De eerste MINI “Made in Germany”: de fabriek van BMW Group in Leipzig bereidt de productie van de volledig elektrische MINI Countryman voor.

De nieuwe, volledig elektrische modelgeneratie van MINI blijft groeien: in 2023 begint de productie van de nieuwe MINI Countryman in de fabriek van BMW Group in Leipzig. Het crossover-model zal zowel met puur elektrische aandrijving als met verbrandingsmotoren worden aangeboden. De voorbereidingen voor de start van de productie van de eerste MINI “Made in Germany” zijn al in volle gang.

//

Leipzig. De volledig elektrische toekomst van MINI begint in 2023 met onder meer de nieuwe MINI Countryman in de fabriek van BMW Group in Leipzig. Dit zal de eerste keer zijn dat een MINI model volledig in Duitsland wordt geproduceerd. De lokaal emissievrije allrounder past uitstekend in de duurzame productielocatie van BMW Group in Leipzig, één van de modernste en duurzaamste autofabrieken ter wereld. Als proefproject van het bedrijf voor het opzetten van een “groene fabriek” komt hier een duurzame langetermijnstrategie voor energieopwekking en -verbruik om de hoek kijken.

“We zijn verheugd dat we dankzij de duurzame energievoorziening van de fabriek de eerste MINI “Made in Germany” CO2-neutraal aan onze klanten kunnen voorstellen. De nieuwe volledig elektrische MINI Countryman laat zo zien waar het merk voor staat: geëlektrificeerd kartgevoel en een sterke focus op een minimale ecologische voetafdruk”, aldus Stefanie Wurst, hoofd van MINI.

Petra Peterhaensel als Plant Director en Sonja Hengstler als Project Manager voor de nieuwe MINI Countryman zijn in Leipzig verantwoordelijk voor de transformatie naar meer elektromobiliteit en duurzame productie van zowel de E-componenten als de complete voertuigen. Een kern van 5.600 medewerkers produceert dagelijks ongeveer 1.000 voertuigen. De nieuwe MINI Countryman komt in Leipzig samen met de BMW 1 Reeks, BMW 2 Reeks Gran Coupé en BMW 2 Reeks Active Tourer van de productielijn. BMW Group Plan Leipzig is de eerste fabriek waar voertuigen van de merken BMW en MINI samen worden geproduceerd, wat eens te meer getuigt van maximale flexibiliteit.

Elektromobiliteit als motor.

De uitbreiding van elektromobiliteit is een integraal onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van BMW Group. Vandaag is al één op de vijf MINI modellen geëlektrificeerd, een bewijs van het enthousiasme van de MINI fans voor lokaal emissievrij rijplezier. De volgende belangrijke mijlpaal en stimulans voor de fabriek is de productie van de nieuwe MINI Countryman, die vanaf eind dit jaar in Leipzig van de band rolt. De hoogspanningsaccu’s voor de volledig elektrische MINI Countryman komen dan uit de eigen productiefaciliteiten van de fabriek.

Daartoe breidt BMW Group zijn capaciteit voor de productie van e-componenten in de vestiging in Leipzig uit met acht productielijnen tot 2024 en investeert meer dan 800 miljoen euro. Het toekomstige productieoppervlak van 150.000 vierkante meter waarin e-componenten zullen worden geproduceerd, vormt een duurzame investering in de toekomstige levensvatbaarheid van de fabriek in Leipzig. De uitbreiding gaat gepaard met werkzekerheid en zelfs banengroei. Tegen 2024 zullen meer dan 1.000 werknemers tewerkgesteld worden in de E-componentenproductie.

Langdurige inzet voor duurzaamheid.

Duurzaamheid zit in de genen van de fabriek in Leipzig. Een deel van de voor de autoproductie benodigde energie kan worden opgewekt door vier 190 meter hoge windturbines direct op het fabrieksterrein in Leipzig. In 2021 werd 21,9 GWh elektriciteit opgewekt uit windenergie. Dit komt overeen met het jaarlijkse elektriciteitsverbruik van meer dan 5.000 driepersoonshuishoudens. Sinds 2017 kan de opgewekte elektriciteit tijdelijk worden opgeslagen in het batterijopslagpark tot 700 hoogspanningsaccu’s van de BMW i3 modellen.

“Onze visie voor Leipzig is de volledige decarbonisatie van de productie door fossiele brandstoffen te vervangen door waterstof. In de BMW Group fabriek in Leipzig gebruiken we als eerste autofabriek ter wereld een nieuw ontwikkelde brandertechnologie in onze spuiterij die groene waterstof kan gebruiken in plaats van aardgas. Waterstof wordt al sinds 2013 gebruikt in de logistiek van de fabriek. Tegenwoordig leveren vijf waterstoftankstations energie voor meer dan 130 door brandstofcellen aangedreven industriële trucks, de grootste vloot in Duitsland”, benadrukt fabrieksdirecteur Petra Peterhaensel.

Als grootste model van het merk leidt de volledig elektrische MINI Countryman de nieuwe MINI-familie naar een tijdperk van lokaal emissievrije elektromobiliteit. De transformatie naar een volledig elektrisch merk tegen 2030 begint met deze modelgeneratie. Dankzij ruimtebesparende componenten zoals de bijzonder platte hoogspanningsaccu, die ook in de fabriek van BMW Group in Leipzig wordt geproduceerd, biedt de MINI Countryman in de toekomst extra ruimte en nog meer comfort.

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait