Combinatie van een elegant design en sportieve rijprestaties
· Een geëlektrificeerde aandrijflijn als mild-hybride of plug-in hybride
· Omvangrijke upgrade van de standaarduitrusting
· Voorzien van de nieuwste generatie van het MBUX infotainmentsysteem met nieuwe functies
· Vanaf juli 2023 beschikbaar op de West-Europese markten
Een stijlvol design en dynamisch rijplezier: dat is de kern van de nieuwe GLC Coupé. Als het sportieve zustermodel van de GLC SUV voltooit hij de best verkochte modelserie van Mercedes-Benz. De eerste indruk van de GLC Coupé: elegant, dynamisch en offroad-avontuur. Opvallende proporties, fraaie oppervlakken en nauwkeurig geplaatste lijnen bepalen het herkenbare uiterlijk, aangevuld met een overzichtelijk, hoogwaardig interieur.
De GLC Coupé combineert sportieve prestaties met een hoge mate van efficiëntie. Alle uitvoeringen beschikken over elektrische aandrijftechnologie. Als plug-in hybride met een geheel elektrische actieradius die toereikend is voor de dagelijkse behoeften of als mild-hybride met 48 volt-technologie en een geïntegreerde startdynamo voor een extra boost en energierecuperatie. De nieuwe GLC Coupé voelt zich thuis in vrijwel elk terrein. Zowel op als naast de gebaande paden maakt hij indruk met zijn comfort en wendbaarheid. Het sportonderstel behoort tot de standaarduitrusting. De optionele achterasbesturing met een maximale hoek van 4,5° maakt de auto nog wendbaarder. Hij maakt deel uit van het technologiepakket, samen met de AIRMATIC luchtvering. Offroad maakt de Coupé indruk met tal van features, zoals 4MATIC vierwielaandrijving en volledig elektrisch terreinrijden in de plug-in-uitvoeringen. Het offroad-display en de ‘transparante motorkap’ als onderdeel van de 360°-camera verhogen het comfort tijdens het rijden.
De hoge standaarden van de nieuwe GLC Coupé komen in elk detail naar voren. De hardware en software van de nieuwste generatie van het MBUX (Mercedes-Benz User Experience) infotainmentsysteem zorgen voor nog meer gebruiksvriendelijkheid. De scherpe beelden in het combi-instrument en het centrale scherm maken het eenvoudig om auto- en comfortfuncties te bedienen. De twee LCD-schermen geven duidelijke en gestructureerde informatie weer. De schermvullende navigatie biedt de bestuurder de best mogelijke routebegeleiding. MBUX Augmented Reality voor de navigatie is als meeruitvoering leverbaar. Een camera registreert de omgeving vóór de auto. Het centrale scherm toont de bewegende beelden en legt er als het ware ook virtuele graphics, informatie en markeringen overheen. Denk daarbij aan verkeersborden, richtingspijlen, rijstrookadviezen en huisnummers. Dit maakt de navigatie veel gemakkelijker, vooral in stedelijke gebieden.
De intuïtieve spraakassistent ‘Hey Mercedes’ reageert steeds beter op natuurlijke taal en gebruikersvoorkeuren. Muziekstreamingdiensten kunnen naadloos worden geïntegreerd in MBUX, inclusief persoonlijke instellingen[1], waardoor klanten kunnen genieten van een gepersonaliseerde muziekervaring in de auto. Aanvullende informatie wordt verstrekt door de audio Tourguide, die deel uitmaakt van de ‘MBUX spraakassistent’ van Mercedes me. Na het geven van het spraakcommando ‘Hey Mercedes, start Tourguide’ leest het MBUX infotainmentsysteem informatie voor over interessante punten langs de route. Het systeem reageert op de ongeveer 3.400 bruine borden langs de Duitse snelwegen. De MBUX Smart Home-functie geeft klanten onderweg in de nieuwe GLC Coupé toegang tot smart home-systemen, bijvoorbeeld om de temperatuur, verlichting, zonwerking of elektrische apparaten te controleren en aan te passen.
Het design: sensuele puurheid, intelligentie en emotie
Het bepalende kenmerk van de nieuwe GLC Coupé is zijn sportieve silhouet. Hij is onmiddellijk herkenbaar als lid van de Mercedes-Benz SUV-familie. Tot de standaarduitrusting behoren het AVANTGARDE-exterieur met 18 inch lichtmetalen velgen en het chroompakket. Hybride-uitvoeringen krijgen banden met verschillende breedtes op de voor- en achteras. De breedte van de auto wordt geaccentueerd door de naadloze overgang van de koplampen naar de grille. Het Mercedes-Benz-patroon is standaard op de grilleafdekking aangebracht.
De fraaie oppervlakken blijven het exterieurdesign bepalen. Dit effect wordt versterkt door nauwkeurig gevormde randen die de proporties en gespierde wielkasten accentueren. Ze zorgen ook voor een evenwicht tussen elegantie en kracht. De AMG Line is leverbaar met 19 of 20 inch banden met verschillende breedtes voor en achter en wielkastbekleding in de kleur van de auto. Als optie zijn ook treeplanken die het instappen vergemakkelijken en (vanaf de AMG Line) een nightpakket verkrijgbaar. Andere kenmerken van de sportieve, zelfverzekerde uitstraling zijn de grote spoorbreedte en strak op de carrosserie aansluitende velgen in de maten 18 tot 20 inch. Verschillende af-fabriek leverbare velgen hebben een hoogglans afwerking met tweekleurige oppervlakken. De aerodynamica van deze velgen is ook geoptimaliseerd door hun speciale vorm. De breedte van de auto wordt geaccentueerd door de tweedelige achterlichten met zwarte en donkerrode verbindingselementen, aan de onderzijde aangevuld met de gesimuleerde chromen onderrijdbescherming.
Het interieur: modern en sportief
Het interieur van de nieuwe GLC Coupé is standaard voorzien van de modern ogende AVANTGARDE-lijn. Het dashboard is overzichtelijk ingedeeld. Het bovenste gedeelte heeft een vleugelachtig profiel met nieuwe, afgeplatte ventilatieopeningen. Het onderste deel onderscheidt zich door een royale bekleding die naadloos overgaat in de gebogen middenconsole. Het 12,3 inch (31,2 cm) hoge-resolutie LCD-scherm voor de bestuurder lijkt vrij boven het vleugelprofiel en het bekledingsoppervlak te zweven. Het 11,9 inch (30,2 cm) centrale display rijst op uit de middenconsole en lijkt eveneens boven de bekleding te zweven. Net als het dashboard is het schermoppervlak lichtjes naar de bestuurder gericht.
Het moderne, ingetogen design van de portierpanelen omlijst beide uiteinden van het dashboard. Het centrale paneel van de portieren met geïntegreerde armsteun loopt over van een verticale naar een horizontale styling. In lijn met het design van de middenconsole heeft het voorste gedeelte de vorm van een metalen hightech element. Het kan worden gebruikt als hand- of sluitgreep en herbergt de functies van de elektrisch bedienbare ramen. Nieuw is het bedieningspaneel waarin de portieropener en de stoelverstelling is geïntegreerd, en dat lijkt te zweven.
Bij het stoeldesign wordt gespeeld met lagen en speciaal gevormde oppervlakken, waardoor ze een lichte uitstraling hebben. De hoofdsteunen en hun verbinding met de rugleuning zijn opnieuw vormgegeven. Optioneel (standaard voor de AMG Line) wordt nu een met leder bekleed dashboard met nappalook voor de bovenste delen van de portierpanelen aangeboden. Diverse sierelementen hebben innovatieve oppervlakken. Daartoe behoren impressies van houtfineer met open poriën in bruin, antraciet en zwart, met aluminium inlegwerk.
Een slim ruimteconcept en praktische details voor dagelijks gebruiksgemak
De afmetingen onderstrepen de dynamische en gespierde uitstraling van de nieuwe GLC Coupé. Met een lengte van 4.763 mm is hij 31 mm langer en 5 mm hoger dan zijn voorganger. Ook de spoorbreedtes zijn gegroeid, met 6 mm aan de voorzijde (nu 1.627 mm) en 23 mm achter (nu 1.640 mm). De toegenomen lengte van de auto komt ten goede aan de wielbasis en de overhangen voor en achter. De breedte is met 1.890 mm gelijk gebleven.
Met nog meer bagageruimte dan voorheen is de GLC Coupé klaar voor grote roadtrips: variërend van 545 liter (45 liter meer dan het vorige model) tot 1.490 liter (een plus van 90 liter) in de mild-hybride-uitvoeringen en 390-1.335 liter in de plug-in hybride-varianten. De EASY-PACK achterklep is standaard. Deze opent of sluit op handige wijze met één druk op de knop via de contactsleutel, de schakelaar in het bestuurdersportier of de ontgrendelingshendel op de achterklep.
Aanzienlijk verbeterde aerodynamica
In de aerodynamisch meest gunstige configuratie is de minimale luchtweerstandscoëfficiënt (Cd-waarde) van de GLC Coupé slechts 0,27. Daarmee presteert hij drie honderdsten beter dan zijn voorganger (Cd = 0,30). De ontwikkelings-engineers optimaliseerden de auto wat betreft de luchtweerstand en het windgeluid met behulp van uitgebreide digitale stromingssimulaties (CFD – computational fluid dynamics) en tests in de aero-akoestische windtunnel.
