ALPINE: UNIEKE KNOWHOW VOOR DE UITDAGINGEN VAN MORGEN

Terwijl de autosector zijn model grondig in vraag stelt, kan Alpine Cars rekenen op de expertise van zijn technisch centrum in Ulis, ten zuiden van Parijs, om de uitdaging van elektrificatie aan te gaan. Robert Bonetto, Directeur Engineering bij Alpine, geeft ons wat meer uitleg over de knowhow die zijn teams sinds meer dan twintig jaar hebben opgebouwd met de modellen die het Renault Sport-logo dragen.

Hoewel de entiteit Renault Sport Technologies op 1 mei 2021 officieel werd omgedoopt tot Alpine Cars, hebben de ingenieurs van het technisch centrum in Ulis, ten zuiden van Parijs (Frankrijk), niet tot deze datum gewacht om hun hersencellen in de modus ‘Alpine blauw’ te zetten.

 

“Dit team is erin geslaagd de A110 nieuw leven in te blazen door alle wendbaarheid, rijplezier en ‘fun to drive’ te behouden die de A110 van weleer had, maar dan vertaald naar een wagen van vandaag die dagelijks bruikbaar is.” Robert Bonetto, Directeur Engineering bij Alpine

Drie speerpunten

Sinds de lancering van de iconoclastische Spider, die in 1995 werd voorgesteld, waren er voor de ingenieurs van Renault Sport tal van gelegenheden om hun talent op het gebied van sportwagens voor de weg te demonstreren. Getuige daarvan zijn de ronderecords in de categorie voorwielaandrijving op de meedogenloze en kieskeurige Nürburgring. Het bewezen plezier van eigenaars van een auto met het opschrift ‘R.S.’ is een ander voorbeeld. Voor Robert Bonetto komt deze expertise tot uiting in verschillende sectoren: “Naar mijn mening kunnen we in het technisch centrum van Ulis drie specifieke vakgebieden onderscheiden: aerodynamica, gewichtsverlaging en onderstel.” 

Wat de aerodynamica betreft, profiteert Alpine van een bijzonder stimulerende omgeving: “We hebben het geluk om mee te evolueren in de ruimere Alpine-bubbel, zo dicht mogelijk bij ons Formule 1-team. We hebben dus meetings met onze collega’s uit de Formule 1 die nieuwe ideeën aandragen. Ze zijn altijd erg geïnteresseerd om bij te dragen aan de straatauto’s, ook al verschillen die sterk van waar ze zelf mee bezig zijn. De basisingrediënten zijn echter ongeveer hetzelfde. Het is voor hen een zeer interessante uitdaging. Zo heeft de A110 R, die we onlangs hebben uitgebracht, heel wat uitgewerkte aanhangsels. ”

Het is geen toeval dat de spoiler van de A110 R gemaakt is van composietmaterialen: “Lichtheid staat centraal in de sportiviteit”, aldus Robert Bonetto. “Met zijn volledig aluminium chassis en koetswerk maakt de A110 gebruik van lijm- en klinktechnologieën die zeer exclusief zijn en onze knowhow op dit gebied demonstreren. Bovendien, als extraatje, bevat de A110 elementen uit koolstofvezel, terwijl ons manifest A110 E-ternité gebruik maakt van nog meer innoverende materialen zoals vlasvezel, geproduceerd in Normandië. ”

Elektrificatie, een nieuw dagelijks leven

Sommige expertisedomeinen in Ulis zijn niet met het blote oog te zien, maar laten zich voelen aan het stuur: “Er is een domein waarom Ulis volgens mij echt bekend staat sinds zijn oprichting: namelijk alles wat te maken heeft met het onderstel”, zegt Robert Bonetto. De ontwikkelingsweken die ten tijde van Renault Sport werden doorgebracht op een veeleisend en gevarieerd testterrein als de Nürburgring, droegen in grote mate bij tot die knowhow. Ook de finesse van de ontwikkelingspiloten van het merk heeft hieraan bijgedragen… “Onze testpiloten kunnen een dikteverschil van 0,2 millimeter in een koolstofwiel voelen”, zegt de technisch verantwoordelijke voor de straat-Alpine met bewondering. “Ze hebben de afsteller ook in staat gesteld om de wagen zo af te stellen dat het sportieve DNA waarmee we ons onderscheiden, erin terug te vinden is. ”

Al die knowhow werd reeds met succes toegepast op de Alpine A110, maar wordt al op grote schaal ingezet voor het ontwerp van de toekomstige elektrische modellen van het gamma: “Hiertoe hebben onze teams zich bezig gehouden met de basisprincipes van de fysica: bijvoorbeeld de gewichtsverdeling, met onder meer een vrij innovatieve oplossing voor een batterij in twee delen, een voor en een achter. Ze ontwikkelden ook een specifieke versnellingsbak voor elektrische wagens zonder koppelonderbreking, die een erg krachtige en lichte oplossing mogelijk maakt,” verduidelijkt Robert Bonetto.

Het resultaat van dit werk zal pas over enkele maanden worden onthuld. Tot het zover is, zullen de neuronen van de ingenieurs in Ulis volop worden gebruikt om het rijplezier van sportief rijden te combineren met elektrisch rijden. Nog even geduld!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait