DE MEEST RADICALE VAN DE GETESTE A110’S
De ‘R’ van ‘radicaal’
Het A110-gamma wordt aangevuld met een langverwachte versie. Deze extreme, lichtere en scherpere – kortom radicalere – versie inspireert zich nog meer op de autosport en positioneert zich dus bovenaan het A110-gamma. Als ultieme uitdrukking van lichtheid en prestaties is nieuwe Alpine A110 R ontworpen voor unieke circuitsensaties terwijl hij toch gehomologeerd blijft voor de weg.
A110 R onderscheidt zich in de eerste plaats door een aanzienlijke gewichtsdaling: hij zet nauwelijks 1.082 kilogram op de weegschaal, 34 kilogram minder dan A110 S. Ook werd de aerodynamica herwerkt om de neerwaartse druk te verbeteren en de luchtweerstand te verminderen. Voor het eerst in het A110-gamma werden bepaalde onderdelen zoals de motorkap, de achterruit en de diffuser herwerkt, waardoor ze specifiek zijn voor deze versie. Het exclusief afgestelde chassis, de 300 pk sterke 1,8-litermotor en de racesfeer in het interieur dragen eveneens bij tot dat radicale karakter, dat de rijervaring intenser maakt dan ooit tevoren.
Met een sprint van 0 tot 100 km/u in nauwelijks 3,9 seconden verlegt nieuwe Alpine A110 R de grenzen van de sportiviteit. Gesterkt door het competitie-engagement van het merk plukt zijn ontwerp de vruchten van de huisexpertise op het hoogste niveau van de autosport en toont hij zich meer dan ooit klaar om alle circuitchrono’s naar de kroon te steken. Hij wordt gebouwd in de fabriek Alpine Dieppe Jean Rédélé in Frankrijk en opent een nieuw hoofdstuk in de knowhow van het merk op het gebied van sportiviteit.
Nieuwe Alpine A110 R is te bestellen sinds oktober 2022.
GEÏNSPIREERD DOOR DE AUTOSPORT
Alpine A110 R is de radicale expressie van prestaties en sportiviteit. Centraal in zijn ontstaan stond het streven naar een perfecte aerodynamica, gebaseerd op een optimaal evenwicht tussen een betere neerwaartse druk en een lagere luchtweerstand.
Tal van elementen die zich inspireren op de wereld van de autosport werden toegevoegd of gewijzigd voor Nieuwe Alpine A110 R om zijn rijgedrag bij hoge snelheden te optimaliseren. Zo plukt hij de vruchten van windtunneltechnologieën en -instrumenten die normaal zijn voorbehouden aan de Formule 1. De specifieke achterspoiler in de vorm van een zwanenhals, de vernieuwde vlakke bodem en diffuser en de wielen uit 100% carbon zorgen voor meer stabiliteit in bochten en bij hoge snelheden. A110 R beschikt achteraan over een veel grotere aerodynamische neerwaartse druk dan A110 S Kit Aéro, met 29 kilogram extra neerwaartse druk bij topsnelheid, wat zijn evenwicht in snelle bochten optimaliseert. Tegelijk werd zijn luchtweerstand met 5 procent verlaagd (in circuitmodus), waardoor hij een ongeëvenaarde topsnelheid van 285 km/u laat optekenen.
Meer neerwaartse druk op de voorzijde
Om de stabiliteit bij hoge snelheden en de efficiëntie op het circuit te verbeteren, werd Nieuwe Alpine A110 R ontworpen met het oog op een ultieme doelstelling: de beste verhouding neerwaartse druk/luchtweerstand om zijn potentieel volledig te benutten. Zo is de voorzijde uitgerust met dezelfde carbon lamel als A110 S, maar dan in combinatie met sluiters voor de in de bumper geïntegreerde luchtinlaat. Deze sluiters genereren 14 kilogram extra neerwaartse druk vooraan, waardoor de luchtweerstand tot een minimum wordt beperkt en de topsnelheid stijgt.
Een technische en esthetische toets: de diffuser werd opnieuw ontworpen voor een onvergelijkbare rijervaring en een uitgesproken look. Hij is gemaakt van koolstofvezel en glasvezel om het gewicht te verlagen en tegelijk perfect te beantwoorden aan de aerodynamische uitdagingen. Door zijn grotere afmetingen en zijn verlenging naar achteren toe, genereert hij een snelle luchtstroom ter hoogte van de bodem en dus een nog grotere onderdruk. Met de verticaal geplaatste zijdelingse flappen beperkt hij de turbulentie. Bovendien werd er een bodemplaat toegevoegd om deze diffuser zo goed mogelijk te isoleren tegen hinder door de rotaties van de wielen. Ook werden de vleugels gewijzigd: ze werden imposanter en lager en kregen een profiel dat de lucht naar het einde van de diffuser geleidt. Tot slot verhogen de stroomlijnonderdelen van de achterwielophanging de efficiëntie van de diffuser en de vlakke vloer.
De achterspoiler is bovenaan bevestigd met ‘zwanenhals’-bevestigingen die zijn sportieve karakter benadrukken en de aerodynamische eigenschappen gevoelig verbeteren. Hoewel hij qua vorm identiek is aan die van Alpine A110 S, maken enkele specificaties de spoiler van Nieuwe A110 R uniek. Hij is minder hellend, staat meer naar achteren en heeft een kleinere snijkanthoek. Zo helpt hij in grote mate de neerwaartse druk te maximaliseren en de luchtweerstand te optimaliseren. De zwanenhalssteunen maken de prestaties van de spoiler stabieler en voorkomen dat de lucht aan de onderzijde loskomt. Aangezien dit deel hol is, is het zeer gevoelig, zodat elke storing de doeltreffendheid van de spoiler beperkt.
Alpine A110 R werd voorzien van specifieke zijschorten in carbon om de vlakke vloer naar buiten toe te verbreden. Dat grotere oppervlak beperkt storingen in de bodem, waardoor de luchtstroom over de hele wagen minder turbulent wordt. De achterkant van de schort loopt naar de voorkant van het achterwiel om wervelingen te voorkomen en het achterwiel te vrijwaren van omgevingslucht. Extra stabiliteit verzekerd! Vanuit esthetisch oogpunt verbinden de nieuwe schorten de spoilerlip met de nieuwe diffuser achteraan om de wagen een lagere uitstraling te geven.
De ingenieurs en thermici van Alpine hebben ook aan de uitlaat gesleuteld. De dubbele uitlaat van A110 krijgt hier een 3D-geprinte dubbele wand om de uitlaatgassen te isoleren en naburige onderdelen te beschermen. De werking is eenvoudig: de buitenwand blijft koel ten opzichte van de temperatuur van de gassen die door de centrale pijp stromen, wat bijdraagt tot het evenwicht tussen binnen en buiten.
Hoewel lichtheid deel uitmaakt van het Alpine-DNA, zijn de ingenieurs nog verder gegaan in zijn expressie, voor unieke prestaties op het circuit en meer rijplezier op de weg.
Dankzij het intensieve gebruik van koolstofvezel, een materiaal dat op grote schaal wordt gebruikt in de Formule 1, weegt Nieuwe Alpine A110 R slechts 1.082 kilogram, 34 kilogram minder dan A110 S. Met een verhouding gewicht/vermogen die werd verlaagd tot 3,6 kg/pk legt hij de kilometer vanuit stilstand af in 21,9 seconden en behoort hij tot de meest performante wagens in zijn klasse.
De motorkap van Nieuwe Alpine A110 R werd gemaakt uit koolstofvezel. Ze is volledig uit dit materiaal vervaardigd, waardoor de wagen een uitgesproken en nog sportiever lijnenspel krijgt. Ook draagt het 2,9 kilogram lagere gewicht bij tot de betere prestaties en de hogere topsnelheid. Deze motorkap beschikt ook over twee luchtkanalen om de stroomlijn te optimaliseren. De motorkap vooraan is een sleutelelement in het typische design van de A110 R voor een uitgesproken radicaliteit.
Een unieke ontwikkeling op maat, gerealiseerd door de Alpine-teams in samenwerking met leverancier Duqueine. Ook de velgen van Nieuwe A110 R zijn volledig gemaakt van carbon. Ze werden ontworpen met een drieledig doel: de prestaties van de wagen verbeteren dankzij het lagere gewicht, de stroomlijn optimaliseren en de remmen koelen. Ze leveren een gewichtsbesparing van 12,5 kilogram op in vergelijking met A110 S. De open wielen vooraan en meer gesloten wielen achteraan kregen een specifiek design en een afstelling op maat voor maximale dynamische prestaties, een geoptimaliseerde luchtweerstand en een verbeterde remkoeling.
Hoewel het sportieve karakter van Nieuwe A110 R wordt bevestigd door zijn technische kenmerken, draagt het design evenzeer bij tot zijn uitgesproken temperament. De achterruit, die volledig uit carbon is vervaardigd, wordt het hart van de achterkant van de wagen. Ze vervangt de achterruit en bedekt het motorcompartiment met in het midden het derde remlicht. Twee inlaatroosters maken eveneens deel uit van deze achterruit om de motor van lucht te voorzien en bevatten het typische grafische sneeuwvlokmotief van het merk Alpine.
De Sabelt® Track-kuipjes van nieuwe A110 R zijn volledig gemaakt van koolstofvezel en besparen in het totaal 5 kilogram aan gewicht op beide zetels. De bestuurders- en passagierszetel zijn uitgerust met een zespuntsveiligheidsharnas. Ze ademen een en al sportiviteit en bieden een uniek comfort en een uitstekende steun in bochten en bij hoge snelheden.
KLAAR OM DE CHRONO UIT TE DAGEN
Dankzij de ongeziene combinatie van wendbaarheid en prestaties is Nieuwe Alpine A110 R een rasechte circuitwagen, klaar om alle chrono’s te trotseren, terwijl hij tegelijk werd gehomologeerd voor de weg.
Van 0 naar 100 km/u in 3,9 seconden
Onder de motorkap van Nieuwe Alpine A110 R schuilt een 1.8-viercilinder-turbomotor, gekoppeld aan een zeventrapsautomaat met nat gesmeerde dubbele koppeling, waarmee hij uitstekend gewapend is om topprestaties neer te zetten. Het maximumkoppel van 340 Nm is beschikbaar vanaf 2.400 t/min en het maximumvermogen van 300 pk wordt bereikt bij 6.300 t/min. Met de automatische vertrekfunctie ‘Launch Control’ sprint deze nieuwe sportieveling in nauwelijks 3,9 seconden naar 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 285 km/u. Die prestaties plaatsen hem uiteraard in polepositie binnen het A110-gamma.
De chassisafstelling op maat geeft het onderstel van Nieuwe Alpine A110 R een heel ander karakter en onuitgegeven prestaties bij circuitgebruik. De koetswerkhoogte werd 10 millimeter verlaagd ten opzichte van die van A110 S. Dankzij de verstelbare schokdempers kan de hoogte met nog eens 10 millimeter worden verlaagd voor de ultieme circuitervaring. In vergelijking met A110 S hebben de specifieke antirolstangen een 10 procent hogere stijfheid vooraan en 25 procent hogere stijfheid achteraan. Dat geldt ook voor de veren van de ophanging, die voor- en achteraan 10 procent stijver werden voor een onberispelijke beheersing van de koetswerkbewegingen. De specifiek ontwikkelde schokdempers bieden een hydraulische afstelling om de rijervaring te personaliseren. Een ring met twintig kliks maakt het namelijk mogelijk om de kracht en snelheid bij compressie en ontspanning aan te passen. Zo kunnen liefhebbers genieten van betere rijsensaties op het circuit.
Nieuwe Alpine A110 R is standaard geschoeid met semi-slickbanden Michelin Pilot Sport Cup 2 in maat 215/40 R18 vooraan en maat 245/40 R18 achteraan. In combinatie met het exclusieve onderstel zijn deze ultraperformante banden zowel geschikt voor de weg als voor het circuit. In vergelijking met standaardbanden bieden semi-slickbanden meer stabiliteit en controle in de bochten (versterkte structuur, 15 procent meer grip en een langere levensduur op circuit, maar ook meer dwarsacceleraties). Resultaat: een winst van 0,5 seconden per km op het circuit.
Het krachtige Brembo-remsysteem van Nieuwe A110 R bestaat uit remschijven in twee materialen met een diameter van 320 millimeter voor- en achteraan. Om te voldoen aan de vooropgestelde prestaties op het vlak van snelheid en circuitgedrag, hebben de ingenieurs een exclusieve remkoeling uitgewerkt. Vier specifieke onderdelen dragen hiertoe bij. De luchtinlaten die aan beide zijden op de bovenarmen van de voortrein zijn gemonteerd en de leidingen die op de bodemplaat onder de wagen zijn bevestigd, hebben als doel de lucht beter naar de remschijven te leiden om ze te koelen. Dankzij deze elementen werd de efficiëntie/duurzaamheid van de remkoeling met meer dan 20 procent verbeterd.
Een gepersonaliseerd rijgedrag
Net als de andere versies van het gamma biedt Alpine A110 R drie personaliseerbare rijmodi voor nog meer rijplezier: Normal, Sport en Track. De respons van het gaspedaal en de motor, de gevoeligheid van de stuurbekrachtiging, de schakelwetten en de gevoeligheid van het ESC worden gewijzigd naargelang de gekozen modus. Ze worden als volgt gebruikt:
- De ‘Normal’-modus combineert een soepel dagelijks rijgedrag met een laag verbruik.
- De ‘Sport’-modus biedt een geoptimaliseerde sturing van de motor en versnellingsbak voor een dynamisch en sportief rijgedrag: reactief gaspedaal, specifiek stationair toerental, snelle schakelovergangen bij het opschakelen en de mogelijkheid om meerdere versnellingen terug te schakelen en de motor bij elke terugschakelbeweging in de toeren te laten klimmen (intelligent gaspedaal zoals bij een dubbele ontkoppeling).
- De ‘Track’-modus is geoptimaliseerd voor circuitritten, met snellere schakelovergangen die uitsluitend via de schakelhendels aan het stuur gebeuren. Deze modus omvat een specifieke afstelling van het ESC om de grenzen op het circuit te verleggen. Voor ervaren piloten is ook de modus ‘ESC off’ beschikbaar.
Een sportieve klank, getekend Alpine
Een gedempte klanksignatuur die de naam Alpine waardig is! Het uitlaatsysteem met postinjectie en de dubbelwandige uitlaatpijp van Nieuwe A110 R bieden een meer uitgesproken geluidseffect. Door de uitlaatklep te elimineren en de geometrie van de dubbele uitlaatpijp te optimaliseren, is de klankharmonie gegarandeerd! Zo werd ruis beperkt om de klanksignatuur van Alpine te respecteren.
Voor nog meer sensaties en een uitgesproken motoruitstraling werd de interieurklank versterkt. Dat droeg bij tot de transparantie van het motorcompartiment, dankzij de vervanging van het tussenschot door een lichtere wand in gewafeld aluminium, de toevoeging van trekstangen, het wegnemen van de geluidsdempers en het behoud van de resonator bij de inlaat om het brio van het geluid te versterken!
Een uitzonderlijke energie-efficiëntie
Nieuwe Alpine A110 R onderscheidt zich door zijn energie-efficiëntie. Deze nieuwe sportieveling is veruit de lichtste in zijn klasse en de uitstekende stroomlijn, die een lage luchtweerstand verenigt met een aanzienlijke neerwaartse druk, vertaalt zich in een uitzonderlijk laag CO₂-niveau (1/3 minder dan de concurrentie) en een laag verbruik!
GEÏNSPIREERD DOOR DE AUTOSPORT
Zowel vanbuiten als vanbinnen getuigt Nieuwe Alpine A110 R van een uitgesproken sportief en uniek universum. Een racesfeer die uitnodigt om plaats te nemen en je te laten meevoeren door de unieke sensaties die deze wagen uitstraalt.
Het interieur van Alpine A110 R is volledig uitgevoerd in microvezel, met inbegrip van de bekleding op de deurpanelen! Rode riemen vervangen de traditionele deurgrepen en verwijzen naar de wereld van de autosport. Ook het stuur is bekleed met microvezel, hier afgewerkt met grijze stiknaden. Een mix van esthetiek, authenticiteit en efficiëntie voor een sportieve interieuraankleding.
De Sabelt Track-kuipzetels van de A110 R zijn geïnspireerd op de wereld van de autosport. Door hun unieke design en hun carbonstructuur met microvezelpads en grijze stiknaden ademen ze een en al sportiviteit. Met zespuntsharnassen garanderen deze zetels bovendien een ideale ondersteuning van bestuurder en passagier. Een gordelwaarschuwing (Seat Belt Reminder) vult de uitrusting van het model aan. De bestuurderszetel kan in de lengte en de hoogte worden versteld. Die van de passagier is vast, voor een comfortabele zithouding. De letter ‘A’, die op de hoofdsteunen werd geborduurd, verwijst naar de unieke identiteit van deze Alpine.
Het carbonpack voor een radicalere identiteit
De nieuwe onderdelen zoals de motorkap voor- en achteraan, de nieuwe diffuser en de zijschorten dragen bij tot het karakter dat van deze Nieuwe Alpine A110 R wordt verwacht. Doordachte keuzes zoals de ondoorzichtige achterklep creëren een karaktervol en emotioneel design!
Voor dit model werd een specifiek plaatje met het silhouet van de wagen ontworpen, dat in de console werd geïntegreerd.
De lanceringskleur van Nieuwe Alpine A110 R is Mat Racing Blauw, de kleur van de Formule 1-bolide A522. Blauw, maar ook rood, carbon en microvezel: stuk voor stuk kleuren en materialen die doen denken aan de startgrid van de Grote Prijzen en de unieke sensaties van het circuit. Het dak is volledig gemaakt uit carbon, met een glanzend zwarte afwerking.
Prestatiegegevens, in real time
Het standaard gemonteerde Alpine Telemetrics-menu geeft de technische gegevens over de turbodruk, de temperatuur van de versnellingsbak, het koppel, het vermogen, de stuurhoek en de versnellingsmeter in realtime weer in de vorm van manometers of histogrammen. De geïntegreerde chronograaf meet en registreert bijvoorbeeld de prestaties tijdens circuitsessies.
MOTOR | |
Brandstof | Loodvrije benzine – MIN. RON 95 |
Milieunorm | Euro6 D Full |
Homologatieprotocol | WLTP |
Uitlaatgasnabehandeling | Vierwegkatalysator + roetfilter |
Aantal cilinders/kleppen | 4 cilinders in lijn, 16 kleppen |
Cilinderinhoud (cm³) / (kW) indien hybride | 1.798 |
Boring x slag (mm) | 79,7 x 90,1 |
Motortype | Turbo met directe injectie |
Max. vermogen in kW ECE bij toerental (t/min) | 221 kW bij 6.300 t/min |
Max. koppel in Nm ECE bij toerental (t/min) | 340 Nm tussen 2.400 en 6.000 t/min |
Type distributie | Ketting |
Gestuurde kleppen | Zonder |
Roetfilter | Ja |
VERSNELLINGSBAK |
|
Type versnellingsbak | Versnellingsbak met dubbele koppeling – 7 versnellingen |
Snelheid bij 1.000 t/min (uitgezonderd E-TECH) | |
In 1e | 8,7 |
In 2e | 13,3 |
In 3e | 18,6 |
In 4e | 24,4 |
In 5e | 30,5 |
In 6e | 37,4 |
In 7e | 44,6 |
PRESTATIES |
|
SCx | 0,637 |
Topsnelheid (km/u) | 285 km/u |
1.000 m vanuit stilstand (sec.) | 21,9 |
0–100 km/u (sec.) | 3,9 |
Hernemingen: 80 – 120 km/u (sec.) in 4e / 5e indien differentiatie mogelijk | 2,7 (in Drive) |
VERBRUIK EN EMISSIES |
|
CO₂ (g/km) | 153/156 |
Inhoud brandstoftank (l) | 45 liter |
WEGLIGGING – STUURINRICHTING & AANDRIJFLIJN |
|
Type voorwielophanging | Dubbele driehoeken |
Type achterwielophanging | Dubbele driehoeken |
Type stuurinrichting | Elektrisch met tandheugel |
Draaicirkel tussen stoepranden (m)
|
11,4 |
Aantal stuuromwentelingen tussen aanslagen | 2 |
BANDEN | |
Banden | 215/40 R18
245/40 R18 Michelin Pilot Sport CUP 2 |
Reservewiel (naargelang het land) | Nee |
REMMEN |
|
Vooraan: geventileerde schijven Ø (mm) | 320 |
Achteraan: Trommels / volle schijven Ø (mm) | 320 |
Elektronische remkrachtverdeler | Ja |
ABS | Ja |
Remhulpsysteem | Ja |
Dynamische stabiliteitsregeling – ESC | Ja |
GEWICHTEN (KG) |
|
Min. leeggewicht | 1.082 |
Max. leeggewicht | 1.091 |
Leeggewicht op vooras | 454 |
Leeggewicht op achteras | 628 |
Maximaal toegelaten massa (MTM) | 1.316 |
Maximaal toegelaten treingewicht (kg) | 1.316 |
AFMETINGEN (mm) | mm |
Wielbasis | 2.420 |
Totale lengte | 4.256 |
Vooroverhang | 940 |
Achteroverhang | 896 |
Hoek voorbumper/achterbumper in graden leeg | 9,3 |
Spoorbreedte vooraan | 1.556 |
Spoorbreedte achteraan | 1.553 |
Totale breedte zonder/met buitenspiegels | 1.798/1.980 |
Hoogte leeg zonder/met overlangse dakstangen | 1.252 |
Hoogte leeg met open achterklep | 1.652 |
Bodemvrijheid onbeladen | 107 |
INTERIEURRUIMTE |
|
Breedte op ellebooghoogte vooraan | 1.410 |
Breedte op schouderhoogte vooraan | 1.320 |
Hoogte onder dak op eerste zetelrij | 849 |
A110 R FERNANDO ALONSO, EEN UITERST BEPERKTE EN EXCLUSIEVE REEKS
32 EXEMPLAREN EN EEN GEPATENTEERDE INNOVATIE
De nieuwe Alpine A110 R wordt aangeboden in de beperkte reeks ‘Fernando Alonso’, voor een extra exclusieve uitstraling en unieke circuitsensaties. Deze versie plukt de vruchten van de expertise van en afstelling door de tweevoudig wereldkampioen Formule 1.
Een esthetiek met de signatuur van Alonso
Deze reeks is exclusief verkrijgbaar in de kleur Bleu Racing Mat van de Formule 1-bolide A522. In samenwerking met Fernando Alonso werd de harmonie van de koetswerkkleur gewijzigd voor nog meer sportiviteit. De motorkap en achterklep in carbon zijn gedeeltelijk gelakt, respectievelijk in de kleuren Bleu Racing Mat en Noir Profond van het koetswerk, terwijl ze bij de A110 R hun carbonlook volledig behouden. Daardoor oogt de achterkant van de wagen donkerder, met opvallende grafische elementen: de achterkant is zwart en de steunen van de spoiler zijn zwart geanodiseerd. De oranje remklauwen vormen een knipoog naar de kleuren van Fernando Alonso. Details zoals de grijze randen op de velgen, de blauw-oranje-gele vlag in de historische kleuren van de piloot op de achterzijruiten en de geverniste signatuur van Fernando Alonso herinneren aan deze unieke samenwerking en bieden meer exclusiviteit aan verzamelaars.
Een uitgesproken sportief karakter
Binnenin werden het sportieve karakter en de identiteit versterkt voor de Formule 1-piloot: het oranje van de piloot komt terug op de deurriemen en de stuurnaaf, die contrasteren met de microvezelsfeer die het interieur van de wagen omhult. De handtekening van Fernando Alonso werd als een logo op de zetels geborduurd en de blauw-oranje-gele vlag op de deurpanelen herinnert aan de samenwerking tussen Alpine en de piloot. Op de zonneklep is met laser een zin gegraveerd die zijn filosofie typeert: “There is more than one path to the top of the mountain” (“Er is meer dan één weg om de top te bereiken”).
Verstelbaar chassis, het accent van Fernando Alonso
De beperkte reeks A110 R Fernando Alonso wordt geleverd met een specifiek regelsysteem waarmee de hoogte van het koetswerk en de stijfheid van de ophanging gemakkelijk en snel kunnen worden aangepast. Dankzij een wig onderaan de veer kan de positie van de veer in een handomdraai worden gewijzigd en kan de wagen 10 millimeter worden verlaagd voor gebruik op het circuit. Tegelijk wordt de stijfheid van de ophanging met 5 procent verhoogd. Een innovatie die gepatenteerd is door Alpine! Dankzij deze functie kunnen liefhebbers gemakkelijk de circuitafstelling kiezen die Fernando Alonso tijdens de jongste wintertests zelf heeft gevalideerd op het F1-circuit van Barcelona.
Nog exclusiever
Door een sportwagen te ontwikkelen in samenwerking met een van zijn Formule 1-piloten levert Alpine het ultieme bewijs van de passie die het merk koestert voor sportiviteit en prestaties. De beperkte reeks ‘Fernando Alonso’ wordt aangeboden in 32 exemplaren, als eerbetoon aan het aantal overwinningen van de Spaanse piloot in de discipline. Het plaatje op de middenconsole verwijst naar een overwinning van de tweevoudige wereldkampioen en vermeldt steeds de naam van het circuit en het jaar waarin de zege werd behaald. Deze plaatjes, genummerd van 1 tot 32, geven de zeges in chronologische volgorde weer, een exclusieve toets die liefhebbers beslist zal bekoren.
De gelukkige kopers van deze uiterst beperkte en exclusieve reeks krijgen een Replica-racehelm van Fernando Alonso, gehandtekend door de tweevoudige wereldkampioen.