• Ford gaat de iconische Bronco nu ook voorstellen aan Europese klanten: een 4×4 met extreme offroadcapaciteiten, een robuust design en de nieuwste generatie
technologie om zich aan te passen aan alle gebruiksomstandigheden
• De nieuwe Bronco is uitgerust met een 2,7 liter grote en 335 pk sterke EcoBoost V6- motor, een G.O.A.T. Modes Terrain Management System™ en een HighPerformance Off-Road Stability Suspension (HOSS) systeem die wendbaarheid en tractie op terrein verzekert
• Het modelgamma omvat de Bronco Outer Banks, geknipt om de gebaande paden helemaal te verlaten, en de Bronco Badlands, gericht op gebruikers die op zoek zijn
naar de ultieme offroadprestaties
KEULEN, Duitsland, 15 maart 2023 –
Ford kondigt vandaag aan dat de legendarische, op-entop Amerikaanse terreinwagen Ford Bronco 1 binnenkort voor het eerst op bepaalde Europese markten te bestellen zal zijn, inclusief België en Luxemburg.
De Bronco wordt in de regio in beperkte aantallen op de markt gebracht en zal verkrijgbaar zijn in de versies Outer Banks, de ‘hardcore’ variant van de Bronco, en Badlands, die extreme
offroadcapaciteiten biedt, 2 allebei uitgerust met een 2,7 liter grote Ford EcoBoost V6-motor die 335 pk en 563 Nm koppel levert. Zijn bijnaam ‘Goat’ (Engels voor ‘geit’ en verwijzend naar
‘Goes Over Any Type of Terrain’ of ‘gaat over alle soorten terrein’) heeft hij helemaal te danken aan zijn geavanceerde overbrengingstechnologieën, waaronder zijn hoogtechnologische
vierwielaandrijving met tussenbak (met hoge en lage gearing), Trail Control™ en tot zeven rijmodi
.
Zijn innovatieve en praktische uitrusting, die van scratch af aan is ontwikkeld voor echte avonturen op elk soort terrein, omvat afneembare deuren 4 met opbergvakken, geïntegreerde
bevestigingspunten voor exploratieaccessoires en uiterst duurzame, gemakkelijk te reinigen onderdelen en oppervlakken voor moeilijke en modderige omstandigheden.
De nieuwe Bronco is niet alleen geïnspireerd op het origineel uit 1966 met zijn onmiskenbare utilitaire interieur- en exterieurdesign, maar ook op de robuuste Amerikaanse pick-up F-Series
en de prestatiegerichte Ford Mustang, om een SUV aan te bieden die zich onderscheidt door een unieke stijl, dito karakter en historiek.
Een strikt beperkt aantal Bronco’s First Edition zal beschikbaar zijn in de varianten Outer Banks en Badlands, elk met unieke exterieurdetails, een bouwnummerbadge in het interieur en een
selectie van essentiële accessoires, zoals neopreen stoelbekledingshoezen, opbergzakken voor de deuren en een softtop in gaasmateriaal, afhankelijk van de variant.
“De Bronco staat symbool voor Fords zin voor avontuur. En door de nieuwste aandrijftechnologieën te verzoenen met een geïnspireerd en slim design tilt de nieuwe Bronco die passie voor exploratie naar een hoger niveau”, aldus Jon Williams, General Manager, Ford Blue Europe. “Na een afwezigheid van 25 jaar heeft Amerika de terugkeer van de Bronco omarmd met nog meer enthousiasme en affectie dan we ons ooit hadden kunnen voorstellen.
Nu staan we te trappelen om de enthousiaste Europese klanten voor het eerst te laten proeven van deze Bronco-spirit.”
Een nieuw avontuur voor de Bronco in Europa Geïnspireerd door de capaciteiten, het plezier en het gevoel van vrijheid die de originele Bronco bood, begon het designproces van de nieuwe Bronco met een digitale scan op ware grootte van het model van de eerste generatie om ervoor te zorgen dat zijn unieke proporties en zijn iconische stijl gevrijwaard bleven. Met zijn korte overhangen en zijn functionele en gedurfde trekken, die ook bijdragen tot zijn uitzonderlijke offroadprestaties, is de nieuwe Bronco onmiddellijk herkenbaar.
De nieuwe Bronco onderscheidt zich niet alleen door zijn grille die zich over de volle breedte van de voorkant uitstrekt, en zijn iconische ronde koplampen, maar wordt ook gekenmerkt door
zijn hoekige koetswerkpanelen die een duidelijk zicht bieden op de uiteinden van de SUV en het gemakkelijker maken om te vorderen in uitdagende terreinomstandigheden. De voorspatborden
zijn ook voorzien van richtpunten in de vorm van verhoogde delen die de rand van het koetswerk aangeven en ook kunnen worden gebruikt als bevestigingspunten, die tot 68 kg 5
kunnen dragen voor het vervoer van langere voorwerpen zoals surfplanken of kano’s. De standaard verwijderbare hardtop is voorzien van een dakhemel van geluiddempend materiaal, bestaande uit vier panelen, met speciale geïntegreerde opbergzakken voor de voorste twee panelen. Alle vier de deuren kunnen ook volledig worden verwijderd 4 , in amper acht minuten met behulp van één werktuig, om te genieten van de ultieme vrijheid in openlucht en van een nog vrijer zicht in uitdagende terreinomgevingen.
De frameloze ruiten beperken het totale gewicht van de deuren, waardoor ze licht genoeg zijn om te worden verwijderd door eigenaars van bijna elk postuur. Met de speciale opbergzakken
die beschikbaar zijn, kunnen de deuren veilig en goed beschermd aan boord worden meegenomen, zodat ze binnen enkele minuten weer kunnen worden gemonteerd.
Andere verwijderbare onderdelen maken het mogelijk om het voertuig zowel te personaliseren als zijn offroadprestaties te verbeteren. Zo kunnen de grille en voorbumper worden vervangen
door andere versies, terwijl de kunststof wielkastverbreders eveneens zijn ontworpen om zonder schade los te komen bij een offroadcontact, en gemakkelijk en snel kunnen worden
vervangen.
In de Bronco zitten verschillende discrete ‘designdetails’ verscholen die de historiek van de auto huldigen. De eigenaars kunnen ze ontdekken als ze hun auto en zijn kenmerken beter leren
kennen. Voorbeelden hiervan zijn verborgen grafische voorstellingen van een bokkend ‘bronco’- paard (als verwijzing naar het oorspronkelijke model van 1966), een in het interieur geïntegreerde flesopener of gps-coördinaten van locaties die tijdens de ontwikkeling werdengebruikt voor tests.
“Om de Bronco vandaag opnieuw uit te vinden moesten we de authenticiteit van het origineel behouden, tot en met de afwerking van de boutkoppen”, zei Paul Wraith, hoofdontwerper van
de Ford Bronco. “Bij elke keuze die we maakten, kwam het er vooral op aan ervoor te zorgen dat de klant met de Bronco een authentieke ervaring zou beleven die even goed bevalt in het
dagelijks leven als tijdens een avontuur diep in de wildernis.”
Gebouwd voor zwaar werk, klaar voor alles
De originele Bronco had zijn bijnaam ‘Goat’ (of ‘geit’, als verwijzing naar zijn vermogen om zich op alle terrein te verplaatsen) te danken aan zijn unieke offroadcapaciteiten. Trouw aan zijn
roots onderscheidt ook de nieuwe generatie zich door zijn unieke prestaties in uitdagende omstandigheden. Fords 2,7 liter grote EcoBoost V6-benzinemotor met dubbele turbo en sequentiële directe injectie levert een vermogen van 335 pk en een koppel van 563 Nm, dat garant staat voor moeiteloze prestaties. Het cilinderblok van gietijzer met vermiculairgrafiet staat garant voor een
sterkere en stijvere structuur ten opzichte van klassieke gietijzeren blokken zonder enige gewichtstoename, terwijl technologieën zoals de elektronisch gestuurde wastegate en het
uitlaatgasrecirculatiesysteem onder hoge druk het vermogen en de brandstofefficiëntie verhogen.
Een 10-trapsautomaat is standaard op de Bronco en staat garant voor een uiterst soepele aandrijving, met een geoptimaliseerd koppel, zowel op verharde wegen als op het terrein.
Dankzij een maximale overbrengingsverhouding tot 64,33:1 in de korte versnellingen kan de Bronco vorderen met een snelheid van 6 km/u bij 2.400 t/m, wat zorgt voor een nauwkeurige
controle bij lage snelheden en minder risico op immobilisatie op moeilijk terrein.
De Bronco Outer Banks is uitgerust met een elektronische tussenbak met hoge en lage gearing, zodat de bestuurder onderweg met een druk op de knop kan overschakelen tussen korte en
lange versnellingen.
De Bronco Badlands voegt daar vooraan nog een sperdifferentieel en een ontkoppelingssysteem van de stabilisatorstang aan toe voor maximale bewegingsvrijheid op uitdagend terrein. Bovendien biedt een elektromechanische tussenbak met hoge en lage gearing en een automatische modus ook de mogelijkheid om onmerkbaar over te schakelen tussen tweewiel- en vierwielaandrijving naargelang van de omstandigheden, zodat de bestuurder zich kan concentreren op de weg.
Om het hoofd te bieden aan de meest uitdagende rijomstandigheden is de Bronco gebouwd op een kokerchassis van hoogwaardig staal met zeven dwarsbalken, dat niet alleen een solide
basis biedt die synoniem is met vertrouwen en veiligheid, maar ook een veeruitslag tot 259 mm mogelijk maakt, die garant staat voor spectaculaire offroadcapaciteiten.
De High-Performance Off-Road Stability Suspension (HOSS) doet vooraan een beroep op onafhankelijke driehoeken met spiraalveren met lange veerweg, waardoor het onafgeveerde
gewicht tot 20 procent lager is dan bij een architectuur met starre as en tegelijk een superieur rijcomfort en een optimaal contact met de ondergrond wordt geboden. Achteraan is de Bronco
standaard uitgerust met een vijfarmige starre as met instelbare veren met lange veeruitslag. Rondom is de ophanging voorzien van op zware omstandigheden berekende schokdempers.
De Bronco Badlands gaat nog een stap verder met standaard hoogwaardige adaptieve Bilsteinschokdempers met apart extern reservoir. Hun extra vloeistofcapaciteit biedt hen extra koeling
in zware gebruiksomstandigheden, terwijl de dempingskracht automatisch toeneemt aan de uiteinden van de veerweg, wat garant staat voor een nauwkeurige controle op het terrein en een
soepel rijgedrag in normale omstandigheden.
Klanten die het hoogste niveau van offroadprestaties nastreven, kunnen er zeker van zijn dat kritieke onderdelen doeltreffend worden beschermd dankzij de optionele bodemplaat vooraan
en de afschermingselementen voor de motor, overbrenging, tussenbak en brandstoftank. De beschikbare zijdelingse steenbescherming is sterk genoeg om het gewicht van het voertuig te
dragen bij extreem terreinwerk tussen de rotsen. Zichtbare trekhaken voor en achter zijn standaard op de Bronco. Hij beschikt ook standaard over een rolbeugel van hoogwaardig
boriumstaal met geïntegreerde gordijnairbags, en over zijdelingse airbags in de stoelen die samen met de frontale airbags volledige gemoedsrust bieden bij het rijden in extreme gebruiksomstandigheden.
Technologie ten dienste van elk avontuur
Slimme overbrengingstechnologieën zijn ontworpen om de capaciteiten van de Bronco toegankelijk te maken voor zowel beginnende avonturiers als ervaren offroadrijders. De terreincapaciteiten van de Bronco zijn in essentie gebaseerd op het Terrain Management System™, dat het voor de bestuurder gemakkelijk maakt om de modus te selecteren die hij nodig heeft naargelang van de omstandigheden. Naast de wegmodi zoals Normal, Eco, Sport en Slippery zijn er ook specifieke ‘Goat’-offroadmodi zoals Mud/Ruts, Sand en Rock Crawl, evenals de op de competitie geïnspireerde Baja-modus voor de Bronco Badlands. Al deze modi optimaliseren de sturing van de gasklep, het schakelgedrag van de versnellingsbak en de respons van de stuurinrichting naargelang van de omstandigheden.
De Bronco beschikt ook over de Trail Toolbox, een pakket van gesofisticeerde offroadtechnologieën om de bestuurder bij te staan en hem in staat te stellen de capaciteiten van het voertuig met vertrouwen te verkennen. De Trail Control 3 werkt op dezelfde manier als de cruisecontrol; de bestuurder kan een snelheid tot 31 km/u selecteren en het voertuig regelt automatisch de gasklep en de remmen om de ingestelde snelheid aan te houden, terwijl de bestuurder zich kan concentreren op de besturing om een delicate hindernis te omzeilen.
