Vernieuwd design voor en achter
· Verbeterde standaarduitrusting met high-performance led-koplampen, met lederlook ARTICO/stof beklede comfortstoelen, met leder bekleed stuurwiel en vrijstaand dubbel screen
· Nieuwe generatie MBUX en vernieuwd rijassistentiepakket
· Benzinemotoren met mild-hybrids met 48V-boordnet
Talrijke noviteiten en een uitgebreidere standaarduitrusting – Mercedes-Benz maakt de GLB, de ruime compacte SUV, nog aantrekkelijker voor klanten. De vernieuwde voorbumper met optische onderrijbeveiliging wijst op zijn offroad-genen. De SUV-grille met vier horizontale lamellen en geïntegreerde ster benadrukt dit. De atletische schouderpartij met perfect gemodelleerde flanken zorgt voor een interessant spel van licht en schaduw en een breder ogende achterzijde.
Daar komen nog bij markante full-led koplampen en full-led-achterlichten. Mercedes-Benz breidt het optie-aanbod uit met de nieuwe lak spectraalblauw metallic en vier extra velgdesigns. In de basisuitvoering is de nieuwe GLB voorzien van 17” vijf-dubbelspaaks lichtmetalen velgen, hoogglanzend zwart en glansgedraaid. De GLB kan echter ook worden geconfigureerd met 18” tot 20” velgen.
Een van de highlights in het aanzienlijk opgewaardeerde interieur is het vrijstaande dubbele screen. Standaard zijn een 7” en een 10,25” display voor respectievelijk het combi-instrument en het multimediadisplay, als optie zijn twee 10,25” displays in widescreenlook leverbaar. De ronde luchtuitstroomopeningen in turbinelook stralen sportieve elegantie uit en contrasteren met de rechtlijnige, offroad-typische interieurelementen in aluminiumlook. Het stuurwiel van de huidige generatie is standaard bekleed met leder, als alternatief is lederlook ARTICO leverbaar. Bovendien is voor het eerst stuurwielverwarming leverbaar voor de AMG Line.
Vereenvoudigde aanbodstructuur met uitgebreide standaarduitrusting
De nieuwe GLB is standaard uitgerust met comfortstoelen. Ze zijn bekleed met lederlook ARTICO en stof met een 3D-reliëf in zwart. Ze zijn optioneel leverbaar in de trendy kleur saliegrijs. Drie interieurkleuren – zwart, macchiatobeige en saliegrijs – zijn leverbaar voor de uitrustingslijn Progressive. In de AMG Line is de standaard stoelbekleding lederlook ARTICO/microvezel MICROCUT nu ook leverbaar in bahiabruin. In de AMG Line is er keuze uit in totaal vier bekledingskleuren: zwart, bahiabruin, saliegrijs en de nieuwe kleur red pepper gecombineerd met zwart. De stoffen bekleding van de comfortstoelen bestaat voor 100 procent uit gerecyclede materialen, terwijl die verhouding bij de bekleding lederlook ARTICO/microvezel MICROCUT 65 procent bedraagt in het zitvlak en 85 procent in de onderzijde.
Mercedes-Benz heeft de standaarduitrusting van de GLB aanzienlijk verbeterd. De aanbodstructuur is nog nauwkeuriger afgestemd op specifieke klantwensen. Tot de basisuitrusting behoren naast het lederen stuurwiel en de led-koplampen ook de grootlichtassistent, een achteruitrijcamera en het USB-pakket, naast het met leder beklede stuurwiel en de led-koplampen voor. Andere functionele uitrustingen worden gebundeld in pakketten die zijn afgestemd op de wensen van klanten. Wat betreft designkenmerken als kleuren, bekledingen, sierdelen en velgen kunnen klanten hun voertuig individueel configureren.
Nieuwste generatie MBUX met intuïtieve bediening en software met leermogelijkheden
De GLB beschikt nu over de nieuwste generatie MBUX met nieuw ontworpen weergavestijlen. ‘Klassiek’ biedt alle relevante bestuurdersinformatie, terwijl ‘Sportief’ indruk maakt met de dynamische toerenteller. Wie zich wil beperken tot essentiële inhoud, kan ‘Subtiel’ kiezen. In combinatie met de drie modi Navigatie, Assistentie en Services en de tien kleurenwerelden van de sfeerverlichting beschikken klanten over tal van individualiseringsmogelijkheden. Alle eerdere functies, zoals Media, Telefoon of Voertuig, zijn nog steeds beschikbaar, en kunnen gemakkelijk worden bediend via het touchscreen of de vingerpads op het stuurwiel. De touchbediening in de middenconsole is daarmee overbodig geworden.
Bij de herziening van het telematicasysteem stonden een nieuw design en betere prestaties centraal. In de toekomst wordt draadloos netwerken met smartphones via Apple CarPlay of Android Auto Wireless mogelijk. De GLB heeft nu een extra USB-C-aansluiting en een groter USB-laadvermogen. Bovendien zijn nu alle USB-aansluitingen verlicht.
Intelligente spraakassistent blijft leren
De intelligente spraakassistent van Mercedes-Benz is nog beter in staat tot dialoog en leren dankzij de online services in de Mercedes me-app[1] die kunnen worden geactiveerd. Het systeem leert de bestuurder kennen en onthoudt de gebruikelijke instellingen of gebruikelijke routes. Afhankelijk van de situatie stelt het dan gepersonaliseerde infotainment-, comfort- en voertuigfuncties voor – passend bij de rijsituatie. Uiteraard kan de bestuurder dit voorstel indien nodig afwijzen met de functie “Nu niet voorstellen“ of permanent deactiveren met “Niet meer voorstellen“. Het voertuig onthoudt deze verzoeken ook. Bepaalde acties kunnen zelfs zonder het commando “Hey Mercedes” worden geactiveerd, en de spraakassistent kan nu ook uitleg geven over voertuigfuncties. Als onderdeel van de MBUX spraakassistent van Mercedes me voegt de audiogids ‘Tourguide’ een interessante functie toe aan reisinformatie – aanvankelijk alleen in Duitsland. Wanneer het spraakcommando “Hey Mercedes, start Tourguide” wordt gegeven, leest MBUX interessante feiten voor over bezienswaardigheden langs de route voor. Het systeem reageert op de circa 3.400 bruine informatieborden langs de Duitse snelwegen.
In combinatie met de nieuwste generatie MBUX biedt het optionele Burmester® surround sound system nu de intense Dolby Atmos audio-ervaring. Hierdoor krijgt muziek meer ruimte, helderheid en diepte. Bovendien past Dolby Atmos zich aan elke afspeelomgeving aan. Dit betekent dat fans muziek kunnen horen met ongeëvenaarde helderheid, zoals bedoeld door de makers in de studio.
Digitale extra: nieuwe minigames
Een nieuwe digitale extra doet zijn intrede in de GLB met het optionele individualiseringspakket[2] voor Mercedes me connect-services. Een selectie van minigames verandert de compacte SUV in een mobiele gameconsole. Het ontwikkelteam ontwierp ze specifiek voor de touchscreens en de touch control-buttons op het stuurwiel. Wie wachttijd wil overbruggen, kun alleen spelen of de strijd aangaan met medepassagiers. Klassiekers als Sudoku, Shuffle Puck, Pairs, Match 3 en een quiz zijn momenteel aan boord.
De veiligheidsondersteuning is een ander gebied waarin de nieuwe GLB uitblinkt. Met behulp van de spoorassistent kunnen bestuurders dankzij de actieve stuurregeling nog comfortabeler sturen. Het next generation parkeerpakket ondersteunt ook parkeren in lengterichting en biedt 360°-visualisatie bij camera-ondersteund parkeren. Voor het eerst is ook de aanhangwagenassistent leverbaar voor de GLB. Dit vergemakkelijkt het achteruit manoeuvreren. Voorwaarde is een trekhaak met ESP®-aanhangwagenstabilisatie in combinatie met het parkeerpakket met 360°-camera.
Uitgebreid aanbod geëlektrificeerde aandrijvingen
De nieuwe GLB is in Europa leverbaar met vier benzine- en vier dieselmotoren. Het gamma omvat viercilinders met standaard een zeven- of achttraps DCT transmissie met dubbele koppeling. De twee krachtigste benzinemotoren worden standaard geleverd met de variabele vierwielaandrijving 4MATIC.
Om het verbruik en de uitstoot te verminderen, zijn alle benzinemotoren geëlektrificeerd. Deze mild-hybrids zijn uitgerust met een extra 48V-boordnet voor de riemaangedreven startdynamo (RSG). Het kortstondig beschikbare extra vermogen van 10 kW van de RSG zorgt voor meer souplesse bij het wegrijden en kan ook worden gebruikt voor een extra boost. De RSG verhoogt ook het comfort: naast het trillings- en geluidsarme starten van de motor maakt het ook uitrollen (‘zeilen’) met uitgeschakelde verbrandingsmotor mogelijk. Bovendien recupereert de RSG energie tijdens het remmen en uitrollen en voorziet zo zowel het 12V-boordnet als de 48V-accu van elektrische energie.
De 2,0 liter viercilinder dieselmotor kenmerkt zich door een rustige loop en een soevereine vermogensafgifte bij een eigentijdse efficiëntie. Hij is leverbaar in drie vermogens- en koppelniveaus van 85 kW (280 Nm) tot 140 kW (400 Nm) en beschikt over een eentraps turbo met variabele turbinegeometrie. De cilinderkop en het carter zijn gemaakt van lichtgewicht aluminium. De door Mercedes-Benz ontwikkelde NANOSLIDE®-coating vermindert de wrijving tussen de cilinderwand en de stalen zuiger. Dit verlaagt het verbruik en de uitstoot.
Motorenoverzicht[3]
Benzinemotoren | GLB 180 | GLB 200 | GLB 220 4MATIC | GLB 250 4MATIC | |
Cilinderinhoud | cm³ | 1.332 | 1.332 | 1.991 | 1.991 |
Nominaal vermogen | kW/pk | 100/136 | 100/136 | 140/190 | 165/224 |
bij | t/min | 5.500 | 5.500 | 5.500 | 5.500 |
Extra vermogen boost | kW/pk | 10/14 | 10/14 | 10/14 | 10/14 |
Nominaal koppel | Nm | 230 | 270 | 300 | 350 |
Gewogen brandstofverbruik gecombineerd (WLTP voorlopig) | l/100 km | 7,7-6,9 | 7,6-6,9 | 8,5-7,6 | 8,5-7,6 |
Gewogen CO2-emissie gecombineerd (WLTP voorlopig) | g/km | 175-156 | 173-156 | 193-174 | 193-174 |
Dieselmotoren | GLB 180 d | GLB 200 d | GLB 200 d 4MATIC | GLB 220 d 4MATIC | |
Cilinderinhoud | cm³ | 1.950 | 1.950 | 1.950 | 1.950 |
Nominaal vermogen | kW/pk | 85/116 | 110/150 | 110/150 | 140/190 |
bij | t/min | 3.400 | 3.400 | 3.400 | 3.800 |
Nominaal koppel | kW/pk | 280 | 320 | 320 | 400 |
Gewogen brandstofverbruik gecombineerd (WLTP voorlopig) | Nm | 6,1-5,5 | 6,1-5,5 | 6,4-5,7 | 6,5-5,8 |
Gewogen CO2-emissie gecombineerd (WLTP voorlopig) | l/100 km | 160-144 | 160-145 | 168-151 | 170-152 |