor kritieke componenten zoals de drijfstangen, levert deze combinatie een ongeëvenaard reactievermogen: 75 procent van het nominale koppel van 451 Nm is beschikbaar vanaf slechts 2.500 tpm, terwijl 90 procent wordt gehandhaafd van 4.500-10.500 tpm. Het maximale vermogen van 617 pk wordt geleverd bij 10.250 tpm, waarbij de motor elektronisch wordt beperkt tot een verbazingwekkende 11.100 tpm, waarna de bestuurder wordt beloond met een onmiskenbaar 12-cilinder crescendo voordat hij naar de volgende versnelling schakelt. De complete motor weegt slechts 178 kg: dit is ’s werelds lichtste V12-motor voor straatauto’s.
In plaats van de kenmerkende oranje nokkenkappen die op de GMA V12 in de T.50 worden gebruikt, zijn die op de T.33 Spider, net als de T.33, afgewerkt in geel – een kleur geïnspireerd op het kenmerkende lakwerk van de door Gordon Murray ontworpen Duckhams Ford LM-racewagen uit 1972.
Als antwoord op de overweldigende vraag van klanten naar de handgeschakelde versnellingsbak op de T.33 coupé, wordt de Spider uitsluitend met deze transmissie aangeboden. Ontwikkeld met de wereldberoemde motorsportleverancier Xtrac, is deze zesversnellingsbak – net als de V12 waaraan hij is gekoppeld – ontworpen om zo massa-efficiënt mogelijk te zijn. Met slechts 82 kg is er geen lichtere supercar-transmissie en levert deze de snelle, soepele, nauwkeurige verschuivingen die liefhebbers eisen en verwachten.
De aandrijflijn wordt gecompleteerd door een meerplatenkoppeling die de vereiste koppelcapaciteit levert met minimale traagheid, en een mechanisch sperdifferentieel. In vergelijking met elektronisch geregelde eenheden zorgt dit ontwerp ervoor dat de bestuurder te allen tijde de ultieme controle heeft over de reacties en de rijbalans van het voertuig.
Klantervaring
De T.33 Spider heeft, net als de T.33, EU- en federale typegoedkeuring. Elk van de 100 productievoorbeelden zal liefdevol met de hand worden gebouwd in Highams Park, het geheel nieuwe op maat gemaakte hoofdkantoor van GMA in Windlesham in het Verenigd Koninkrijk, en elk zal worden afgestemd op de specifieke vereisten van de klant.
Exterieurkleuren zijn door het designteam samengesteld in vier thema’s. Deze vier thema’s zijn geïnspireerd door respectievelijk GMA’s kernwaarden van Return to Beauty en Engineering Art, de Murray Atholl tartan – en vervolgens een laatste palet dat Gordons liefde voor een tropisch shirt erkent. Elke specifieke exterieurkleur wordt afgestemd op een door het ontwerpteam aanbevolen interieurspecificatie – hoewel klanten vrij zijn om te kiezen wat ze willen. Klanten bieden bijna eindeloze mogelijkheden voor personalisatie en kunnen verschillende kleuren kiezen voor de dakpanelen en het achterdek. Naast het ‘Design’-assortiment van beschikbare exterieurkleuren, kunnen klanten ook de mogelijkheid bieden om een op maat gemaakte verf op speciale bestelling te specificeren.
GMA heeft ervoor gezorgd dat het bezitten van een T.33 Spider net zo leuk is als het besturen van een T.14 Spider. Onder leiding van een Global Aftersales-team zijn er vijf Global Service Centers op geselecteerde locaties over de hele wereld: de VS (oost- en westkust), het VK, Japan en Abu Dhabi. Ze worden allemaal bemand door deskundige technici die door GMA zijn opgeleid om deze unieke auto’s te onderhouden, te onderhouden en te repareren. De vijf Global Service Centers worden aangevuld met een netwerk van <> Service Support Centers, die ook worden bemand door deskundige technici die zijn opgeleid door GMA. Wanneer een klant zijn auto naar een gespecificeerd Service Support Center brengt, zal GMA het Service Support Centre ondersteunen of zijn technici naar dat centrum sturen om alle werkzaamheden uit te voeren die nodig zijn aan de auto volgens dezelfde strenge normen die werden toegepast toen deze met de hand werd gebouwd in Windlesham.
Deze Service Support Center-locaties zijn: Duitsland, Spanje, Koninkrijk Saoedi-Arabië, Koninkrijk Bahrein, Hong Kong, Singapore, Taiwan, Australië met nog eens zes in belangrijke staten van Amerika. De netwerkontwikkeling van GMA zal doorgaan in lijn met de verwachtingen van de klant.
https://gordonmurrayautomotive.com/en/