- Jubileumvoertuig met speciale livery op geselecteerde evenementen
- Zeven generaties van de one-make cup raceauto gebouwd sinds 1990
- Van 265 naar 510 pk over drie decennia
Stuttgart. De traditie van het racen met een VIP-auto in de Porsche Supercup is lang. Voor het seizoen 2023 zal een zeer speciale Porsche 911 GT3 Cup worden geleid door beroemde gastrijders tijdens geselecteerde rondes van de internationale one-make cup: de 5.000e racewagen op basis van een Porsche 911 gebouwd voor de one-make cup. Om dit te herdenken, zal de nr. 911-auto worden uitgedost in een speciale kleurstelling, die hem onderscheidt van het veld van ongeveer 30 andere raceauto’s in de Porsche Mobil1 Supercup.
“Meer dan 5.000 Cup 911’s – dit indrukwekkende cijfer symboliseert als geen ander het enorme succes van onze wereldwijde Porsche one-make cups. Het staat ook voor de hoge mate van populariteit die Porsche geniet onder teams, raceprofessionals, jonge coureurs en amateurracers over de hele wereld. Geen enkele andere Porsche-racewagen is in zulke grote aantallen geproduceerd of vaker geracet”, zegt Oliver Köppen, Manager One-Make Series en GT Sport, Porsche Motorsport Sales.
Wat in 1990 begon met de eerste Cup 911 in de Porsche Carrera Cup Deutschland, is nu uitgegroeid tot een succesverhaal met in totaal 34 door Porsche goedgekeurde cupseries van één merk die over de hele wereld worden betwist. In de loop van de decennia verspreidde het Cup-concept zich vanuit het Ontwikkelingscentrum in Weissach naar bijna elk continent. Porsche Carrera Cups worden momenteel verreden in Europa, Amerika, Azië, het Midden-Oosten en Australië. De internationale Porsche Supercup staat sinds 1993 op het hoogtepunt. Voor het seizoen 2023 wordt de Supercup betwist tijdens acht Europese Formule 1-weekenden als onderdeel van het ondersteuningsprogramma.
“Sinds het debuut van de Porsche Carrera Cup Deutschland in april 1990 zijn de Porsche one-make cups opmerkelijk geëvolueerd. Dit seizoen is het aantal gestegen tot 34 series wereldwijd – en bijna allemaal vertrouwen ze op de nieuwste 992-generatie Porsche 911 GT3 Cup. Dit succes was grotendeels te danken aan onze klantenteams, aan wie ik een speciale dank verschuldigd ben”, benadrukt Michael Dreiser, Director Sales Porsche Motorsport.
Van serieproductie tot volbloed GT-racewagen
In 1990 was de strategie achter de Porsche Carrera Cup Deutschland duidelijk: technologie uit serieproductie moest zich bewijzen op het circuit en de productie van alle Cup-auto’s werd gecentraliseerd bij Porsche. De Porsche 911 Carrera RS (generatie 964) diende als basis. Het werd slechts licht aangepast voor de one-make cup-serie door middel van veiligheidsuitrusting, een sportonderstel en een uitlaatsysteem.
Met de introductie van steeds uitgebreidere veiligheidsvoorschriften en de internationalisering van het one-make cup-concept onderging de Cup 911 echter een transformatie tot een volbloed raceauto van de ene modelgeneratie naar de volgende. Dienovereenkomstig bevat de huidige Porsche 911 GT3 Cup (modelserie 992) functies zoals een computerondersteunde veiligheidscel, een sequentiële dogbox-transmissie met schakelpaddles op het stuurwiel, koolstofvezel carrosserie- en cockpitcomponenten en een achtervleugel die in elf posities kan worden aangepast.
De straatlegale GT3- en GT3 Cup-racer delen echter nog steeds veel technische componenten. Zo is de zescilinder boxermotor vrijwel identiek, afgezien van details als het race-uitlaatsysteem en speciale motorelektronica. Het ongewijzigde vermogen van 375 kW (510 pk) betekent onder meer dat de vierliter atmosferische engine hoeft geen onderhoud te ondergaan tijdens een heel Supercup- of Carrera Cup-seizoen.
Het wereldwijde succesverhaal van de Porsche one-make cups en het daaruit voortvloeiende grote aantal cup cars vereisen een uitzonderlijk productieproces. De door Porsche Motorsport in Weissach ontwikkelde raceauto’s rollen van dezelfde assemblagelijn als de 911-productiemodellen in de hoofdvestiging in Stuttgart-Zuffenhausen. Het duurt niet meer dan bijna acht uur om een Porsche 911 GT3 Cup te bouwen – ook dat is een record.
Alle generaties van de Cup 911:
Porsche 911 Carrera 2 Cup (964)
Basismodel: Porsche 911 Carrera RS
Debuut: 1990 (Porsche Carrera Cup Deutschland)
Cilinderinhoud: 3,6 liter
Vermogen: 195 kW (265 pk) tot 202 kW (275 pk)
Gebouwde eenheden: 297
Weg- en racevoertuigen leken erg op elkaar. De standaard Porsche 911 Carrera RS werd van alle gemakken ontdaan en voorzien van een rolkooi, kuipstoel, veiligheidsgordels, een sportonderstel, racebanden, een aangepast remsysteem en sportuitlaat. Een sperdifferentieel en kortere verhoudingen voor de derde tot vijfde versnelling werden ook toegevoegd. ABS en een driewegkatalysator bleven behouden.
Porsche 911 Cup (993)
Basismodel: Porsche 911 Carrera RS
Debuut: 1994 (Porsche Carrera Cup Deutschland)
Cilinderinhoud: 3,8 liter
Vermogen: 228 kW (310 pk) tot 232 kW (315 pk)
Gebouwde eenheden: 186
Een van de belangrijkste innovaties ten opzichte van de 964 was de multi-link achteras. Een grotere, vaste achtervleugel werd geïntroduceerd in 1995, evenals zijskirts en de voorspoiler van het Carrera RS-productiemodel.
Porsche 911 GT3 Cup (996)
Basismodel: Porsche 911 GT3
Debuut: 1998 (Porsche Supercup)
Cilinderinhoud: 3,6 liter
Vermogen: 265 kW (360 pk) tot 287 kW (390 pk)
Gebouwde eenheden: 873
De derde generatie Cup-911 werd voor het eerst aangedreven door een watergekoelde zescilindermotor. Het vermogen nam geleidelijk toe van 265 kW (360 pk) naar 287 kW (390 pk). Deze generatie onderging ook verschillende aerodynamische evoluties: vanaf 2001 verdubbelde een massieve achtervleugel de downforce op de achteras en vanaf 2002 kon hij in zeven standen worden aangepast. De druppelvormige koplampen van de Porsche 911 Turbo voegden ook een nieuwe look toe.
Porsche 911 GT3 Cup (997)
Basismodel: Porsche 911 GT3 und GT3 RS
Debuut: 2005 (Porsche Supercup)
Cilinderinhoud: 3,6-3,8 liter
Vermogen: 294 kW (400 pk) tot 331 kW (450 pk)
Gebouwde eenheden: 1.485
Het nieuwe voorste gedeelte met een verstelbare spoiler en de grotere achtervleugel genereerden ongeveer 40 procent meer downforce in vergelijking met het vorige model. Het evolutiemodel uit 2010 was gebaseerd op de 911 GT3 RS-productieauto en erfde zijn 3,8-liter motor.
Porsche 911 GT3 Cup (991.1)
Basismodel: Porsche 911 GT3 Cup
Debuut: 2013 (Porsche Supercup)
Cilinderinhoud: 3,8 liter
Vermogen: 338 kW (460 pk)
Units gebouwd: 673
De 991.1-generatie 911 GT3 Cup was de eerste one-make cup-auto van Porsche met schakelpaddles op het stuurwiel. Een nieuw ontwikkelde rolkooi en reddingsluik in het dak verhoogden de veiligheid.
Porsche 911 GT3 Cup (991.2)
Basismodel: Porsche 911 GT3 Cup
Debuut: 2017 (Porsche Supercup)
Cilinderinhoud: 4,0 liter
Vermogen: 357 kW (485 pk)
Gebouwde eenheden: 737
Net als het productievoertuig werd vanaf 2017 ook de Cup 911 gemonteerd met de nieuw ontwikkelde flat-six-motor, nu met een cilinderinhoud van vier liter.
Porsche 911 GT3 Cup (992)
Basismodel: Porsche 911 GT3 Cup
Debuut: 2021 (Porsche Supercup)
Cilinderinhoud: 4,0 liter
Vermogen: 375 kW (510 pk)
Gebouwde eenheden: 782 (tot maart 2023)
Het belangrijkste visuele onderscheid van de huidige modelserie is de verbrede carrosserie van de Porsche 911 Turbo met een verstelbare spoilerlip aan de voorkant en een achtervleugel met zwanenhals montage. Voor het eerst is de cockpit volledig digitaal. De vierliter boxermotor levert nu 375 kW (510 pk) en is ontworpen om op synthetische brandstof te werken.