De nieuwe GLC Coupé is een aangenaam stille auto geworden met weinig rol- en windgeruis. Dit wordt bereikt door een akoestische optimalisatie van de carrosserie en een geavanceerde geluidsisolatie. Een akoestisch membraan in de voorruit behoort tot de standaarduitrusting. Het optioneel verkrijgbare, akoestisch effectieve thermische isolatieglas voldoet aan nog hogere comfortverwachtingen. Een nieuwe optie voor de GLC Coupé is een panoramisch zonnedak. Het biedt een aanzienlijk groter openingsoppervlak, dat 6 cm langer is dan bij de nieuwe GLC SUV. Bij felle zon kan het zonnedak worden afgedekt met een blindering (standaard aanwezig).
Comfortfeatures: verbeteringen in detail
ENERGIZING is de naam van het concept van Mercedes-Benz voor connected comfortsystemen. Het optionele ENERGIZING Plus-pakket activeert ze met een druk op de knop of via een spraakcommando en bundelt ze in maximaal zeven comfortprogramma’s. Tegelijkertijd creëert het systeem een bijpassende sfeer in het interieur – bijvoorbeeld verkwikkend bij vermoeidheid of ontspannend bij een verhoogd stressniveau. De ENERGIZING COACH stelt een passend fitness- of wellness-programma voor op basis van auto- en ritgegevens. Wanneer de bestuurder een smartwatch draagt die compatible is, houdt het systeem dankzij zijn intelligente algoritme ook rekening met informatie over belangrijke functies en het huidige welzijn.
Het AIR BALANCE-pakket maakt deel uit van het ENERGIZING Plus-pakket. Het biedt een individuele, subtiele geurbeleving in het interieur – afgestemd op de persoonlijke voorkeuren en de stemming. Tegelijkertijd wordt de buiten- en binnenlucht geïoniseerd en gefilterd. De ENERGIZING AIR CONTROL-functie controleert voortdurend de luchtkwaliteit in het interieur met behulp van luchtkwaliteits- en fijnstofsensoren. Als de drempelwaarden worden overschreden, schakelt de airconditioning over op luchtrecirculatie. Een tweetraps filterconcept kan bovendien fijnstof en een groot deel van de verontreinigende stoffen uit de lucht filteren.
Belangrijke upgrades van de standaarduitrusting
De standaarduitrusting van de nieuwe GLC Coupé omvat onder meer al de AVANTGARDE-lijn. Deze voorziet in grote schermen, smartphone-integratie, een draadloze oplaadmogelijkheid voor telefoons en verwarmbare zitplaatsen voor bestuurders en passagiers. Daarnaast is de pakketlogica aanzienlijk vereenvoudigd. Kenmerken die in het verleden vaak door klanten werden gecombineerd, worden nu als pakket aangeboden. Waar het gaat om designopties als lakafwerking, bekleding, sierlijsten en velgen, kunnen klanten hun auto net als voorheen individueel configureren.
Motoren: geëlektrificeerde viercilinders
De nieuwe GLC Coupé is leverbaar met geëlektrificeerde aandrijflijnen. De mild-hybrideversies zijn voorzien van een geïntegreerde startdynamo (ISG) van de tweede generatie en een 48 volt boordnet. De geïntegreerde startdynamo in de mild-hybridevarianten ondersteunt de verbrandingsmotor vooral bij lage toerentallen. In combinatie met de turbo zorgt dit voor een uitstekend vermogen. Het 48 volt boordnet ondersteunt hybridefuncties als uitrollen, boosten en energierecuperatie, waardoor de efficiëntie toeneemt. De motoren starten ook snel en comfortabel met behulp van het ISG-systeem, waarbij de start/stop-functie voor de bestuurder nauwelijks voelbaar is.
De drie andere motorversies zijn plug-in hybriden die voldoende actieradius hebben om in de dagelijkse behoeften te voldoen. Het verbeterde hybride rijprogramma reserveert de elektrische rijmodus voor de meest geschikte trajecten. Het geeft bijvoorbeeld voorrang aan elektrisch rijden op ritten in stedelijke gebieden. Ongeacht of het om een benzine- of dieseluitvoering gaat: als plug-in hybride zijn alle varianten tijdens het rijden zowel zeer efficiënt als dynamisch.
De actieradius-simulator: een indicator voor de persoonlijke elektrische actieradius
Voor veel klanten is de elektrische actieradius een belangrijke factor bij de keuze voor een geëlektrificeerde auto. De actieradius-simulator van de nieuwe GLC Coupé houdt rekening met externe factoren als omgevingstemperatuur, rijprofiel en verwarmings- of koelingsbehoefte. Zo wordt duidelijk onder welke omstandigheden de werkelijke elektrische actieradius kan afwijken van de opgegeven waarde.
Een aanzienlijk grotere elektrische rijbeleving
De hoge vermogensdichtheid van de hybride aandrijflijn is te danken aan een permanent bekrachtigde synchroonmotor met interne rotor. Het maximale koppel van de elektromotor is vanaf 0 tpm beschikbaar, wat resulteert in een hoge souplesse bij het wegrijden en dynamische rijprestaties. Het volledige elektrische vermogen is beschikbaar tot een snelheid van 140 km/u. In de nieuwe GLC Coupé past Mercedes-Benz een elektromechanische rembekrachtiger toe. Deze regelt automatisch de flexibele overgang tussen hydraulisch remmen en recuperatie, afhankelijk van de rijsituatie, om onder alle omstandigheden een optimale energierecuperatie en remprestatie te garanderen. Daardoor wordt het maximale recuperatievermogen van maximaal 100 kW vaker bereikt.
De hoogvoltageaccu is door Mercedes-Benz in eigen huis ontwikkeld. Hij heeft een geïnstalleerde capaciteit van 31,2 kWh. Uitgaande van een lege accu is een volledige oplaadbeurt met de optionele 60 kW DC-lader in ongeveer 30 minuten voltooid. De GLC Coupé is standaard uitgerust met een 11 kW wisselstroomlader.
Ophanging: dynamiek en veiligheid
Het op dynamiek afgestemde onderstel van de nieuwe GLC Coupé bestaat uit een nieuwe voorwielophanging met vier draagarmen en een op een subframe gemonteerde onafhankelijke multilink-ophanging achter. De hybride-uitvoeringen zijn standaard voorzien van luchtvering en niveauregeling op de achteras. Alle andere varianten zijn uitgerust met een sportonderstel. Variabele stuuroverbrenging is op alle uitvoeringen standaard. Op verzoek is de nieuwe GLC Coupé leverbaar met het techniekpakket. Dit omvat de AIRMATIC luchtvering en een actieve achterasbesturing met een stuurhoek van maximaal 4,5°. Het AIRMATIC-systeem heeft een traploos instelbare demping voor de compressie- en reboundfase van de schokdempers.
In combinatie met de optionele achteras uit het techpakket rijdt de nieuwe GLC Coupé extra wendbaar en stabiel. Bij snelheden onder 60 km/u sturen de achterwielen in de tegenovergestelde richting van de voorwielen – tot een hoek van 4,5° bij het parkeren. De wielbasis voelt dan korter aan, waardoor de auto wendbaarder en lichtvoetiger wordt. De draaicirkel wordt daarbij met 90 cm verkleind tot 10,9 meter. Wanneer de snelheid boven de 60 km/u komt, sturen de achterwielen tot een hoek van 4,5° in dezelfde richting als de voorwielen. De virtueel verlengde wielbasis heeft merkbare voordelen in de vorm van een betere rijstabiliteit en hogere veiligheid bij hoge snelheden, tijdens snelle rijstrookwisselingen of plotselinge uitwijkmanoeuvres. Bovendien reageert de auto tijdens dynamische manoeuvres beter op stuurcommando’s. De besturing van de achteras wordt gecombineerd met een directere stuuroverbrenging op de vooras, zodat het aantal stuurwielomwentelingen van aanslag tot aanslag wordt verminderd.
Assistentiesystemen: comfort en veiligheid
De nieuwste generatie van het rijassistentiepakket plus[2] bevat nieuwe en verbeterde functies. Deze verminderen de inspanningen van de bestuurder in dagelijkse situaties voor comfortabeler en veiliger rijden. Wanneer er gevaar dreigt, kunnen de systemen reageren op potentiële aanrijdingen zoals de situatie vereist. De actieve afstandassistent DISTRONIC kan bijvoorbeeld een vooraf ingestelde afstand tot voorliggers aanhouden op alle soorten wegen: op snelwegen, provinciale wegen of in de stad. De actuele snelheidslimiet kan met een druk op de knop als snelheidsinstelling worden gekozen. De actieve remhulp maakt gebruik van in de auto geïnstalleerde sensoren om dreigende botsingen met kruisend of tegemoetkomend verkeer, of kop-staartbotsingen te detecteren. Bij gevaar kan het systeem een akoestische en visuele waarschuwing geven. Als de bestuurder niet hard genoeg remt, kan het systeem ook helpen door de remkracht op adequate wijze te verhogen of een noodstop te initiëren. Eén van de nieuwe functies van de actieve stuurassistent is rijstrookdetectie met behulp van een extra 360 graden-camera die vooral bij lage snelheden voordelen biedt, bijvoorbeeld bij het vormen van een reddingsstrook. Nieuw zijn de waarschuwingsfuncties voor stopborden en rode verkeerslichten van de verkeersbordenassistent.
Geavanceerde parkeersystemen voor ondersteuning bij langzame manoeuvres
Dankzij krachtigere omgevingssensoren kunnen de parkeersystemen bestuurders beter ondersteunen bij het manoeuvreren. De integratie van de sensoren in het MBUX-systeem maakt de bediening intuïtiever en biedt visuele ondersteuning via het scherm. De optionele achterasbesturing is geïntegreerd in de parkeerassistent en de rijbanen worden dienovereenkomstig berekend. De noodremfuncties zijn er ook op gericht om andere weggebruikers te beschermen voor een betere verkeersveiligheid.
Het nieuwe parkeerpakket met 360°-camera is als optie leverbaar. Het omvat ook de ‘transparante motorkap’ en de actieve parkeerhulpfuncties met behulp van PARKTRONIC. Het zicht rondom en de parkeerhulp vergemakkelijken het manoeuvreren: het centrale scherm geeft de directe omgeving duidelijk weer. Vier camera’s (voor, achter en beide zijkanten) leveren de beelden, die worden gecombineerd in een virtueel 360° vogelvluchtperspectief. Bovendien geeft het scherm verschillende zichthoeken weer, zoals voor of achter de auto of een aanhangermodus. Bestuurders bepalen zelf of ze met behulp van de schermen zelf parkeren of dat ze de parkeerassistent de controle laten overnemen. De Memory Parking assistent is als meeruitvoering verkrijgbaar. Deze assistent onthoudt parkeerlocaties, zoals hoe je thuis de garage in en uit moet rijden. Nadat het trainingsproces is voltooid, laat het systeem degene achter het stuur kiezen of hij of zij het automatische parkeerproces wil uitvoeren. Als er obstakels worden gedetecteerd, stopt het systeem totdat deze zijn verwijderd.
DIGITAL LIGHT: extreem helder met optionele projectiefuncties
De nieuwe GLC Coupé is standaard voorzien van high-performance led-koplampen. Als optie is DIGITAL LIGHT leverbaar. Het licht wordt gecreëerd door een matrix van leds in de koplampunit die individueel kan worden aangestuurd. Dit maakt afhankelijk van de omstandigheden een gerichte en dynamische verdeling en regeling van het licht mogelijk. Het resultaat is een uitstekend zicht voor de bestuurder zonder dat andere weggebruikers worden verblind. DIGITAL LIGHT met projectiefunctie is als optie leverbaar. Dit biedt extra veiligheid voor de bestuurder en maakt communicatie met andere weggebruikers mogelijk. Het kan bijvoorbeeld het rijden veiliger maken door geleidingslijnen, symbolen en animaties te projecteren. De slimme technologie markeert voetgangers in de gevarenzone met een schijnwerperfunctie en verduidelijkt hun positie met geprojecteerde richtingspunten. Er wordt een waarschuwingssymbool getoond wanneer bestuurders op opritten van snelwegen of eenrichtingsstraten verkeerd rijden.
Over heuvels en door dalen: offroad met de GLC Coupé
Net als voorheen is de nieuwe GLC Coupé ook geschikt voor offroadrijden en heeft hij diverse nieuwe voorzieningen en systemen die op dat gebruik zijn gericht. Tot de standaarduitrusting behoren een offroad rijmodus en DSR (Downhill Speed Regulation). De plug-in-uitvoeringen maken het mogelijk om volledig elektrisch te rijden in het terrein. Doordat het volledige koppel van de elektromotor van 440 Nm beschikbaar is vanaf de eerste omwenteling van de motor, is het vermogen altijd gemakkelijk te controleren. Dit maakt zeer nauwkeurig en gecontroleerd rijden mogelijk, zelfs in uitdagend terrein. Omdat de elektromotor bovendien alleen energie verbruikt wanneer hij de auto daadwerkelijk in beweging brengt, zal de vermogensbehoefte bij normale offroadsnelheden laag zijn. Daardoor is een lange volledig elektrische rijtijd mogelijk, zelfs in veeleisend terrein.
In offroad-modus biedt de GLC Coupé met behulp van de 360°-camera een ‘transparante motorkap’. Het centrale scherm toont een virtueel beeld onder de voorkant van de auto, inclusief de voorwielen en hun stuurstand. Hierdoor kan de bestuurder obstakels zoals grote stenen of diepe kuilen eerder en gemakkelijker herkennen.
De offroad schermmodus gebruikt de twee displays voor een duidelijke presentatie van informatie, bedieningselementen en belangrijke functies voor offroadomstandigheden. Het bestuurdersscherm geeft onder meer de hellingshoek, topografische hoogte, geografische coördinaten en een kompas weer, evenals de rijsnelheid en het motortoerental bij gebruik met de verbrandingsmotor ingeschakeld. Het centrale scherm toont de huidige positie op het terrein en de stuurhoek van de voorwielen. Als de auto over achterasbesturing beschikt, wordt ook de stuurrichting van de achterwielen weergegeven. Alle rijfuncties die relevant zijn voor terreinrijden kunnen eenvoudig op één scherm worden bediend.
Het technologiepakket (meeruitvoering) met AIRMATIC-luchtvering inclusief niveauregeling en achterasbesturing biedt ook comfortvoordelen in het terrein. Zo maakt AIRMATIC een grote bodemvrijheid in het terrein mogelijk, ongeacht de belading, en een lange veerweg voor de best mogelijke tractie. De achterasbesturing vergroot de wendbaarheid in het terrein nog verder.
Nieuw bij de GLC Coupé: het aanhangermenu en de routeplanner voor het rijden met aanhangers: in het centrale scherm kunnen routes worden gepland die geschikt zijn voor het rijden met de vooraf gedefinieerde aanhanger. Daarbij wordt onder meer rekening gehouden met toegestane breedtes en hoogtes langs de route. Zodra de aanhanger is aangekoppeld en de elektrische verbinding tot stand is gebracht, vraagt de routeplanner de bestuurder om input via MBUX. Hangt er een kleine aanhanger achter de auto? Of een grotere, zoals een caravan of paardentrailer? Of een fietsendrager? Het doel van deze en andere innovaties en functies voor gebruik als trekauto is om het trekken van aanhangers zo veilig en aangenaam mogelijk te maken. De 4MATIC vierwielaandrijving zorgt voor uitstekende tractie op elke ondergrond. Bij het trekken van een aanhanger wordt het ESP® stabilisatieprogramma geactiveerd. Het systeem kan dynamische onevenwichtigheden tijdens het rijden compenseren.
De verbeterde Trailer Manoeuvreerassistent (meeruitvoering) in de nieuwe GLC Coupé maakt manoeuvreren met een aanhanger gemakkelijker, veiliger en comfortabeler. Het systeem regelt automatisch de stuurhoek van het trekkende voertuig tot een snelheid van 5 km/u en op een helling tot 15 procent. Het is ook geïntegreerd in MBUX en kan intuïtief worden bediend. Naast het stabiliseren van de combinatie bij het achteruitrijden kan het systeem voor het eerst ook assisteren in door de bestuurder bepaalde bochten met een hoek van maximaal 90°. De assistent bestuurt het trekkende voertuig automatisch en houdt de gekozen hoek aan. Dit maakt een nauwkeurigere positionering van de aanhanger mogelijk. De bestuurder kan ook de functie ‘rechtuit trekken’ kiezen wanneer de aanhanger de gewenste rijrichting heeft bereikt en rechtuit moet rijden. Het gehele manoeuvreerproces kan worden gevolgd vanuit verschillende cameraperspectieven op het centrale scherm. Dynamische lijnen geven het traject en de breedte van de auto weer.
Hoog niveau in passieve veiligheid
Rechts- of linksgestuurd, met benzinemotor, dieselmotor of als plug-in hybride: op het gebied van botsveiligheid voldoen alle uitvoeringen aan de strenge veiligheidsnormen van Mercedes.
Samen met de bekende PRE-SAFE® beschermfuncties voor frontale aanrijdingen en kop-staartbotsingen vormt de PRE-SAFE® Impulse Side-functie een virtuele kreukelzone rond de auto. Het systeem is optioneel verkrijgbaar met het rijassistentiepakket plus. Omdat bij een aanrijding van opzij slechts een beperkte kreukelzone beschikbaar is, duwt deze functie de getroffen bestuurder of voorpassagier naar het midden van de auto en weg van de acute gevarenzone wanneer het systeem een dreigende aanrijding van opzij detecteert. Daartoe blaast het systeem in een fractie van een seconde luchtkamers in de zijwangen van de rugleuningen van de voorstoel op.
Het veiligheidsconcept van de GLC Coupé is gebaseerd op een intelligent ontworpen carrosserie met een bijzonder stijve passagierscel, selectief vervormbare crashstructuren en interactie tussen de veiligheidsgordels, gordelspanners en airbagsystemen. Naast de wettelijke voorschriften voldoet het model ook aan de interne testvoorschriften van Mercedes-Benz en aan testcriteria die zijn afgeleid van echte ongevallen.
De inzittenden worden bij een aanrijding bijzonder goed beschermd door de voertuigstructuur. Het carrosserieconcept omvat alle gebieden – het voorste deel van de structuur, de passagierscel, de zijwanden en de vloerconstructie. Alle structurele elementen en carrosseriedelen zijn zo ontworpen dat ze bestand zijn tegen spanningen, dankzij de materiaalmix en de juiste wanddiktes. Het totaalconcept leidt tot een homogene verdeling van de belasting en een hoge energieabsorptie bij een gematigde vertraging die op de inzittenden inwerkt. Bovendien wordt hun voldoende beschermende ruimte geboden.
Mild-hybride-uitvoeringen:
GLC 200 4MATIC | GLC 300 4MATIC | GLC 220 d 4MATIC | GLC 300 d 4MATIC | ||
Cilinderinhoud | cm³ | 1.999 | 1.999 | 1.993 | 1.993 |
Nominaal vermogen | kW/pk | 150/204 | 190/258 | 145/197 | 198/269 |
bij motortoerental | 1/min | 6.100 | 5.800 | 3.600 | 4.200 |
Extra elektrisch vermogen (boost) | kW/pk | 17/23 | 17/23 | 17/23 | 17/23 |
Nominaal koppel | Nm | 320 | 400 | 440 | 550 |
Extra koppel (boost) | Nm | 200 | 200 | 200 | 200 |
Gecombineerd brandstofverbruik (WLTP)[3] | l/100 km | 8,0-7,1 | 8,2-7,3 | 5,8-5,1 | 6,1-5,5 |
Gecombineerde CO2-emissies (WLTP)3 | g/km | 182-162 | 185-165 | 152-135 | 160-145 |
Acceleratie 0-100 km/u |
s | 7,9 | 6,3 | 8,1 | 6,4 |
Topsnelheid | km/u | 227 | 246 | 225 | 249 |
Plug-in hybride-uitvoeringen:
GLC 300 e 4MATIC | GLC 400 e 4MATIC | GLC 300 de 4MATIC | ||
Benzinemotoren | Dieselmotor | |||
Cilinderinhoud | cm³ | 1.999 | 1.999 | 1.993 |
Nominaal vermogen, benzine-/dieselmotor | kW/pk | 150/204 | 185/252 | 145/197 |
bij motortoerental | 1/min | 6.100 | 5.800 | 3.600 |
Nominaal koppel, benzine-/dieselmotor | Nm | 320 | 400 | 440 |
bij motortoerental | 1/min | 2.000-4.000 | 2.000-3.200 | 1.800-2.800 |
Nominaal vermogen, elektromotor | kW | 100 | 100 | 100 |
Nominaal koppel, elektromotor | Nm | 440 | 440 | 440 |
Systeemvermogen | kW/pk | 230/313 | 280/381 | 245/335 |
Systeemkoppel | Nm | 550 | 650 | 750 |
Nominale accucapaciteit | kWh | 31,2 | 31,2 | 31,2 |
Topsnelheid | km/u | 220 | 239 | 219 |
Topsnelheid, elektrisch | km/u | 140 | 140 | 140 |
Acceleratie 0-100 km/u |
s | 6,7 | 5,6 | 6,4 |
Gecombineerd brandstofverbruik, nominaal (WLTP)[4] | l/100 km | 0,6-0,5 | 0,6-0,5 | 0,5-0,4 |
Gecombineerde CO2-emissies, gewogen (WLTP)4 | g/km | 15,0-11,0 | 15,0-11,0 | 13,0-10,0 |
Gecombineerd vermogen, gewogen (WLTP)4 | kWh/100 km | 22,4-20,2 | 22,4-20,2 | 22,7-20,3 |
Elektrische actieradius (EAER gecomb.) (WLTP)4 | km | 119-131 | 119-131 | 113-130 |
Feiten & highlights
De belangrijkste feiten over de nieuwe Mercedes-Benz GLC Coupé in het kort
Exterieurdesign: de uitstraling wordt bepaald door het sportieve coupé-silhouet. Al bij de eerste aanblik geeft het een gevoel van elegantie, dynamiek en offroad-avontuur. Andere karakteristieke elementen zijn de gesimuleerde chromen onderrijdbescherming, de zwart gespoten dakrails en de als meeruitvoering leverbare treeplanken. Nieuwe forse zijranden maken een modelspecifiek statement. De koplampen sluiten subtiel aan op de grille, waardoor de sportieve, gespierde uitstraling van de auto wordt benadrukt. In combinatie met het optionele DIGITAL LIGHT zijn ze overdag voorzien van ellipsen. Een andere visuele highlight is de grille met het Mercedes-Benz-patroon (standaard).
Interieurdesign: het interieur van de GLC Coupé combineert sportiviteit met een eigentijds design, met het horizontaal in twee delen verdeelde dashboard, royale bekledingsoppervlakken en een staand centraal scherm dat erboven lijkt te zweven. Het avantgardistische stoelontwerp en de portierpanelen benadrukken de hoge kwaliteit van het interieur.
Geluidscomfort: de nieuwe GLC Coupé is een aangenaam stille auto met een serene geluidssignatuur en weinig rol- en windgeruis. In dat opzicht overtreft hij zelfs de hoge standaard van zijn voorganger. Samen leveren de akoestische maatregelen een grote bijdrage aan de ‘welkom thuis’-sfeer die synoniem is voor Mercedes Benz.
MBUX: de nieuwste generatie van het infotainmentsysteem beschikt over twee grote schermen en full-screen navigatie.
