Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV behaalt vijf sterren

De Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV plug-in hybrid werd door EuroNCAP bekroond met de maximale vijfsterrenscore. De uitstekende resultaten die de batterijaangedreven MX-30 e-Skyactiv EV in 2020 behaalde, gelden nu dus ook officieel voor de nieuwe oplaadbare hybrideversie.

 

De Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV plug-in hybrid[1] werd door EuroNCAP bekroond met de maximale vijfsterrenscore. De uitstekende resultaten die de batterijaangedreven MX-30 e-Skyactiv EV[2] in 2020 behaalde, gelden nu dus ook officieel voor de nieuwe oplaadbare hybrideversie.

 

Beide MX-30-versies lieten indrukwekkende prestaties optekenen voor de vier testcategorieën van EuroNCAP: volwassenen in de auto (91%), kinderen in de auto (87%), zwakke weggebruikers/voetgangers (68%) en veiligheidshulpmiddelen (73%).

Bovendien behaalden de modellen het maximum van de punten voor zijdelingse impacts en voor de bescherming van 6- en 10-jarige kinderen bij zowel frontale als laterale impacts.

KODAK Digital Still Camera

De MX-30 was de eerste Mazda die een totale vijfsterrenscore behaalde in de strengere EuroNCAP-ratings die sinds 2020 van kracht zijn en die meer nadruk leggen op de bescherming van inzittenden, de bescherming na een aanrijding en geavanceerde rijhulpsystemen.

 

Die uitstekende prestaties zijn te danken aan drie cruciale factoren: de jongste Skyactiv-architectuur biedt een uiterst stijve, absorberende en tegelijk lichte koetswerkstructuur. Een breed gamma geavanceerde i‑Activsense-veiligheidstechnologieën helpt bestuurders potentiële risico’s te identificeren en vermindert de kans op schade of letsels. De doorgedreven voetgangersbescherming beperkt de gevolgen van een aanrijding met kwetsbare weggebruikers.

 

Mazda’s nieuwe oplaadbare hybride biedt klanten dezelfde voordelen als de zuiver elektrische MX-30, terwijl hij tegelijk nieuwe manieren aanreikt om zuiver elektrisch te rijden. De 17,8 kWh grote batterij geeft de e-Skyactiv R-EV een zuiver elektrisch rijbereik van 85 kilometer. Met behulp van Mazda’s unieke wankelmotortechnologie, fungeert de gloednieuwe benzinemotor van 830 cm³ met enkele rotor als een generator om langere ritten af te leggen zonder dat men zich zorgen hoeft te maken over het rijbereik of de laadmogelijkheden onderweg. Aangezien er geen mechanische verbinding tussen de motor en de wielen zit, doet de wankelmotor gewoon dienst als generator, waardoor de MX-30 e-Skyactiv R-EV steeds wordt aangedreven door de elektromotor, om een naadloze EV-ervaring af te leveren.

 

Gesterkt door ruim een halve eeuw expertise in de ontwikkeling van wankelmotoren, heeft Mazda dit motortype gekozen omwille van diens unieke vermogen om de vereiste kracht uit een compacte, lichte en eenvoudige krachtbron te puren. De wankelmotor werd naast de generator en de krachtige elektromotor in de motorruimte geïntegreerd. De combinatie van een 17,8 kWh grote batterij en een 50 liter grote brandstoftank resulteert in een unieke seriële hybrideaandrijving met een flexibel totaal rijbereik tot 680 kilometer, terwijl de CO2-uitstoot van nauwelijks 21 g/km toonaangevende milieuprestaties garandeert.

 

Een uniek designelement van de MX-30 zijn de Freestyle-deuren, een knipoog naar de Mazda RX-8 uit 2003. Deze deuren hebben echter geen negatieve impact op de veiligheid. Volgens de testers “heeft de analyse van de vervormde kreukelzones na de deels frontale aanrijding uitgewezen dat de structuur van de MX-30 geen hoog risico met zich meebracht voor de inzittenden.” “Zowel bij de test met een zijdelingse barrière (die een ander voertuig simuleert) als bij de nog zwaardere test met een zijdelingse impact tegen een paal werden alle kritieke lichaamsdelen goed beschermd en behaalde de auto het maximum van de punten.”

 

Mazda streeft naar een toekomst zonder auto-ongevallen en stelt dan ook alles in het werk om de veiligheid/prestaties te optimaliseren in het kader van de Mazda Proactive Safety-filosofie. De superieure rijdynamiek die Mazda’s Skyactiv-technologie verzekert, draagt eveneens bij tot de rijveiligheid van de nieuwe Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV. Door het rijden te vereenvoudigen, dringen deze technologieën het ongevalsrisico terug zonder daarbij te raken aan het typische rijplezier van Mazda.

 

De MX-30 e-Skyactiv R-EV, die zijn wereldpremière beleefde op het autosalon van Brussel in januari, wordt later dit jaar in heel Europa verkrijgbaar.

 

[1] Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV (125 kW/170 pk): brandstofverbruik gemengde WLTP-cyclus: 1,0 l/100 km; CO2-uitstoot gemengde WLTP-cyclus: 21 g/km. Elektriciteitsverbruik gemengde WLTP-cyclus: 17,5 kWh/100 km; elektrisch rijbereik gemengde WLTP-cyclus: 85 kilometer.

[2] Mazda MX-30 e-Skyactiv EV (107 kW/145 pk): elektriciteitsverbruik gemengde WLTP-cyclus: 17,9 kWh/100 km; CO2-uitstoot tijdens het rijden: 0 g/km; WLTP-rijbereik (gemengde cyclus/stad): 200/265 kilometer.

De wagens zijn gehomologeerd volgens de WLTP-procedure (EU-verordening 1151/2017; EU-verordening 2007/715).

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait