Hebben we in de toekomst een plant in de wagen? Als het van Audi afhangt wel. Voor de vernieuwde Audi Q8 e-tron ontwikkelde het merk een absolute primeur: de car plant. Met deze innovatie spelen ze in op de behoefte van bijna één op de vier autobezitters (24%). Zij willen graag wat meer natuur in de wagen. Dat blijkt uit een onderzoek van Audi bij 2.000 Belgen. Voor de realisatie van dit unieke concept werkte Audi samen met de Belg Daniel Ost, dé internationale referentie op het vlak van planten en bloemen.
De wagen als leefruimte
Een wagen is vandaag veel meer dan een puur functioneel middel om ons te verplaatsen van punt A naar punt B. Tegenwoordig is het een echte leefruimte waarin we niet alleen tijd aan het stuur doorbrengen, maar ook steeds meer andere activiteiten uitoefenen. Om de verwachtingen van de bestuurders beter te begrijpen, lanceerde Audi in België eind vorig jaar een grootschalig onderzoek onder 2.000 mensen met een representatief profiel. De resultaten bevestigen deze evolutie: 73% van de bevraagde Belgen hecht veel belang aan de algemene sfeer in hun wagen, en meer dan zes op de tien respondenten (62%) wil een interieur dat helemaal op hen is afgestemd. Daarnaast zegt 28% te bellen in de wagen, 19% eet er en 7% slaapt in de wagen …
Maar hoe persoonlijk zijn onze wagens momenteel?
Dit zijn de meest voorkomende personalisatie-items bij Belgen:
- Hanger(s) aan de spiegel (13%)
- Eigen vloermatten (11%)
- Kussens/dekentjes (9%)
- Zonnewering (8%)
- Religieuze symbolen zoals heiligbeeldje/kruisje/amulet (7%)
De natuur in de wagen
De natuur in de wagen, het klinkt surrealistisch of futuristisch. Toch voelt 43% van de jongere bestuurders (onder de 35 jaar) er wel iets voor om een vleugje natuur aan het interieur toe te voegen.
Veel studies tonen de voordelen van planten in onze directe omgeving aan. Of het nu op het werk of thuis is, planten hebben bijzondere eigenschappen. De Royal Horticultural Society – de Engelse organisatie voor de promotie van tuin- en tuinbouw – benadrukt de psychologische voordelen van de nabijheid van groen. Planten verminderen ons stressniveau, verbeteren ons humeur en maken ons in sommige gevallen zelfs attenter (een belangrijk voordeel als we autorijden).
Bovendien doen groene planten dienst als luchtreinigers en bevochtigers, vooral waardevol in gesloten ruimtes zoals het interieur van een wagen.
Een exclusieve samenwerking
Audi ontwikkelde samen met toonaangevend bloemenhuis Daniel Ost de eerste car plant waarbij duurzaamheid een belangrijke dimensie toevoegt aan creativiteit en design. De vier ringen vormen de basis van het design waarop een plantenhouder wordt gemonteerd. Met dit Belgische design, vervaardigd uit gerecycleerd petg materiaal (Glycol gemodificeerd Polyethyleen Terephthalaat), wordt Audi letterlijk en figuurlijk nog groener dan voorheen.
Sofie Luyckx, woordvoerster Audi België:
“Tot nu toe hebben we enkel in onze concept cars planten geïntegreerd, aansluitend bij de visie van de designers op premium mobiliteit in de (verre) toekomst. Vooruitgang zit in het DNA van Audi, dus wilden we deze visie uitbreiden naar de huidige modellen. Tegenwoordig is de wagen een beetje een tweede woonkamer, en dat heeft zo zijn gevolgen op het vlak van inrichting. Dankzij de expertise van Daniel Ost kunnen we nu ook de natuur introduceren.”
Yann Callaert, CEO van Daniel Ost Group:
“Al meer dan vier decennia maken we bij Daniel Ost verschillende creaties voor binnen- en buitenland. De vraag om een car plant te ontwerpen hadden we nog nooit eerder gekregen, maar we namen deze uitdaging met veel plezier aan. We zijn trots op wat we samen met Audi hebben kunnen verwezenlijken.”
Methodologie
Het online onderzoek werd uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van Audi België tussen 24 november en 4 december 2022 bij 2000 Belgen. Het onderzoek is representatief op taal, geslacht, leeftijd en diploma. De maximale foutenmarge bij 2000 Belgen bedraagt 2,08%.