Bedieningsgemak: de ‘Hey Mercedes’ spraakassistent reageert nog beter dan voorheen, met geoptimaliseerde leermogelijkheden. De MBUX Smart Home-functie maakt van de GLC Coupé een mobiel controlecentrum voor een connected woning. De MBUX spraakassistent is nu uitgebreid met een nieuwe Mercedes me service – de akoestische reisgids ‘Tourguide’.
Entertainment: MBUX integreert alle belangrijke aanbieders van muziekstreaming, inclusief persoonlijke voorkeuren en instellingen. Het optionele Burmester® surround sound systeem beschikt over 15 premium luidsprekers en levert een totaal vermogen van 710 watt.
Aandrijfsystemen: net als de SUV is de nieuwe GLC Coupé systematisch ontworpen voor elektrificatie. Het motorenprogramma omvat viercilinder benzine- en dieselmotoren, altijd gecombineerd met een elektromotor. Vier daarvan zijn mild-hybride-units met een geïntegreerde startdynamo (ISG) van de tweede generatie. De drie andere motorvarianten zijn plug-in hybride-versies. Alle plug-in hybride-uitvoeringen hebben een elektrische actieradius van meer dan 100 kilometer (WLTP).
Elektrischer dan ooit: omdat de elektrische actieradius toereikend is voor de praktijk van alledag, kunnen dagelijkse afstanden meestal volledig elektrisch worden afgelegd. Het verbeterde hybride rijprogramma reserveert de elektrische rijmodus voor de meest geschikte trajecten. Elektrisch rijden krijgt bijvoorbeeld voorrang bij ritten in stedelijke gebieden.
Comfort en wendbaarheid: het sportonderstel en de stuurinrichting met variabele overbrengingsverhouding zijn standaard voor de nieuwe GLC Coupé. Andere belangrijke componenten zijn een nieuwe voorwielophanging met vier draagarmen en een onafhankelijke multilink achterwielophanging met trekstang aan de achterzijde. Deze compenseert zijdelingse krachten, wat het rijgedrag stabieler maakt. De AIRMATIC luchtvering heeft een variabel instelbare demping voor de in- en uitgaande slag.
Lichtvoetig en veilig: de wendbaarheid en rijstabiliteit worden naar een nog hoger plan gebracht door de optionele achterasbesturing, gecombineerd met een directere stuurverhouding op de vooras. De stuurhoek op de achteras is maximaal 4,5°. Dit verkleint de draaicirkel met 90 centimeter, tot 10,9 meter.
Een sterke performer, zowel op als buiten de gebaande paden: de GLC Coupé heeft aanzienlijk verbeterde on- en offroadeigenschappen bij ongunstige weersomstandigheden en op trajecten met onverharde wegen. Daartoe behoren de vereenvoudigde bediening met behulp van het offroadscherm, duidelijkere informatie dankzij de ‘transparante motorkap’ in combinatie met de optionele 360°-camera, en een uitstekende tractie en een verbeterd rijgedrag dankzij de verbeterde regelsystemen. Bij de plug-in hybride-uitvoeringen is volledig elektrisch terreinrijden mogelijk.
Luchtweerstand: in zijn aerodynamisch meest gunstige configuratie is de minimale luchtweerstandscoëfficiënt (Cd-waarde) van de GLC Coupé slechts 0,27. Daarmee presteert hij drie honderdsten beter dan zijn voorganger (Cd = 0,30).
Assistentiesystemen: de nieuwste generatie van het rijassistentiepakket plus bevat extra en verbeterde functies, waaronder de actieve afstandsassistent DISTRONIC, de actieve stuurassistent en de verkeersbordenassistent. Toegevoegde functies zijn het parkeerpakket met 360°-camera en de ‘transparante motorkap’, Memory Parking assistent en de Trailer Manoeuvreerassistent.
DIGITAL LIGHT: deze koplamptechnologie (meeruitvoering) zorgt voor een uitstekende verlichting en extra functies, zoals de optionele projectie van hulpmarkeringen en waarschuwingssymbolen op de weg.
Comfortfeatures: tot de verbeterde componenten en systemen behoren onder meer ENERGIZING AIR CONTROL, AIR BALANCE, GUARD 360° en ambianceverlichting. Het nieuwe panoramische zonnedak is 6 cm langer dan in de GLC SUV. De optionele multicontourstoel die deel uitmaakt van het ENERGIZING Comfort Plus-pakket, beschikt voortaan over uitgebreide massagefuncties.
Het gebruik als trekauto: het nieuwe aanhangermenu en de routeplanner voor het trekken van aanhangers maken de inzet als trekauto veiliger en aangenamer. Bovendien biedt de 4MATIC vierwielaandrijving een uitstekende tractie op elke ondergrond.