- Hyundai Motorsport start zijn tiende jaar in het FIA Wereldkampioenschap Rally met ambitie, en mikt voor 2023 zowel op de constructeurs- als op de rijderstitel.
- Het team wil voor zijn nieuwe campagne met de Hyundai i20 N Rally 1 Hybrid verder bouwen op de sterke tweede seizoenshelft van vorig jaar.
- In de nieuwe line-up starten Thierry Neuville en Esapekka Lappi in elke wedstrijd van het kampioenschap. Dani Sordo en Craig Breen wisselen af in de derde auto.
Kontich/Alzenau, 10 januari 2023. Hyundai Motorsport gaat volop de uitdaging aan in seizoen 2023 van het FIA Wereldkampioenschap Rally. Met de Hyundai i20 N Rally1 Hybrid wil het team verder bouwen op zijn sterke tweede seizoenshelft van vorig jaar.
Na de invoering van de hybrid-reglementen in 2022 ging Hyundai Motorsport voluit aan de slag met de nieuwe technologie. Het hele jaar door maakte Hyundai de i20 N Rally1 Hybrid voortdurend beter en sneller. De resultaten volgden, want nooit eerder won het team meer wedstrijden in één seizoen, en in de tweede helft was Hyundai de best scorende constructeur.
Met die resultaten in het achterhoofd én met een nieuwe line-up bij de rijders, gaat het Hyundai Shell Mobis World Rally Team in zijn tiende jaar voor nog meer succes.
Sean Kim, President van Hyundai Motorsport, vertelt: “Vorig seizoen was voor ons een hele uitdaging, maar het bracht tegelijk ook veel voldoening. Werken rond een volledig nieuw technisch reglement, met onze allereerste hybride rallywagen, was lang niet eenvoudig. De start van het seizoen liep niet over rozen maar we bezonnen ons, bleven onszelf heruitvinden en we kwamen terug! In de tweede helft van het seizoen waren we de beste constructeur en we finishten echt ijzersterk. Goed, nu beginnen we opnieuw met een schone lei, maar wij zien 2023 als het vervolg op dat seizoensslot. De Hyundai i20 N Rally1 Hybrid is nu echt competitief, alle crews hebben honger naar een titel, en het hardwerkende team achter de schermen wil het momentum van vorig seizoen resoluut doortrekken.”
Twee crews staan in 2023 aan de start van alle wedstrijden in de i20 N Rally1 Hybrid: de Belgen Thierry Neuville en Martijn Wydaeghe in auto nummer 11, en het Finse duo Esapekka Lappi en Janne Ferm in auto nummer 4.
Neuville maakt al sinds het prille begin deel uit van Hyundai Motorsport, en start alweer zijn derde seizoen met Martijn Wydaeghe in de rechterstoel. Die combinatie bleek lonend, want in twee seizoenen pakten ze samen vier overwinningen en 12 podiumfinishes. Voor Lappi en Ferm wordt de Rally van Monte Carlo hun debuut bij Hyundai Motorsport. De Finnen maakten in 2022 wel alvast indruk met drie podiumplaatsen, op verschillende ondergrond.
De derde Hyundai i20 N Rally1 Hybrid wordt dit seizoen gedeeld door twee bemanningen: Dani Sordo en Candido Carrera uit Spanje met nummer 6, of het Ierse duo Craig Breen-James Fulton met nummer 42. Sordo en Carrera toonden zich in 2022 meer dan betrouwbaar, met drie podia in vijf wedstrijden. Breen keert terug naar Hyundai na één jaartje elders, en wil met zijn nieuwe voltijdse corijder Fulton de hybride i20 N Rally1 zo snel mogelijk onder de knie krijgen.
Op de WRC-kalender voor 2023 staan 13 wedstrijden op verschillende ondergrond. Na een opgemerkt debuut in 2022 is daarbij opnieuw plaats voor Japan, waar Hyundai Motorsport ijzersterk 1-2 finishte. Na enkele jaren keert het WRC-circus in 2023 ook terug naar Mexico en Chili, en in de gloednieuwe Central European Rally doen de teams in één wedstrijd drie verschillende landen aan: een première!
De vier Hyundai Motorsport-crews laten er geen twijfel over bestaan: ze staan te popelen!
Thierry Neuville analyseert: “Ons objectief lijkt dit seizoen eigenlijk heel erg op dat van de vorige jaren. De concurrentie zal weer fors zijn, maar na ons sterke slot in 2022 denk ik echt dat de strijd dit jaar spannender zal verlopen. Het doel is in elk geval precies hetzelfde: twee titels pakken! Voor Hyundai Motorsport is de trofee bij de constructeurs heel belangrijk en ik wil, nog altijd, die rijderstitel. Elk seizoensbegin is nieuw, maar na onze overwinning in de laatste wedstrijd van vorig jaar zijn we uiterst gemotiveerd. Die 1-2 in Japan en het volledige Hyundai-podium in Griekenland waren echte hoogtepunten voor ons. Een boost, zeker voor alle teamleden die zó hard dag en nacht hadden gewerkt. Dankzij hen staan we vandaag waar we staan met de i20 N Rally1 Hybrid.”
Esapekka Lappi voegt toe: “We werden echt hartelijk verwelkomd in het team. Ik kon al een paar dagen testen met de i20 N Rally1 Hybrid en het verraste me hoe snel de auto comfortabel aanvoelt. Hij overtrof alvast mijn verwachtingen en ik kan niet wachten op de eerste wedstrijd. Het wordt natuurlijk nog wat wennen aan de auto en aan het team, maar ik kan de Monte met vertrouwen aanvatten. Dat we een heel seizoen rijden, betekent trouwens ook dat we aan het grotere plaatje gaan denken. In sommige wedstrijden ben ik heel sterk, maar in andere heb ik nog geen enkele ervaring. Daar gaan we rekening mee houden, maar in elk geval spreekt de kalender me erg aan. We vechten tegen sterke concurrenten, maar ik ga uit van kleinere verschillen dan vorig jaar. Meewerken aan de titels voor Hyundai Motorsport in 2023: ik kijk er écht naar uit!”
Dani Sordo: “Een nieuw seizoen, da’s vanaf nul beginnen voor iedereen. We weten nog niet hoe goed de andere auto’s en rijders zullen zijn. Na de eerste wedstrijd kunnen we dat beter inschatten, maar ik heb er voor ons toch alle vertrouwen in. Volgens mij wordt het voor ons iets makkelijker dan vorig jaar, toen we ons heel snel moesten aanpassen aan alle nieuwe reglementen en technologieën. Dit jaar kennen we de Hyundai i20 N Rally1 Hybrid al veel beter en starten we met veel meer info. We moeten niet meer alles leren, maar eerder bouwen op ons momentum. Candido en ik gaan dit jaar ook iets meer wedstrijden rijden dus het wordt wat drukker voor ons. In elk geval willen we heel graag onze bijdrage leveren aan het kampioenschap.”
En Craig Breen besluit: “Het voelt goed om na een jaar terug te zijn bij Hyundai Motorsport. Er is veel veranderd sinds mijn laatste wedstrijd voor het team. De auto is natuurlijk helemaal nieuw, maar hij laat zich echt heel leuk besturen. Onze eerste test hebben we al achter de rug en er staat er nog één op de planning, maar ik heb nu al een prima gevoel in de auto. Heel eerlijk: 2022 was voor mij persoonlijk zeker niet mijn beste seizoen dus mijn eerste uitdaging wordt om mijn vorm terug te vinden. Het zal mijn zelfvertrouwen goed doen als ik opnieuw een paar mooie resultaten kan scoren en het plezier in rallyrijden terugvind. Het team heeft daarvoor in elk geval alles in huis, en kan dit jaar zeker voor de titel strijden. Daarvoor zijn alle ingrediënten aanwezig!