William Wagner wint met zes tienden van een seconde voorsprong!
0″6! Amper zes tienden van een seconde na 12 klassementsproeven en 137 km tegen de chrono. De 25ste Rally van Haspengouw kende een razend spannende ontknoping. Op de voorlaatste proef nam William Wagner, een naar Frankrijk uitgeweken Belg, de leiding in de wedstrijd over van Maxime Potty. Het verschil bij het ingaan van de allerlaatste proef was amper 0″8. Potty reageerde en zette de snelste tijd op de tabellen, maar hij was amper 0″2 sneller dan de leider. Zo won William Wagner met een minimale voorsprong van amper 0″6!
“Natuurlijk ben ik bijzonder trots op deze overwinning,” genoot de 29-jarige Belg die in de Vogezen woont. “Ik begon te voorzichtig aan de wedstrijd, maar kon het tempo stelselmatig verhogen. Toch heb ik op het einde alles moeten geven om Potty af te houden. Ja, misschien kom ik dit jaar nog eens terug naar België met mijn Volkswagen Polo GTI Rally2…”
Maxime Potty, leider vanaf de openingsproef tot de voorlaatste proef, bleef rustig in het verlies. “Ik heb alles gegeven op de laatste proef, zonder overdreven risico’s te willen nemen, want ook met de tweede plaats doe ik de beste zaak voor het kampioenschap. Ik ben gewoon heel tevreden. Ik wilde meedoen voor een podiumplaats. Dat is ruimschoots gelukt!”
Derde werd Cédric Cherain, die zijn eerste rally met de Hyundai i20 N Rally2 bekroonde met een podiumplaats op 18″3 van de winnaar. “Voor een eerste ervaring in de Hyundai is dit een prima resultaat. Ik leerde de auto kennen. Hij stond nog veel te soepel afgesteld, maar het potentieel is er zeker.”
Gino Bux werd op 32″ vierde. Ook voor hem was het een eerste kennismaking met zijn nieuw strijdwapen, de VW Polo GTI Rally2 ex-Vincent Verschueren. “Een wagen die erg veel potentieel heeft, maar de VW is gebouwd en ontwikkeld voor fabriekspiloten die het potentieel aan 100% kunnen benutten. Dit is een auto die je met het mes tussen de tanden moet besturen, want aan 90% is hij niet zo efficiënt. Ik moet nog meer testen om dat niveau te halen, maar het rijplezier is geweldig en dat is ook belangrijk. Deze vierde plaats is alvast veelbelovend.”
De top 5 werd vervolledigd door Cédric De Cecco, die op de eerste twee proeven kostbare tijd verloor omdat de bandenspanningsmeter op de verkeerde meeteenheid stond afgesteld. De Cecco was tevreden, net als Bastien Rouard, zesde in zijn eerste wedstrijd met de Hyundai i20 Rally2. Kris Princen, 7de, deed tot halfweg de wedstrijd mee voor de overwinning. Hij stond op dat moment zelfs voor William Wagner, de latere winnaar, maar een defecte benzinepomp kostte in totaal een minuut (21″ op de proef en 40″ straftijd wegens 4′ te lange service), waardoor hij 7de werd. “En toch kan ik tevreden zijn, want ik had niet gedacht dat ik tussen het jonge geweld nog mee zou kunnen strijden voor de overwinning,” lachte Kris Princen, vijfvoudig winnaar van zijn thuisrally.
Jonas Langenakens bekroonde een sterk optreden in zijn thuisrally met een 8ste plaats, als eerste niet Rally2-rijder. Charles Munster werd 9de op 2’03″7, gevolgd door Kurt Boone op 3’02″7.
Adrian Fernémont was de verliezer van het weekend. De tweevoudige Belgische kampioen ging van de baan in Boekhout, nadat hij net zijn eerste snelste tijd op de tabellen had gezet. Ook Nicola Stampaert (van de baan), Gunther Monnens (ophanging), Glenn Janssens (ophanging) en Roger Hodenius (van de baan) kenden een offday.
Marc Timmers, net zoals 33 jaar geleden genavigeerd door Stéphane Prévot, werd door de sortie van Roger Hodenius op de allerlaatste proef nog winnaar van de Master Cup. In RGT ging de winst naar debutant Marvyn Henrard, terwijl Jonas Dewilde de winst in het Junior BRC voor zijn rekening nam, voor de verdienstelijke Schot Fraser Anderson. In de Moood M-Cup stond er geen maat op lokale specialist Patrick Diels, die topfavoriet Bjorn Syx het nakijken gaf. In Historic ging de zege naar Dirk Deveux voor… wielerlegende Tom Boonen, die een knap debuut maakte. En tot slot was Faustin Lahy de beste in de 2WD Trophy, voor Christiaan Spelmans, die de wedstrijd domineerde tot een lekke band roet in het eten gooide.
Jonas Dewilde domineert
Rally van Haspengouw
In de Rally van Haspengouw werd zaterdag de openingswedstrijd van het Junior BRC verreden. Gelet op zijn ervaring in het Belgisch kampioenschap, werd de wedstrijd logischerwijze gedomineerd door Jonas Dewilde, die op 10 van de 12 proeven de snelste was met zijn Renault Clio Rally4. De 20-jarige Brit Fraser Anderson debuteerde nochtans ook sterk. Hij werd tweede, voor Lyssia Baudet, de jongedame van het RACB National Team.
Donderdagmiddag op de shakedown maakte Jonas Dewilde kennis met zijn nieuwe bolide. Na twee seizoenen aan het stuur van een Peugeot 208 Rally4, stapte de 23-jarige piloot uit Staden over op een Renault Clio Rally4. De eerste indruk was meteen positief.
“Ik weet nu waar ik vorig jaar tijd verloor op de Clio’s van Rensonnet en Pyck,” vertelde Dewilde. “De Clio Rally4 heeft een elektronisch systeem om het gaspedaal te doseren wanneer er weinig grip is. Ik kan het gaspedaal beneden houden, terwijl de elektronica het vermogen doseert zonder dat de voorwielen hopeloos blijven spinnen.”
Dit seizoen zal de jonge 20-jarige Brit Fraser Anderson het Junior BRC rijden met een Ford Fiesta Rally4. Anderson bleef in de openingsronde heel goed in het spoor van Dewilde, maar die nam stelselmatig toch afstand om uiteindelijk met 48″5 voorsprong te winnen.
“Opdracht volbracht,” lachte Dewilde. “Deze eerste overwinning is belangrijk voor de rest van het seizoen. Ik ben heel tevreden over de Clio Rally4. Ik moet zeggen dat we Fraser dit seizoen niet mogen onderschatten. Hij maakte kennis met dit parcours en zijn tijden mochten gezien worden.”
De Brit wist waar hij de tijd liet liggen. “Het beton is hier uiterst glad. Onze Fiesta Rally4 heeft ook een elektronische tractiecontrole waarbij het vermogen gedoseerd wordt, maar dat systeem werkt niet efficiënt. Ik heb alle standen geprobeerd, maar we vonden gewoon geen tractie en ik moest opletten om geen aandrijfassen te breken. In de slotronde stonden de verstralers bovendien helemaal verkeerd afgesteld. Gelukkig moest ik in het donker niet meer aanvallen.”
Lyssia Baudet, de jongedame van het RACB National Team, was met haar Clio Rally5 geen partij voor de twee snellere Rally4’s. Lyssia, voor de eerste keer genavigeerd door Daphné Henry, scoorde de punten van de derde plaats, op ruim 6 minuten van Dewilde. “Dit was voor ons vooral een voorbereiding op de eerste manche van de Clio Trophy. De samenwerking met Daphné ging heel goed. Zelfs toen we twee proeven zonder intercom reden, konden we onze tijden nog verbeteren. Het was een leerrijke ervaring,” aldus de jongedame.
Stand Junior BRC: 1. Dewilde 25 punten; 2. Anderson 18; 3. L. Baudet 15
Dirk Deveux houdt Tom Boonen van een stunt
Rally van Haspengouw
De openingswedstrijd van het Historic Belgian Rally Championship verreden in de Rally van Haspengouw werd door alle rallyfans op de voet gevolgd. Niemand minder dan Tom Boonen maakte immers zijn rallydebuut met een Historic Lancia Delta HF Integrale. De voormalige sprintbom uit Balen maakte een erg knap debuut, want enkel zevenvoudig Historic-winnaar kon de drievoudige Sportman van het Jaar van een stuntzege houden.
Met een programma à la carte wil Alkenaar Dirk Deveux opnieuw een gooi doen naar de Belgische titel in Historic. Daarvoor mogen zes resultaten ingebracht worden en het seizoen is alvast goed begonnen voor de piloot met de zilvergrijze Ford Sierra Cosworth 4×4. Hij won voor de 7de keer zijn thuisrally.
“Onze Sierra presteerde onberispelijk. Dit jaar is de motor wat minder scherp afgesteld, wat de betrouwbaarheid ten goede moet komen. Op het verraderlijke parcours kon ik ons ritme afstemmen op dat van Tom Boonen, die tweede werd,” aldus Dirk Deveux. “Weet je, alle respect voor zijn debuut. De Lancia is zeker geen makkelijke auto en de proeven lagen er heel verraderlijk bij. In die omstandigheden tweede worden is ronduit knap. Ik zie het er weinig doen,” bevestigde navigator Johnny Vangrieken.
Met een tweede plaats stond Tom Boonen meteen op het podium in Historic, maar toch was de wielerkampioen ook wat ontgoocheld. Hij strandde op 3’31” van Deveux, maar daarvan verloor hij er 2’33” in Boekhout… “Bij het opwarmen van de banden, brak plots de gaskabel. We hebben zelf de kabel terug gemonteerd, maar op het laatste stuk van de proef kwam de kabel weer los. Ik moest stoppen op de proef om het euvel te herstellen. Jammer,” aldus Boonen, die donderdag na de shakedown ook al de motor moest laten vervangen. Bij MCC werd de motor van een Evo ingebouwd en ook bij hem werd de power wat beperkt om de bedrijfszekerheid te garanderen. Verder beleefde Boonen een prachtige wedstrijd. “Ik heb me geweldig geamuseerd en de rallysfeer is gewoon machtig mooi. De fans zijn heel hartelijk. We hebben wel een paar momentjes gehad. Ik heb me enorm geamuseerd!”
Frank Jorissen werd achter het “moderne” geweld derde met zijn Opel Ascona 400 in de beroemde kleuren van Guy Colsoul. Een originele 400 die Jorissen kocht in Ierland en om heeft gebouwd naar een linksgestuurde versie. “De decoratie in de kleuren van Colsoul viel bij de fans enorm in de smaak. Zeker hier in Haspengouw was Colsoul een held van veel rallyfans,” vertelde Jorissen.
Olivier Breittmayer stuurde zijn exclusieve Ferrari 308 GTB naar een mooie vierde plaats. Voor de eerste keer haalde de Ferrari de finish in het Belgisch kampioenschap, wat een goed voorteken is voor de rest van het seizoen. Nick Hoens, die een beperkt programma zal afwerken, werd vijfde met zijn Opel Manta, voor Michael America en Dirk Vermeersch, die uitkijkt naar de 2,5-liter die in de maak is om zijn Fiat 124 Abarth competitiever te maken in de klasse.
Marc Timmers na de sortie van Roger Hodenius
Rally van Haspengouw
Het is niet de gewoonte, maar deze keer speelde de strijd voor de overwinning in de Master Cup, voorbehouden voor piloten die hun 50ste verjaardag al gevierd hebben, zich af net buiten de Top 10. Lange tijd leek Roger Hodenius op weg naar de eerste overwinning van het seizoen, maar op de allerlaatste proef ging de Nederlander van de baan, waardoor Marc Timmers als winnaar op het podium werd gevierd. Een podium waar hij 33 jaar geleden ook op stond in Haspengouw.
Hoewel Roger Hodenius, bijgestaan door Robin Buysmans, het parcours van de Rally van Haspengouw ontdekte, mocht zijn start gezien worden. The Joker, verwijzend naar de fraaie decoratie van zijn Citroën C3, zette 10 snelste tijden op rij op de tabellen. “En toch vond ik het heel spannend toen de proeven er een beetje nat bij lagen. Door de modder op de baan, was het op sommige plaatsen heel verraderlijk. In de namiddag, toen het droger was, kreeg ik meer vertrouwen,” vertelde Hodenius. Helaas zou hij op de allerlaatste proef van de baan gaan. “Roger probeerde wat minder aan de handrem te trekken in haakse bochten. Helaas zijn we daardoor over de neus van de baan geschoven in het donker. De auto heeft geen schade, maar we zaten vast,” aldus Robin Buysmans.
Omdat ook Richard Pex in het decor eindigde, ging de zege bij de 50+piloten naar Marc Timmers, die voor de eerste keer een Skoda Fabia R5 van SXM bestuurde. ” Zoals ik voor de wedstrijd al vertelde, was ik vooral onder de indruk van de remkracht van de Skoda. Ik heb vooral in de remzones tijd laten liggen, maar ik heb me ook geamuseerd,” vertelde Marc.
De overige twee podiumplaatsen werden ingenomen door BMW-rijders uit de M-Cup. Patrick Diels, man van de streek, domineerde de Moood M-Cup, waarin hij de maat nam van topfavoriet Bjorn Syx. “Ik kan wel zeggen dat ik nog nooit zo hard heb moeten trappen om te winnen als dit jaar. Bjorn is een topper. Dat weet iedereen. Ik vind het jammer dat hij zijn kans niet waagt met een Rally2, want hij zou echt mee kunnen doen voor de prijzen in de topklasse,” aldus Diels, die in eigen streek bijzonder snel blijft.
Franky Boulat kende in het begin van de wedstrijd wat technische problemen, waardoor hij tevreden moest zijn met de derde plaats bij de Masters. Dirk Deveux, autoritair winnaar in Historic met zijn Ford Sierra Cosworth, werd vierde voor Henri Schmelcher, die zijn Porsche naar de tweede plaats in GT stuurde, en Frank Jorissen in de prachtige Opel Ascona 400.
De eerste zege van Faustin Lahy
Rally van Haspengouw
In de 2WD Trophy leek streekpiloot Christiaan Spelmans uit Borgloon lang op weg naar de overwinning voor eigen publiek. Met zijn Renault Clio had hij na 8 proeven een mooie voorsprong van 23″ opgebouwd, maar een lekke band in Walshoutem gooide roet in het eten. De 38-jarige Spelmans moest stoppen om het wiel te wisselen en strandde daardoor op de derde plaats op 1’55”.
De 25-jarige Faustin Lahy, die vorig seizoen zijn potentieel al toonde met een tweede plaats in de Spa Rally, kon profiteren om zijn eerste overwinning in de 2WD Trophy te pakken. Zowel Lahy als Spelmans mikken op de titel in de 2WD Trophy, net als Bruno de Wilde, die zijn titel wil verlengen met een Clio.
De top 5 werd volledig ingenomen door Renault Clio’s, met verder de streekpiloten Bart Vandevelde en David Conard.
Belgian Rally Championship | Kroon-Oil BRC