Fris design, hoogwaardigere materialen en de nieuwste generatie assistentiesystemen: dat is het nieuwe ID.3. Tweeënhalf jaar na de lancering van de eerste generatie komt nu de volledig elektrische bestseller van Volkswagen op de markt met een uitgebreide upgrade. Naast de nieuwste software wordt de compacte elektrische auto geleverd met een geslepen exterieur en een verfijnd interieurontwerp. Het kleurengamma is uitgebreid met nieuwe kleuren, waaronder Dark Olivine Green. Hoogwaardige, diervrije en duurzame materialen weerspiegelen volkswagens strategie voor de volledig elektrische ID.-familie.
Imelda Labbé, lid van de raad van bestuur voor verkoop, marketing en aftersales bij Volkswagen: “Met de tweede generatie van de ID.3 zetten we het succesverhaal van onze ID.-familie voort. Het ontwerp is gerijpt en de materialen in het interieur zijn aanzienlijk verbeterd. De nieuwe ID.3 toont onze duidelijke toewijding aan kwaliteit, design en bruikbaarheid, en we hebben systematisch rekening gehouden met de wensen van onze klanten.” De nieuwe ID.3 is een van de tien elektrische modellen die VW in 2026 zal lanceren.
Exterieur: aangescherpt ontwerp, verbeterde aerodynamica. Het exterieur van het volledig elektrische model uit de compacte klasse springt in het oog met een frisse en geslepen look: geoptimaliseerde luchtkoelingsopeningen en grote gelakte oppervlakken zorgen ervoor dat de voorkant er vanuit elke hoek zelfverzekerd en vriendelijk uitziet. Een reden hiervoor is de nieuwe bumper. De motorkap lijkt nu langer omdat de zwarte strook onder de voorruit is verwijderd en verzonken delen aan de zijkanten de voorkant extra verlengen. VW heeft de aerodynamica geoptimaliseerd door een verbeterde luchtstroom rond de voorwielen – bekend als het “luchtgordijn”. Aan de achterzijde schijnen voor het eerst ook de tweedelige achterlichten in de achterklep.
Interieur: superieure kwaliteit, duurzaam en diervrij. Het interieur van de nieuwe ID.3 combineert modern design met duurzame materialen. Precieze naden in een contrasterende kleur versterken bovendien het gevoel van kwaliteit. VW gebruikt het microvezelmateriaal Artvelours Eco voor de deurbekleding en stoelbekleding, een stof die 71 procent recyclaat bevat. Dit is een secundaire grondstof die wordt verkregen door het recyclen van plastic dat eerder minstens één keer als afval is weggegooid. Artvelours Eco heeft qua look en feel en duurzaamheid dezelfde eigenschappen als conventionele nieuwe materialen. Ook de interieuruitrusting is volledig diervrij.
Daarnaast werden tal van suggesties van klanten verzameld en geïmplementeerd als productverbeteringen en om het standaarduitrustingspakket te verbeteren. Zachte, schuimrubberen oppervlakken in de cockpit creëren een nieuwe haptische ervaring. De vernieuwde binnendeurbekleding heeft ook zachtere en grotere oppervlakken.
Standaard intelligent verbonden. Opladen is eenvoudiger en nog handiger met de nieuwe ID.3., dankzij standaardfuncties zoals Plug &Charge – waarbij het voertuig zichzelf verifieert en het laadproces start wanneer de laadkabel wordt aangesloten op een laadstation – en de intelligente Routeplanner voor elektrische voertuigen. Bij langere ritten berekent de Routeplanner voor elektrische voertuigen laadstops zodat de bestemming zo snel mogelijk kan worden bereikt – met behulp van actuele verkeersinformatie en prognoses naast het laadniveau van de batterij. De laadstops worden dynamisch geëvalueerd op basis van de capaciteit van de individuele laadpalen. Dit betekent dat de routeplanningsfunctie twee korte laadbewerkingen met een hoog vermogen kan voorstellen in plaats van een enkele lange laadstop met een laag vermogen. Bovendien detecteert het systeem laadpalen die bezet zijn – en suggereert ze in de eerste plaats niet. Bezienswaardigheden kunnen worden overgebracht naar de auto met behulp van de gratis We Connect ID.app.
Modern en intuïtief bedieningsconcept. De nieuwe ID.3 wordt geleverd met de nieuwste softwaregeneratie. Dit verbetert de systeemprestaties en kan draadloze updates ontvangen. Het compacte bestuurdersdisplay met een schermdiagonaal van 13,4 centimeter (5,3 inch) wordt bediend op het multifunctionele stuurwiel. Het midden van de console biedt plaats aan het nu standaard 30,5 centimeter (12-inch) aanraakscherm voor het navigatiesysteem, telefoonfuncties, media, assistentiesystemen en voertuiginstellingen. Bij het ontwerpen van de menustructuur is ook rekening gehouden met veel klantwensen. Onder andere de lay-out is duidelijker geworden en het oplaadmenu bevindt zich nu op het eerste niveau van het aanraakscherm.
Het optionele augmented reality head-up display (AR head-up display) projecteert informatie zoals de snelheid van het voertuig en dynamische navigatie-instructies op de voorruit. Voor de bestuurder lijkt deze informatie 10 meter voor het voertuig te liggen – weergegeven met het juiste perspectief en duidelijk herkenbaar.
Assistentiesystemen van de nieuwste generatie02. De optionele Travel Assist met zwermgegevens3 is nu ook beschikbaar in de ID.3. In combinatie met de adaptieve cruise control (ACC) voor voertuigcontrole in de lengterichting vanaf 0 km/u tot aan de topsnelheid en Lane Assist voor zijdelingse controle, kan dit rijhulpsysteem gebruik maken van twee beproefde systemen die volledig met elkaar zijn geïntegreerd in de nieuwe ID.3. Als er zwermgegevens beschikbaar zijn, heeft Travel Assist slechts één geïdentificeerde rijstrookmarkering nodig om het voertuig in de rijstrook te houden wanneer het op landwegen rijdt.
Kai Grünitz, lid van de Brand Board of Management en verantwoordelijk voor ontwikkeling: “Met de nieuwe ID.3 brengen we premium technologieën in de compacte klasse – in lijn met ons Volkswagen-doel om achtereenvolgens innovaties in het hele modellengamma aan te bieden. Dit komt ook tot uiting in de nieuwste generatie gemaks- en assistentiesystemen in de ID.3. Door gebruik te maken van zwermdata in het Travel Assist-systeem zetten we de volgende stap op weg naar sterk geautomatiseerd rijden.”
Volkswagen op weg naar ZERO. VW heeft een nieuwe mijlpaal bereikt op weg om een emissievrije, op software gebaseerde mobiliteitsdienstverlener te worden. Sinds de lancering van de ID.-familie zijn tot nu toe al meer dan 600.000 ID.-modellen op basis van het modulaire elektrische aandrijvingsplatform (MEB) geleverd aan klanten over de hele wereld. Het assortiment van Volkswagen bestaat nu uit zes ID.-modellen. Naast de productie in Zwickau en Dresden wordt de nieuwe ID.3 vanaf het najaar van 2023 ook gebouwd in de moederfabriek in Wolfsburg.