Volkswagen maakt dit jaar zijn rentree op de Techno Classica. De grootste oldtimerbeurs ter wereld is voor Volkswagen Classic een gelegenheid om het 50-jarig bestaan van de Passat te vieren met de slogan “Immer wieder neu” (“Zichzelf altijd opnieuw uitvinden”). Het jaar 1973 zag de lancering van de Passat, een gloednieuwe modelfamilie uitgerust met een watergekoelde motor. Het was het begin van een wereldwijd succesverhaal dat tot op de dag van vandaag voortduurt. Om deze mijlpaal te bereiken, zullen vijf speciaal geselecteerde Passat-tentoonstellingen te zien zijn in Essen.
Na een pauze van drie jaar staat Volkswagen dit jaar van 12 tot en met 16 april op de Techno Classica en presenteert het zijn historische modellen als een merk “met een hart”. Het optreden in Essen staat in het teken van de Passat. Een alledaagse held en een designklassieker, de auto markeert een halve eeuw van succes.
In 1973 vertegenwoordigde de Passat het begin van een grote Volkswagen-productcampagne en luidde het begin in van een nieuw tijdperk voor autotechnologie. Het was de Italiaanse auto-ontwerper Giorgetto Giugiaro die verantwoordelijk was voor het ontwerp van de nieuwe familie – hoewel zijn oorspronkelijke ontwerp, aangeduid als de EA 272, op het laatste moment werd geschrapt om kostenredenen. Maar Giugiaro ontwikkelde een rationeler model op basis van de Audi 80 B1, met een welgevormde hatchback en een aangepast voorste gedeelte. De originele Passat blijft tot op de dag van vandaag een designicoon. Giugiaro’s creaties omvatten ook de Scirocco I en Golf I, die beide het volgende jaar werden gelanceerd. De Volkswagen Passat debuteerde in 1973 als tweede- en vierdeurs hatchback sedan. De boedelversie volgde in januari 1974.
“Immer wieder neu”: zichzelf altijd opnieuw uitvinden – dat is het motto dat Volkswagen Classic heeft gekozen om het jubileum te vieren. De Passat is en is altijd een auto geweest voor het leven. Vanaf het begin waardeerden klanten zijn allround kwaliteiten en de auto is gedurende acht generaties blijven verbeteren en ontwikkelen. Keer op keer heeft de Passat in de loop van de decennia gedurfde nieuwe ontwerpideeën getoond, terwijl hij zijn beproefde sterke punten van de ene generatie op de volgende doorgeeft – zoals hij in de toekomst zal blijven doen.
Op de stand van Volkswagen Classic komen vijf voertuigen die de historische oorsprong van de Passat vertegenwoordigen:
Passat B1 LS uit 1973
Nieuwe aandrijving, nieuw ontwerp: de serieproductie van de nieuwe Passat begon op 14 mei 1973. De familie hatchback sedan werd gelanceerd met een kleine kofferklep zonder doorlaadluik; de versie met een grotere achterklep die zich uitstrekte tot aan het dak en de achterruit omvatte, ging in januari 1975 in serieproductie.
Volkswagen Classic toont in Essen een heel bijzonder model: de oudste auto van de familie. De Passat B1 LS uit 1973 maakt deel uit van de collectie van Volkswagens AutoMuseum Foundation. Het heeft het voertuigidentificatienummer 2, waardoor het de oudste Passat ter wereld is.
Passat B1 L Estate uit 1974
Ruimtelijkheid is zijn kracht: in januari 1974 voegde Wolfsburg het Passat Estate toe aan zijn assortiment. Praktisch en perfect gevormd, het was vanaf het begin een daverend succes. Terwijl hij door verschillende modelgeneraties ging, cultiveerde de Passat Estate-familieauto een plaats in de harten van zijn eigenaren.
De Passat B1974 L Estate uit 1 in Atlas White uit de Volkswagen Classic-wagenparkpool heeft op tal van rij-evenementen al laten zien dat je met 40 kW (55 pk) veel vintage rijplezier kunt hebben!
Passat B2 CL Formule E vanaf 1983
Moderne technologieën en efficiëntie: De Passat B2 werd geïntroduceerd in oktober 1980. Deze tweede generatie was beduidend groter dan zijn bescheiden voorganger de B1, waardoor hij nauwelijks herkenbaar was. Om te beginnen werd de Passat II aangeboden als hatchback sedan en als vijfdeurs stationwagon. In combinatie met de 55 kW (75 pk) sterke 1,6-liter motor werd de Passat B2 aanvankelijk ook als Formule E-versie aangeboden. De Formule E van Volkswagen anticipeerde op innovaties zoals het start/stop-systeem.
De Passat B2 CL Formule E in Diamond Silver Metallic maakt deel uit van de Volkswagen Classic-voertuigcollectie en viert ook een jubileum in Essen: hij kreeg zijn typegoedkeuring op 5 april 1983, wat betekent dat de auto dit jaar 40 wordt.
Passat B3 Estate GT G60 Syncro uit 1991
Dynamiek en sportiviteit: de Passat heeft zijn sportieve geloofsbrieven bewezen in meerdere modelversies, straalt altijd vertrouwen uit maar blijft ingetogen. De derde Passat-generatie werd gelanceerd in 1988 en had een volledig nieuw ontwerp, pakket, technologie en interieur. Het was verkrijgbaar als een notchback sedan of een stationwagon. Het GT-specificatiepakket vertegenwoordigde de sportieve versie van de Passat, terwijl de Passat G60 met een 1,8-liter motor, 118 kW (160 pk) en Syncro-vierwielaandrijving vanaf 1989 het felbegeerde topmodel was.
De Passat B3 Estate GT G60 Syncro uit 1991 uit de Volkswagen Classic-autopool is een bewezen fanfavoriet die pulsen laat racen!
Volkswagen AutoMuseum Foundation: Passat B2 Electronic uit 1983
Op de beurs van dit jaar is de AutoMuseum Foundation vertegenwoordigd op de volkswagenstand. Ook hier zal ter gelegenheid van het jubileum een heel bijzonder voertuig te zien zijn: de Passat B2 Electronic, een eenmalig model uit 1983.
De concept car vertegenwoordigde een lifestyle-versie van de Passat met vierwielaandrijving, een turbo en uitgebreide micro-elektronica zoals een navigatiesysteem, infotainment en een aantal elektrische bedieningselementen. Het was een toekomstvisie die zeker veel fans zou hebben gewonnen.
In goed gezelschap in hal 3
Volkswagen Classic is sinds 2019 niet meer vertegenwoordigd op de Techno Classica, Voor het eerst komen verschillende merken uit de Volkswagen Groep samen op één stand om het motto “Leidenschaft verbindet” (“passie verbindt”) te weerspiegelen. Volkswagen Classic, Volkswagen Bedrijfswagens Oldtimers, Audi Tradition, Škoda, de Autostadt, de AutoMuseum Foundation en Volkswagen Classic Parts zijn allemaal te vinden in Hal 3.
De Techno Classica wordt gehouden van 12 tot en met 16 april in het beurscentrum in Essen, Duitsland. De show bevat meer dan 1.250 exposanten uit meer dan 30 landen op een oppervlakte van 120.000 vierkante meter verspreid over tien hallen, de Grugahalle en vier openluchtruimtes. Ook zullen meer dan 200 klassieke autoclubs aanwezig zijn, evenals vele onderdelendealers. De organisatoren verwachten zo’n 200.000 bezoekers te verwelkomen. Alsof dat nog niet genoeg is, zullen er ook nog zo’n 2.700 historische voertuigen te koop zijn.