De Trail Turn Assist 3 maakt gebruik van vectoriële koppelverdeling op basis van remmen, waardoor de draaicirkel tot 40 procent wordt verkleind door het binnenste wiel af te remmen in
krappe doorgangen op het terrein, terwijl de Trail One-Pedal Drive 3 de bestuurder in staat stelt te accelereren en te remmen met alleen maar het gaspedaal, waardoor het gemakkelijker wordt
om de snelheid nauwkeurig te controleren in hachelijke omstandigheden. Tot de rijhulptechnologieën behoren de functies AdvanceTrac™ met Roll Stability Control™ en Trailer Sway Control, voor extra gemoedsrust tijdens het slepen.
Stevige hardware, slimme software
In de lijn van het stoere en doelmatige exterieur is het interieurdesign van de nieuwe Bronco niet alleen bijzonder functioneel, boordevol technologie, maar ook robuust en ontworpen voor
gebruik in veeleisende omstandigheden. Het instrumentenpaneel is geïnspireerd op dat van de eerste Bronco-generatie, met op de natuur en het buitenleven geïnspireerde kleuren, en
materialen die zijn gekozen met het oog op duurzaamheid.
In het dashboard en de middenconsole zijn handgrepen geïntegreerd voor het comfort van de passagier op ruw terrein. De middenconsole is voorzien van een draadloos oplaadstation dat is
ontworpen om een mobiele telefoon op zijn plaats te houden, zelfs bij extreme hellingshoeken.
De oppervlakken van het dashboard zijn afwasbaar. De fysieke knoppen in het interieur zijn afgedicht met siliconen en voorzien van rubberen aanraakpunten, zodat ze beschermd zijn
tegen de natuurelementen en gemakkelijk schoongemaakt kunnen worden.
Hoewel de Bronco is ontworpen om de zwaarste omstandigheden te doorstaan, zijn er geen compromissen gesloten op het vlak van comfort of gebruiksgemak. Een gedeeltelijk tft-scherm
van 8 duim is gekoppeld aan een centraal lcd-aanraakscherm van 12 duim om toegang te verschaffen tot het SYNC 4-infotainmentsysteem van de laatste generatie, dat profiteert van
Ford Power-Up-software-updates op afstand voor een verbeterde functionaliteit op lange termijn.
De Bronco is ook uitgerust met bevestigingspunten bovenop het dashboard, voor een houder waarin klanten hun camera’s of mobiele telefoons kunnen koppelen aan specifieke 12V- en
USB-aansluitingen. Compatibiliteit met Apple CarPlay en Android Auto 7 is standaard in de Bronco, net zoals een B&O® Premium Sound System 8 met 10 luidsprekers inclusief een subwoofer, waarbij de beschikbare FordPass-app 9 een optimale connectiviteit en integratie verschaft met het SYNC4-systeem.
Een standaard 360°-camerasysteem met weergave van de voertuigomgeving wordt automatisch geactiveerd wanneer een van de offroadrijmodi wordt ingeschakeld. Dit biedt een
zicht op de wielen dat niet mogelijk is vanuit de bestuurdersstoel, en verbetert het zicht rondom
tijdens technische uitdagingen zoals traag vorderen over rotsen.
Geboorte van een icoon
De oorspronkelijke Bronco, die in 1966 in de VS werd gelanceerd, was enerzijds gebaseerd op de stoere militaire voertuigen van Ford-makelij en anderzijds op de prestatiegerichtheid van de
Mustang, om het beste van twee werelden te bieden: een authentieke terreinwagen met een leuke, dynamische spirit, die bijdroeg tot het ontstaan van een totaal nieuw marktsegment, met
name dat van de avontuurlijke terreinwagens.
De eerste Bronco-generatie bewees zijn robuustheid en levendigheid door in 1969 de offroadrace Baja 1000 te winnen, een huzarenstukje dat meer dan 50 jaar lang ongeëvenaard zou blijven door een andere productie-4×4. Van de eerste Bronco-generatie werden meer dan 200.000 exemplaren verkocht in de VS, terwijl in totaal over de vijf generaties meer dan een miljoen Bronco’s werden geproduceerd tussen 1966 en 1996.