TOYOTA GAZOO Racing start WRC-titelverdediging op magische Monte
TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team wil de verdediging van zijn FIA World Rally Championship-titels beginnen met een overwinning op de legendarische Rallye Monte-Carlo, die het seizoen 2023 opent op 19-22 januari.
TGR-WRT heeft zijn zinnen gezet op een derde opeenvolgende WRC triple crown na een succesvol debuutseizoen in 2022 voor zijn GR YARIS Rally1 HYBRID-auto, die de wereldkampioenschappen voor coureurs, co-rijders en fabrikanten veroverde.
Het team blijft hard werken om dit winnende pakket te verbeteren, en de meest voor de hand liggende verandering voor 2023 is de nieuwe carrosserie van het achterspatbord met een herziene koelinlaat voor het hybride systeem van de auto. Andere ontwikkelingen zijn een nieuwe specificatie van de motor met een hoger vermogen.
Nadat hij op 22-jarige leeftijd de jongste WRC-rijderskampioen ooit werd, keert Kalle Rovanperä terug om samen met co-coureur Jonne Halttunen zijn kroon te verdedigen. Ze worden weer voor het hele seizoen vergezeld door twee keer kampioen runners-up, Elfyn Evans en Scott Martin.
Achtvoudig kampioen Sébastien Ogier begint aan een ander gedeeltelijk schema van rally’s op zijn thuiswegen in de Franse Alpen – waar hij mikt op een record negende Rallye Monte-Carlo-overwinning – en blijft samenwerken met bijrijder Vincent Landais nadat ze eind vorig jaar hun krachten bundelden.
Takamoto Katsuta zal tijdens het seizoen de derde deelname van het team delen met Ogier, terwijl hij ook ervaring blijft opdoen op alle resterende rally’s – te beginnen met Monte-Carlo – in een extra vierde deelname naast co-rijder Aaron Johnston als onderdeel van het TGR WRC Challenge Program.
Rallye Monte-Carlo is het oudste en bekendste evenement op de WRC-kalender, en vaak ook een van de meest veeleisende. Veranderlijke weersomstandigheden kunnen ertoe leiden dat bestuurders soms in dezelfde fase te maken krijgen met droog asfalt en sneeuw en ijs. Daarom is de bandenkeuze cruciaal.
Net als in 2022 zal het servicepark opnieuw aan het havenfront in Monaco zelf worden gevestigd, met de rally om te starten vanaf het iconische Casino Square voor twee donderdagavondpodia. De eerste klimt naar boven om te eindigen op de beroemde Col de Turini, terwijl de tweede afdaalt van La Cabanette op wegen die voor het laatst werden gebruikt aan het einde van de editie van 2020 en is de langste test van de rally met 24,9 kilometer.
Vrijdag bestaat uit twee lussen van drie etappes ten noordwesten van Monaco rond Puget-Théniers, waar een bandenmontagezone is in plaats van halverwege de dagdienst. Zaterdag volgt een vergelijkbaar format, maar is langer, met de actie die verder naar het westen plaatsvindt en bemanningen pas bijna 15 uur na hun vertrek terugkeren naar Monaco. Zondag koppelt twee passen van de klassieke Luceram – Lantosque test met nog twee runs op de Col de Turini, waar de rally eindigt aan het einde van de Power Stage.
Quotes:
Jari-Matti Latvala (Teambaas)
“Als rallyfan is de start van het seizoen altijd een heel spannend moment en dit jaar is dat niet anders. Elk team is in staat om te winnen, dus we verwachten dat dit seizoen moeilijker en uitdagender zal zijn. Maar we houden van deze uitdaging en we vinden het leuk om echt te moeten vechten voor overwinningen. Natuurlijk moeten we de drie titels weer als doel hebben. We weten dat we een sterke auto hebben, maar we weten ook dat we hard moeten blijven werken en dat er gebieden zijn waarop we ons moeten verbeteren ten opzichte van vorig jaar. Elk jaar moet je op zoek naar waar je je auto beter kunt maken en er zijn een paar dingen die we voor dit jaar hebben veranderd. We hebben alles klaar; we hebben een auto die competitief en betrouwbaar is geweest en onze coureurs zijn allemaal bekend met die auto en hongerig naar resultaten. Met Rallye Monte-Carlo beginnen we met de moeilijkste rally van het seizoen. Donderdagavond in het donker de eerste etappes ingaan is een enorme uitdaging voor de coureurs en aan het einde van het weekend wil je met een goed resultaat eindigen om het seizoen te beginnen.”
