BMW presenteert de grondig opgefriste nieuwe versies van zijn succesvolle Sports Activity Vehicle (SAV) en Sports Activity Coupé (SAC) voor het luxesegment. De nieuwe BMW X5 en de nieuwe BMW X6 benadrukken hun inherente uitstraling en zelfzekerheid met gedetailleerde designwijzigingen en aanvullingen op hun standaardspecificaties. Het opgefriste aandrijfsysteem omvat nieuwe verbrandingsmotoren, een plug-in-hybridesysteem van de nieuwste generatie voor de BMW X5 xDrive50e (gecombineerd benzineverbruik: 1,1 – 0,8 l/100 km; gecombineerd elektriciteitsverbruik: 27,0 – 22,9 kWh/100 km; CO2-uitstoot: 26 – 18 g/km volgens de WLTP-cyclus) en 48V Mild Hybrid-technologie voor alle andere modellen. Andere toonaangevende snufjes zijn de nieuwe systemen voor geautomatiseerd rijden en parkeren en het volledig digitale iDrive besturings-/bedieningssysteem met BMW Curved Display op basis van BMW Operating System 8.
De update geeft de BMW X5 alles wat hij nodig heeft om wereldwijd marktleider te blijven in zijn segment en stelt de BMW X6 in staat om zijn positie als nummer één veilig te stellen, dit vergeleken met concurrenten van andere Duitse premiumconstructeurs. De twee modellen zullen worden gebouwd in de fabriek van de BMW Group in Spartanburg (VS), het competentiecentrum voor BMW X-modellen, en zullen vanaf april 2023 wereldwijd worden gelanceerd.
De nieuwe BMW X5: slanke koplampen, verlichte BMW nieren.
De standaard gemonteerde xLine-designelementen geven de BMW X5 beduidend meer uitstraling en robuustheid. Zijn neus heeft een vorm die wordt bepaald door de frisse interpretatie van de typische BMW koplampen en nieren. De nieuwe koplampunits zijn nu 35 millimeter smaller. Hun pijlvormige dagrijlichtelementen wijzen naar buiten en fungeren ook als richtingaanwijzers. Matrix LED-koplampen met Adaptive Control en niet-verblindende grootlichten BMW Selective Beam, plus M Shadow Line lights staan op de optielijst.
De BMW nieren Iconic Glow worden nu als optie aangeboden voor de zescilindervarianten van de nieuwe BMW X5 en de cascadeverlichting creëert een uiterst opvallende en merktypische look. De verticale Air Curtains en de onderste luchtinlaat, compleet met sierlijsten in Perlglanz Chrom en driehoekige openingen op de buitenste delen, dragen ook bij tot de hypermoderne uitstraling.
Het nauwkeurig opgefriste design van de BMW X5 omvat ook nieuw ontworpen luchtinlaten in de zijpanelen vooraan en standaard sierlijsten in Exterieur Line Aluminium gesatineerd en dakrails in Aluminium gesatineerd. De sculpturale lichtgeleidingselementen in glasvezel voor de achterlichten en remlichten hebben nu bijzonder opvallende contouren. De L-vorm die bekend is van andere BMW modellen wordt horizontaal gereflecteerd en creëert een consequent verlicht X-motief in de achterlichten.
De nieuwe BMW X6: M Sportpakket nu standaard.
De nieuwe BMW X6 heeft ook slanke koplampunits met pijlvormige elementen voor de dagrijlichten. Net als voordien worden de BMW nieren Iconic Glow als optie aangeboden voor de zescilindermodellen. Het dynamische karakter van de nieuwe BMW X6 wordt nog intenser benadrukt met het nu standaard M Sportpakket. Centraal staat de achthoekige voorpartij onder de BMW nieren, met opvallende openingen opzij en een royaal gebruik van zwarte oppervlakken. Bovendien onderstreept de driedimensionale vormgeving van de voorschort de breedte en het gespierde postuur van de wagen.
