Maxime Potty verstevigt zijn leidersplaats met winst in de South Belgian Rally

De eerste zege in het Kroon-Oil BRC

Drie weken geleden greep hij met een verschil van amper 6 tienden van een seconde naast de overwinning in Haspengouw, maar deze keer stelde Maxime Potty, genavigeerd door Renaud Herman, zijn eerste overwinning in het Kroon-Oil Belgian Rally Championship veilig na een spannende finale. De Citroën-rijder behoudt met deze overwinning het maximum van de punten in het Kroon-Oil Belgian Rally Championship.

De South Belgian Rally was niet alleen de tweede manche van het Kroon-Oil BRC, maar ook de eerste wedstrijd met het Cup-label. Bijna alle tenoren kwamen aan de start in Vresse-sur-Semois en in de eerste lus bevestigde Maxime Potty meteen dat zijn leidersplaats in het BRC geen toevalstreffer was. In moeilijke omstandigheden, op natte proeven, nam hij meteen de leiding in handen. De jonge Citroën-rijder bleef foutloos, terwijl de concurrentie foutjes maakte en steken liet vallen.

Dat begon al op de tweede klassementsproef, waar zowel Gino Bux als Cédric Cherain in een gladde afdaling rond gingen en tijd lieten liggen. Toch bleven ze jagen op Potty, maar bij de tweede doortocht op Les Hayons ging het goed fout voor Gino Bux, die aan hoge snelheid van de baan ging met zijn VW Polo GTI Rally2. “In een linkse aan meer dan 200 km/h werd ik verrast water op de baan. We gingen 5, 6 keer rond aan hoge snelheid, maar als bij wonder raakten we bijna niets. We hebben veel geluk gehad,” vertelde Gino Bux ontgoocheld. Cédric De Cecco, bezig aan een beresterke wedstrijd met zijn Citroën C3 Rally2, was na twee ronden genaderd tot op 6″7, werd na een snelheidsovertreding uit koers genomen. Zo bleef enkel Cédric Cherain over als potentiële bedreiging voor Maxime Potty, maar de Hyundai-rijder strandde met een ultieme aanval op de slotproef op 10″5 van de winnaar.

“Dit is de bekroning van al het werk dat we vorig jaar geleverd hebben. Ik ben in 2019 in de rallysport gestapt en ik had nooit durven dromen dat ik na twee wedstrijden met het maximum van de punten aan de leiding zou staan in het Belgisch kampioenschap. Natuurlijk ga ik nu vol voor de titel,” lachte Potty.

“Echt, we hebben de ganse dag keihard gereden. Ik ben onder de indruk van de prestatie van Maxime, want dit parcours van de South Belgian Rally is voor mannen met een groot hart. Ik heb het hem zeker niet cadeau gedaan. We zijn al in de goede richting geëvolueerd met de Hyundai i20 Rally 2, maar een paar kleine details kunnen nog beter. In dat opzicht ben ik wel tevreden met deze tweede tweede plaats op rij,” aldus Cherain.

Adrian Fernémont reed een groot deel van de wedstrijd verkrampt, met zijn sortie van Haspengouw nog in het achterhoofd. De tweevoudige kampioen vond niet het vertrouwen om voluit te gaan en strandde op de derde plaats op 41″. Vierde werd Bastien Rouard met de tweede Hyundai i20 N Rally2. Na een moeilijke openingsronde met een foutje bij het inklokken, een schuiver en een lekke band, kon Rouard het tempo verhogen toen het droger werd. Niels Reynvoet bekroonde zijn eerste rally in de Citroën C3 Rally2 met een vijfde plaats, al moest hij de Citroën nog ontdekken. Roger Hodenius eindigde als eerste Master op de zesde plaats, voor Tobias Brüls en Romain Delhez, de eerste van de Porsche-piloten met zijn Porsche 991 GT3. Tot de slotronde moest hij het meesterschap erkennen van Christophe Daco, maar die liet zich op proef Les Hayons verrassen, wat resulteerde in een flinke schuiver.

In de Cups was Marijan Griebel de sterkste in de Stellantis Rally Cup, terwijl Franky Boulat een spetterende finale in de M-Cup bekroonde met een zege, na de opgaves van de leiders Brecht Hoorne en Loïc Pirot met mechanische problemen. Tom Heindrichs was de beste in het Junior BRC, Sébastien Incardona in het Historic BRC en Laurent Mottet mocht winst vieren in de 2WD Trophy.

Indrukwekkende zege van Tom Heindrichs bij zijn Rally4-debuut

South Belgian Rally

Met 10 snelste tijden op 12 klassementsproeven was Tom Heindrichs duidelijk de snelste in het Junior BRC in het kader van de South Belgian Rally. De 19-jarige Heindrichs debuteerde op indrukwekkende wijze in de Stellantis Rally Cup met een Opel Corsa Rally4.

Tom Heindrichs maakte vorig seizoen al naam in het BK Cross Car, waarin hij vice-kampioen werd achter Kobe Pauwels. In de Spa Rally won hij klasse RC5 met een Clio Rally5. Deze keer debuteerde hij beresterk in de Opel Corsa Rally4. Hij had van bij de start de leiding in handen bij de jongeren.
“Ik heb in feite enkel naar het klassement in de Stellantis Rally Cup gekeken,” verraste de jongere halfbroer van Thierry Neuville. “Ook op dat vlak ben ik heel tevreden met de 4de plaats in het spoor van titelhouder Fred Caprasse, op anderhalve minuut van Marijan Griebel en Julian Wagner. Ik ben heel tevreden, al had ik nog niet veel met de Opel gereden, afgezien van een korte test in de regen in de buurt van St-Vith.”

Benoit Verlinde debuteerde als kampioen in de Clio Trophy Belgium met een Renault Clio Rally4. Hij moest tevreden zijn met de tweede plaats op 53″9. “Het is duidelijk dat de overstap van de Clio Rally5 naar de Rally4 groot is. De Rally4 is heel gevoelig voor de afstellingen. Ik vond dat we wat te veel onderstuur hadden en ik moest wennen aan de tractiecontrole. De wagen heeft zeker veel potentieel, maar ik heb nog wat kilometers nodig om dat maximaal te benutten. We hebben nog werk voor de TAC Rally,” verklaarde Verlinde.

Maxim Decock, derde op 2’17″2, kon tevreden terugkijken op zijn eerste wedstrijd samen met Bert Feys. “Het was de eerste wedstrijd samen met mijn nieuwe navigator en we rijden hier opnieuw met de Corsa Rally4 die vorig jaar beschadigd werd in de Rally van Wallonië. Ik ben tevreden met deze start van het seizoen.”

Corentin Fiasse werd met zijn Peugeot 208 Rally4 vierde op 4’02″1, voor Pierre-Emanuel Brasseur, die de wedstrijd reed als voorbereiding op de start van de Clio Trophy. “We hebben gewoon gereden om ritme op te doen. Ik heb zelfs geen nieuwe banden gebruikt. Ik voel dat we klaar zijn voor de start van het seizoen, al was Jeroen Catelin hier wel sneller…”

Lander Depotter, voortaan samen met Jasper Maelfait in de Clio Raly5, was bij dat hij in het spoor kon blijven van Brasseur. Hij eindigde voor Aaron Duville, die dit seizoen zijn debuut zal maken in de Clio Trophy. Lander Dhaene werd 8ste voor Nikolai Bruyneel, die voor de eerste keer werd genavigeerd door Frank Werner.

Stand Junior BRC: 1. J. Dewilde & T. Heindrichs 25 punten; 3. F. Anderson & B. Verlinde 18; 5. L. Baudet & M. Decock 15; 7. C. Fiasse 12; 8. P-M. Brasseur 10; 9. L. Depotter 8; 10. A. Duville 6; 11. L. Dhaene 4; 12. N. Bruyneel 2

Sébastien Incardona boekt zijn eerste Historic-zege

South Belgian Rally
In de tweede manche van het Historic Belgian Rally Championship, de South Belgian Rally, werd de strijd in Historic een afvallingswedstrijd. De snelle proeven waren een beproeving voor de mechaniek. Vooraan stond er geen maat op Sébastien Incardona, die zijn eerste Historic-zege veroverde met zijn vertrouwde Ford Escort.

Sébastien Incardona zette op de allereerste proef meteen de snelste tijd op de tabellen en de Luikenaar zou de leidersplaats niet meer uit handen geven. Hij won met een straatlengte voorsprong (bijna 6 minuten) op Rainer Hermann, vooraf als favoriet getipt. “Ik had al een paar pogingen ondernomen om in de South Belgian Rally de strijd in Historic te winnen. Daarom kwam ik opnieuw aan de start met mijn Escort en niet met de Skoda Fabia R5,” vertelde de winnaar, tevens houder van vijf KIA-concessies. “We hebben van start tot finish de wedstrijd gedomineerd. Ik ben heel tevreden!”

Aanvankelijk ging Patrick Deblauwe goed mee, maar de mechaniek van zijn Escort liet het afweten, net als de mechaniek van de Escort Mk1 van Olivier Breittmayer. Rainer Hermann, die ruim 3 minuten verloor door een probleem bij het tanken, kon zo alsnog de tweede plaats pakken. Hermann rijdt dit seizoen het Historic BRC met een BMW M3 E30 van MATS. “Het was mijn eerste deelname hier, afgezien van een deelname in deze regio ruim 20 jaar geleden. We verloren wat tijd omdat ik van het gas ging toen we merkten dat we een olielek hadden en we pakten heel wat tijd omdat we benzinepech hadden toen de pomp leeg bleek,” vertelde Rainer Hermann gelaten.

Jean-Michel Gerome werd derde met zijn Ford Escort Mk2, voor Olivier Delbruyère in zijn VW Golf GTi. Ook Samuel Burnon en Olivier Morelle moesten hun Ford Escorts immers vroegtijdig aan de kant zetten.

Roger Hodenius, een jaar na zijn debuut
South Belgian Rally

Precies een jaar geleden maakte Roger Hodenius zijn rallydebuut in de South Belgian Rally. Deze keer veroverde de Nederlander zijn eerste beker na een overwinning in de BRC Master Cup in Vresse-sur-Semois. Hodenius stuurde zijn Citroën C3 Rally2 naar een knappe zesde plaats algemeen, in het spoor van Niels Reynvoet. Die eerste overwinning bij de Masters had Hodenius drie weken geleden al kunnen pakken, maar toen liet hij de zege op de allerlaatste proef liggen door een kleine schuiver.

“Deze keer heb ik de laatste proef afgewerkt als een grootmoeder, zonder risico’s te nemen. Ik wilde zeker niet van de baan gaan,” lachte Roger Hodenius, genavigeerd door Robin Buysmans. “Het is mooi dat ik precies hier in de South Belgian Rally mijn eerste Master-overwinning kan pakken, een jaar na mijn debuut in de rallysport. In de eerste ronde lag het parcours er bijzonder verraderlijk en glad bij. Dat was overleven. Toen het droger werd, lag de snelheid een pak hoger. Ik heb er weer enorm van genoten. Wat een geweldige sport!”

Roger Hodenius zal de volgende keer trouwens aan de start komen met de nieuwe Skoda Fabia RS Rally2 die deze week geleverd werd.

De tweede plaats werd veroverd door Christophe Daco in zijn Porsche 997 GT3, voorzien van een erg mooie decoratie. “We waren goed op weg naar een 8ste plaats en de overwinning bij de GT’s, maar in de slotronde heb ik me even laten verrassen in een snelle bochtenreeks. De wagen sprong uit de koord en we gingen aan hoge snelheid rond. We hebben een paar minuten verloren, maar we zijn al blij dat de wagen intact is gebleven…,” vertelde de  Porsche-piloot.

Titelverdediger Jimmy D’hondt verloor in de openingsronde te veel tijd om een gooi te doen naar de zege. “Ik heb Haspengouw niet gereden en in de eerste ronde lagen de proeven er heel nat en verraderlijk bij. Ik was te voorzichtig en het heeft even geduurd voor ik in het ritme kwam. Roger had toen al te veel voorsprong genomen…”

Franky Boulat pakte in de M-Cup een fel bevochten overwinning, mede dankzij het uitvallen van de opeenvolgende leiders Brecht Hoorne en Loïc Pirot, beiden wegens technische problemen. Het levert hem de vierde plaats bij de Masters op, wat hem aan de leiding brengt in de tussenstand.

Richard Pex sloot de Top 5 bij de Masters af, voor Serge Meuvens en Rainer Hermann.

Laurent Mottet stuurt zijn Peugeot naar de zege


In de 2WD Trophy opende Thomas Delrez de South Belgian Rally met vier opeenvolgende snelste tijden. Op de natte en bijzonder snelle klassementsproeven leek Delrez met zijn Renault Clio RS de snelste, maar remproblemen deden hem de das om bij het begin van de tweede ronde. Hierdoor kreeg Laurent Mottet de overwinning in de schoot geworpen. De piloot uit Bertrix stuurde zijn Peugeot 306 naar een overtuigende overwinning. Voor zijn thuisrally, de Rally of Bertrix, zal Laurent Mottet trouwens een Peugeot 306 kit car huren bij Sébastien Loeb.
Titelverdediger Bruno de Wilde beleefde een hachelijk moment toen vrijdag de versnellingsbak brak. De versnellingsbak werd ’s nachts hersteld en tegen 3 uur in de ochtend was zijn Clio RS weer klaar voor de strijd. Bruno de Wilde dankte zijn mecaniciens met een tweede plaats, voor Faustin Lahy, de winnaar van de 2WD Trophy in Haspengouw. Laurent Vanton en David Schmetz maakten de top 5 vol.

Belgian Rally Championship | Kroon-Oil BRC (kroon-oil-brc.be)

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait