- Nieuwe motoren, verfijnd rijgedrag en achterwielaandrijving voor Single motor versies
- Sneller opladen en grotere actieradius – nu tot 635 km WLTP
- Verbeteringen op het gebied van duurzaamheid verminderen de koolstofimpact met 1,1 ton
- SmartZone debuteert na introductie op Polestar 3
- Driver Awareness-functies en draadloze telefoonoplader toegevoegd standaarduitrusting
GÖTEBORG, ZWEDEN – 24 januari 2023. Polestar geeft de 5-deurs elektrische performance fastback, Polestar 2, een belangrijke update. Voor het modeljaar 2024 beschikt de premium compacte EV over een nieuwe high-tech voorkant die de designtaal weerspiegelt die in première ging bij Polestar 3, aanzienlijke prestatieverhogingen met volledig nieuwe elektrische motoren, nog krachtigere batterijen, duurzaamheidsverbeteringen en, voor het eerst bij een Polestar, achterwielaandrijving.
“In de auto-industrie staat een facelift gewoonlijk voor oppervlakkige visuele veranderingen die vaak de oorspronkelijke bedoeling van het designthema van de wagen tenietdoen. Bij de Polestar 2 van dit modeljaar zijn we echter onder de oppervlakte gegaan en hebben we substantiële technische en mechanische componenten van de elektrische aandrijflijn opgewaardeerd. Dit is de beste Polestar 2 tot nu toe, en dankzij het vernieuwde frontdesign met de nieuwe SmartZone ook de mooiste,” zegt Polestar CEO Thomas Ingenlath.
Polestar 2 betrad in 2019 voor het eerst de zeer competitieve premium EV-markt en combineerde Scandinavisch design en uitstekende bruikbaarheid met opwindende rij-eigenschappen en een toewijding aan duurzaamheid. Het was de eerste auto ter wereld met een infotainmentsysteem aangedreven door Android Automotive OS met Google ingebouwd, een ervaring die blijft evolueren en toonaangevend is in de industrie. Deze unieke mix van kwaliteiten maakte van de Polestar 2 al snel een favoriet bij de consument. De Polestar 2 is wereldwijd op 27 markten verkrijgbaar en heeft eind 2022 de kaap van 100.000 geproduceerde exemplaren overschreden.
Hoogtechnologische designtweaks
De SmartZone werd geïntroduceerd op de Polestar 2, als teken voor de verschuiving van ademen naar zien en als afspiegeling van het hoogtechnologische karakter van Polestar voertuigen. Net als bij de Polestar 3 herbergt de SmartZone enkele van de belangrijkste actieve veiligheidsvoorzieningen van de auto, waaronder de naar voren gerichte camera en de middenbereikradar.
De 20-inch gesmede lichtmetalen velgen in het Performance Pack zijn bijgewerkt om Polestar 2 in zijn sportiefste look af te stemmen op die van Polestar 3.
Nieuwe motoren, verfijnd rijgedrag en achterwielaandrijving
Alle Polestar 2-varianten zijn uitgerust met elektromotoren en inverters van de volgende generatie, waardoor zowel de efficiëntie als de prestaties aanzienlijk toenemen. Single motor varianten krijgen achterwielaandrijving, aangedreven door een nieuw ontwikkelde permanentmagneetmotor en siliciumcarbide-omvormer. De nieuwe motor heeft een vermogen van maximaal 220 kW (tegenover 170 kW) en is geoptimaliseerd voor maximale efficiëntie en een hoog koppel (490 Nm, tegenover 330 Nm) om de dynamische prestaties van de auto verder te verbeteren. De sprinttijd van 0-100 km/u is met maar liefst 1,2 seconden teruggebracht tot 6,2 seconden.
De Dual motor versie heeft nu een achteraandrijving die het rijplezier en de prestaties verhoogt dankzij een volledig opnieuw uitgebalanceerde opzet van de aandrijflijn en de koppelverhouding. De nieuwe achterste motor is de primaire aandrijfbron, op de vooras ondersteund door een nieuwe asynchrone motor. Dit zorgt voor een hoger totaal systeemvermogen van 310 kW en 740 Nm (meer dan de oorspronkelijke 300 kW en 660 Nm), een sterk verbeterde tractie, een grotere algemene efficiëntie en hogere prestaties – 0-100 km/u wordt bereikt in 4,5 seconden. Ter ondersteuning van de efficiëntiewinst kan de voorste motor nu volledig worden uitgeschakeld wanneer hij niet nodig is. Wanneer de bestuurder meer vermogen wil, wordt de voormotor onmiddellijk en naadloos opnieuw ingeschakeld.
Het optionele Performance Pack gaat tot 350 kW en een sprinttijd van 0-100 km/u van slechts 4,2 seconden.
“De overgang van voor- naar achterwielaandrijving in de Single motor varianten, en het opnieuw kalibreren van de koppelverhouding in de Dual motor variant voor een beter gevoel van achterwielaandrijving, tilt de rijervaring van de Polestar 2 naar een heel nieuw niveau”, zegt Joakim Rydholm, Hoofd Chassisontwikkeling bij Polestar. “De vernieuwde Polestar 2 is een nog speelsere en wendbaardere auto, met behoud van zijn compactheid en volledig gevoel van controle, terwijl hij tegelijkertijd volwassener is geworden met extra comfort.”
Beter bereik en sneller opladen
Alle Polestar 2-versies beschikken, op de meeste markten, over verbeterde lithium-ionbatterijen, met een positief effect op de efficiëntie en capaciteit en op de oplaadtijden. Long Range versies hebben nu 82 kWh batterijen van CATL met 27 modules. De batterij voor de Standard Range behoudt een capaciteit van 69 kWh met 24 modules en wordt nu geleverd door LG Chem.
De bijgewerkte accu’s hebben een nieuw ontwerp voor de batterijontkoppeling, verbeterde rails en een verbeterde celchemie, waardoor ze sneller kunnen worden opgeladen, tot 205 kW DC voor de Long Range batterijen en 135 kW voor de Standard Range batterij.
De grotere en verbeterde accu’s en de optimalisering van de vermogensafgifte door de krachtigere motoren zorgen bij alle versies voor een grotere actieradius. De ontkoppelingsfunctie van de voorste motor op de variant Long Range Dual motor is bijzonder effectief voor het maximaliseren van de actieradius, die nu tot 592 km WLTP[1] bedraagt, een aanzienlijke toename van 105 km.
De Standard Range Single motor is nu in staat tot 518 km WLTP[1], een toename van 40 km, en de Long Range Single motor variant kan nu tot 635 km WLTP[1] halen, een toename van 84 km.
Meer prestaties met minder impact
Ondanks de grotere accu’s, de krachtigere motoren, de grotere actieradius en de opwindender prestaties zijn de koolstofemissies voor versies met de nieuwe 82 kWh-batterij met 1,1 ton gedaald tot 5,9 ton per auto (voorheen 7 ton per auto), dankzij de verbeterde celchemie. Een volledige levenscyclusanalyse (LCA) is gepland voor later in 2023.
Update standaarduitrusting verhoogt waarde
De standaarduitrusting van de Polestar 2 is herzien om de totale waarde en het gemak te verhogen. Driver Awareness-functies zijn nu standaard, waaronder het Blind Spot Information System (BLIS) met stuurondersteuning, Cross Traffic Alert met remondersteuning en Rear Collision Warning and Mitigation, samen met de 360-graden surround view camera en automatisch dimmende buitenspiegels. De draadloze telefoonoplader is nu ook standaard op alle versies.
De Polestar 2 van modeljaar 2024 is nu te bestellen in de Europese markt op Polestar.com, meer markten zullen volgen. De eerste leveringen worden verwacht in het derde kwartaal van 2023. De prijs begint vanaf 49.990 EUR.
Versie | Transmissie | Batterijcapaciteit | Maximale oplaadsnelheid, DC | Voorlopige actieradius, WLTP [1] | Vermogen | Koppel | 0-100 km/h | Prijs |
Long Range Dual motor met Performance Pack | AWD | 82 kWh | 205 kW | Tot 592 km | 350 kW | 740 Nm | 4.2s | EUR 68.490 |
476 hp | 546 lb-ft | |||||||
Long Range Dual motor | AWD | 82 kWh | 205 kW | Tot 592 km | 310 kW | 740 Nm | 4.5s | EUR 61.990 |
421 hp | 546 lb-ft | |||||||
Long Range Single motor | RWD | 82 kWh | 205 kW | Tot 635 km | 220 kW | 490 Nm | 6.2s | EUR 55.690 |
299 hp | 361 lb-ft | |||||||
Standard Range Single motor | RWD | 69 kWh | 135 kW | Tot 518 km | 200 kW | 490 Nm | 6.4s | EUR 49.990 |
272 hp | 361 lb-ft |