De 48ste TAC Rally in en om Tielt vormde op paaszaterdag het decor voor de vierde manche van het Kroon-oil Belgian Rally Championship. Met 18 Rally2’s aan de start, de topklasse in het kampioenschap, was de wedstrijd erg sterk bezet. Zoals verwacht werd het een spannende strijd voor de overwinning tot de laatste meters. Nadat hij het grootste deel van de wedstrijd aan de leiding reed, won Maxime Potty met 5″2 voorsprong op Cédric Cherain, de morele winnaar die enkel door een straftijd van 10″ de overwinning verspeelde.
“In de eerste ronde had ik een voordeel, omdat ik het parcours opende. We hebben ons eigen ritme gezocht. Een keer maakte ik een klein foutje, maar verder ging het prima. Ik wist dat het spannend zou blijven tot de laatste proef, want Cédric Cherain geeft nooit af en ik ben ook blijven aanvallen. Deze overwinning doet deugd, maar het kampioenschap is zeker nog niet beslist,” aldus Maxime Potty, zoals steeds de rust zelve.
Cédric Cherain diende na de wedstrijd nog protest in voor de 10″ straftijd die hij kreeg wegens een valse start op de openingsproef. De sanctie bleef echter behouden, waardoor de Hyundai-rijder voor de derde keer dit jaar tweede werd. “Ik begrijp de sanctie niet. Voor een foutje van misschien een tiende van een seconde, krijgen we 10″ straftijd. Dat is overdreven. Dan had ik beter 6 seconden vroeger gestart, want dan zou ik evenveel straftijd hebben gekregen,” aldus Cherain. “Voor mij moet een rally op de proeven beslist worden. We nemen veel risico’s en dan verliezen door zo een beslissing is zuur… Ik heb een keer een klein foutje gemaakt, waarbij we op een talud schoven. Het kostte misschien 4 of 5 seconden…”
Maxime Potty verstevigt zijn leidersplaats
met winst in de TAC Rally
De 48ste TAC Rally in en om Tielt vormde op paaszaterdag het decor voor de vierde manche van het Kroon-oil Belgian Rally Championship. Met 18 Rally2’s aan de start, de topklasse in het kampioenschap, was de wedstrijd erg sterk bezet. Zoals verwacht werd het een spannende strijd voor de overwinning tot de laatste meters. Nadat hij het grootste deel van de wedstrijd aan de leiding reed, won Maxime Potty met 5″2 voorsprong op Cédric Cherain, de morele winnaar die enkel door een straftijd van 10″ de overwinning verspeelde.
“In de eerste ronde had ik een voordeel, omdat ik het parcours opende. We hebben ons eigen ritme gezocht. Een keer maakte ik een klein foutje, maar verder ging het prima. Ik wist dat het spannend zou blijven tot de laatste proef, want Cédric Cherain geeft nooit af en ik ben ook blijven aanvallen. Deze overwinning doet deugd, maar het kampioenschap is zeker nog niet beslist,” aldus Maxime Potty, zoals steeds de rust zelve.
Cédric Cherain diende na de wedstrijd nog protest in voor de 10″ straftijd die hij kreeg wegens een valse start op de openingsproef. De sanctie bleef echter behouden, waardoor de Hyundai-rijder voor de derde keer dit jaar tweede werd. “Ik begrijp de sanctie niet. Voor een foutje van misschien een tiende van een seconde, krijgen we 10″ straftijd. Dat is overdreven. Dan had ik beter 6 seconden vroeger gestart, want dan zou ik evenveel straftijd hebben gekregen,” aldus Cherain. “Voor mij moet een rally op de proeven beslist worden. We nemen veel risico’s en dan verliezen door zo een beslissing is zuur… Ik heb een keer een klein foutje gemaakt, waarbij we op een talud schoven. Het kostte misschien 4 of 5 seconden…”
Nadat het bezwaar werd afgewezen, ging het team toch nog in beroep tegen de genomen beslissing, zodat de uitslag onder voorbehoud is…
Over de derde plaats van Bastien Rouard was helemaal geen discussie. Na zijn tweede plaats in de Rallye des Ardennes, bevestigde Rouard zijn knappe prestatie in Tielt, waar hij de proeven ontdekte. “Echt, dit overtreft mijn verwachtingen. Ik had voor een top 5 getekend. De proeven zijn hier zo moeilijk. Het asfalt is op sommige plaatsen extreem glad. De grip is moeilijk te lezen,” vertelde Bastien Rouard.
Adrian Fernémont, ziek bij de start, had het moeilijk om vertrouwen te vinden. De Skoda-rijder van PTR Racing strandde op de vierde plaats, voor Roger Hodenius, die de nieuwe Skoda Fabia RS Rally2 presenteerde aan de Belgische rallyfans. De Nederlander won het klassement bij de Masters, voor Fred Miclotte en Bert Coene.
In de GT-categorie stond er geen maat op Gunther Monnens, die de Porsche 991 GT3 naar een beresterke 6de plaats stuurde. Daarmee was hij ruim sneller dan Glenn Janssens, die in de slotronde uit koers werd gezet na een snelheidsovertreding. Zo ging de tweede plaats in GT naar de Alpine A110 van Amaury Molle, die dit seizoen de kleuren van het bandenmerk MRF zal verdedigen.
Fred Miclotte werd knap 8ste algemeen met zijn Skode Fabia Rally2, voor Nicola Stampaert, die mooie tijden klokte in de Skoda Fabia Rally2 Evo, en Junior Planckaert die moeilijk zijn draai vond op de verraderlijke proeven van de TAC Rally.
Vincent Verschueren (turboslang los op KP 1), Niels Reynvoet (aandrijfas los op KP 1) en Cédric De Cecco (transmissie stuk op KP 7) moesten al vroeg noodgedwongen de strijd staken.
In de M Cup ging de overwinning naar Mats Van den Brand, voor Philip Lommers en Franky Boulat. Benoit Verlinde was de beste in het Junior BRC met de officiële Renault Clio Rally4. Jonas Dewilde kon, ondanks een vroege sortie, toch nog de punten van de tweede plaats pakken. In Historic won Pieter-Jan Maeyaert het spannende duel van Paul Lietaer, die op de laatste proef zonder remmen viel. En in de 2WD Trophy was Christiaan Spelmans, net als vorige week, de snelste na de opgave van Joni Van de Walle.
Benoit Verlinde boekt een leerrijke overwinning
TAC Rally
Van een strijd tussen de jongeren was nooit sprake in de vierde manche van het Junior Belgian Rally Championship. Van bij de start van de TAC Rally domineerde Benoit Verlinde de strijd, terwijl zijn twee rivalen in de fout gingen.
Benoit Verlinde was vanaf de eerste proef al verlost van zijn belangrijkste concurrent: merkgenoot Jonas Dewilde in eenzelfde Renault Clio Rally4. De jonge piloot uit Staden ging in Schuiferskapelle meteen van de baan. Omdat Maxim Decock in de openingsronde een boordsteen raakte en lek reed, had Verlinde meteen een ruime voorsprong. Zeker toen Decock wat later moest opgeven met een gebroken aandrijfas, werd het een makkelijke overwinning in het Junior BRC voor Benoit Verlinde en Anton Dupan in de officiële Renault Clio Rally4 van PTR Racing.
“Deze overwinning is mooi, maar belangrijker is dat ik een beter gevoel heb in de auto dan in de South Belgian Rally. We zijn vanaf nul terug begonnen en hebben de wagen compleet anders afgesteld. Het gevoel was al een stuk beter, maar we moeten nog wat vinden om het onderstuur op te lossen. Ik vind dat de wagen nog te vaak over de neus schuift,” aldus winnaar Benoit Verlinde.
Ondanks zijn schuiver op de openingsproef, eindigde Jonas Dewilde toch nog op de 2de plaats, maar op ruim 41 minuten. “Ik liet me verrassen door vuil op de baan, waar ik het niet verwacht had. De wagen ging in overstuur, hapte in de berm en we schoven van de baan. Onderweg raakte ik een paaltje, waarbij de radiator stuk ging. Daardoor moest ik opgeven. We zijn wel herstart in de tweede ronde om het vertrouwen terug te vinden,” aldus Jonas Dewilde, die een gloednieuwe Clio Rally4 van Orfys bestuurde.