Kalle Rovanperä (Coureur auto 69)
“Mijn gevoel is goed voor de start van het nieuwe seizoen. We weten dat het niet gemakkelijk zal zijn om het kampioenschap te verdedigen. We hebben gezien dat het competitieniveau steeds hoger wordt, dus we moeten proberen ons spel ook te verbeteren en hard blijven pushen. Het team doet opnieuw geweldig werk om te proberen de prestaties te maximaliseren en de auto sneller en sterker te maken. Rallye Monte-Carlo is een speciaal evenement en zorgt meestal voor een beetje een lastige en nerveuze start van het seizoen. Maar ik ga vol vertrouwen de rally in dan vorig jaar, toen alles zo nieuw was met de auto; nu weet ik dat we alles in de goede richting moeten hebben en een makkelijkere start moeten kunnen hebben. Het is nooit eenvoudig om daar een schone rally te houden, maar dat zal ons plan zijn om het seizoen op de juiste manier te beginnen.”
Elfyn Evans (Coureur auto 33)
“Het WRC off-season is altijd vrij kort, maar ik was nog steeds blij om een beetje pauze te nemen en nu voel ik me klaar om het nieuwe seizoen in te gaan. Vorig jaar voldeed ik persoonlijk niet aan mijn eigen verwachtingen, maar we zijn erin geslaagd om enige vooruitgang te boeken en ik hoop dit seizoen betere resultaten samen te kunnen stellen. Het team is altijd bezig om de auto te ontwikkelen en twaalf maanden na het Rally1-tijdperk begrijpen we de dingen een stuk beter. Zoals altijd zou het een competitief jaar moeten zijn, maar ik heb zeker het gevoel dat we op een betere plek zijn om uit te dagen, en om voor de titel te vechten blijft mijn doel. Rallye Monte-Carlo is een klassiek evenement en een evenement dat iedereen wil winnen. Het is altijd een grote uitdaging, vooral met de omstandigheden, maar het is een uitdaging waar ik van geniet en hopelijk kunnen we het jaar met een positief resultaat beginnen.”
Sébastien Ogier (Coureur 17)
“Ik heb nog steeds veel zin in de start van het seizoen, ook al doe ik het hele jaar niet meer mee. Het is altijd een genot om achter het stuur van een top WRC-auto te zitten. Vorig jaar vond ik het erg leuk om deze paar rally’s te doen. Het was goed om te zien dat ik nog steeds competitief kon zijn en het doel is om te proberen dit jaar op een vergelijkbaar niveau te blijven en te vechten voor nog wat overwinningen. Ik weet dat het team nooit ontspant; ook al zijn de laatste seizoenen zeer succesvol geweest, ze werken nog steeds heel hard. Rallye Monte-Carlo is waarschijnlijk degene die ik het liefst wil winnen en ik zal nog een keer mijn best doen. De voorbereiding was moeilijker omdat iedereen beperkt is tot één testdag, wat moeilijk is voor zo’n complex evenement met verschillende omstandigheden en bandenopties. Maar het is voor iedereen hetzelfde en ik zal proberen het meeste uit mijn ervaring te halen.”
Volg ons!
Volg TOYOTA GAZOO Racing WRT:
Facebook: https://www.facebook.com/TOYOTAGAZOORacingWRC
Twitter: https://www.twitter.com/TGR_WRC (@TGR_WRC)
Instagram: https://www.instagram.com/tgr_wrc/ (@TGR_WRC)
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UCCtALHup92q5xIFb7n9UXVg