Ook maken specifieke M zijdrempels en sierlijsten in M Shadow Line hochglänzend deel uit van het M Sportpakket. De achterschort van de SAC heeft een inzetstuk in Dark Shadow, terwijl de nieuwe uitlaatsierstukken trapeziumvormig zijn.
Topmodellen met opvallende designkenmerken; M Sport Pack Pro maakt zijn debuut.
Het M Sportpakket is als optie verkrijgbaar voor de nieuwe BMW X5 om het gevoel van exclusieve dynamiek over te brengen, terwijl het standaard is op de nieuwe BMW X6. Deze designkenmerken zijn modelspecifiek voor het topmodel BMW X5 M60i xDrive (gecombineerd brandstofverbruik: 12,5 – 11,5 l/100 km; CO2-uitstoot: 283 – 261 g/km volgens de WLTP-cyclus) en BMW M60i xDrive (gecombineerd brandstofverbruik: 12,3 – 11,4 l/100 km; CO2-uitstoot: 279 – 258 g/km volgens de WLTP-cyclus). Ze omvatten dubbele spijltjes en een M logo voor de BMW nieren, M buitenspiegelbehuizingen in Schwarz hochglänzend, een uitlaatsysteem met typische M quad-pijpen en een achterspoiler in Schwarz hochglänzend voor de BMW X6 M60i xDrive.
Alle modelversies zijn nu verkrijgbaar met het M Sport Pack Pro. De nieuwe koetswerkkleuren M Marina Bay Blau metallic (BMW X5 M60i xDrive) en M Isle of Man Grün metallic (BMW X6 M60i xDrive) zijn exclusief verkrijgbaar voor de topmodellen. Nieuwe kleuren voor alle modellen zijn Blue Ridge Mountain metallic, Brooklyn Grey metallic, Skyscraper Grey metallic en Frozen Pure Grey metallic, naast ongeveer 40 BMW Individual ‘Special Request’ lakkleuren.
Modern cockpitdesign met volledig digitaal BMW Curved Display.
Digitale technologie is de drijvende kracht achter de ontwikkelingen in het interieur van de nieuwe BMW X5 en de nieuwe BMW X6. De integratie van BMW Operating System 8 en de nieuwste generatie van het iDrive bedienings-/besturingssysteem kondigt ook de komst van het BMW Curved Display in het Sports Activity Vehicle en de Sports Activity Coupé aan. Het bestaat uit een 12,3″ groot informatiedisplay achter het stuur en een Control Display met een schermdiagonaal van 14,9″, allebei achter één enkel glasoppervlak. De aanraakfunctionaliteit van het Control Display heeft het aantal knoppen en schakelaars aanzienlijk verminderd ten gunste van digitale bediening voor tal van functies. De innovatieve cockpit en de bijbehorende updates van het instrumentenpaneel geven de moderne premiumsfeer een bijzonder vooruitstrevend gevoel.
De standaarduitrusting voor beide modellen omvat voortaan een instrumentenpaneel met bekledingen in lederachtig Sensafin en een elegant gebogen sierelement in edelhout. Een andere nieuwigheid is de sfeerlichtbalk met uiterst doeltreffende LED-achtergrondverlichting die onder het sierelement in de passagiersruimte vooraan is geïntegreerd. Het betreffende modelopschrift – “X5” of “X6” – is toegevoegd aan de graphics van de lichtbalk. In de twee topmodellen wordt het M logo weergegeven. Het bedieningspaneel op de middenconsole omvat bijkomende aanraakgevoelige oppervlakken en een nieuw ontworpen keuzehendel.
Als alternatief voor de standaard sportzetels met Sensafin-oppervlakken kunnen ook comfortzetels voor de bestuurder en voorpassagier worden besteld. Ook verkrijgbaar als optie zijn BMW Individual binnenbekleding in uitgebreid leder Merino, BMW Individual binnenbekleding in volleder Merino, actieve zetelventilatie en een massagefunctie.
Een van de andere hoogtepunten op de optielijst zijn het nieuwe Climate Pack met oppervlakteverwarming en een “thermo”-functie voor de bekerhouders, het panoramisch doorschijnend schuifdak Sky Lounge met LED-verlichting, glasafwerking voor bepaalde bedieningselementen, het Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System en het nieuw ontworpen Travel & Comfort System.
Nieuwe motoren, nieuwe achttraps sportversnellingsbak Steptronic en systematische elektrificatie.
De nieuwe BMW X5 en de nieuwe BMW X6 kunnen allebei worden besteld met een V8-benzinemotor, een zescilinder-in-lijn benzinemotor en een zescilinder-in-lijn dieselmotor – allemaal krachtbronnen van de nieuwste generatie. Alle motoren zijn nu gekoppeld aan de eveneens nieuwe achttraps sportversnellingsbak Steptronic, compleet met schakelpaddles aan het stuur. Via de intelligente vierwielaandrijving BMW xDrive wordt het vermogen overgebracht op de weg – of zelfs onverharde ondergronden, naargelang de behoefte.
Alle aandrijfeenheden beschikken voortaan over 48V Mild Hybrid-technologie. Deze algemene toepassing van elektrificatie neemt de vorm aan van een in de transmissie geïntegreerde elektromotor. Deze motor genereert een vermogensboost tot 9 kW/12 pk en 200 Nm koppel, waardoor de verbrandingsmotor soepel, dynamisch en zeer zuinig kan lopen.
Nieuwe plug-in-hybride BMW X5 xDrive50e biedt meer vermogen, zuinigheid en elektrisch rijbereik.
Ook het aandrijfsysteem voor de plug-in-hybridevariant van de SAV is volledig vernieuwd. Het opgefriste model draagt de naam BMW X5 xDrive50e. Een zescilinder-in-lijn benzinemotor van de nieuwste generatie en een al even nieuwe elektromotor ontwikkelen samen een systeemvermogen van 360 kW/490 pk (inclusief tijdelijk boosteffect) – 70 kW/96 pk meer ten opzichte van het vorige model – en een gecombineerd koppel van 700 Nm, goed voor een toename van 100 Nm. Met een nominaal vermogen van 230 kW/313 pk levert de benzinemotor 20 kW/27 pk meer dan de krachtbron die hij vervangt. De compacte elektromotor die in de achttraps sportversnellingsbak Steptronic is geïntegreerd, levert een nominaal vermogen van 145 kW/197 pk (+62 kW/84 pk).
Bovendien zorgt een innovatieve pre-gearing – die het effectieve koppel van de elektromotor verhoogt tot maximaal 450 Nm bij de transmissie-input voor de motor – voor een nog scherpere vermogensontplooiing. Daarmee sprint de BMW X5 xDrive50e in 4,8 seconden van 0 naar 100 km/u.
De hoeveelheid bruikbare energie die de in de bodemplaat geïntegreerde hoogspanningsaccu kan opslaan, werd ten opzichte van de vorige generatie met bijna 25 procent verhoogd tot 25,7 kWh. Een nieuwe Combined Charging Unit verdubbelt de maximale AC-laadsnelheid tot 7,4 kW. Het elektrische rijbereik van de nieuwe BMW X5 xDrive50e bedraagt 94 – 110 kilometer volgens de WLTP-cyclus.
Nieuwe V8-benzinemotor met M TwinPower Turbo-technologie.
De eer voor het sportieve karakter van de twee topmodellen gaat naar een nieuwe 4,4-liter V8-benzinemotor, afgeleid van de krachtbronnen in de high-performance-modellen van BMW M GmbH. De M TwinPower Turbo-technologie en het dwarsgeplaatste uitlaatspruitstuk geven de 390 kW/530 pk sterke motor, die een maximumkoppel van 750 Nm levert, indrukwekkende sportieve eigenschappen.
De nieuwste versie van de V8 stuwt zowel de nieuwe BMW X5 M60i xDrive als de nieuwe BMW X6 M60i xDrive in 4,3 seconden van 0 naar 100 km/u.
Zescilinder-in-lijn benzinemotor van de nieuwste generatie.
Belangrijke innovaties in het verbrandingsproces, de gasuitwisseling, de klepsturing, de injectie en het ontstekingssysteem typeren de jongste generatie van de 3,0-liter zescilinder-in-lijn benzinemotor in de nieuwe BMW X5 xDrive40i (gecombineerd brandstofverbruik: 9,9 – 8,5 l/100 km; CO2-uitstoot: 224 – 193 g/km volgens de WLTP-cyclus) en de nieuwe BMW X6 xDrive40i (gecombineerd brandstofverbruik:
9,6 – 8,5 l/100 km;
CO2-uitstoot:
218 – 192 g/km volgens de WLTP-cyclus).
Het maximumvermogen van de nieuwe motor steeg met 35 kW/47 pk ten opzichte van de vorige modellen tot 280 kW/380 pk, terwijl het maximumkoppel met 70 Nm steeg tot 520 Nm. Dat kan dankzij de input van het Mild Hybrid-systeem oplopen tot maar liefst 540 Nm. De motor stuwt zowel de nieuwe BMW X5 xDrive40i als de nieuwe BMW X6 xDrive40i in 5,4 seconden van 0 naar 100 km/u.
Zescilinder-in-lijn dieselmotor met detailverbeteringen.
De zescilinder-in-lijn dieselmotor in de nieuwe BMW X5 xDrive30d (gecombineerd brandstofverbruik: 8,2 – 7,1 l/100 km; CO2-uitstoot: 215 – 186 g/km volgens de WLTP-cyclus) en de nieuwe BMW X6 xDrive30d (gecombineerd brandstofverbruik: 7,9 – 7,0 l/100 km; CO2-uitstoot: 208 – 184 g/km volgens de WLTP-cyclus) brengt ook tal van detailupgrades met zich mee. De 3,0-liter motor heeft nu stalen zuigers in plaats van aluminium, een geoptimaliseerd olieafscheidingsproces en een nieuw Common Rail directe-injectiesysteem met elektromagnetische verstuivers.
De nieuwe dieselmotor bundelt zijn krachten met het Mild Hybrid-systeem om een maximumvermogen van 219 kW/298 pk en een maximumkoppel van 670 Nm te leveren. Daarmee sprinten de nieuwe BMW X5 xDrive30d en de nieuwe BMW X6 xDrive30d in 6,1 seconden van 0 naar 100 km/u.
Geavanceerde chassistechnologie ondersteunt sportieve capaciteiten en langeafstandscomfort.
De nieuwe BMW X5 en de nieuwe BMW X6 zijn standaard uitgerust met een adaptieve ophanging, die de stabilisatorstangen aanpast aan wijzigingen in de gewichtsverdeling en ze dienovereenkomstig versterkt. Dat geeft beide modellen hun typische sportieve veelzijdigheid en uitstekende langeafstandscomfort.
De adaptieve M ophanging, die standaard wordt aangeboden op zowel de topmodellen als de andere varianten van de nieuwe BMW X6, zorgt voor een bijzonder sterke verbinding met het koetswerk. Een adaptieve luchtvering op twee assen en het xOffroad-pakket zijn als optie verkrijgbaar. De topmodellen zijn standaard uitgerust met Integral Active Steering. Dit is als optie verkrijgbaar op alle andere modellen of als onderdeel van de adaptieve M ophanging Professional, die ook een M sportdifferentieel en een actief rolstabilisatiesysteem omvat.
Een ander onderdeel van de geavanceerde chassistechnologie is het geïntegreerde remsysteem. De standaarduitrusting omvat ook BMW 19″ lichtmetalen velgen voor de nieuwe BMW X5, 20″ velgen voor de nieuwe BMW X6 en 21″ velgen voor de topversie van elk model. Als optie zijn lichtmetalen velgen tot 22″ verkrijgbaar.
Bijkomende systemen voor geautomatiseerd rijden en parkeren.