Maxim Decock raakte op de tweede proef een boordsteen en die tik zou gevolgen hebben. “Op KP 2, de Ondank, raakte ik een borduur. We reden lek en de stuurarm was geplooid. Zo moest ik wat rustiger de volgende twee proeven afwerken. Na de service dacht ik te kunnen aanvallen, maar in Schuiferskapelle brak een aandrijfas. Wellicht het gevolg van die eerste tik tegen de borduur,” vertelde Maxim Decock, die zijn Opel Corsa Rally4 vroegtijdig aan de kant moest zetten.
In de tussenstand nemen Benoit Verlinde en Jonas Dewilde gedeeld de leidersplaats over van Lander Depotter.
Stand Junior BRC: 1. B. Verlinde & J. Dewilde 43 punten; 3. L. Depotter 33; 4. L. Baudet 30; 5. P-M. Brasseur 28; 6. T. Heindrichs 25; 7. F. Anderson, A. Duville 18; 9. M. Decock 15; 10. L. Dhaene 14; 11. C. Fiasse 12; 12. T. Vronen 8; 13. V. Soupart 6; 14. N. Bruyneel 2
TAC Rally
In de vierde manche van het Historic Belgian Rally Championship, de TAC Rally in Tielt, kwamen enkele West-Vlaamse tenoren in actie. Paul Lietaer en Pieter-Jan Maeyaert maakten er een erg spannend duel van. Pas op de allerlaatste proef kon Pieter-Jan Maeyaert met zijn BMW M3 E30 de Opel Manta 400 van Paul Lietaer definitief uit de wielen rijden.
“Alle lof voor Paul,” lachte PJ Maeyaert. “Ik wilde hier absoluut winnen, want vorig jaar moest ik nipt de duimen leggen voor Lietaer in de Ypres Historic Rally. Wat Lietaer doet met die Manta 400 is ongelofelijk, want onze BMW M3 E30 heeft toch meer potentieel. En toch bleef hij pushen. Ik heb in de laatste ronde echt maximaal risico’s genomen. Op de laatste proef ben ik tot het uiterste gegaan om te winnen. Ik wist niet dat Paul toen remproblemen had. Deze overwinning is een mooi seizoensbegin.”
Paul Lietaer was toch teleurgesteld. “Ik moest in het begin wat wennen aan de Manta 400, die toch 40 pk minder heeft dan de Ascona 400 en die minder handelbaar is. Maar, vanaf de tweede ronde kon ik aanvallen. Ik kwam terug tot op 5″, maar op de laatste proef viel ik zonder remmen. Jammer…,” vertelde een opnieuw fenomenale Paul Lietaer.
Na het forfait van Cedriek Merlevede, ging ook de tweede BMW M3 E30 “made by MATS” van de baan. Rainer Hermann eindigde op de Poelberg in de eerste ronde aan hoge snelheid in een gracht. Dirk Vermeersch gaf overigens ook forfait omdat de motor niet klaar was.
De derde plaats ging naar Claude Debue, die zijn eerste nationale wedstrijd als piloot afwerkte. “Ik ben heel tevreden, want de derde plaats was het maximaal haalbare achter die twee kleppers. In de 2de ronde kwam de achteras van onze Opel Ascona A los, wat me 5 minuten extra servicetijd kostte,” vertelde de piloot uit Avelgem.
Mathias Ver Eecke werd vierde in de Opel Kadett, gevolgd door Koen Verhaeghe in zijn Ford Escort. Marijn Hoens, die wat te voorzichtig van start ging, werd zesde.
Roger Hodenius stuurt de nieuwe Fabia RS in de Top 5
TAC Rally
Een jaar na zijn debuut, heeft Roger Hodenius zijn opmerkelijke progressie getoond in de TAC Rally. Op een van de moeilijkste parcours van het land, stuurde hij zijn fonkelnieuwe Skoda Fabia RS naar de Top 5 algemeen. Daarmee won de Nederlander ook de strijd in de BRC Master Cup.
“De nieuwe Skoda geeft me veel vertrouwen in de snelle bochten, maar in de korte situaties moet ik de auto nog wat beter leren kennen. Het parcours maakte wel indruk omdat het asfalt zo moeilijk te lezen is. Toen ik een jaar geleden mijn rallydebuut maakte, had ik nooit gedacht nu al zo dicht te kunnen aansluiten bij de Belgische top,” vertelde Roger “The Joker” Hodenius.
Fred Miclotte, die dit jaar 50 jaar wordt, behaalde de tweede plaats in de BRC Master Cup. De teambaas van SXM stuurde de Skoda Fabia naar de 8ste plaats algemeen. Knap, gelet op zijn beperkte ervaring als piloot. Bert Coene, 15de algemeen, werd derde in de Master Cup. Hij was verrast dat hij zo dicht in de buurt kon blijven van Miclotte met zijn Ford Fiesta R5. De vierde plaats bij de Masters ging naar Historic-piloot Paul Lietaer met zijn Opel Manta 400. Hij klopte Jimmy D’hondt, de titelverdediger, die niet helemaal tevreden was. “Ik vond in het begin mijn draai niet. Ik was te voorzichtig, maar wanneer ik dan het tempo verhoogde, ging ik twee keer per proef van de baan. In de laatste ronde kon ik wat betere tijden rijden,” lachte Jimmy.
Franky Boulat, derde in de M-Cup, pakte de punten van de zesde plaats, voor merkgenoot Kurt Braeckevelt, die in Tielt zijn nieuwe BMW M3 presenteerde. Achtste werd streekpiloot Thierry Cokelaere. Hij eindigde voor de GT-rijders Chris Vandamme en Henri Schmelcher die de Top 10 afsloten.
Christiaan Spelmans ook in de TAC Rally de snelste in de 2WD Trophy
In de 2WD Trophy noteerden we voor de start al een belangrijk forfait. De motor van de Clio van Stefaan T’joens was niet tijdig klaar, zodat hij in Tielt niet kon starten. Christiaan Spelmans kwam wel aan de start in West-Vlaanderen. Met zijn blauwe Clio nam hij het op tegen lokale specialist Jony Van de Walle. Het werd een razend spannend duel, waarbij de twee tenoren elkaar regelmatig aflosten vooraan. Jony Vande Walle ging met 1″5 voorsprong de slotronde in, maar na KP 9 had Spelmans de leiding weer in handen met 1″4 voorsprong. Vande Walle reageerde en nam de leiding weer over met 0″7 voorsprong op de Ondank. Op de voorlaatste proef verloor de Opel-rijder uit Tielt echter 13″…
“Het was een prachtige strijd met Christiaan, tot ik op de Poelberg merkte dat een aandrijfas los kwam. Ik ben nog rustig naar de start van de laatste proef, de Oosthoek, gereden. Bij een eventuele annulering zouden we toch het finishpodium halen, maar de proef ging normaal van start. Ik heb de auto aan de kant gezet, want anders zouden we te veel schade rijden,” vertelde Jony Vande Walle.
Christiaan Spelmans pakte weer belangrijke punten in de 2WD Trophy. “Dit was echt een moeilijke wedstrijd,” vertelde de Clio-rijder uit Borgloon. “Ik besloot na de Rallye des Ardennes om hier te starten. Ik heb deze week niet veel geslapen, want de auto moest op korte tijd geprepareerd worden. Het parcours was bijzonder verraderlijk. Het is heel moeilijk in te schatten waar je grip hebt en waar niet. Sneeuw of ijs, dat zie je. Modder zie je ook liggen. Maar asfalt dat extreem glad is, dat zie je niet meteen. Het was een mooi gevecht met Jony. Jammer dat hij moest opgeven…”
Esli Logie werd uiteindelijk tweede met de Ford Fiesta ST, maar op ruim 23 minuten.