- Introductie van de innovatieve ‘monofuselage’, een nieuw op luchtvaart geïnspireerd monocoque concept dat volledig is gemaakt van koolstofvezel
- De eerste supersportwagen met frontstructuur in 100% gesmede composieten
- Verhoogde sterkte en torsiestijfheid met aanzienlijke gewichtsvermindering
Sant’Agata Bolognese, 14 maart 2023 – Automobili Lamborghini staat al 60 jaar synoniem voor geavanceerde innovatie. Slechts een paar weken voor de lancering van de eerste hybride plug-in V12 High Performance Electrified Vehicle (HPEV), onthult het merk Sant’Agata Bolognese een technische oplossing die uniek is in het hedendaagse autolandschap. De LB744 is gebaseerd op een nieuw op luchtvaart geïnspireerd chassis, de ‘monofuselage’. Naast een monocoque die volledig is gemaakt van multi-technologie koolstofvezel, beschikt het over een frontstructuur in forged composites; een speciaal materiaal gemaakt van korte koolstofvezels gedrenkt in hars. Deze technologie werd al in 2008 gepatenteerd en gebruikt door Lamborghini in zijn eerste structurele toepassingen.
De monofuselage betekent een belangrijke stap voorwaarts ten opzichte van de Aventador op het gebied van torsiestijfheid, lichtgewicht kwaliteiten en rijdynamiek. Bovendien is de LB744 de eerste supersportwagen die is uitgerust met een 100% koolstofvezel voorstructuur: koolstofvezel wordt ook gebruikt voor de voorste kegelstructuren om een niveau van energieabsorptie te garanderen dat aanzienlijk hoger is in vergelijking met een traditionele metalen structuur – het dubbele van dat van het aluminium voorframe van de Aventador Ultimae [1] – gecombineerd met een aanzienlijke gewichtsvermindering.
In feite is de LB744 monofuselage 10% lichter dan het Aventador-chassis en het voorframe is 20% lichter dan zijn aluminium voorganger. De torsiestijfheid is ook verbeterd met een waarde van 40.000 Nm/°, een stijging van +25% ten opzichte van de Aventador en een garantie voor de beste dynamische capaciteiten in zijn klasse.
Het ontwerpconcept dat ten grondslag ligt aan de ontwikkeling van de nieuwe monofuselage is gebaseerd op de maximale integratie tussen componenten. Dit wordt geoptimaliseerd dankzij de introductie van uitgebreide Forged Composites-technologie en de ontwikkeling van de monolithische rockerring. Dit gebruik van koolstofvezel maakt de LB744 uniek in de supersportwagenarena: het ringvormige onderdeel met één element is gemaakt van CFRP (Carbon Fiber Reinforced Plastic) en vormt de ondersteunende structuur van de auto. De rockerring omsluit en verbindt de Forged Composites-elementen zoals de kuip, de voorste firewall en de A-stijl.
De productie van forged composites-componenten optimaliseert ook de efficiëntie en verhoogt de duurzaamheid tijdens het productieproces door het energieverbruik van koelapparatuur en de hoeveelheid afvalmaterialen te verminderen.
De meer traditionele, maar niet minder efficiënte, technologie van autoclaafcomposietproductie met voorgeïmpregneerd materiaal bleef behouden voor de dakconstructie. De geautoclaveerde koolstofvezel voldoet aan hoge technische, esthetische en kwaliteitseisen, aangevuld met vakmanschap in het zeer gespecialiseerde hand lay-up proces, dat het resultaat is van jarenlange kwaliteitsgedreven eigen productie van composietmateriaalcomponenten. Het is een productiebeslissing die de klant ook maximale veelzijdigheid geeft in dakaanpassing.
Het achterchassis is gemaakt van zeer sterke aluminiumlegeringen en is voorzien van twee belangrijke holle gietstukken in het achterste koepelgebied: deze integreren de schoktorens van de achterwielophanging en de ophanging van de aandrijflijn in een enkel onderdeel met gesloten traagheidsprofiel, wat een aanzienlijke vermindering van het gewicht, een toename van de stijfheid en een aanzienlijke vermindering van de laslijnen garandeert.
De LB744 vertegenwoordigt een nieuw “jaar nul” met betrekking tot het gebruik van koolstofvezel in de autoproductie, samengevat in het acroniem AIM (Automation, Integration, Modularity). ‘Automatisering’ verwijst naar de introductie van geautomatiseerde en gedigitaliseerde processen in materiaaltransformatie, met behoud van traditionele Lamborghini-productie, zoals in de discipline composieten.
‘Integratie’ heeft betrekking op de integratie van verschillende functies in één component door de ontwikkeling van compressiegieten. Dit proces maakt gebruik van voorverwarmde polymeren om de productie van componenten met een breed scala aan lengtes, diktes en complexiteit mogelijk te maken, waardoor een optimale integratie tussen componenten wordt gegarandeerd om een hoge torsiestijfheid te garanderen. Ten slotte verwijst ‘Modulariteit’ naar het modulair maken van de toegepaste technologieën en dus flexibeler en efficiënter om te reageren op alle productvereisten en -kenmerken.
[1] Brandstofverbruik en emissiewaarden van Aventador LP 780-4 Ultimae – Brandstofverbruik gecombineerd: 18,0 l/100 km; CO2-uitstoot gecombineerd: 442 g/km (WLTP)