Comfort en veiligheid in de nieuwe BMW X5 en de nieuwe BMW X6 kunnen naar een hoger niveau worden getild met een aanzienlijk uitgebreide selectie van geautomatiseerde rij- en parkeersystemen. De updates omvatten onder meer verbeterde capaciteiten voor de standaard botswaarschuwing vooraan, die nu ook het risico op een aanrijding met fietsers, voetgangers of tegenliggers bij het afslaan kan beperken. Enkele van de opties die nu beschikbaar zijn: Automatic Speed Limit Assist, uitstapwaarschuwing, actieve navigatie, Route Speed Control, noodstophulp, Lane Change Assistant en Merging Assistant.
Behalve de achteruitrijcamera en Reversing Assistant omvat het standaard parkeerhulpsysteem nu ook de functies wegrijhulpsysteem en aanhangwagenassistent. En het nieuwe, optionele Parking Assistant Pack Professional maakt het mogelijk om geautomatiseerd in en uit parkeerplaatsen te rijden en om manoeuvres over een afstand tot 200 meter van buiten de wagen uit te voeren met de My BMW App op een Apple iPhone.
BMW iDrive van de nieuwste generatie, nieuwe digitale diensten.
De nieuwste BMW iDrive-technologie gebaseerd op BMW Operating System 8 brengt zowel het BMW Curved Display als een reeks nieuwe digitale diensten naar de BMW X5 en BMW X6. De standaard BMW Live Cockpit Navigation Plus omvat ook het cloudnavigatiesysteem BMW Maps. En de optionele BMW Live Cockpit Navigation Professional trakteert klanten ook op het BMW head-Up Display en de functie Augmented View. Wanneer de wagen stilstaat, kunnen de bestuurder en voorpassagier ook inhoud van YouTube streamen en toegang krijgen tot de Bundesliga-app in de wagen (voor inhoud uit de hoogste Duitse voetbalcompetitie) op het Control Display.
Met de optionele BMW Digital Key Plus kunnen klanten hun nieuwe BMW X5 of BMW X6 vergrendelen en ontgrendelen via de draadloze UWB-technologie (Security-Enhanced Ultra-Wideband) met compatibele smartphones die het besturingssysteem iOS of Android gebruiken. Een geoptimaliseerde smartphone-integratie, de gepersonaliseerde BMW ID en een Personal eSIM, ontworpen om met nieuwe mobiele 5G-technologie te werken, zijn eveneens beschikbaar. De digitale diensten van BMW Charging voor de BMW X5 xDrive50e zijn nu geïntegreerd in de My BMW App.
CO2-UITSTOOT EN VERBRUIK.
BMW X5 xDrive50e: Benzineverbruik gecombineerd: 1,1 – 0,8 l/100 km; elektriciteitsverbruik, gecombineerd: 27,0 – 22,9 kWh/100 km; CO2-uitstoot: 26 – 18 g/km volgens de WLTP-cyclus
BMW X5 M60i xDrive: Brandstofverbruik gecombineerd: 12,5 – 11,5 l/100 km; CO2-uitstoot: 283 – 261 g/km volgens de WLTP-cyclus
BMW X5 xDrive40i: Brandstofverbruik gecombineerd: 9,9 – 8,5 l/100 km; CO2-uitstoot: 224 – 193 g/km volgens de WLTP-cyclus
BMW X5 xDrive30d: Brandstofverbruik gecombineerd: 8,2 – 7,1 l/100 km; CO2-uitstoot: 215 – 186 g/km volgens de WLTP-cyclus
BMW X6 M60i xDrive: Brandstofverbruik gecombineerd: 12.3 – 11.4 l/ 100 km; CO2 emissions: 279 – 258 g/km volgens de WLTP-cyclus
BMW X6 xDrive40i: Brandstofverbruik gecombineerd: 9.6 – 8.5 l/100 km; CO2 emissions: 218 – 192 g/km volgens de WLTP-cyclus
BMW X6 xDrive30d: Brandstofverbruik gecombineerd: 7.9 – 7.0 l/100 km; CO2 emissions: 208 – 184 g/km volgens de WLTP-cyclus
_____________________________________________________