The Legend Boucles @ Bastogne

The Legend Boucles @ Bastogne is een speciaal evenement, anders en verschrikkelijk veeleisend. De editie van 2023 was geen uitzondering, integendeel! Met een ronduit indrukwekkende lijst van drop-outs en constante wendingen was het scenario opnieuw onwaarschijnlijk. En net als in 2011 kwamen Stefaan Stouf en Joris Erard binnen om de lijst van winnaars van de grootste rally in België exclusief gereserveerd voor klassieke auto’s te verdubbelen…

 

Goed gevuld, de lijst met favorieten van de Legend Boucles @ Bastogne 2023 was zeker ! Maar vanaf de eerste kilometers van de etappe van zaterdag begon het skimmen. Kort na elkaar verloren Fred Caprasse (Ford Escort Mk2, motor), Ghislain de Mévius (Ford Escort Mk2, lekke band) en Marc Duez (Ford Escort Mk2, remmen) tijd, of zelfs al hun illusies in het geval van de eerstgenoemde. Ondertussen scoorde François Delecour (Ford Escort Mk2) de eerste scratch van het weekend, snel ingehaald door Cédric Cherain (Ford Escort Mk2) in het algemeen klassement.

 

Zaterdagmiddag was het verbazing over de terugtrekking van Delecour, wiens Escort injectieproblemen had. Uitstekend 3e in het voorlopig algemeen klassement, Olivier Cartelle (Ford Escort Mk2) werd verraden door een bobine op de link die leidde naar de laatste RT van de dag. Ondertussen was Bernard Munster (Porsche 911) gedwongen om zijn versnellingsbak te wisselen, de debutant Tom Boonen (Porsche 911) had last van de zijkant van de koppeling, terwijl ook Frédéric François (Ford Escort Mk2) ten val kwam, slachtoffer van zijn versnellingsbak!

 

Resultaat: Cédric Cherain was zaterdagavond een solide leider voor Stefaan Stouf (Ford Escort Mk1) en Christophe Daco (Ford Escort Mk2).

 

Als de zondagetappe begon met het schrappen van de RT11 om veiligheidsredenen, wekte Cherain de indruk zijn voorsprong perfect te managen. Tot de RT13 in Sainte-Ode, waar het achterdek van zijn Escort Mk2 brak bij de ontvangst van een sprong!

 

Omdat Olivier Cartelle deze zondagochtend niet was vertrokken, en Patrick Snijers, lieveling van het publiek aan het stuur van zijn indrukwekkende Chevrolet Corvette C3 Stingray, schitterde door afwezigheid ten tijde van de herlancering, smolt de groep sterke mannen van deze Legend Boucles als sneeuw in de zon, terwijl het weer onaangenaam bleef, de kou, Regen en wind strijden om de schijnwerpers.

 

In deze omstandigheden lieten Stefaan Stouf en Joris Erard de kans niet liggen om de inzet van het evenement te verdubbelen en twaalf jaar na de eerste een tweede overwinning toe te voegen. Specialist van de Ford Escort Mk1, waarvan zijn exemplaar ongetwijfeld een van de beste in Europa is, bevestigde de Oostendse coureur, vorig jaar pech, dit weekend dat hij een van de grote specialisten blijft van historische rally’s in XXL-formaat!

 

De laatste etappe was echt lastig en we waren bang om de lekke band van vorig jaar opnieuw te beleven”, zei Stefaan Stouf op het laatste TRC. Er stonden grote namen aan de start, maar om te hopen te winnen, moet je als eerste finishen! We vermeden onzin gedurende het hele weekend. Twee keer de Legend Boucles winnen is op het niveau van het palmares. Dit is een rally van grote faam, en om twaalf jaar later terug te keren naar de overwinning, het is erg mooi… »

 

Ultiem bewijs van de onvoorspelbare kant van de Legend Boucles @ Bastogne, terwijl we dachten dat de top 3 algemeen bevroren was, de ultieme RT, de 22 kilometer van Lunch Garden Libramont, zag Guino Kenis en Bjorn Vanoverschelde (BMW 325i E30) de zware artillerie naar voren brengen, om een anthologietijd te ondertekenen waarmee hij het beste kon nemen op de Escort Mk2 van Christophe Daco en Emile Breittmayer! Magie…

 

“De etappe was 22 kilometer lang, maar voor mij had het 40 kilometer kunnen zijn“, glimlachte Guino Kenis aan het einde van de inspanning. We hebben besloten om het evenement sterk af te sluiten, en ik ben blij met het resultaat! Geef nooit op! »

 

Na halverwege deze slotetappe een lekke band op te lopen, gleed Christophe Daco van de 2e naar de 3e plaats… voor slechts 3 kleine punten! Nu mede bestuurd door Steven Spittaels, bevestigde de burger van Léglise toch zijn podium vorig jaar. “Om te hopen op een resultaat in Bastogne, heb je ook een beetje succes nodig”, zei Daco. Terwijl je goed voor de monteurs zorgt, en de monteurs in de watten legt, die tijdens zo’n weekend gek werk doen. »

 

Emile Breittmayer faalde aan de voet van het podium, vooral tevreden om met een intacte auto het podium te passeren. “Ik heb in het verleden nooit echt de kans gehad om op een ondergrond als deze te rijden en deze laatste etappe was helemaal gek”, aldus de jonge coureur. We zaten altijd in de weg, maar we maakten geen fout! Wat een beproeving! »

 

Uitstekende prestatie van Sébastien Incardona (Ford Escort Mk2) en zijn bijrijder Christophe Poës. Auteur van een trajectkloof in de tweede passage van La Roche-en-Ardenne op zaterdagmiddag, Incardona heeft nooit opgegeven, wat zich vertaalt in een weelderige absolute top 5!

 

Het was uiteindelijk Ghislain de Mévius die de laatste top 6 vervolledigde, nadat ze de snelste was in Lunch Garden Libramont. Een grote troost voor de G Rally Team-coureur na de lekke band aan het begin van het evenement en de moeilijkheden die de eerste dag werden ondervonden aan het stuur van een auto met veranderd gedrag.

 

De Fransen Eric Mauffrey en Anne Brahy (Ford Escort Mk2) konden proeven van de specifieke kenmerken en moeilijkheden van de Legend Boucles @ Bastogne, die op de 7e plaats eindigde. “Ik heb altijd een zwak gehad voor zware evenementen, en eerlijk gezegd is het in Bastogne erg moeilijk”, zei Mauffrey zondagmiddag. In Frankrijk zijn er soms twee bochten die niet ‘schoon’ zijn op een podium. Hier zijn er niet eens twee die meer grip vertonen dan de anderen! Wat een reis! »

 

Het Franse duo bleef Fred Bouvy en Jean-Louis Hottelet (Ford Escort Mk2) voor, die pas op de laatste meter opgaven, Johnny Delhez en Eddy Gully (Ford Escort Mk2), erg trots dat ze bij de top 10 waren gekomen, maar ook Nicolas Blerot en Melissa Poncin (Peugeot 205 GTi), indrukwekkend gemak met hun leeuwin.

 

Onder de laatste slachtoffers van het evenement wijzen we naar John Wartique en Vincent Duchesne (Ford Escort Mk1), auteurs van een trajectkloof in de laatste RT, waarin ze hadden besloten het tempo op te voeren. Het resultaat: een auto die lange minuten bleef hangen, en een glijbaan naar de 13e plaats algemeen achter Christophe De Leeuw en Rutger Govaerts (Opel Ascona A), maar ook Olivier Breittmayer – de vader van Emile – en Pierre Sibille (Ford Escort Mk1).

 

Blerot oogverblindend als ‘Youngtimers’

 

Slachtoffers van een gebroken wielbout op zaterdagavond terwijl ze vrolijk aan de leiding gingen in de categorie ‘Youngtimers’, Charles Blerot en Antoine Dauby (BMW 325i E30) gingen deze zondag de overdrive in om terug te klimmen naar de top van het klassement en hun overwinning van 2022 te herhalen. Het Beierse duo kreeg het betere van de indrukwekkende Opel Omega 3000 van Stéphane Hubin en Eric Defourny, die nu weten wat ze kunnen verwachten. En die vastbesloten zijn er alles aan te doen om volgend jaar te winnen. De BMW 320i E30 van Simon en Paul Puype maakte de uiteindelijke top 3 compleet.

 

Lekke band voor Van Hove, zege voor Magerotte

 

Er was ook sprake van een twist in de ‘Challenger’, waarbij de Alfa Romeo GTV6 van Dimitri Van Hove en Lionel Windeshausen, die naar de overwinning reed, het slachtoffer werd van een lekke band in de laatste RT! Het was genoeg voor andere regionals, in dit geval Michael Magerotte en Arnaud Hennui, om hun Ford Escort Mk2 op te leggen voor de Mk1-versie van Jancôme Theis en Laurent Perrée, keerde uit het niets terug nadat de straf van de dag ervoor was verdiend voor het te snel oversteken van een Slow Zone. Het podium werd gecompleteerd door Gaëtan Monseur en David Hanquet (BMW 325i E30), die maar al te blij waren met hun debuut in de categorie met een gemiddelde snelheid van 80 km/u. De onfortuinlijke Van Hove en Windeshausen faalden op de 5e plaats, achter Bruno en Florent Nielen (BMW 325i E30).

 

Schoonbroodt en Gehlen als eerbetoon aan Joseph Lambert

 

In ‘Classic 65’ gaf de stijging van het gemiddelde de meeste bemanningen het moeilijk, vooral zodra Slow Zones in orde waren. Het was dus nodig om aan te vallen om te hopen te winnen. Al leiders op zaterdagavond, Gaëtan Schoobroodt en François Gehlen (Ford Escort Mk1) bevestigden deze zondag, een prachtig eerbetoon aan Joseph Lambert, die ons slechts een paar dagen geleden verliet …

 

Het was Joseph die me alles leerde over deze discipline“, zegt Gaëtan Schoonbroodt op Place McAulife. Deze ruitenband die hulde aan hem bracht, was een initiatief van al zijn familieleden. Deze overwinning is voor hem, ook al zal ik hem geen e-mail meer kunnen sturen om hem te vertellen over onze race, zoals ik in het verleden vaak heb gedaan… »

 

Traditiegetrouw bleven de gaten van de ene kant van het evenement naar de andere heel klein. Eric Gengou en Didier Gathy (Volvo 142 S) pakten het zilver en bleven daarmee de betere van Claude Ninane en Christophe Simon (Opel Kadett C), die maar al te blij waren met dit podium terwijl ze een top 10 claimden.

 

De Fransen Christophe Baillet en Pierre Colliard (Ford Escort Mk2) faalden net buiten de top 3, tevreden dat ze het einde hadden bereikt, bovendien voor Michael Weiller en Anne Meunier (BMW 1602), Benoît en Denis Regnier (BMW 323i), Michel Gillard en Jennifer Hugo (BMW 323i), evenals de Fransman Christophe Berteloot, geassocieerd met Baptiste Gengoux (Porsche 911).

 

Duel in ‘Classic 50’

 

De cross-over was intens in de ‘Classic 50’ tussen mensen die elkaar leuk vinden en die veel plezier hadden om voor de overwinning te vechten. De winnaars van vorig jaar, Dominique Dufrasne en Isabelle Dogné (BMW 323i) hadden het laatste woord tegen Patrice Simon en Christian Bernard (Porsche 924). De top 3 werd gecompleteerd door Boris en Arthur Vinette (BMW 2002 Tii), die de leiding namen op de Saab 99 van Thierry en Michael Demortier, evenals de Renault 5 Alpine van Rik Dumortier en Pablo Cracco.

 

Wat het laatste woord betreft, laten we het over aan Tom Boonen, die dit weekend deelnam aan zijn allereerste rally aan het stuur van de Porsche 911 SC RS BMA. “Van alles wat ik in de autosport heb gedaan, was dit het leukste deel. Echt, ik vond het echt leuk… »

 

Curtain on the Legend Boucles @ Bastogne 2023, die zijn teruggekeerd naar populair succes. Gretig het vervolg…

 

‘Legend’-‘Youngtimers’-‘Challenger Leaderboards: https://lbb2023.jbtc.be/

Classements ‘Classic 65’ & ‘Classic 50’ : https://lbbc2023.jbtc.be/

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait